  • 51. Data: 2019-04-30 14:03:55
    Temat: Re: administrator forum dyskusyjnego reakcja na post
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:ndNxE.70898$5...@f...ams1...

    >A jeszcze tak mi przyszło do głowy... Zapalił mu się ten silnik (jego
    >osobisty, nie tam jakiegoś ciury z pobocza), ugasił, wypsikał gaśnicę
    >co teraz? Przecież ten pojazd jest nadal w ruchu (jest uczestnikiem).
    >chyba nie wystarczy zaczekac na nową, trzeba go jakoś przepchnąć na
    >teren prywatny, drogę niepubliczną znaczy się. Ale jak go przepchnąć
    >bez
    >gaśnicy?

    IMO - po pozarze silnika pojazd nie nadaje sie do jazdy.
    Za duzo tam plastikow, zeby ryzykowac.

    A juz na pewno nie jechalbym dalej tym autobusem z pasazerami i pusta
    gasnicą.
    Jeden telefon, podjezdza autobus zastepczy, pasazerowie sie
    przesiadaja ... a tym mozna zaryzykowac jazde do warsztatu w dwie
    osoby - kierowca i mechanik do obserwowania silnika.
    Z dwiema duzymi i pelnymi gasnicami ...

    >Kolejny przykład ilustrujący, że gaśnica zdecydowanie nie słuzy do
    >gaszenia, a w zasadzie służy do utrzymania pojazdu w ruchu.

    Jesli sie jednak pozar zdazy, to tak najbardziej sluzy do gaszenia.

    Tylko nie nalezy jej tracic dla jakis ciurow na poboczu, ktorym sie
    nie chcialo o samochod zadbac, bo potem trzeba stac i czekac na nową
    :-)

    J.

  • 52. Data: 2019-04-30 14:10:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-04-29, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jakoś z tej dyskusji wynikło mi, że gaśnica jest głownie w celu
    >spełnienia wymogów formalnych dla uzytkowników określonych klas
    >pojazdów :)

    Wymogi sa, i trzeba sie liczyc z tym, ze po uzyciu gasnicy wiezc
    pasazerow dalej nie mozna.
    Chyba, ze sie ma zapasową :-)

    >Zależy dlaczego staneło.

    Jak to na basenie - zazwyczaj od utopienia :-)

    > My ani nikt inny bez specjalistycznego
    > przeszkolenia tego nie stwierdzimy, a AED może, dlatego warto je
    > uzyć.

    No moze, tylko jesli dobrze rozumiem:
    -jak serce dziala i topielec oddycha, to AED nie pomoze,
    -jak serce stanelo, to AED nie pomoze, trzeba reczny masaz.

    -czy AED pomoze po reanimacji, gdzie np serce slabo chodzi, czy
    nieprawidlowo ?

    >To nie jest żaden egzotyczny dylemat.
    >Czy lekarz powinien wyjść przed szpital do wypadku?

    A pacjent ubezpieczony ? :-)
    A jak mu na SOR ktos zejdzie w tym czasie ? :-)

    No to pomoc sie czolgac :-)

    J.

  • 53. Data: 2019-04-30 14:14:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 14:03, J.F. pisze:

    > A juz na pewno nie jechalbym dalej tym autobusem z pasazerami i pusta
    > gasnicą.

    Dobra - czas na przerwę - w autobusach (przynajmniej miejskich w DC) są
    dwie gaśnice;)

    Shrek

  • 54. Data: 2019-04-30 14:31:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 14:10, J.F. pisze:

    > No moze, tylko jesli dobrze rozumiem:
    > -jak serce dziala i topielec oddycha, to AED nie pomoze,
    > -jak serce stanelo, to AED nie pomoze, trzeba reczny masaz.

    Tak, ADE mówi ci jak robić masaż i co jakiś czas prosi i przerwę, żeby
    sprawdzić wynik i jak ruszy (choćby z zaburzeniami rytmu) to w
    zależności od wyniku mówi "prosze się odsunać defibrylacja" albo "good
    job". Jak nie ruszy to mówi uciskać dalej. Naprawdę mądre urządzenia.
    Założenie jest takie, że ma być mądrzejsze od udzielającego pomocy.

