  • 21. Data: 2002-12-21 14:56:15
    Temat: Re: co oznacza "co do zasady"
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

    > Nie wiem - poprosic o jakieś uzasadnienie tego poglądu? Uzasadnienie
    poglądu
    > przeciwnego juz chyba dosyć dobrze poznałeś :-)

    Tak samo dobrze jak poglady przeciwnikow. Ale zastanawia mnie jedna rzecz -
    z tego co mi wiadomo z k.c. to maloletni moze zawierac umowy w drobnych
    bieżących sprawach zycia codzinnego ( nie pamietam brzmienia, ale jakos
    tak). Moim zdaniem nie moze wiec zalozyc DG, ale jako nie prawnik zakladam
    ze moge sie mylic, bowiem jestem w stanie Ci uwierzyc ze znasz jakies akty
    prawne ktore zezwalaja na rozpoczecie dg przez maloletniego (jak bys mogl mi
    je podac, bo zaczyna to byc moja obsesja :-) ). Ale jak prowadzic dg, jezeli
    nie mozna zarejestrowac dzialalnosci, zartudnic ludzi, wynajac/kupic lokalu,
    pojazdu? Czy to tez sa czynnosci zwiazane z drobnymi sprawami?

    Ciekawe ile by kosztowala porada radcy w tej sprawie - tylko zeby dal na
    pismie odpowiedz :-)

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 22. Data: 2002-12-21 15:32:30
    Od: c...@p...onet.pl

    > No ale to juz łamię koncepcje, że z tego powodu nie można. Druk to tylko
    > druk, choć w państwie rządzonym prze biurwokracje ma wielką niepisaną moc i
    > jest czasem nie do obejscia. Ważne sa wymogi ustawowe, a tam nie ma
    > "posiadanie dowodu osobistego".

    Oczywiście masz rację, w pewnych sprawach "pani z okienka" jest nie do
    przeskoczenia, chociaż to przecieżnie ona powinna decydowaćo naszej sytuacji.
    Biurokracja...

    > Na razie jeszcze nie w KRS - zacznijmy od tego.

    To był jedynie przykład, chciałem pokazać, że każde postępowanie rządzi się
    swoimi prawami.

    > No jest to jakiś pogląd, szkoda, że jego wyznawcy po prostu tak twierdżą,
    > nie podpierająć się jakims klarownym wywodem.

    Nie to, żeby ten problem był dla mnie szczególnie istotny, ale chętnie
    przeczytałbym na ten temat jakiś konkretny wyrok albo artykuł...

    Wszyscy wiedzą, że osoba
    > niepoełnoletnia nie ma pełnej zd. do cz.pr. ale co z tego? Jak i dlaczego
    > miałoby to wpływac na jej prawo do wykonywania działolności? I czy na
    > przykład działalność "nie podlegająca eweidencji", a jest taka jest ZAKAZANA
    > dla niepełnoletnich??? Przeciez byłby to kompletny absurd.

    Nie wspominając już o dyskusji na temat tego czy wpis do ewidencji ma charekter
    kostytutywny czy deklaratoryjny.

    > No jest to oczywiste. Jeśłi wszystki wymogi sa spełnione, to czemu niby nie?

    No właśnie, więc jednak wydaje się, że sąd dopuścił pośrednio możliwość
    prowadzenia dział. gospodarczej przez osobę niepełnoletnią.

    > Możliwe, że trafiliśmy tu na jakiś "spór w doktrynie" :-))))

    A może jakiś spisek... Bądźmy czujni, wróg narodu nie śpi :))) A tak w ogóle to
    proponuję wybadać sprawę w praktyce i zaskoczyć (może nie) takim pytaniem
    urzędnika dokonującego rejestracji. A tak, żeby się nie nudził :)

    > Pozdrawiam

    Również

    Ciacho

  • 23. Data: 2002-12-21 16:47:47
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Ale jak prowadzic dg, jezeli
    > nie mozna zarejestrowac dzialalnosci, zartudnic ludzi, wynajac/kupic lokalu,
    > pojazdu? Czy to tez sa czynnosci zwiazane z drobnymi sprawami?
    To na pewno nie są drobne sprawy, ale działalność to też np.
    portretowanie ludzi na ulicy. Kupić ołówki i blok zawsze można. Albo
    fotografia artystyczna - można kupić aparat i robić zdjęcia za
    pieniądze. Jak Małoletni jest zdolny, to znajdzie klientów. (No,
    przynajmniej ma taką możliwość, bo w Polsce to różnie z tym bywa :-( )
    Posiadać lokal też może. Np. przez darowiznę albo przez spadek.

    Dlaczego od razu zakładacie, że działalność małoletniego to _musi_ być
    wielki biznes i wykorzystujecie wtedy wszelkie możliwe ograniczenia?
    Chodzi tu raczej o sam fakt prowadzenia działalności i o jego
    zgłoszenie, które jest obowiązkowe. A tu nie widzę po zapoznaniu się z
    opiniami obu stron barykady żadnych ograniczeń.

    > Ciekawe ile by kosztowala porada radcy w tej sprawie - tylko zeby dal na
    > pismie odpowiedz :-)
    Ale co ci z takiej opinii? Moc prawną ma wyrok sądu a nie opinia
    jakiegoś radcy.

    chester

  • 24. Data: 2002-12-22 10:08:45
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl>

    > Zwracam uwagę na jeszcze istotniejszy fakt - jest napisane "zostają", a
    nie
    > "mogą zostać". To jest zwykły opis realnej praktyki i trudno sie z tym nie
    > zgodzić, że "zostają" faktycznie osobu pełnoletnie, nie ograniczone w
    > zdolności do czynności prawnych.

