  • 11. Data: 2003-10-17 07:37:06
    Temat: Re: czy "netykieta" jest prawem?
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Wojtek Szweicer wrote:

    > Dla mnie - nie. Gdzie się znajduje taki dokument? Chodzi mi zarówno o
    > postać elektroniczną, jak i papierową. W kodeksie cywilnym? karnym? w
    > innej ustawie? Pytam poważnie.

    Mam nadzieję, że moja odpowiedź na posting Pawła wyczerpująco odpowiada
    też na te kwestie.

    > Zajmuję się internetem już parę lat, ale nie wiem, gdzie się szuka RFC*),

    Latami mieszkasz w swoim domu, ale możesz nie wiedzieć, gdzie się szuka
    norm, no podstawie których został zbudowany.

    > Niezupełnie. Jeśli wysadzę budynek w powietrze, bo nie doczytałem, że po
    > otwarciu gazu trzeba jak najszybciej przyłożyć płomień, to będę sądzony
    > przez sąd.

    Po co zaraz wysadzać - wystarczy, że nie będziesz przestrzegał instrukcji,
    by utracić prawa wynikające z gwarancji.

    > Gdy złamię "netykietę", to jestem sądzony przez kogoś (kogo?
    > imię i nazwisko) z AsterCity, ten ktoś wykonuje jednocześnie wyrok, nie
    > mając do tego podstaw prawnych - odpowiednio podpisanej umowy, w której
    > byłoby jednoznacznie określone, co jest złamaniem przeze mnie umowy.
    > Uważam, że kol. Pawel ma rację.

    Wybacz, ale nie znam przypadku, by firma chcąca rozwiązać za swoim
    klientem umowę którą ten naruszył, odwoływała sie do wyroku sądowego.
    Więc z tym sądzeniem, to chyba jednak trochę przesadziłeś.

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Kozicki

  • 12. Data: 2003-10-17 09:19:48
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@j...com> napisał w
    wiadomości
    03.jasien.net...

    > No coz - AC (mam nadzieje, ze w koncu) wie co czyni. Jezeli wylaczyli
    > dostep to znaczy, ze zlamal regulamin. Jezeli netykieta jest czescia
    > regulaminu, to oznacza, ze jednak mogli go wylaczyc.
    > Osobiscie mam nadzieje, ze bedzie sie to dzialo czesciej w takich
    > przypadkach.

    Jak to samo maja w regulaminie obowiazuje ich pewien sposob postepowania ...
    Jesli zlamalem jakies regulaminy musza mi to przedstawic na pismie z
    dowodami czasu wysylania i podpisem w postaci np IP jesli maja mozliwosc ...
    Jesli jednak wylaczaja siec bez wczesniejszego powiadomiania to niestety
    sami lamia swoj regulamin ...

  • 13. Data: 2003-10-17 10:29:13
    Od: Pawel <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> wrote in

    [ciach]

