  • 131. Data: 2023-10-23 16:36:54
    Temat: Re: cuchnie
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 16:05, J.F pisze:

    > A moze wlasnie "kierownik wydziału" decyduje co skierowac do
    > publikacji ... czy wrecz "kieruje", w formie "notatki".

    To wtedy tym gorzej, bo powstaje pytanie dlaczego usunął udział BMW.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 132. Data: 2023-10-23 17:12:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Robercie, na litość boską, ja wiem, że z tym pulsem to chciałeś
    > powiedzieć o pewnym rytmie czy aktywności serca, a przyczepiłem się
    > wyłącznie, bo sam się czepiasz błędów formalnych na potegę, ale błagam,
    > nie brnij teraz w umiejętnosci odczytywanie ekg. Często i lekarze
    > pierwszego kontaktu mają z tym problemy. Ja mam przypadek kardio w
    > rodzinie i nawet ekg mam w domu - stąd jestem taki mądry i wiem trochę o
    > różnych arytmiach, i faktycznie, część potrafię nawet identyfikować, ale
    > tak odważnego stwierdzenia bym nie zaryzykował.

    Wiem jak wygląda prawidłowe i co znaczy, jak jest podniesione, albo
    obniżone przed i za. A nawet wiem, jaki lek powoduje, że coś się tam
    obniża. Taki dziwny zawód, ze trzeba się na wielu rzeczach znać, ale na
    niczym nie trzeba dokładnie.

    > Nikt nie mówi, o uzywaniu ekg tam na miejscu dla typowej klinicznej
    > diagnostyki, ale to co robi AED to nadal jest diagnostyka na podstawie
    > ekg, a defibrylacja jest procedurą leczniczą, nie wyłącznie ratunkową,
    > przywracajacą bardziej prawidłowy rytm serca. Poszukaj co to jest
    > kardiowersja elektryczna, jak się to ma do defibrylacji, i jakiego
    > sprzetu się do tego uzywa.

    Ni zamierzam konstruować AED. Umiem użyć. Co do zasady nie wpadłbym na
    podpisanie AED do przytomnego i w kontakcie pacjenta wiedząc, ze jedzie
    już karetka z EKG. Bo to po prostu bez sensu.

    > Dla porządku, znowu się czepiam formalności.

    > Nawet jeśli możesz, to zdaje się większość załóg będzie próbowała
    > defibrylacji na miejscu lub w karetce. Nie?

    Załóg pewnie tak, ale o ile pacjent jest nieprzytomny. Przypominam, ze
    ten się uskarżał na bóle zamostkowe.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 133. Data: 2023-10-23 17:38:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 16:00, Shrek pisze:
    > Nie sądzę - kopia idzie do rzecznik i tyle.
    Żadna notatka nie trafia do rzecznika. Rzecznik opiera się na innym
    dokumencie :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 134. Data: 2023-10-23 17:58:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Oct 2023 16:36:54 +0200, Shrek wrote:

    > To wtedy tym gorzej, bo powstaje pytanie dlaczego usunął udział BMW.

    Bo chcial jedynie przestrzec obywateli przed skutkami niebezpiecznej
    jazdy ... a reszta sledztwa sie toczyla swoim torem.

    J.

  • 135. Data: 2023-10-23 18:09:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 17:58, J.F pisze:

    > Bo chcial jedynie przestrzec obywateli przed skutkami niebezpiecznej
    > jazdy ... a reszta sledztwa sie toczyla swoim torem.

    I dlatego skłamał że doszło do "nieustalonego zjazdu". Jaki nieustalony
    jak wiadomo że w wyniku kolizji?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 136. Data: 2023-10-23 18:11:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Żadna notatka nie trafia do rzecznika. Rzecznik opiera się na innym
    > dokumencie :-)

    A uchylisz rąbka tajemnicy?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 137. Data: 2023-10-23 18:15:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > obniżone przed i za. A nawet wiem, jaki lek powoduje, że coś się tam
    > obniża. Taki dziwny zawód, ze trzeba się na wielu rzeczach znać, ale na

    Akurat taki zawód, że wypałoby wiedzieć do czego AED służy...

