  • 41. Data: 2012-06-22 19:45:43
    Temat: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Marek Dyjor w <news:js1vgn$1vu$1@news.task.gda.pl>:

    > to jsak wg ciebei należy jeździć po rondach?

    Na "Czesia", znaczy się: Na rondziu... strzałeczka prosto

    --
    Tomasz Nycz

  • 42. Data: 2012-06-22 20:03:42
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    > Takie, że sygnalizujemy manewr skrętu na skrzyżowaniu, więc jak jadę w
    > prawo, to w prawo, jak jadę na wprost to bez, a jak w lewo, to lewy
    > kierunkowskaz.

    > A na jakiej podstawie zjazdowy? Nie ma ,,zjazdu''. To jedno
    > skrzyżowanie. Wykonujesz na nim manewr skrętu lub jazdy na wprost.

    Na takiej podstawie, że jak będziesz już jechał po rondzie z właczonym lewym
    kierunkowskazem, to jadący za toba nie bedzie wiedział, gdzie ty chcesz
    będąc na rondzie skręcić.
    Powinno być tak, że dajesz przed wjazdem na na rondo kierunkowskaz lewy lub
    prawy (jeżeli skręcasz), a po minięciu zjazdu poprzedzajacego twój dajesz
    kieunkowskaz sygnalizujacy opuszczenie ronda. Wówczas wszystko jest jasne i
    oczywiste.

  • 43. Data: 2012-06-22 20:08:01
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    > No więc PoRD mówi: ,,Skrzyżowanie o ruchu okrężnym [potocznie: rondo] to
    > skrzyżowanie, na którym ruch odbywa się wokoło wyspy''. I na tym kończy
    > się prawo. Więc należy stosować wszystkie przepisy odnośnie skrzyżowań.

    A także przepisu mówiące o zmianie kierunku ruchu. Zjeżdżając z ronda
    dokonujesz skrętu w prawo, a możesz przeciez pojechać dalej po rondzie, wiec
    ten skret wypadałoby zasygnalizować.

  • 44. Data: 2012-06-22 20:14:24
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    wiadomości news:XnsA07A94BFBC493budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Użytkownik Henry(k) moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl ...

    > na pewno nie dla tych za tobą...

    A kogo obchodzą ci za mną jeżeli jadę przepisowo? Nie mają prawa narzekać,
    bo jadę z maksymalną dozwoloną prędkością, która ich także obowiązuje. Mnie
    nie stać na płacenie mandatów...

  • 45. Data: 2012-06-22 20:41:28
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-06-22 12:15, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Ano. Rondo wg PoRD to JEDNO skrzyżowanie. Dokonując więc na nim skrętu,
    > należy to sygnalizować zawczasu i wyraźnie przed skrzyżowaniem i
    > zajmować odpowiedni pas. A więc do skrętu w lewo należy zająć lewy pas i
    > przed wjazdem na skrzyżowanie sygnalizować lewoskręt. Tak zresztą są
    > organizowane ronda na Śląsku (patrz np. rondo koło Spodka w Katowicach)
    > gdzie władza Dworaka nie sięga.

    A na zjeździe z typowej autostrady w lewo mrugać lewym, zająć lewy pas,
    potem z lewym kierunkiem przebić się dwa pasy w prawo i dalej migając
    lewym zjechać na zjazd po prawej;)

    Shrek.

  • 46. Data: 2012-06-22 20:52:09
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Shrek w <news:js2e8m$of7$1@inews.gazeta.pl>:

    > A na zjeździe z typowej autostrady w lewo mrugać lewym, zająć lewy pas,
    > potem z lewym kierunkiem przebić się dwa pasy w prawo i dalej migając
    > lewym zjechać na zjazd po prawej;)

    Skrzyżowanie na autostradzie? Pokaż, gdzie takie cudo w PL występuje?

    --
    Tomasz Nycz

  • 47. Data: 2012-06-22 21:09:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Ano. Rondo wg PoRD to JEDNO skrzyżowanie.

    Tak.

    > Dokonując więc na nim skrętu,
    > należy to sygnalizować zawczasu

    Tak.

    > i wyraźnie

    Tak.

    > przed skrzyżowaniem

    Nie.

    Sygnalizuje się ZMIANY PASA i SKRĘTY.
    Nie sygnalizuje się "zmiany kierunku na skrzyżowaniu", ale
    "zmianę kierunku", tyle i tylko tyle.

