  • 1. Data: 2007-11-28 10:11:48
    Temat: Znak towarowy (słowny) - zastrzeżony
    Od: Mrx <d...@w...pl>

    Witam serdecznie

    Nie wiem, czy przedstawię swój problem na łamach właściwiej grupy
    dyskusyjnej, ale gdyby umiejscowienie tego tematu okazało się
    nieprawidłowe proszę o wyrozumiałość.

    Nie jestem biegły w znajomości i interpretacji prawa z dziedziny
    znaków zastrzeżonych więc mam nadzieję, że pomożecie mi dojść do
    konkretnych wniosków pozwalających podąć stosowne działania.

    Więc do rzeczy:
    12 miesięcy temu jako osoba fizyczna zarejestrowałem działalność
    gospodarczą pod nazwą
    "ADAM - OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM KOWALSKI".
    Dla potrzeb mojej firmy została stworzona strona internetowa pod
    adresem www.adam.pl
    Na początku listopada br. otrzymałem pismo od Prezesa spółki o nazwie
    "ADAM" Sp. z o.o.
    (identyczna jak nazwa własna mojej firmy z tym, że bez rozszerzenie
    OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM KOWALSKI) w którym to zwraca się z prośbą do
    mnie o zaprzestanie działań naruszających prawo. Swoją prośbę Prezes
    motywuje tym, że w 1998 roku dokonano rejestracji znaku towarowego
    (słownego) "ADAM" oraz, że posługiwanie tą nazwą narusza prawo.

    Moje wątpliwości dotyczą następujących spraw:

    1. Skoro "ADAM" Sp. z o.o - jest nazwą zastrzeżoną to w moim
    rozumieniu moja firma mimo, że w nazwie zawiera słowo identycznej jak
    zastrzeżona nazwa ww. sp. z o.o to jednak w mojej nazwie występuje
    dodatkowo OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM KOWALSKI. Wiadomym jest, że nazwa
    firmy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą musi
    zawierać również imię i nazwisko. Wnioskuję z tego, że nazwa mojej
    firmy patrząc globalnie składa się z ADAM - OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM
    KOWALSKI więc nie jest identyczna z zastrzeżoną nazwą własną ww. sp. z
    o.o.
    2. Kto zawinił? Czy organ rejestrujący podmioty gospodarcze nie
    powinien uprzedzić petenta, że ów wyraz wykorzystany w części nazwy
    jest zastrzeżony?
    3. Czy prezes "ADAM" Sp. z o.o. ma prawo żądać ode mnie podjęcia
    stosownych kroków, skoro moja nazwa firmy składa się z pięciu wyrazów
    w tym tego jednego zastrzeżonego - co ogólnie powoduje, że nazwy nie
    są identyczne.
    4. Jakie stosowne kroki muszę podjąć by wybrnąć z tej sytuacji?

    Pozdrawiam
    Mrx

  • 2. Data: 2007-11-28 10:27:46
    Temat: Re: Znak towarowy (słowny) - zastrzeżony
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 02:11:48 -0800, Mrx napisał(a):

> [...]
    > motywuje tym, że w 1998 roku dokonano rejestracji znaku towarowego
    > (słownego) "ADAM" oraz, że posługiwanie tą nazwą narusza prawo.

    A ta spółka Adam Sp. z o.o. w jakiej branży działa, a ściśle: w jakiej
    klasie ma zastrzeżony swój znak?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2007-11-28 10:35:07
    Od: "przempo" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fijfr2$mea$1@inews.gazeta.pl...

    > A ta spółka Adam Sp. z o.o. w jakiej branży działa, a ściśle: w jakiej
    > klasie ma zastrzeżony swój znak?

    a to ma jakiekolwiek znaczenie?

  • 4. Data: 2007-11-28 10:48:06
    Od: Mrx <d...@w...pl>

    Klasy towarowe: 35, 36, 37, 41, 42,

  • 5. Data: 2007-11-28 11:01:51
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 11:35:07 +0100, przempo napisał(a):

    > a to ma jakiekolwiek znaczenie?

