  • 1. Data: 2006-03-26 23:40:00
    Temat: Zeznania a dowody?
    Od: "Tadek" <t...@o...pl>

    Witam!

    Ostatnio glosno bylo o sprawe zaginionego chlopca z Rybnika. Przyznalo sie
    dwoch osobnikow ale nie potrafili wskazac miejsca ukrycia rzekomego ciala, nie
    bylo dowodow w zasadzie nic poza przyznaniem sie do winy (?).

    Czy mozna postawic zarzuty osobom tylko na podstawie ich przyznania sie do winy
    a mimo braku dowodow ?

    Pozdr.

  • 2. Data: 2006-03-27 11:12:33
    Temat: Re: Zeznania a dowody?
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    > bylo dowodow w zasadzie nic poza przyznaniem sie do winy (?).
    >
    > Czy mozna postawic zarzuty osobom tylko na podstawie ich przyznania sie do

    Zeznania to tez dowody. A nawet w polskiej praktyce kranistycznej to
    najmocniejsze, najlepsze oraz najczestsze dowody.
    Kiedys funkcjonowla zasada regina est confessio probationem - przyznanie
    jest krolowa dowodow - dzis formalnie zasady takiej nie ma, ale przyznanie
    sie jest jak najbardziej porzadane przez organy scigania, bo wiele ulatwia
    (procesowo) oraz ladnie wyglada (medialnie)

    BTW przyznac sie mozemy oczywiscie w zeznaniach, ale potem uslyszymy tresc
    zarzutu i chodzi o ty by w wyjasnieniach tez sie przyznac, bo tak naprawde
    to dopiero ma znaczenie.

    Cezar

  • 3. Data: 2006-03-27 12:32:17
    Od: "iza" <i...@e...pl>

> [...]
    > bylo dowodow w zasadzie nic poza przyznaniem sie do winy (?).
    >
    > Czy mozna postawic zarzuty osobom tylko na podstawie ich przyznania sie do

    Zarzuty postawić można ale trudno sobie wyobrazić by prokuratura zdecydowała
    się na wniesienie aktu oskażenia a sąd na wydanie wyroku skazującego na
    podstawie jedynego w sprawie dowodu w postaci przyznania się do winy
    oskarżonego. Jeżeli prokurator po przedstawieniu zarzutów nie znajdzie
    potwierdzenia słów owych *osobników* w innych dowodach (chodziażby
    poszlakowych) to raczej umorzy postępowanie - co do tych podejrzanych (co
    nie znaczy że umorzy też postępowanie W SPRAWIE)

    Iza ^_^

  • 4. Data: 2006-03-27 12:39:55
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    > BTW przyznac sie mozemy oczywiscie w zeznaniach, ale potem uslyszymy tresc
    > zarzutu i chodzi o ty by w wyjasnieniach tez sie przyznac, bo tak naprawde
    > to dopiero ma znaczenie.

    Co więcej - zeznania wcześniejsze (złożone w charakterze świadka przed
    przedstawieniem zarzutu) objęte są bezwzględnym zakazem dowodowym.
    A swoją drogą głupio się jest przyznawać kiedy się wie że nie ma żadnych
    innych dowodów ^_* W wypadku przytoczonym przez autora wątku można wręcz
    podejrzewać że owi *osobnicy* są albo niespełna rozumu albo mieli ochote
    pokazać się w tv (z rozmazanymi facjatami ale zawsze fajnie ;)) i tak
    naprawdę niczego nie zrobili.

    Iza ^_^

  • 5. Data: 2006-03-27 12:53:24
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    iza napisał(a):

> [...]
    > podejrzewać że owi *osobnicy* są albo niespełna rozumu albo mieli ochote
    > pokazać się w tv (z rozmazanymi facjatami ale zawsze fajnie ;)) i tak

    jeden leczy sie psychiatrycznie :)

    P.

  • 6. Data: 2006-03-27 16:51:02
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    > Albo musieli sie przyznać.
    > --
    Albo :) Tyle że jezeli nie potrafią wskazać miejsca ukrycia ciała to ich
    sprawstwo wydaje mi się mało prawdopodobne.

    Iza ^_^

  • 7. Data: 2006-03-27 17:06:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tadek [###t...@o...pl.###] napisał:

    Zarzuty postawić można oczywiście. Tylko co będzie, jak podejrzany
    przyzna się do winy i odmówi składania wyjaśnień? - a ma takie prawo.
    Protokół przesłuchania podejrzanego w charakterze świadka (gdyby nawet
    taki był wcześniej sporządzony) nie jest dowodem. Niby policjant może
    napisać notatkę, że się przyznał, ale taki dowód również o kant
    odwłoka rozbić.

    Z tego powodu przykładowo nie powinno się podawać szczegółów
    przestępstwa do wiadomości publicznej. Wówczas jakimś tam dowodem jest
    to, że osoba przyznająca się do winy zna szczegóły, które mógł znać
    tylko sprawca. Załóżmy właśnie miejsce pochowania zwłok, ilość i
    miejsce zadania ran.

  • 8. Data: 2006-03-27 17:34:40
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    iza napisał(a):

    wręcz podejrzewać że owi *osobnicy* są albo niespełna rozumu
    > albo mieli ochote pokazać się w tv (z rozmazanymi facjatami ale zawsze
    > fajnie ;)) i tak naprawdę niczego nie zrobili.

    Albo musieli sie przyznać.
    Justyna

  • 9. Data: 2006-03-27 19:34:36
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    iza napisał(a):

    > Albo :) Tyle że jezeli nie potrafią wskazać miejsca ukrycia ciała to
    > ich sprawstwo wydaje mi się mało prawdopodobne.

    No mi właśnie też.
    Justyna