  • 11. Data: 2009-03-12 12:29:29
    Temat: Re: Zdjęcia na aukcjach
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Arek Margraf wrote:

    > Napisz na czym polega działalność twórcza albo indywidualny charakter
    > zdjęcia przedmiotu, który jest wystawiony na aukcj. Jak 10 osób
    > pstryknie fotkę (pewni jakąś "małpką" albo komórą) jakiemuś
    > przedmiotowi na aukcję, to będa prawie takie same zdjecia - nic w
    > nich indywidualnego , żadnego przejawu działalności twórczej. A może
    > tło przedmioto jest jakieś oryginalne? Czoś więcej niż meble
    > kowlaskiego :)

    Twoim tokiem rozumowania jak złodziej kradnie Ci auto to nie kradnie auta
    tylko je pożycza i nie ustalił daty oddania...

    Artykuł który cytujesz przepięknie właśnie definiuje, że owe zdjęcie
    podchodzi pod prawa autorskie
    zwłaszcza "każdy przejwaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze"
    fotograf ustawił łóżko, materac i zrobił zdjęcie - indywidualne zdjęcie o
    danym ustawieniu

    --
    pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-03-12 13:25:13
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

> [...]
    > charakterze"
    > fotograf ustawił łóżko, materac i zrobił zdjęcie - indywidualne zdjęcie o

    Nie masz pojęcia o czym piszesz. Działalność ma mieć indywidualny
    charakter - jak to się sprawdza? Ano jest to już od dawna ugruntowane w
    doktrynie i judykaturze. Kiedyś mówiło się o tym, że musi być ślad twórcy na
    dziele - np. patrząc na obraz picassa wiemy, że to jego dzieło po kreskach
    itd. Wraz z rozwojem techniki przedefinowano to pojęcie ale teraz jest
    stosowana reguła statystycznej niepowtarzalności. Inaczej mówiąc - na ile
    możliwe jest, że ktoś w przyszłości zrobi dzieło takie same. W przypadku
    zwykłego zdjęcia przedmiotu nie ma więc mowy o żadnym dziele. Tak samo
    krzesło z jabłkiem na nim stojące w galerii w myśl prawa dziełem nie jest i
    może być np kopiowane.
    Pozdrawiam
    G.

  • 13. Data: 2009-03-12 13:43:47
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Gan napisał(a):

    > W przypadku zwykłego zdjęcia przedmiotu nie ma więc mowy o żadnym
    > dziele. Tak samo krzesło z jabłkiem na nim stojące w galerii w myśl
    > prawa dziełem nie jest i może być np kopiowane.

    I doktryna na którą się powołujesz głosi, że temu kto to zdjęcie wykonał
    nic się nie należy?

    j.

    --
    "Analfabeta nigdy nie robi błędów ortograficznych"
    (o czym wyczytałem w "Przekroju", cytat z pamięci).

  • 14. Data: 2009-03-12 13:59:00
    Od: ".Artur." <mc_artur{no_spam}@op.pl>

    ant pisze:

    > Tylko skąd weźmie namiary na delikwenta potrzebne do faktury?

    wygra jego aukcje?

  • 15. Data: 2009-03-12 14:13:47
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > I doktryna na którą się powołujesz głosi, że temu kto to zdjęcie wykonał
    > nic się nie należy?

    A co ma się należeć skoro już pisane było, że nie przxysługują prawa
    autorskie? Zabrał mu papierek ze zdjęciem czy jak?

  • 16. Data: 2009-03-12 14:30:35
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    Z drugiej strony przeoczyłem informację o tym logo. Może dzięki niemu
    zdjęcio uznane zostałoby za utwór?

  • 17. Data: 2009-03-12 15:03:55
    Od: cyklista <...@...pl>

    Użytkownik januszek napisał:

> [...]
    > licencyjna za wykorzystanie zdjecia takiego a takiego" 500 zl,
    > Jesli chociaz jeden zaplaci to potem bedziesz mial niezly dowod w Sadzie

    tylko że najpierw od każdej takiej faktury będzie musiał odprowadzić VAT
    i wykazać ją jako zysk (lub tez nie wykazać jako zysk zależnie od
    sposobów swojego rozliczania księgowego)

  • 18. Data: 2009-03-12 17:46:48
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik ".Artur." napisał:
    > wygra jego aukcje?

    haha, dobre:O)
    a do faktury doliczy koszty aukcji i ma darmowe łużeczko z kołderką i
    wynagrodzenie za zdjęcia:O)

  • 19. Data: 2009-03-12 19:23:18
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 Mar 2009 13:29:29 +0100, zkruk [Lodz] napisał(a):

    > Twoim tokiem rozumowania jak złodziej kradnie Ci auto to nie kradnie auta
    > tylko je pożycza i nie ustalił daty oddania...

    w KK nadal jest coś takiego jak zabór w celu krótkotrwałego użycia ;-)

> [...]
    > fotograf ustawił łóżko, materac i zrobił zdjęcie - indywidualne zdjęcie o

    "utworem jest przejaw działalności twórczej będący wynikiem samodzielnego
    wysiłku twórcy, różniący się od innych rezultatów analogicznego działania,
    a więc mający atrybut nowości i oryginalności."

    Czym takie łóżeczko różni się od innych zdjęć? Tym że fotograf zastosował
    softbox octa zamiast prostokatnego? Myślisz za bardzo jak fotograf.
    Sędzia w sądzie nie zauważy takich dupereli - to będzie zdjęcie jak tysiące
    innych.

    Z drugiej strony - pamiętasz wątek z gościem którego wykorzystali zdjęcia
    bez pytania (objęte PA) - wygrał w sądzie - tyle że odszkodowanie było
    niższe niż koszta sądowe, bo sąd wycenił jego zdjęcia wg realne wartości
    a nie marzeń fotografa.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 20. Data: 2009-03-12 19:38:15
    Od: "Daniel" <w...@w...pl>

> [...]
    > bez pytania (objęte PA) - wygrał w sądzie - tyle że odszkodowanie było
    > niższe niż koszta sądowe, bo sąd wycenił jego zdjęcia wg realne wartości

    Jak wygrał to co go koszta obchodzą?

    D.