    Napisaliście dużo bo Polacy dużo lubią gadać ale może trzeba bardziej
    logicznie. Zacznę jak zwykle od stwierdzenia " z tego co wiem, lub mi się
    zdaje" ;) ale niech poprawia mnie prawnicy.
    Pojawiło się stwierdzenie " natknąłem się na zwrot" ważną podpowiedzią było
    by gdzie.
    Może jak są wątpliwowości należy zdefiniować pojęcia (sięgając do ustawy lub
    wyszykiwarki zajmie to chwilę ) Kilka uściśleń:
    1.. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły.
    2.. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna
    ..., która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność
    gospodarczą, o której mowa w ust. 1
    3.. Osoba fizyczna w polskim prawie jest każdy człowiek. Od urodzin do
    śmierci posiada zdolność prawną ale dopiero pełną zdolność do czynności
    prawnych (zdolność prawna co innego niż zdolność do czynności prawnych )od
    pełnoletności. W okresie od 13 lat do pełnoletności (zresztą tak jak osoby
    częściowo ubezwłasnowolnione ) posiadają tylko ograniczoną zdolność do
    czynności prawnych. Mogą wtedy wykonywać czynności dopuszczone dla tej
    kategorii. Czynności prawne dokonywane przez taką osobę, które prowadzą do
    powstania po jej stronie zobowiązania lub powodują rozporządzenie jej
    prawami, wymagają zgody przedstawiciela tej osoby.

    Uściśliłem tylko nieco temat i dalej zapraszam do dyskusji bo sam jestem
    ciekaw co z niej wyniknie :-)

    Pozdrowienia Andrzej

  • 25. Data: 2002-12-22 11:52:09
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej i B." <a...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Uściśliłem tylko nieco temat i dalej zapraszam do dyskusji bo sam jestem
    > ciekaw co z niej wyniknie :-)

    Wszystko już było powiedziane wcześniej (w poprzednim wątku na ten temat),
    ale miło, że ktos jeszcze ma ochote uściślać i szukac po przepisach.

    A z dyskusji nie wyniknie nic konkretnego poza prezentacją stanowisk. I to
    zostało juz właściwie zrobione, chyba, że ktoś ma jakiś nowy argument,
    ciekawe orzeczenie albo coś...

    Według mnie z zarówno z tego co przytoczyłeś przed chwilą a także z norm
    konstytucyjnych także już tu in extenso przytaczanych wynika, że nie ma
    powodów, aby odmówić niepełnoletnim mozliwości prowadzenia działalności
    gospodarczej a w konsekwencji uzyskania statusu przedsiębiorcy.

    Depi.

  • 26. Data: 2002-12-22 17:36:16
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > powodów, aby odmówić niepełnoletnim mozliwości prowadzenia działalności
    > gospodarczej a w konsekwencji uzyskania statusu przedsiębiorcy.
    No to nic, tylko spróbować zarejestrować jakiegoś nieletniego. Nasze
    kochane urzędy oczywiście (?) odmówią, bo pani z okienka o normach
    konstytucyjnych słyszała tylko w kołysce.
    A wtedy możnaby chyba ich zaskarżyć za poniesione z tytułu odmowy straty
    finansowe.
    Jeszcze ciekawiej byłoby, gdyby skarżyć mógł ten nieletni po uzyskaniu
    pełnoletności. Jak by się sprawa skończyła, to dzięki odszkodowaniu jest
    dożywotnio ustawiony :-)))

    chester

  • 27. Data: 2002-12-22 19:04:53
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au4stq$kje$1@news.gazeta.pl...
    > Jeszcze ciekawiej byłoby, gdyby skarżyć mógł ten nieletni po uzyskaniu
    > pełnoletności. Jak by się sprawa skończyła, to dzięki odszkodowaniu jest
    > dożywotnio ustawiony :-)))

    Piękne marzenie, ale Polska to niestety nie Stany :-)))

    Depi.

  • 28. Data: 2002-12-22 21:21:49
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl>

    > Piękne marzenie, ale Polska to niestety nie Stany :-)))
    >
    > Pozdrawiam
    A wydawło mi się że uścisliłem pewne pojecia kilka postów wyżej:

[...]

    Co oznacza w moim laickim pojęciu zgodę sądu (chyba opiekuńczego). Wnioskuje
    to z innych wątków przewijających się na grupie, że rodzic nie starczy w
    niektórych sprawach a ta na pewno taką jest.
    Zresztą jak mamy małego biznesmena to prawo mu nie zabrania nim być. Ja ten
    watek zrozumiałem jak byście go rejestrowali jako osobę prowadzącą
    działalność w formie jednoosobowej rejestrowanej w Wydziale Aktywności Gosp.
    jak np. hydraulika, lub inny zawód (upraszczam) a dlaczego nie spółka prawa
    handlowego udziały w niej i tzw. samozatrudnienie może to jest łatwiejsze
    ale co z kodeksem pracy ? Może zanim to rozstrzygniemy stanie się on
    pełnoletni ;-)

  • 29. Data: 2002-12-22 22:45:22
    Temat: Odp: co oznacza "co do zasady"
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:au4stq$kje$...@n...gazeta.pl...
    > pełnoletności. Jak by się sprawa skończyła, to dzięki odszkodowaniu jest
    > dożywotnio ustawiony :-)))

    pomarzyc to dobra rzecz przy niedzieli :-)))

    Sandra

  • 30. Data: 2002-12-22 23:22:45
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > pomarzyc to dobra rzecz przy niedzieli :-)))
    No i ten świąteczny klimat...
    Ech - takie odszkodowanko pod choinkę...
    To by było coś...
    Dobra, koniec dywagacji, FUT na pl.misc.swieta.zakupy :-)

    chester