    > -czy AED pomoze po reanimacji, gdzie np serce slabo chodzi, czy
    > nieprawidlowo ?

    Tak - od tego jest. Dlatego jak ktoś traci i odzyskuje przytomnośc, to
    jeśli podjerzewamy, że to z powodu zaburzeń rytmu serca (a tak
    podejrzewamy jeśli nie wiemy, że jest inaczej) to należy z AED
    skorzystać. Najgorsze co może się stać, to że trzeba bedzie dostarczyć
    nowe elektrody. Lepiej na zapas skorzystać (od tego jest) niż mieć z
    zatrzymaną akcją serca (choć ratownicy mówią, że jak klient nie oddycha
    i nie ma pulsu, to przynajmniej nie ma wątpliwości co robić;) Ogólnie w
    przypadku zatrzymania krążenia cokolwiek zrobisz to bardziej nie
    zaszkodzisz. Klienta żyje cztery minuty na kredyt. Jak w te cztery
    minuty nie otrzyma pomocy, to masz warzywo. Więc najważniejsze to
    pamietać, że bardziej już mu nie zaszkodzisz.

    > A pacjent ubezpieczony ? :-)

    To akurat bez znaczenia.

    > A jak mu na SOR ktos zejdzie w tym czasie ? :-)

    Akurat w przypadku SORu to rzeczywiście nie praktykuje się opuszczania,
    tylko ratownicy go dowiozą, no chyba że na schodach leży i akurat
    żadnego zespołu w drzwiach od soru nie ma. Ale byłem świadkiem, jak do
    przychodni wpadła kobieta że 200 metrów dalej lezy na ulicy dziewczyna
    to bardzo sprawnie poszło - recepcjonistka telefon do lekarki, nie
    mineło pół minuty to AED leżał na biurku i było dogadane, że dwóch
    losowych chłopa na ochotnika biegnie lekarką jakby trzeba było pomóc. Na
    szczęście laska oddychała i miała regularny puls, więc obeszło się bez
    reanimacji. Szacunek dla obsługi - wiedzieli co robić i robili to dobrze.

    Shrek

  • 55. Data: 2019-04-30 14:33:14
    Od: Kviat

> [...]
    > -jak serce stanelo, to AED nie pomoze, trzeba reczny masaz.
    > -czy AED pomoze po reanimacji, gdzie np serce slabo chodzi, czy

    No ludzie... internety się popsuły?
    Tak trudno poświęcić dwie minuty i dowidzieć się co to jest AED, jak
    działa i do czego służy, zamiast w kółko klepać to samo, co było już
    klepane parę miesięcy temu?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyczny_defibryla
    tor_zewn%C4%99trzny

    "Nagłe zatrzymanie krążenia jest główną przyczyną śmierci w Europie i w
    zależności od przyjętej definicji, jest rozpoznawane u 350 000-700 000
    osób rocznie. Podczas wstępnej analizy rytmu serca w około 25-30%
    przypadków stwierdza się migotanie komór, a prawdopodobnie u znacznie
    większego odsetka osób w momencie utraty przytomności występuje
    migotanie komór lub szybki częstoskurcz komorowy, jednak do chwili
    wykonania pierwszej analizy rytmu serca, przechodzi już w gorzej
    rokującą asystolię. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa w połączeniu z
    defibrylacją w ciągu 3-5 minut od utraty przytomności może pozwolić na
    skuteczną reanimację w 49-75% przypadków, a każda minuta opóźnienia
    defibrylacji zmniejsza prawdopodobieństwo przeżycia o 10-12%[1].
    Automatyczny defibrylator zewnętrzny przeznaczony jest do użycia przez
    każdą osobę (najlepiej przeszkoloną), która jest świadkiem zdarzenia, w
    którym wymagana jest resuscytacja krążeniowo-oddechowa[2]."

