  • 21. Data: 2011-04-20 12:13:00
    Temat: Re: czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?
    Od: NoName <n...@m...com>

    > A wedle mojej wiedzy zapisy umowne w tej kwestii nie mogą być gorsze
    > od ustawowych. Zgodnie z orzecznictwem SN z dnia 6 kwietnia 2000
    > r., sygn. akt II CKN 264/2000, przepis ten jest bezwględnie
    > obowiązujący.
    >
    > http://www.sn.pl/orzecznictwo/0007/1_1_2.html

    nie moge nigdzie znalezc tego orzeczenia w calosci - moglbyc podeslac?

  • 22. Data: 2011-04-20 12:42:41
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-04-20, NoName <n...@m...com> wrote:

    [...]

    > nie moge nigdzie znalezc tego orzeczenia w calosci - moglbyc podeslac?

    Niestety nie posiadam. Ja sytuację przećwiczyłem na żywo, a sygnaturę
    wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)

    Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu
    krótszego niż ustawowy.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 23. Data: 2011-04-20 13:04:04
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 20 Kwi, 14:42, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:
> [...]
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z 2000-04-06, II CKN 264/00

    Opubl: Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna rok 2000, Nr 10,
    poz. 186, str. 57

    Teza:

    Przepisy art. 673 KC i 688 KC mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący.

    Uzasadnienie:

    Przedsiębiorstwo Produkcyjne-Handlowe "P.", spółka z ograniczoną
    odpowiedzialnością w P. wystąpiło przeciwko Janowi M., zarządcy
    nieruchomości położonej w P. przy ul. Ś.M. 29, o ustalenie, że
    wypowiedzenie przez pozwanego w dniu 30 września 1996 r. umowy najmu
    lokalu użytkowego, zawartej przez strony dnia 28 września 1993 r.,
    jest bezskuteczne.

    Umowa, której dotyczy powództwo, zastrzegała, że została zawarta na
    czas nie oznaczony. Ponadto § 3 pkt 2 umowy stanowił, że wynajmujący,
    tj. pozwany, może ją wypowiedzieć na trzy miesiące naprzód, ze
    skutkiem na ostatni dzień miesiąca, "jeżeli najemca używał będzie
    lokalu w sposób powodujący jego dewastację, opuści go, względnie
    zalegać będzie z opłatą czynszu za trzy miesiące rozliczeniowe".
    Zgodnie zaś z § 4 umowy, czynsz miał być płatny miesięcznie.
    Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny oddalił apelację strony powodowej
    od wyroku Sądu Wojewódzkiego w Poznaniu z dnia 13 października 1997
    r., oddalającego powództwo. Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Sądu
    Wojewódzkiego, że wypowiedzenie umowy przez pozwanego zawarte w piśmie
    z dnia 30 września 1996 r., doręczonym stronie powodowej 10
    października 1996 r., było skuteczne i spowodowało, stosownie do art.
    688 KC, ustanie stosunku najmu 31 stycznia 1997 r.

    Podstawę kasacji strony powodowej stanowią powołane w różnych
    miejscach jej uzasadnienia zarzuty naruszenia przez Sąd Apelacyjny
    art. 233 § 1, art. 259 pkt 3 i art. 393[1] KPC oraz art. 65 § 2, art.
    667 § 2, art. 685, 687 i 688 KC

    złożenia zeznań w charakterze świadka przez pełnomocnika pozwanego,
    Mieczysława M. Zarzut ten jest chybiony, ponieważ przewidziany w art.
    259 pkt 3 KPC Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

    Zarzuty dotyczące przepisów postępowania są oczywiście nieuzasadnione.
    Zarzut naruszenia art. 233 § l KPC jest gołosłowny i jako taki nie
    poddaje się kontroli kasacyjnej (zob. np. postanowienie Sądu
    Najwyższego z dnia 17 kwietnia 1998 r., II CKN 704/97, OSNC 1998, nr
    12, poz. 214).

    Naruszenia art. 259 pkt 3 KPC autor kasacji dopatruje się w akceptacji
    przez Sąd Apelacyjny możliwości zakaz wystąpienia w roli świadka
    dotyczy nie pełnomocników, lecz przedstawicieli ustawowych stron oraz
    osób, które mogą być przesłuchane w charakterze strony jako organy
    osoby prawnej (lub organy innej organizacji mającej zdolność sądową).