    Ma. Jego ochrona na taki znak przysługuje tylko w zakresie, w jakim
    zdecydował się go chronić. Czyli już np. czekoladki Adam też będą
    legalne ;-)

  • 6. Data: 2007-11-28 11:06:32
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 02:48:06 -0800, Mrx napisał(a):

    > Klasy towarowe: 35, 36, 37, 41, 42,

    35: import-eksport, reklama, badanie rynku, etc.
    36: pośrednictwo finansowe, doradztwo finansowe, etc.
    37: budownictwo, asfaltowanie, chłodnictwo,
    41: dyskoteki, usługi teatralne,

    już mi się nie chce dalej szukać.

  • 7. Data: 2007-11-28 11:19:31
    Od: "przempo" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fijhqv$c7$1@inews.gazeta.pl...

    > Ma. Jego ochrona na taki znak przysługuje tylko w zakresie, w jakim
    > zdecydował się go chronić. Czyli już np. czekoladki Adam też będą
    > legalne ;-)

    czyli np. sony chroni swój znak we wszelkich dopuszczalnych formach? no
    chyba, ze mogą być czekoladki "sony" :) czy zakres ochrony znaku
    przelicza sie na złotówki? mam na mysli to, że im szersza ochrona tym
    wyższa kwota nalezności za ochronę

  • 8. Data: 2007-11-28 11:32:46
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 12:19:31 +0100, przempo napisał(a):

> [...]
    > chyba, ze mogą być czekoladki "sony" czy zakres ochrony znaku przelicza
    > sie na złotówki? mam na mysli to, że im szersza ochrona tym wyższa kwota

    Jak sądzę znak Sony spełnia wymogi uznania go za znak renomowany.
    Znak Adam w życiu taki nie będzie. Chyba że Pan Bóg chciałby go dla
    siebie zastrzec ;-)

  • 9. Data: 2007-11-28 11:33:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Nov 2007, Mrx wrote:

> [...]
    > motywuje tym, że w 1998 roku dokonano rejestracji znaku towarowego
    > (słownego) "ADAM" oraz, że posługiwanie tą nazwą narusza prawo.

    Może ktoś skomentować, czy zastrzeżenie *tekstu* stanowiącego słowo
    powszechnie używane jest skuteczne?
    Posłużę się konkretnym przykładem.
    Jakiś czas temu istniała duża międzynarodowa firma "Digital" (tak,
    różne komputery produkowała). Z zarejestrowanym *znakiem*, którym
    były białe litery nazwy na bordowym/karmazynowym czy jak tam kto
    chce zwać tle o postaci prostokątów (każda litera w osobnym).
    Niemniej na różnych wystawach w .pl obok wystawiała się firma
    ... no tak, "Digital". Z Gdańska bodaj.
    TEKST znaku firmowego był *ten sam*.
    *Graficzna prezentacja* znaku była oczywiście drastycznie inna.

    Inaczej mówiąc, niezależnie od *pozostałych* czynników, czyli
    np. branży w której jest ów znak wykorzystywany (o czym pisze Olgierd
    obok) pytam o *skuteczność* zastrzeżenia *tekstu* stanowiącego
    słowo pospolite?

    IMVHO & AFAIR - nie da się. Ale piszę "z głowy czyli z niczego",
    więc proszę o korektę.

    Teraz popatrzymy tak: jakby treść pisma była jak podano, to wyszłoby
    iż prezes "Adam spzoo" twiedzi, że ilekroć dowolna osoba o imieniu
    Adam się podpisuje, to narusza prawo.
    "Apsurt" :)

> [...]
    > zastrzeżona nazwa ww. sp. z o.o to jednak w mojej nazwie występuje
    > dodatkowo OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM KOWALSKI. Wiadomym jest, że nazwa

    Sprzeciw w sprawie formalnej!
    Firma.
    Firma to jest *nazwa* właśnie, nazwa pod którą występuje *osoba*.
    Przy DG jest pewne zamieszanie w nazewnictwie potocznym, bo są mylone
    ze sobą:
    - *przedsiębiorca*, czyli *osoba* która prowadzi przedsiębiorstwo
    - *przedsiębiorstwo*, czyli "zespół składników materialnych
    i niematerialnych"...