    "Automatyczny defibrylator zewnętrzny to wysoce specjalistyczne,
    niezawodne, skomputeryzowane urządzenie, które za pomocą poleceń
    głosowych i wizualnych prowadzi zarówno osoby z wykształceniem
    medycznym, jak i bez niego przez procedurę bezpiecznej defibrylacji w
    zatrzymaniu krążenia[3]. Wbudowany moduł automatycznej analizy EKG
    pozwala na wykonywanie defibrylacji w migotaniu komór, jeżeli częstość,
    morfologia i czas trwania załamka R przekraczają zaprogramowane
    wartości[3]."

    "(...)Zostanie dokonana analiza rytmu serca pacjenta przez AED, podczas
    której zostanie wydana komenda głosowa, aby nie dotykać poszkodowanego.
    W przypadku konieczności zastosowania defibrylacji przez AED, zostanie
    ^^^^^^^^^
    podana informacja i rozpocznie się trwające kilka sekund ładowanie
    kondensatorów.
    Po zakończeniu ładowania zostanie wydana komenda głosowa, aby odsunąć
    się od poszkodowanego, następnie aby wykonać defibrylację poprzez
    naciśniecie wyraźnie oznaczonego przycisku.
    W przypadku braku konieczności zastosowania defibrylacji przez AED,
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    zostania podana informacja o braku konieczności defibrylacji i może
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    zostać podana informacja o konieczności podjęcia resuscytacji
    ^^^^^^^^^^
    krążeniowo-oddechowej.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Po dwóch minutach zostanie dokonana kolejna analiza rytmu serca
    poszkodowanego przez AED, podczas, której zostanie wydana komenda
    głosowa, aby nie dotykać poszkodowanego.
    Analiza rytmu serca poszkodowanego będzie powtarzana, a defibrylacja
    ponawiana w razie potrzeby, aż do przywrócenia normalnego rytmu pracy
    serca[5][6]."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 56. Data: 2019-04-30 14:48:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 14:33, Kviat pisze:

> [...]
    > Tak trudno poświęcić dwie minuty i dowidzieć się co to jest AED, jak
    > działa i do czego służy, zamiast w kółko klepać to samo, co było już

    Dzięki za pomoc. Dodam jeszcze, że zawsze na kursach (mniej lub bardziej
    oficjalnych) mówiło się że na początku rozdzielasz zadania konkretnym
    ludziom (pan w czerwonej czapce itd) - jeden wybiera zawsze nr alarmowy
    (i pozostaje na linii dopóki dyspozytor się nie rozłączy!), drugi jeśli
    jest potrzeba to zabezpiecza miejsce (to jest warunek żeby coś robić
    dalej), następny zasuwa do najlbiższej stacji metra/ przychodni, być
    może banku właśnie po AED. . Jak się przyda to właśnie z dużym
    prawdodpodobieństwem uratował komuś życie, jak nie to zdrowszy będzie od
    przebieżki. W Warszawie polecali właśnie metro i przychodnie, bo tam
    wiedzą po co on jest i ci pomogą - być może nawet wyślą umyślnego z AED
    żeby pomógł. Jak ktoś zostanie i trzeba pompować to prosisz o zmiany.

    Tyle! Tak naprawdę wielkiej filozofi w tym nie ma, tylko trzeba wiedzieć
    podstawowe rzeczy i przełamać barierę psychiczną. Dlatego tak szkodliwe
    są głosy że nie nalezy używać bo może zaszkodzić. I tak żyjemy w kraju
    gdzie pierwsza pomoc polega na "pewnie najebany", albo zatrzyma się
    następny "pewnie wie lepiej niż ja co robić". Zadanie polega tylko na
    przedłyżeniu tych czterech minut do czasu przyjazdu fachowców, bo
    inaczej nie zdążą i będzie warzywo.Mam podejrzenie, że spadek liczby
    trupów na drogach wynika po części z tego, że coraz więcej ludzi się
    zatrzymuje i działa. I tak nalezy trzymać a nie zastanaweiać się kto
    zapłaci za AED jak go ktoś zajebie (zapłaci wojewoda).

