  • 1. Data: 2003-07-05 13:47:46
    Temat: Zawiły aneks do umowy o pracę - proszę o pomoc
    Od: "Coval" <c...@w...pl>

    Mam ogromną prośbę do osób biegle posługujących się zasadami prawnymi.
    Pracuję jako serwisant w jednej z wrocławskich firm, w umowie o pracę nie
    miałem wyszczególnionej informacji dotyczącej miejsca wykonywania pracy.
    Często wyjeżdżam na serwisy i instalacje, firma zaproponowała mi podpisanie
    poniższego ANEKSU: "Aneks dotyczy skorygowania błędu na umowie, który
    dotyczy miejsca wykonywania pracy. Miejsce wykonywania pracy wynika z umów
    podpisanych przez "firmę" z klientami, dotyczących instalacji i serwisów
    gwarancyjnych urządzeń.Pozostałe ustalenia pozostają bez zmian". Mam pytanie
    jakie mogą być konsekwencje podpisania powyższego dokumentu. Mam również
    drugie ważne pytanie, czy wyjeżdzając na serwisy, instalacje na terenie
    całego kraju przysługuje mi dieta ?? I czy po podpisaniu powyższego aneksu
    nie bede mógł ubiegać się o diety i nadgodziny ? Ponadto, czy diety i
    nadgodziny do tej pory wypłacone mogą zostać mi cofnięte i odciągnięte w
    wypłaty ?? Czy dojazd do klienta nie będzie w tym wypadku wliczany w godziny
    pracy ??? Bardzo proszę o pomoc, z góry serdecznie dziękuję.

    Z poważaniem

    G.P

  • 2. Data: 2003-07-05 20:21:30
    Temat: Re: Zawiły aneks do umowy o pracę - proszę o pomoc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Obawiam się, że firmie chodzi o uniknięcie płacenia delegacji, diet itp.
    Należności te należą się przy wyjeździe poza miejsce pracy. Moim zdaniem
    takie określenie miejsca pracy pozostaje w sprzeczności z art. 29 par 1 pkt.
    1 kp, gdzie nakazano umieścić w umowie o pracę określić m.in. miejsce
    zatrudnienia. Opisana przez Ciebie klauzula wyczerpywałaby tę dyspozycję
    tylko o tyle, o ile powołane przez pracodawcę w aneksie enigmatyczne "umowy
    z klientami" byłyby znane w chwili podpisywania aneksu przynajmniej w części
    dotyczącej miejsca i okresu zatrudnienia. W przeciwnym razie umowa - moim
    zdaniem - jest błędna.

    W tym wypadku masz do wyboru dwa rozwiązania. Albo aneksu nie podpisać
    tłumacząc pracodawcy, że aneks zawiera istotny błąd formalny, ryzykując
    jednocześnie potraktowanie tej odmowy jako wypowiedzenia z pracy z winy
    pracodawcy. Albo aneks podpisać. Jeśli aneks podpiszesz, to znów będziesz
    miał dwie możliwości (jak w znanym dowcipie). Albo będziesz pracował tracąc
    pewnie sporą część wynagrodzenia, które zgodnie z prawem Ci się należy albo
    dążyć do udowodnienia, że umowa jest błędna.

    Sposobów udowodnienia powyższego faktu ja widzę w chwili obecnej dwa (znowu
    dwa!). Albo pozwać pracodawcę przed sąd pracy albo napuścić Państwową
    Inspekcję Pracy. Na tym etapie bitwę moim zdaniem powinieneś raczej wygrać,
    choć gwarancji tu żadnej dać nie mogę, bo zdrowy rozsądek należy pozostawić
    przed wejściem na salę sądową.

    No i teraz będzie kolej na ripostę pracodawcy. Albo wypowie Ci umowę o pracę
    pod jakimś mniej lub bardziej racjonalnym powodem, albo tak dokręci śrubę,
    że się sam zwolnisz.

    Teraz musisz rozważyć w swym sumieniu. Czy iść na konfrontację już teraz,
    głupiego aneksu do umowy nie podpisać i ryzykować utratę pracy już, ale na
    bezspornie korzystniejszych warunkach, bo z winy pracodawcy. Czy też iść na
    przetrzymanie i zyskać na czasie, by móc znaleźć pracę, ryzykując oczywiście
    odejście na mniej korzystnych warunkach, bowiem niekoniecznie z winy
    pracodawcy. Przy czym, nie wiem na ile pracodawcy jesteś ze swymi
    kwalifikacjami niezbędny, więc trudno mi oszacować prawdopodobieństwo
    każdego z rozwiązań.

    Droga na konfrontację (odmowa podpisania aneksu) daje pewną szansę, że
    jednak pracodawcy nie opłaci się szukać nowego pracownika i odstąpi od
    kretyńskiego planu. Droga zachowawcza wcześniej czy później doprowadzi do
    konfliktu, który de facto możesz tylko przegrać (tzn. stracić pracę), ale
    zapewnia jeszcze przez jakiś czas pracę.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-07-06 16:10:11
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Coval" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    godziny
    > pracy ??? Bardzo proszę o pomoc, z góry serdecznie dziękuję.

    Umów o pracę nie powinno się aneksować, a szczególnie gdy chodzi o tak ważną
    sprawę jak miejsce pracy. W tym przypadku ewidentnie chodzi o nie płacenie
    delegacji. Miejsce pracy w umowie musi być wyraźnie okreśolne. Może to być
    siedzba pracodawcy lub inne miejsce okreslone przez pracodawcę. Pracodawcę a
    nie umowę zawartą z kientem. Zapis jw jest nieprecyzyjny. skutkuje nie
    płaceniem delegacji, nie pokrywaniem kosztów podróży służbowej. Godziny
    nadliczbowe to już inna bajka. Ale skoro nie masz stałego miejsca pracy, to
    twoja praca zacznie sie u klienta i nikogo nie będzie obchodziło, czym
    ,kiedy i jak dojedziesz. Tyle wymądrzania. Ale co z tym zrobić. Nie
    podpiszesz aneksu, żle, podpiszesz jeszcze gorzej. A może spróbuj swoje
    wątpliwości wyjaśnić u pracodawcy. Może nie ma tak niecnych zamiarów o jakie
    go posądzamy, tylko niezbyt klarownie formułuje swoje myśli.
    pozdrawiam JO