    Przedsiębiorca ma przedsiębiorstwo, fakt że w przypadku tworu
    wirtualnego czyli osoby prawnej :[ tej drugiej "nie widać" (nigdzie
    poza "papierami" i sądem), to przy osobach prawnych bywa to mylone,
    tudzież mylnie przenoszone na osoby fizyczne (przy których ta różnica
    jest już oczywista).
    Firma to Ty :), a nie Twoje maszyny! Ściślej: Twoja nazwa, nie nazwa
    Twoich maszyn, budynków itepe (ani przedsiębiorstwa konkurenta,
    to nazwa tego *przedsiębiorcy* - "Adam spzoo").

    Od art. 43[1] w KC:
    _117.html

    > osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą musi
    > zawierać również imię i nazwisko. Wnioskuję z tego, że nazwa mojej
    > firmy

    Wrrr... Twoja firma :)

    > patrząc globalnie składa się z ADAM - OBSŁUGA TRANSPORTU ADAM
    > KOWALSKI więc nie jest identyczna z zastrzeżoną nazwą własną ww.
    > sp. z o.o.

    Znaczy stawiasz pytanie, czy jak ktoś będzie używał firmy (występował
    pod firmą) PZU MIX, to czy naruszy prawa PZU (ściślej - PZU SA).
    Oczywiście odrębnie od mojego pytania wyżej dotyczącego faktu że
    tekst "PZU" nie jest uprzednio używanym słowem ze słownika.
    Ktoś skomentuje?

    > 2. Kto zawinił? Czy organ rejestrujący podmioty gospodarcze nie
    > powinien uprzedzić petenta, że ów wyraz wykorzystany w części nazwy
    > jest zastrzeżony?

    Nie, nie należy to do jego obowiązków.
    Do tego zastrzeżenie nazwy nie jest bezwzględnie skuteczne, bo
    nie dotyczy innych dziedzin (branż), podmiotów które wcześniej
    używały nazwy itp. - dlatego byłoby bez sensu, aby "organ"
    mial odmawiać rejestracji nazwy, ktore *może* być używana.

    Właśnie się zastanawiam: czy pytający wcześniej JEDNAK używał
    nazwy "Adam"... :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-11-28 14:36:00
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news dość niespodziewanie napisał(a):

    > IMVHO & AFAIR - nie da się. Ale piszę "z głowy czyli z niczego",
    > więc proszę o korektę.

    Prosze bardzo - mówisz i masz

    Nie masz racji, albo też, precyzyjniej mówiac masz ja w bardzo ograniczonym
    zakresie.
    Nie można zastzrec jako znaku towarowego słowa, które jest rodzajowa nazwa
    towarów/usług, dla których chcesz zastrzec znak. Mowiac banalnym przykładem
    nie mozna zstzrec sobie jako znaku towarowego słowa "Cukier" dla oznaczania
    cukru.

    Nie ma jednak żadnego problemu, aby słowo cukier stanowiło znak towarowy
    chroniony na rzecz właściciela dyskoteki, który nazwie ją Cukier, bo akurat
    ma taką fantazję.

    Powszechna znajomość słowa nie ma żadnego znaczenia - wśród ok miliona
    znaków obowiązujących w polsce wiele jest znaków skąłdajacych się z
    pojedynczego, znanego słowa, jeszcze więcej z układu kilku znanych słów.
    Ważne jest tylko, by to nie były słowa rodzajowe, bądź ogólnie rzecz biorąc
    opisowe dla towaru, który ma być oznaczany znakiem.

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: rumpel.roman
    C Hollywood Homicide