    > Załóg pewnie tak, ale o ile pacjent jest nieprzytomny. Przypominam, ze
    > ten się uskarżał na bóle zamostkowe.

    I został podłączony do defibrylatora przez zawodowych ratowników
    przybyłych na miejsce. No ale robert, którego tam nie było, nie jest
    ratownikiem uważa że jest bardziej od nich kompetentny zdalnie. Jakieś
    jeszcze mądre mysli poza tą że AED sprawdza tylko puls?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 138. Data: 2023-10-23 21:43:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 18:11, Shrek pisze:

    > A uchylisz rąbka tajemnicy?

    Nie, dokąd nie znajdę gdzieś na publicznie dostępnej stronie informacji
    o tym. Przy czym dziennikarze piszą o jakiejś drugiej notatce, a
    ponieważ to nie jest żadna notatka ani cokolwiek do niej podobne, to nie
    ma to w tym konkretnym wypadku żadnego znaczenia. Po prostu zwracam
    uwagę, że to ślepy trop.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 139. Data: 2023-10-23 21:47:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 18:09, Shrek pisze:

    > I dlatego skłamał że doszło do "nieustalonego zjazdu". Jaki nieustalony
    > jak wiadomo że w wyniku kolizji?

    A Ty to wiesz? Nawet teraz śledząc dostępne dane? To, ze
    najprawdopodobniej kierujący KIA zjechał ze swojego pasa na sąsiedni, a
    tam najprawdopodobniej został uderzony przez BMW w wyniku czego wypadł z
    drogi, to jest jedna z bardziej prawdopodobnych hipotez, ale nie jedyna.
    Równie dobrze wystraszywszy się zbliżającym się szybko BMW mógł zbyt
    radykalnie skręcić kierownicą, wpaść w poślizg i wypaść z drogi
    uprzednio uderzony przez BMW. Zauważ, że BMW jet ścięte pod kątem 45°, a
    to nei są uszkodzenia typowe dla najechania na poprzedzający pojazd.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 140. Data: 2023-10-23 22:24:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.10.2023 o 18:15, Shrek pisze:
    > Akurat taki zawód, że wypałoby wiedzieć do czego AED służy...

    Dokładnie i nie zakładać go bezsensownie. Może w tym kiblu oni taserem
    chcieli go reanimować :-) Zasada podobna. AED pod ręką nie było. Wzięli,
    co mieli pod ręką. A potem ... ale to był żart oczywiście i nawet się
    chwilę zastanawiałem, czy na miejscu. Ciekawe, czy taserem można by
    spróbować z braku AED kogoś uratować. Skoro się zatrzymał, to zaszkodzić
    mu nie powinno.

> [...]
    > ratownikiem uważa że jest bardziej od nich kompetentny zdalnie. Jakieś
    > jeszcze mądre mysli poza tą że AED sprawdza tylko puls?

    Nie kwestionuję postępowania ratowników. Zwracam Ci kolejny raz uwagę -
    a i wówczas właśnie o to poszło - że tego ratownika z basenu, co im AED
    nie wydał należy oceniać przez pryzmat tego co wiedział, albo mógł i
    powinien się z łatwością dowiedzieć oraz do czego miał prawny obowiazek.
    Wpadła "baba" na basen "wrzeszcząc", że ma jej dać AED, bo tam obok
    zasłabł facet i mówi, że go boli za mostkiem. Ratownik nie miał
    obowiązku iść - a nawet prawa, bo jest ratownikiem na basenie. Nie ma
    również żadnego przepisu zobowiązującego go prawnie pod rygorem kary na
    tzw. "świadczenie rzeczowe" polegające na użyczeniu posiadanego AED. Na
    koniec mógł ocenić, że w tym konkretnym wypadku nie jest ono przydatne.
    Czy słusznie, to już osobna sprawa, ale w każdym razie sytuacja na pewno
    nie jest tak oczywista, jak to dziennikarze przedstawiali. AED, to
    wynalazek ostatnich lat, a pierwszej pomocy w takim rozumieniu, jak my
    ją dziś znamy, to zaczęto udzielać pod koniec XIX wieku. Da się i bez
    AED ratować.