    Owa "zmiana kierunku" ma być *zawczasu*, ale to nie uchyla innego
    przepisu, który nakazuje sygnalizować *jednoznacznie* (przy sekwencji
    skrętów "prawo-lewo" nie można więc zacząć sygnalizować w lewo przed
    rozpoczęciem skrętu w prawo i na odwrót).
    Oczywiście, jakby "zawczasu" było określone jako "nie później niż
    4 sekundy i 50 metrów przed rozpoczęciem manewrów" to przepis
    o jednoznaczności byłby uchylany, ale brak określenia skutkuje
    rozumieniem "nie wcześniej niż to jest możliwe".

    Przepis brzmi tak:

    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2.
    html
    +++
    5. Kierujšcy pojazdem jest obowišzany zawczasu i wyraŸnie sygnalizować
    zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania
    niezwłocznie po wykonaniu manewru.
    ---

    Dodawanie słów o "skrzyżowaniu" to Twoja indywidualna radosna
    twórczość, daj sobie powiedzieć, że wprowadzasz zamieszanie.

    Zasada ratio legis: jakby ustawodawca CHCIAŁ tam wpisać "skrzyżowanie",
    to by wpisał, skoro nie wpisał, to skrzyżowanie oczywiście "traktuje
    się", ale TAK SAMO jak każde inne miejsce na drodze, w naszym przypadku
    - każdy inny skręt, bez względu na przyczynę; skutkuje to wskazaniem
    "skrętu fizycznego".

    > Tego, że pan Dworak postuluje, ze jazda wokoło ronda jest jazdą na
    > wprost,

    To nie pan Dworak, a Konwencja Wiedeńska.

    To, ze polski PoRD jest dziurawy i brakuje w nim implementacji
    OBOWIĄZUJĄCEJ konwencji, nie zmienia faktu obowiązywania (owej
    konwencji).
    W uproszczeniu: "jazdę wzdłuż drogi uznaje się za jadę wprost",
    to jest ów brakujący zapis.

    Mogę Ci objaśnić, dlaczego tak dobrze pamiętam: ktoś mnie
    budził, że bez sensu pytam o "miganie na zakręcie" zamiast
    zajrzeć do Konwencji (a mógł przejechać walcem ;))

    > Którymi? Bo ja znajduję tylko to jedno zdanie.

    Nie, Ty sobie DODAJESZ swoje własne słowa i później otrzymany
    wynik usiłujesz interpretować.
    To się nazywa bodaj "manipulacja"

    Wywal z rozważań to co sobie "domyślałeś", przeczytaj to co w przepisie
    JEST i powiedz co Ci wyszło.

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2012-06-22 21:26:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Jun 2012, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > wez wywiez jakas flage na swoim samochodzie, ze nie umiesz jezdzic po
    > rondzie, zeby inni uwazali.

    Traktuj takie posty jako ćwiczenie "gdzie jest ukryty błąd" :D
    (a ukryty jest w założeniu, że sygnalizujemy "na skrzyżowaniu",
    "przed skrzyżowaniem" lub podobnie, czego W PRZEPISIE nie ma,
    bo sygnalizujemy "przed skrętem" - koniec listy, oczywiście
    pomijam częśc drugą czyli zmianę pasa)

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2012-06-22 21:29:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie mędrkuj, na każdym skrzyżowaniu stosuje się oddzielne
    > sygnalizowanie. Gdyby rondo było ,,kompleksem skrzyżowań'' wszystko
    > byłoby w porządku. Jednak rondo jest po prostu skrzyżowaniem. Słowa
    > więcej o nim nie napisano w PoRD. Więc stosuje się zasady jak do
    > skrzyżowania. JEDNEGO.

    Ale NIE MA PRZEPISU który określa sygnalizację NA SKRZYŻOWANIU.

    Przepis o sygnalizacji jest ogólny (i jest tylko taki).

    Sygnalizuje się zamiar wykonania skrętu, a nie "zamiar pojechania
    na skrzyżowaniu".
    (plus oczywiście nieprzeniesiony przepis z konwencji o "jeździe
    prosto wzdłuż drogi")

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2012-06-22 21:45:48
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 22.06.2012 20:14, Przemek Lipski pisze:
> [...]
    >
    > A kogo obchodzą ci za mną jeżeli jadę przepisowo? Nie mają prawa narzekać,
    > bo jadę z maksymalną dozwoloną prędkością, która ich także obowiązuje.

    To jeszcze zależy którym pasem jedziesz.

    BTW - 80 poza miastem to nie jest maksymalna dopuszczalna.

    > Mnie nie stać na płacenie mandatów...

    Ale skoro tak, to pewnie prawym.

    p. m.