  • 1. Data: 2002-02-22 11:42:21
    Temat: Zdjęcie na wystawie u fotografa
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Czy fotograf ma prawo wywiesić moje zdjęcie w gablocie przed swoim zakładem
    bez mojej zgody?
    Fakt, że klisza jest jego własnością chyba go do tego nie upoważnia, a
    kliszy nie chce wydać, bo tajemnica zawodowa.

    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 2. Data: 2002-02-22 12:03:11
    Temat: Re: Zdjęcie na wystawie u fotografa
    Od: "Moppek" <o...@b...pl>

    Użytkownik "Luk" <b...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Fakt, że klisza jest jego własnością chyba go do tego nie upoważnia, a
    > kliszy nie chce wydać, bo tajemnica zawodowa.

    Nie ma prawa. Twój wizerunek jest Twoim dobrem osobistym.
    Negatyw na Twojego zdjęcia nie stanowi jego własności tylko Twoją własność.
    Usługa, za którą mu zapłaciłeś polegała na zrobieniu negatywu i potem
    odbitek. Wszystko należy do Ciebie.
    Z tą tajemnicą zawodową to już całkiem bez sensu..
    Moppek

  • 3. Data: 2002-02-22 12:52:21
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Moppek" <o...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > odbitek. Wszystko należy do Ciebie.
    > Z tą tajemnicą zawodową to już całkiem bez sensu..

    To jak mu to wyjaśnić, na jakie się można powołać przepisy i czy sprawa w
    sądzie ma sens?

  • 4. Data: 2002-02-22 13:56:45
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

> [...]
    > Fakt, że klisza jest jego własnością chyba go do tego nie upoważnia, a
    > kliszy nie chce wydać, bo tajemnica zawodowa.

    Możesz zarzadać "zdjęcia zdjęcia" :) tj. usunięcia swojego wizerunku z
    gabloty. Zgodnie z art. 23 KC wizerunek człowieka należy do dóbr osobistych
    i jest tym samym prawnie chroniony. W przypadku odmowy możesz wystąpić do
    sądu o nakazanie fotografowi usunięcia owego zdjęcia,
    przeprosiny,odszkodowanie i ewentualnie wpłacenie pieniędzy na określoną
    organizację lub cel charytatywny.

  • 5. Data: 2002-02-22 14:04:42
    Od: "Moppek" <o...@b...pl>

    Użytkownik "Buker" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sądu o nakazanie fotografowi usunięcia owego zdjęcia,
    > przeprosiny,odszkodowanie i ewentualnie wpłacenie pieniędzy na określoną

    ...ale najpierw zrób zdjęcie tej witryny z zamieszczonym Twoim zdjęciem, aby
    mieć dowód , że tak było + świadków.
    Potem napisz do fotografa liścik (wysłany polecony) gdzie napiszesz mu czego
    się od niego domagasz. Domagać się możesz tak - jak napisano powyżej:
    usunięcia, usunięcia + odszkodowania za bezprawne posługiwanie się,
    należności po wpłaceniu której nabędzie praw do dysponowania Twoim
    wizerunkiem , itd
    M.

  • 6. Data: 2002-02-22 14:43:26
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Moppek"

> [...]
    aby
    > mieć dowód , że tak było + świadków.
    > Potem napisz do fotografa liścik (wysłany polecony) gdzie napiszesz mu

    ja mialem taka sytuacje juz 2 razy przed 25 laty i 10 laty - raz nasze
    slubne zdjecie znajomi zauwazyli na wystawie a potem z I komunii corki.
    Za kazdym razem porozumienie z fotografem ograniczylo sie do tego ze my sie
    zgadzalismy zeby sobie dalej wisialo a on nam potem przy zmianie wystawy
    dawal to zdjecie w prezencie
    *** blad ***

  • 7. Data: 2002-02-22 14:53:51
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 22 Feb 2002, Luk wrote:

    > Czy fotograf ma prawo wywiesić moje zdjęcie w gablocie przed swoim zakładem
    > bez mojej zgody?

    Nie może, chyba że ma jakąś okoliczność która wyłącza bezprawność (ale
    raczej nie chodzi tu o list gończy ;)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 8. Data: 2002-02-22 22:53:39
    Od: "Piotr" <i...@a...alto.com.pl>

> [...]
    własność.
    > Usługa, za którą mu zapłaciłeś polegała na zrobieniu negatywu i potem
    Wydaje mi się, że negatyw jest własnością fotografa, ale pewności nie mam. W
    każdym razie powołują się na prawa autorskie. Robiąc zdjęcia u fotografa nie
    musisz otrzymać negatywu, ponieważ zawierasz umowę tylko na zrobienie
    odbitek.

    --
    Piotr