  • 11. Data: 2010-10-08 05:27:46
    Temat: Re: Zatrzymanie?
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Ależ masz cały szereg zatrzymać, ktore w ogóle nie są zwiazane z
    > procesem karnym. Weź nawet wzór druku protokołu zatrzymania i zobacz
    > sobie na podstawy prawne. Nie znając szczegółów nie ma sensu w ogóle
    > zajmować stanowiska.

    Jakich szczegółów brakuje? Człowiek stoi sobie na ulicy, podchodzi do
    niego policjant, legitymuje, poleca wsiąść do radiowozu i wiezie na
    posterunek. Nie jest to żadna interwencja, w miejscu akcji nie było
    żadnego zdarzenia, policja nie była wzywana. Na pytanie o powód
    policjant podaje, że w innej części miasta odległej o kilka km miało
    miejsce jakieś przestepstwo. No, na takiej "podstawie" to można zwinąć
    każdego, zawsze. Ale ja nie pytam o zasadność działań tylko o stronę
    formalną. Czy zabranie człowieka i zawiezienie go na komisariat jest
    zatrzymaniem o jakim mówią ustawy. Czy z tego powinien byc sporządzony
    protokół, czy obywatel ma prawo do skorzystania z telefonu i pomocy
    prawnej, czy może taką czynność zaskarżyć itd. Czy obnażenie człowieka
    i przetrzepanie jego bielizny jest przeszukaniem osoby z którego
    powinien być sporządzony protokół.

  • 12. Data: 2010-10-08 05:34:28
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Definicji "zatrzymania" sobie nie przypominam. W Ustawie o Policji
    > masz napsiane, że zatrzymanemu przysługują prawa wynikajace z kpk.

    W kpk też mowa o różnych kwestiach związanych z ztrzymaniem, ale
    definicji nie ma. Może jest coś poza ustawami np. w orzecznictwie,
    komentarzach?

    > Różnie z tym w praktyce bywa. Wbrew pozorom częscto ludzie bez słowa
    > poproszeni o udanie się do jednostki po prostu wsiadają i jadą.

    Co nie znaczy że tego chcą. Policjant nie proponuje przejażdżki tylko
    wydaje *polecenie* by wsiąść do radiowozu.

    > Ja też. To kwestia dwóch róznych definicji prawnych niemal tak samo
    > wyglądających zewnętrznie czynności.

    Możesz wskazać niuanse różniące te dwie czynności?

  • 13. Data: 2010-10-08 07:53:54
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

> [...]
    > podaje, że w innej części miasta odległej o kilka km miało miejsce jakieś
    To już jest niezgodne z prawem,
    policjant nie ma prawa tak sobie legitymować każdego,
    musi być pszyczyna, musi np. źle pszełazić pszez jezdnie itp.

  • 14. Data: 2010-10-08 08:29:30
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-10-08 09:53, Użytkownik Stokrotka napisał:
    > To już jest niezgodne z prawem,
    > policjant nie ma prawa tak sobie legitymować każdego,
    > musi być pszyczyna, musi np. źle pszełazić pszez jezdnie itp.

    Z tym "nie ma prawa tak sobie wylegitymować" było już na grupie
    przerabiane i wyszło że zgodnie z ich interpretacją ma prawo.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2010-10-08 10:21:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:i8ma4n$rm1$1@news.onet.pl...
> [...]
    > taką czynność zaskarżyć itd. Czy obnażenie człowieka i przetrzepanie jego
    > bielizny jest przeszukaniem osoby z którego powinien być sporządzony

    No tych szczegółów brakowało. Napisz skargę i ktoś to wyjaśni. Tak, jak to
    opisałeś, stanowi to ewidentne naruszenie prawa. Moim zdaniem w tej
    sytuacji - zaznaczam na podstawie Twojego opisu - doszło do zatrzymania i
    przysługiwały Ci prawa osoby zatrzymanej (adwokat, protokół, powiadomienie
    kogoś o zatrzymaniu - nie telefon jak na amerykańskich filmach).. Natomiast
    samo przeszukanie mogło sie być bez protokołu jako sprawdzenie.

  • 16. Data: 2010-10-08 10:38:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:i8mah9$sd2$1@news.onet.pl...

    > Możesz wskazać niuanse różniące te dwie czynności?

    Sprawdzenia można dokonać zawsze w razie podejrzenia, ze ktoś coś może mieć
    (w praktyce niemal zawsze da się to uzasadnić) i wymaga sporządzenia
    protokołu tylko na żądanie przeszukiwanego. Przeszukanie jest czynnością
    procesową i zawsze jest dokumentowane protokołem, nawet jak nic nie
    znajdziemy. Ponieważ protokół sie chwilę sporządza, to w większości
    negatywnych sprawdzeń nikt nie jest zainteresowany czekaniem. Od strony
    technicznej te czynności się od siebie niczym nie różnią.

  • 17. Data: 2010-10-08 15:58:42
    Od: "PapoSmurf" <b...@i...pl>

    Órzytkownik "Robert Tomasik" napisał:
> [...]
    > negatywnych sprawdzeń nikt nie jest zainteresowany czekaniem. Od strony
    > technicznej te czynności się od siebie niczym nie różnią.

    przesłuchanie też wymaga protokołu, a i tak wiadomo że często sie ich nie
    spożondza, i co mi pan zrobisz?:O(
    wezwani, interwencji i inne też wymagają i to samo co wyżej:O(

  • 18. Data: 2010-10-08 16:15:31
    Od: r...@m...com

    > przesłuchanie też wymaga protokołu, a i tak wiadomo że często sie ich nie
    > spożondza, i co mi pan zrobisz?:O(

    Zatrzymania nie da się uniemozliwić, ale przesłuchanie tak - można milczeć.

  • 19. Data: 2010-10-08 17:15:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PapoSmurf" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

    > przesłuchanie też wymaga protokołu, a i tak wiadomo że często sie ich nie
    > spożondza, i co mi pan zrobisz?:O(

    Nic. To problem policjanta, a nie Twój. Co mu z przesłuchania bez protokołu
    przyjdzie?

    > wezwani, interwencji i inne też wymagają i to samo co wyżej:O(

    Interwencje nie, a co masz na myśli pod "wezwani" czy "inne", to nie wiem,
    więc się nie odniosę.

  • 20. Data: 2010-10-08 17:40:39
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

> [...]
    > protokół, powiadomienie kogoś o zatrzymaniu - nie telefon jak na
    > amerykańskich filmach).. Natomiast samo przeszukanie mogło sie być

    Dla porządku: zdarzenie spotkało nie mnie, ale znaną mi osobę i
    obserwuję sprawę z bliska. Została złożona skarga do komendanta. Jego
    odpowiedź jest taka, że wszystko odbyło się prawidłowo, to nie było
    zatrzymanie i nie ma sprawy. Będzie zażalenie do prokuratury,
    zobaczymy co ona na to.