    Wreszcie, nie może stanowić podstawy kasacji wymienienie samego art.
    393[1] pkt 2 KPC Przepis ten tylko wskazuje na możliwość oparcia
    kasacji na naruszeniu przez sąd drugiej instancji określonych
    przepisów postępowania.

    Nietrafne są także zarzuty dotyczące prawa materialnego. Zdaniem
    strony powodowej, wypowiedzenie dokonane przez pozwanego było
    nieskuteczne, ponieważ w świetle umowy zawartej przez strony pozwany
    jako wynajmujący mógł dokonać wypowiedzenia wyłącznie w wypadkach
    objętych § 3 pkt 2 umowy, a w sprawie żaden z nich nie wystąpił. Sąd
    Apelacyjny, podobnie jak Sąd Wojewódzki, nie podzielił tego
    zapatrywania. W ocenie obu Sądów, paragraf 3 pkt 2 umowy odnosił się
    tylko do szczególnych wypadków wypowiedzenia, przewidzianych w art.
    667 § 2, art. 685 i 687 KC Normował je w pewnym stopniu odmiennie niż
    te przepisy, w szczególności inaczej niż one zastrzegał termin
    wypowiedzenia. Nie dawał natomiast podstaw do wnioskowania o woli
    stron zacieśnienia możliwości wypowiedzenia umowy najmu przez
    wynajmującego jedynie do wspomnianych wypadków. Poza tym, gdyby nawet
    wykładnia umowy uzasadniała taki wniosek, porozumienie stron,
    wyrażające wolę ograniczenia możliwości wypowiedzenia umowy najmu
    przez wynajmującego tylko do wzmiankowanych wypadków, musiałoby być
    uznane za sprzeczne z art. 688 KC, a w konsekwencji za nieważne (art.
    58 KC). W zajęciu przedstawionego stanowiska przez Sąd Apelacyjny
    autor kasacji dopatruje się właśnie naruszenia art. 65 § 2, art. 667 §
    2, art. 685, 687 i 688 KC

    Twierdzenie skarżącego o uchybieniu art. 65 § 2 KC wskutek
    nieprzeprowadzenia dowodu z przesłuchania stron dla ustalenia ich
    zgodnego zamiaru, o którym mowa w art. 65 § 2 KC, musi być uznane za
    wynik nieporozumienia. Nieuwzględnienie wniosku o przeprowadzenie
    dowodu z przesłuchania stron dla ustalenia wspomnianego zamiaru
    powinno bowiem podlegać ocenie nie z punktu widzenia art. 65 § 2 KC,
    lecz art. 299 KPC Nietrafność tego zarzutu zmusza do akceptacji
    ustalenia, że strony nie zastrzegły, iż wypowiedzenie najmu przez
    wynajmującego jest dopuszczalne tylko w wypadkach przewidzianych w § 3
    pkt 2 umowy.

    Poza tym za zasadny należy uznać wypowiedziany w zaskarżonym wyroku
    pogląd, że jeśliby nawet strony zastrzegły, że wynajmujący może
    wypowiedzieć najem jedynie w wypadkach określonych w § 3 pkt 2 umowy,
    zastrzeżenie to byłoby nieważne. Wyrażona w art. 673 KC, w odniesieniu
    do najmu w ogóle, oraz w art. 688 KC, w odniesieniu do najmu lokali,
    norma - według której, jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony,
    zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z
    zachowaniem określonych terminów bez konieczności wystąpienia jakichś
    szczególnych okoliczności - ma charakter bezwzględnie obowiązujący.
    Odmienny, względnie obowiązujący charakter, wyraźnie przez ustawodawcę
    przewidziany, ma tylko ta część uregulowania zawartego w art. 673 KC,
    która dotyczy terminów wypowiedzenia. Podobnie, zdaniem niektórych
    autorów rzecz się ma, gdy chodzi o regulację dotyczącą terminu
    wypowiedzenia, zamieszczoną w art. 688 KC Jednakże według dominującego
    poglądu, ta regulacja ma charakter nie względnie obowiązujący, lecz
    jednostronnie bezwzględnie obowiązujący, to znaczy dopuszcza tylko
    zastrzeżenie dłuższego terminu wypowiedzenia od określonego w art. 688
    KC