    Zwyczaj nie jest w Polsce zrodlem prawa.Mamy system prawa stanowionego w
    przeciwienstwie do USA czy Wlk.Brytani i powolywanie sie na zwyczaj w sadzie jako
    zrodlo prawa bedzie niestety niewazne.Gwarantuje ci ze jesli hipotetycznie
    zakladajac hakerstwo byloby dozwolone w Polsce a netykieta opisana w ktoryms
    dokumencie RFC zabranialaby czy potepiala hakerstwo to gdybys w Polsce shakowal
    jakis tam serwer to nic by ci sie nie stalo i zadne orzeczenia sadow USA czy
    innych,zwyczaje,netykieta ci nie pomoga.Gdyby poszkodowany sie powolywal na
    netykiete w tym momencie to sad by z miejsca odrzucil taka argumentacje.Mi
    zasadniczo chodzilo o co innego:napisalem i caly czas bede to podtrzymywac ze
    netykieta zbiorem pewnych zwyczajow ktore jesli sie polskiemu ustawodawcy
    spodobaja to moga byc przetlumaczone na przepisy,wtloczone w odpowiednie ustawy
    czy kodeksy i w tym momencie uzywanie slowa netykieta jest po prostu umowne bo tak
    sie przyjelo.Jesli wiec np netykieta mowi ze nie wolno uzywac slow
    obelzywych,obrazac rozmowcy na grupie dyskusyjnej to wiadomo ze ten fragment
    netykiety jest zawarty w kodeksie karnym i mozna dostac wyrok np za oszczerstwo
    ale nie ze tak netykieta mowi tylko dlatego ze spelnione zostaly znamiona danego
    przestepstwa oszczerstwa.Wg mnie oczywiscie nic nie stoi na przeszkodzie zeby np
    sedzia powiedzial cos o netykiecie uzasadniajac wyrok,czemu nie,ale nie powola sie
    na netykiete lecz na przepisy prawa.A jesli chodzi o spam to dopoki nie bylo
    ustawy o swiadczeniu uslug droga elektroniczna to wcale nie znaczylo ze mozna
    spamowac do woli i ze tzw netykieta byla martwa w tym zakresie.Akurat zwyczaj
    netykiety zabraniajacy spamu byl (i jest) zawarty w ustawie o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji i na tej podstawie mozna bylo zadac zaniechania
    spamowania.Oczywiscie traktuje sie to jako nieuczciwa reklame.Tak wiec
    podsumowywujac dopoki odpowiednie zwyczaje netykiety nie sa przetlumaczone w forme
    przepisow to sa nieobowiazujace.Inna sprawa ze prawo jako tako nadaza za rozwojem
    informacyjnym chociaz akurat prawu amerykanskiemu jest napewno latwiej wlasnie z
    powodu odgrywania zasadniczej roli zwyczaju i precedensu i w ichniejszym prawie.W
    Polsce to musi zostac napisane,uchwalone przez Sejm i wejsc w zycie.Czy sie to
    komus podoba czy nie,tak wlasnie jest.
    Polecam Ci strone www.vagla.pl (reklama ale nie spam heh) i tam jest sporo
    materialow na temat nazwijmy to prawa internetowego chociaz wg mnie nie ma takiej
    galezi podobnie jak wg mnie nie ma prawa rolnego czy rowerowego czy kajakowego.
    Pozdrawiam
    Pawel

  • 14. Data: 2003-10-17 16:06:16
    Temat: Re: czy
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    > jeżeli do umowy nie były dołaczone zasady netykiety, to nie są wiążące
    > pomiędzy stronami umowy,

    no ale powszechnie obowiazujace prawo obowiazuje, a takim jest na przyklad klauzula
    art. 5 kodeksu cywilnego...
    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl
    Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Glowny Konsultant | http://www.piit.org.pl

  • 15. Data: 2003-10-17 16:10:21
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    > Panowie prawnicy - nie wolno Wam ignorować istnienia innych regulacji czy
    > norm niż tylko przepisy prawa. To że normy budowlane nie są prawem, w

    Dramatyzujesz Lukasz
    http://www.vagla.pl/felietony/felieton_004.htm
    v.

  • 16. Data: 2003-10-17 19:27:23
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny(a) Piotr 'VaGla' Waglowski v...@v...do-usuniecia.pl
    w wiadomości bmp43p$ghv$...@n...news.tpi.pl powiedział(a), że:

    > no ale powszechnie obowiazujace prawo obowiazuje, a takim jest na
    > przyklad klauzula art. 5 kodeksu cywilnego...

    Ale to nie art. 5 k.c. określa źródła prawa w RP...

    --
    Olgierd
    "Znajdzie się pała na dupę Bzdurygała"

  • 17. Data: 2003-10-17 19:30:02
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:
    > Dramatyzujesz Lukasz

    Eh, Piotr, wiesz że to nie było do Ciebie. Tylko nerw mi skacze,
    jak ktoś mówi, ze Netykieta nie ma żadnej mocy. To pewnie przez
    to, że takiego argumantu używaja najcześciej ci, którzy właśnie
    świadomie ją naruszają.

    > http://www.vagla.pl/felietony/felieton_004.htm

    No widzisz - tak mnie poniosło, że zapomniałem o tym felietonie ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Kozicki