    Jakby to była pustynia, czy puszcza i można było przewidzieć, że gość
    się pogorszy przed przyjazdem karetki, to nadal by nie było obowiązku -
    już to wówczas wywodziłem i nie chce mi się kolejny raz, bo każdy
    zainteresowany może sobie tam zajrzeć bez większego wysiłku - ale można
    by się zastanowić nad czysto etycznym aspektem sprawy. Ale tam jechała
    karetka. I to, że jak przyjechała, to podłączyli EKG, a potem nawet
    defibrylator, to szacun dla ratowników z karetki (choć to ich praca),
    ale nadal nie jest to żaden argument przemawiający za tym, by ratownika
    basenowego ścigać karnie za niewypożyczenie AED.

    Gdyby po przewiezieniu do szpitala życie temu człowiekowi uratowała
    operacja na otwartym sercu, to sugerowałbyś ściganie wszystkich
    okolicznych kucharzy za to, ze nie pospieszyli z pomoc z posiadanymi
    pewnie licznie nożami? Albo wszystkich okolicznych lekarzy, że nie
    rzucili wszystkiego i nie pobiegli leczyć nieszczęśnika? Może jakaś
    recepta by go uzdrowiła. A Ty tylko do tego AED się czepiłeś.

    Nie jestem lekarzem i nie potrafię ocenić, czy gdyby temu zasłabniętemu
    podpiąć AED, to by to polepszyło jakoś radykalnie jego stan zdrowia, ale
    na podstawie mojego doświadczenia sądzę, że AED by wygłosił
    sakramentalne "defibrylacja nie jest zalecana" i się "wyłączył". W końcu
    zasłąbnięty był przytomny. Znasz przypadek, by urządzenie zaleciło
    defibrylację przytomnej osoby? (pomijam te szkoleniowe, ale one z kolei
    nie kopią). No jakby zaleciło, to zacząłbym sprawdzać prawidłowość
    przypięcia elektrod, ciągłości kabli itp. raczej będąc skłonnym do
    uznania, że coś tu nawaliło, niż do naciśnięcia przycisku. A to
    urządzenie dokładnie to właśnie robi. Nic innego. To nie defibrylator,
    że tam można "leczyć" jakieś dolegliwości. Ja mam jeszcze podręcznik,
    gdzie wariatów leczono elektrowstrząsami - połowa XX wieku.

    I nadal oczywiście skoro facet zasłabł, to można się było liczyć z tym,
    że za chwilę może się pogorszyć, ale to zasadniczo może się zdarzyć
    zawsze i nie upoważnia nikogo do żądania "na wszelki wypadek" AED od
    przypadkowej osoby, która akurat go ma - bo być może się przyda. A już
    próba podnoszenia, że odmawiający tej prośby dopuszcza się karalnego
    nieudzielenia pomocy, to jest jakaś kosmiczna bzdura, która jedynie może
    spowodować, że właściciele AED zaczną się ukrywać, by zapobiec w
    przyszłości podobnym zarzutom.

    To coś, jak medialne poszukiwanie matki włożonego do "okna życia"
    dziecka. Po to są te okna, by wybrać mniejsze zło. Każda nagonka, to
    większe prawdopodobieństwo, że inna matka wybierze jakieś inne
    rozwiązanie. Skoro dziecka nie chce, to nie liczyłbym na to, ze bedzie
    to rozwiązanie polegające na wychowaniu dziecka w miłości.
    --
    (~) Robert Tomasik