    Za bezwzględnie obowiązującym charakterem normy według której, w
    wypadku najmu zawartego na czas nie oznaczony, zarówno wynajmujący,
    jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem określonych
    terminów (umownych lub ustawowych) bez konieczności wystąpienia
    szczególnych okoliczności, przemawia cel tej normy. U jej podstaw leży
    wzgląd na wolność jednostki, odpowiednio aktualny także w odniesieniu
    do osób prawnych, i niemożność wieczystego związania umowami najmu
    zawartymi na czas nie oznaczony. Myśl ta ma zresztą walor ogólniejszy
    i dotyczy wszelkich bezterminowych zobowiązań o charakterze trwałym
    (ciągłym). Przed wejściem w życie kodeksu cywilnego dawał jej
    jednoznacznie wyraz art. 272 k.z. Zastrzeżenie przez strony umowy
    najmu, do której ma zastosowanie art. 673 KC lub art. 688 KC, że
    wynajmujący może wypowiedzieć najem tylko w szczególnych przypadkach
    niewykonania swych zobowiązań, godziłoby w wypływającą z tych
    przepisów normę, dozwalającą każdej ze stron na wypowiedzenia najmu
    bezterminowego w każdym czasie.

    Do kwestii, czy strony mogą w umowie najmu zamieścić postanowienia
    odbiegające od przepisów art. art. 667 § 2, art. 685, 687 KC nie ma
    potrzeby się odnosić, gdyż rozstrzygnięcie tej kwestii pozostaje bez
    wpływu na wynik sprawy.

    Z przytoczonych powodów Sąd Najwyższy na podstawie art. 393[12] KC
    oddalił kasację, a o kosztach postępowania kasacyjnego rozstrzygnął
    stosownie do art. 98 i art. 108 § 1 w związku z art. 391 i art.
    393[19] KPC

  • 24. Data: 2011-04-20 13:05:55
    Od: NoName <n...@m...com>

> [...]
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

    znalazlem takie cos:

    WYKŁADNIA

    Wypowiedzenie z zachowaniem terminów

    Umowa najmu nie wiąże na wieki

    Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i
    najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a gdy
    ich nie ma - z zachowaniem terminów ustawowych.

    Taką zasadę ustanawia art. 673 kodeksu cywilnego. W art. 688 k.c. zaś,
    odnoszącym się do najmu lokali, zapisano, że jeśli czas najmu nie został
    oznaczony, a czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć
    najpóźniej na trzy miesiące wcześniej, na koniec miesiąca kalendarzowego.

    W wyroku z 6 kwietnia 2000 r. (sygn. CKN 264/2000) Sąd Najwyższy
    stwierdził, iż przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący.
    Oznacza to, że wynajmujący i najemca nie mogą w umowie wyłączyć
    obowiązywania tych przepisów i uczynić jej nierozwiązywalną.

    Zaznaczmy, iż kwestia prawa do wypowiedzenia umowy najmu przez
    wynajmującego (właściciela) jest unormowana odrębnie dla mieszkań
    objętych ustawą z 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i
    dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. nr 120, poz. 787 ze zm.).

    W sprawie, której dotyczy wyrok, chodziło o umowę najmu lokalu
    użytkowego, zawartą między zarządcą nieruchomości a spółką z o.o. Była
    to umowa na czas nieoznaczony. Zarządca wypowiedział ją pismem z datą 30
    września 1996 r., doręczonym spółce 10 października 1996 r. Spółka
    wystąpiła do sądu o ustalenie, że wypowiedzenie jest bezskuteczne.

    Sąd pierwszej instancji powództwo oddalił. Uznał, iż wypowiedzenie było
    skuteczne i że stosownie do art. 688 k.c. najem ustał 31 stycznia 1997
    r. Sąd apelacyjny podzielił to stanowisko. Spółka w kasacji
    przekonywała, iż sąd ten naruszył liczne przepisy proceduralne, a także
    przepisy k.c., przede wszystkim normujące umowę najmu, oraz art. 65 ¤ 2
    k.c., który nakazuje w umowach raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, niż opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    SN kasację oddalił. Zarzuty dotyczące naruszenia przepisów
    proceduralnych uznał za oczywiście bezzasadne. Jako nietrafne ocenił
    również zarzuty naruszenia przepisów prawa materialnego, w tym
    dotyczących umowy najmu.

    Tak samo jak sądy rozpoznające wcześniej tę sprawę, nie zgodził się z
    twierdzeniem spółki, że wynajmujący mógł wypowiedzieć umowę tylko w
    okolicznościach wskazanych w tej umowie, a mianowicie gdy: najemca
    będzie używał lokalu w sposób powodujący dewastację, opuści go lub
    będzie zalegać z zapłatą czynszu za trzy pełne okresy rozliczeniowe.

