  • 11. Data: 2007-07-05 10:38:59
    Temat: Re: chrzest wbrew woli rodzica i co dalej - pytanie hipotetyczne
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 12:34:57 +0200, Marcin Krzemiński napisał(a):

    > Na tej zasadzie prawa fizyki to też prawo. Albo prawa Murphy'ego

    Prawami fizyki zajmują się docenci fizyki, a prawem kanonicznym eksperci
    od prawa kanonicznego. To też prawo, skodyfikowane nawet (w
    przeciwieństwie do praw fizyki).
    Mam w domu kodeks nawet ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl/

  • 12. Data: 2007-07-05 10:39:31
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    szerszen napisał(a):
    > i teraz hipotetyczna sytuacja
    (ciach)

    Myślę, że na większość pytań znajdziesz odpowiedź tutaj:

    http://www.archpoznan.org.pl/serwis/artykuly/2002/1/
    chrzest.htm

    A jakby nie wyjaśniło, to ten portal ma nieźle działające forum pomocy:
    http://katolik.pl

    Hipotetyczna babcia musiałaby być bardzo cwana i dużo kręcić, żeby
    nakłonić kapłana do udzielenia chrztu. Owszem, ktoś wyżej wspominał, że
    ochrzcić może każdy, ale Kościół zastrzega taki przypadek tylko do
    sytuacji nazdzwyczajnej.

    Przedstawiony przez Ciebie scenariusz nosi wszelkie znamiona sakramentu
    udzielonego niegodziwie... co jednak nie znaczy, że nieważnego :)

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem ksiedza ktory
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow?

    Pewnie można... w odpowiedniej kurii na pewno wyjaśniliby to Ci lepiej.

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem osoby ktora
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow, a pod ktorej opieka dziecko
    > chwilowo sie znajdowalo?

    A chodzi Ci znów o prawo kanoniczne czy cywilne?

    > generalnie co z takim fantem mozna dalej zrobic, pomijam tutaj zrywanie
    > kontaktow z rodzina czy cos takiego ;)

    A pytasz teoretycznie, czy istotnie jest taka sytuacja? Może więc trzeba
    uprzedzić rozwój wypadków i pójść do księdza aby go poinformować o tym,
    że rodzice nie wyrażają zgody. Wtedy babcia nic nie wykombinuje w
    parafii miejscowej, a poza nią pierwsze co zrobią, to pewnie skontaktują
    się z miejscowym proboszem.

    R.

  • 13. Data: 2007-07-05 10:43:03
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 5 lipca 2007 12:22
    (autor Johnson
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f6ih2k$79u$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Co boisz się że dziecko się przeziębi ? Chrzest nie boli i niczym nie
    > grozi. Więc nawet dla niewierzącego nie powinno być problem: nie pomoże
    > ale i nie zaszkodzi.

    Chyba że ktoś wyznaje inną religię. Wtedy może być problemem. A wyraźnie
    widać, że pytający wyznaje inną

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: t...@l...pl, e...@e...edu.pl, i...@k...com.pl,
    h...@k...com.pl, p...@f...hu, i...@h...pl

  • 14. Data: 2007-07-05 10:44:17
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 5 lipca 2007 12:25
    (autor mvoicem
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@g...com>):

    > Każdy może, może i babka bez księdza.

    A nie tak tylko w przypadku zagrożenia życia?

    > Wg. mnie żadne. Zakładając że to jedno z rodziców które się sprzeciwia
    > ochrzczeniu jest niewierzące, to dla niego ochrzczenie dziecka jest tylko
    > zmoczenie mu głowy drobną ilością wody. Żadna krzywda się dziecku od tego
    > nie stanie.

    No ale tak nie jest. Skoro się sprzeciwia to nie jest niewierzący, ale innej
    wiary.

  • 15. Data: 2007-07-05 10:46:57
    Od: Klara Bemol <h...@w...pl>

    Robert Osowiecki napisał(a):

> [...]
    > nakłonić kapłana do udzielenia chrztu. Owszem, ktoś wyżej wspominał, że
    > ochrzcić może każdy, ale Kościół zastrzega taki przypadek tylko do

    to prawda, jednak taki chrzest nalezy potem, po ustaniu sytuacji
    nadzwyczajnej (np. niebezpieczeństwo śmierci w szpitalu), powtórzyć wg
    rytuału sakramentu chrztu

  • 16. Data: 2007-07-05 10:47:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole> napisał w wiadomości

    > Jesli dziecko lub jego rodzice poniesli jakies straty zwiazane z owym
    > chrztem i sa w stanie to udowodnic - tak.

    straty moralne, duzo sie o tym mowi, szczegolnie kosciol duzo mowi o
    moralnosci ;)

  • 17. Data: 2007-07-05 10:47:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Osowiecki pisze:

    > Może chodzić o inne wyznanie ..

    Przy innym wyznaniu chrzest tym bardziej nie szkodzi, bo jest dla
    tamtego wyznania bez znaczenia.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 18. Data: 2007-07-05 10:49:10
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Wrak Tristana" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba że ktoś wyznaje inną religię. Wtedy może być problemem. A wyraźnie
    > widać, że pytający wyznaje inną

    nie chodzi o inna religie, chodzi o wolnosc wyboru, wolnosc jednostki
    chrzczonej, ktora to powinna sama i swiadomie dokonac pewnych wyborow

  • 19. Data: 2007-07-05 10:49:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Wrak Tristana pisze:

    > Chyba że ktoś wyznaje inną religię. Wtedy może być problemem. A wyraźnie
    > widać, że pytający wyznaje inną

    Jak problem? Nie znam religi, która by robiła z tego problem. zawsze
    można odczynić jakieś gusła w tej innej religi (np. kolejny chrzest),
    który usunie rzekome skutki chrztu katolickiego.

  • 20. Data: 2007-07-05 10:50:58
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

> [...]
    > tylko
    > zmoczenie mu głowy drobną ilością wody. Żadna krzywda się dziecku od

    a o dziecku wacpan zapomniales?