    Shrek

  • 57. Data: 2019-04-30 14:52:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 14:48, Shrek pisze:

    > Tyle!
    A jak już jesteśmy przy tym co należy robić, to jak klient przytomny to
    zapytać od dane, przewlekłe choroby, lekarstwa, alergie itp. To że teraz
    gada nie znaczy, że będzie z parę minut, a ratownikom się to info przyda.

    Shrek

  • 58. Data: 2019-04-30 15:00:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >No ludzie... internety się popsuły?
    >Tak trudno poświęcić dwie minuty i dowidzieć się co to jest AED, jak
    >działa i do czego służy, zamiast w kółko klepać to samo, co było już
    >klepane parę miesięcy temu?

    No widzisz, nie kazdy wpadnie na to, ze wiedza jest na wyciagniecie
    reki ...

> [...]
    >większego odsetka osób w momencie utraty przytomności występuje
    >migotanie komór lub szybki częstoskurcz komorowy, jednak do chwili

    U takich topielcow basenowych tez 25-30% ?

> [...]
    >użycia przez każdą osobę (najlepiej przeszkoloną), która jest
    >świadkiem zdarzenia, w którym wymagana jest resuscytacja

    Czyli jak rozumiem - raczej sluzy do poprawienia po masazu serca ?
    Ale powyzej pisza, ze migotanie to pierwszy etap ?

> [...]
    >zostanie
    >^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^
> [...]
    >W przypadku braku konieczności zastosowania defibrylacji przez AED,
    >^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    >zostania podana informacja o braku konieczności defibrylacji i może
    >^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    >zostać podana informacja o konieczności podjęcia resuscytacji
    >^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^
    >krążeniowo-oddechowej.

    I tu mam pewien problem inzynierski - jak wykryc niepracujace serce ?
    Charakterystycznych napiec chyba nie wytwarza ... to moze tylko
    elektrody zle podlaczone ?

    No dobra, zalozmy ze problemu podlaczenia nie ma, skora ma pewien
    opor, to sie kompletny brak podlaczenia wykryje ...

    J.

  • 59. Data: 2019-04-30 15:01:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Dobra - czas na przerwę - w autobusach (przynajmniej miejskich w DC)
    >są dwie gaśnice;)

    No i to by sprawe zalatwialo ... ale ile gasnic wymagaja przepisy ?
    :-)

    J.

  • 60. Data: 2019-04-30 15:12:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 15:00, J.F. pisze:

    tor_zewn%C4%99trzny

    > U takich topielcow basenowych tez 25-30% ?

    IMHO u utopców znacznie mniej. Inna jest przyczyna. Ale głowy nie dam.
    Natomiast nawet jk przyczyną NZK nie jest migotanie komór czy
    częstoskurcz, to może sie on pojawić po skutecznym masażu. Ale znów -
    zgaduje. Więc nie strzelać.

    > Czyli jak rozumiem - raczej sluzy do poprawienia po masazu serca ?

    Niekoniecznie - jeśli przyczyną jest własnie migotanie lub czestoskurcz
    to masaż raczej nie będzie konieczny. Konieczny jest w pozostałych
    przypadkach.

    > I tu mam pewien problem inzynierski - jak wykryc niepracujace serce ?

    I inżynierowie rozwiązali ten problem za ciebie - podłącz AED bedziesz
    wiedział co dalej;)

    > Charakterystycznych napiec chyba nie wytwarza ...

    Wytwarza - tam jest wbudowane EKG.

    > to moze tylko
    > elektrody zle podlaczone ?

    Może - aczkolwiek chyba trudno to _aż_ tak źle podłączyć, żeby AED nie
    wykrył złego podłączenia. Mądrzy ludzie nad tym myśleli, żeby było
    idiotoodporne.

    > No dobra, zalozmy ze problemu podlaczenia nie ma, skora ma pewien opor,
    > to sie kompletny brak podlaczenia wykryje ...

    No i widzisz - to naprawdę sprytne urządzenie. Jak widać sprytaniejsze
    od co poniektórych grupowiczów;)