    SN nie zgodził się też z zarzutem naruszenia art. 65 ¤ 2 k.c., czym
    wedle spółki było nieuwzględnienie jej wniosku o przeprowadzenie dowodu
    z przesłuchania stron. To przesłuchanie pozwoliłoby ustalić ograniczenia
    okoliczności, w których dopuszczalne byłoby wypowiedzenie umowy przez
    zarządcę nieruchomości. SN uznał, że zarzut ten jest wynikiem
    nieporozumienia. Nieuwzględnienie takiego wniosku powinno być oceniane
    nie z punktu widzenia art. 65 ¤ 2 k.c., lecz art. 299 kodeksu
    postępowania cywilnego, w którym zapisano, że jeśli po wyczerpaniu
    środków dowodowych lub w ich braku pozostały nie wyjaśnione fakty
    istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, sąd dla ich wyjaśnienia zarządzi
    dowód z przesłuchania stron.

    Nawet gdyby przyjąć, że istotnie strony w umowie najmu zastrzegły, iż
    wypowiedzenie jej przez wynajmującego może nastąpić w tylko w trzech
    sytuacjach w niej wskazanych, zastrzeżenie to byłoby nieważne - zaznacza
    SN. Przepisy bowiem art. 673 k.c. dotyczącego najmu w ogóle i art. 688
    k.c. odnoszącego się do najmu lokali, a wedle nich jeśli czas najmu nie
    jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
    najem z zachowaniem określonych terminów, mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący

    Odmienny charakter ma tylko ta część art. 673 k.c., która ustala terminy
    wypowiedzenia. Gdy chodzi o dotyczące terminu wypowiedzenia unormowanie
    z art. 688 k.c., SN uważa, że ma ono charakter jednostronnie
    bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że dopuszczalne jest tylko
    zastrzeżenie w umowie najmu lokalu dłuższego okresu wypowiedzenia niż w
    nim określony (dłuższego niż trzy miesiące).

    SN wyjaśnia, że u podstaw tych unormowań leży wzgląd na wolność
    jednostki, odnosząca się także do osoby prawnej, i "dyktowana przezeń
    niemożność wieczystego związania umowami najmu zawartymi na czas
    nieoznaczony".

    Izabela Lewandowska

    14.08.2000

  • 25. Data: 2011-04-20 13:07:40
    Od: goldi <m...@g...com>

> [...]
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

    Tyle tylko, że w świetle art. 673 par. 1 k.c. przepis ten nie ma
    charakteru bezwzględnie obowiązującego, skoro wyraźnie ustawodawca
    postanowił, że terminy ustawowe nie znajdują zastosowania, w zakresie,
    w jakim wchodzą w grę terminy umowne. Sąd Najwyższy również nie uznał
    tego przepisu za bezwzględnie obowiązujący: "Wyrażona w art. 673 KC, w

  • 26. Data: 2011-04-20 13:07:50
    Od: NoName <n...@m...com>

> [...]
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

    wiec z tego wynika ze mimo iz w umowie mam miesieczny okres
    wypowiedzenia to i tak obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia?
    Czyli zalóżmy że jutro dostaję wypowiedzenie i licząc od 1 maja - do
    konca lipca moge prowadzic dzialalnosc w tym lokalu ?

  • 27. Data: 2011-04-20 13:11:40
    Od: goldi <m...@g...com>

> [...]
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

    P.s. Oczywiście dla autora wątku najważniejsza kwestia to wykładnia
    art. 688 k.c.

  • 28. Data: 2011-04-20 13:13:46
    Od: NoName <n...@m...com>

    W dniu 2011-04-20 15:11, goldi pisze:

    > P.s. Oczywiście dla autora wątku najważniejsza kwestia to wykładnia
    > art. 688 k.c.

    to ja juz z tego nic nie kumam ;)
    w takim razie obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia czy
    miesieczny jak mam w umowie zawartej na czas niekreslony?

  • 29. Data: 2011-04-20 15:24:05
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 20 Kwi, 15:13, NoName <n...@m...com> wrote:

    > to ja juz z tego nic nie kumam ;)
    > w takim razie obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia czy
    > miesieczny jak mam w umowie zawartej na czas niekreslony?

    Trzymiesięczny :)

  • 30. Data: 2011-04-20 15:52:44
    Od: NoName <n...@m...com>

    W dniu 2011-04-20 17:24, goldi pisze: