  • 1. Data: 2010-10-05 19:58:01
    Temat: Zaprzeczenie własnej tożsamości
    Od: Dżejm <d...@e...com>

    Witam,

    Zastanawiam się nad takim abstrakcyjnym problemem. Załóżmy, że nazywam się X
    Y. Podchodzi do mnie osoba (na ulicy, w pracy, przez drzwi domu) i pyta mnie
    się czy nazywam się X Y. Ponieważ jej nie znam i nie wiem czego chce,
    odpowiadam kłamiąc że "to nie ja" / "nie znam takiego" / "nie ma go". Osoba
    odchodzi. Czy istnieje sytuacja w której mogę mieć z tego powodu jakieś
    prawne problemy ?
    Przypadków pewnie może być wiele: Dawno nie widziany znajomy na ulicy.
    Domokrążca ze spersonalizowaną reklamą. Jakiś inkasent. Kadrowa w pracy.
    Policjant robiący wywiad środowiskowy itd.
    Czy mogę ustnie kłamać, że ja to nie ja :) ?

    pozdro
    Jacek

  • 2. Data: 2010-10-05 21:13:44
    Temat: Re: Zaprzeczenie własnej tożsamości
    Od: maxknowledge <m...@g...com>

    On 5 Paź, 21:58, Dżejm <d...@e...com> wrote:

    > Czy mogę ustnie kłamać, że ja to nie ja :) ?

    Wydaje mi się, że kłamać nie możesz. Możesz nie mówić. Chyba, że
    chodzą koło Ciebie świadkowie jechowy, to i warto im powiedzieć, żeby
    Cię wpisali na listę Robinsona, a nie zawracali dupy co rok. U mnie
    potrafili być kilka razy w roku łazić i wrzucać ciągle ulotki.

  • 3. Data: 2010-10-05 21:46:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.10.2010 23:13, maxknowledge pisze:

    > Wydaje mi się, że kłamać nie możesz. Możesz nie mówić. Chyba, że

    Podstawę prawną poproszę.

  • 4. Data: 2010-10-05 22:23:04
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2010-10-05 21:58, Dżejm pisze:
    [..]
    > Czy mogę ustnie kłamać, że ja to nie ja :) ?

    A jesteś niewolnikiem czy nie?
    Jeśli niewolnikiem to nie możesz.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 5. Data: 2010-10-05 22:42:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.10.2010 21:58, Dżejm pisze:

> [...]
    > Domokrążca ze spersonalizowaną reklamą. Jakiś inkasent. Kadrowa w pracy.
    > Policjant robiący wywiad środowiskowy itd.

    Generalnie zależy w jakim celu i kogo wprowadzasz w błąd. Jeśli robisz
    to złośliwe w celu dokuczenia danej osobie - masz 107KW.

    Utrudnianie czynności policjantowi to może być grubszy problem. Inkasent
    - jeśli to robisz w celu wymigania się od zapłaty - podobnie.

    Natomiast jeśli znajomemu się nie przyznasz, bo np. nie masz chęci z nim
    gadać - cóż, najwyżej się obrazi ;)

  • 6. Data: 2010-10-06 07:42:56
    Od: "Misiek" <m...@m...fuj.pl>

    > Podstawę prawną poproszę.

    Jeżeli pytający należy do 98% procent mieszkańców RP to
    Punkt 8
    - z Księgi Wyjścia (2 Mojżeszowej) 20, 2-17 oraz
    - z Księgi Powtórzonego Prawa (5 Mojżeszowej) 5, 6-21.

    ---
    MM

  • 7. Data: 2010-10-06 19:17:04
    Temat: Re: Zaprzeczenie w?asnej to?samo?ci
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-10-06 09:42, Misiek pisze:
    > Punkt 8
    > - z Ksi?gi Wyj?cia (2 Moj?eszowej) 20, 2-17 oraz

    Czy chodzi Ci o:
    BW: (16) Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.
    BT: (16) Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świadek.
    ?

    > - z Ksi?gi Powt?rzonego Prawa (5 Moj?eszowej) 5, 6-21.

    Czy chodzi Ci o:
    BW: (20) Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.
    BT: (20) Jako świadek nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa.
    ?

    Jeżeli tak, to w jaki sposób zaprzeczanie własnej tożsamości ma z tym
    związek, zwłaszcza w opisanej sytuacji?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2010-10-06 19:30:11
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

> [...]
    > Policjant robiący wywiad środowiskowy itd.
    > Czy mogę ustnie kłamać, że ja to nie ja :) ?

    Logika każe zapszeczyć. Wolno kłamać, może nawet należy.
    Ustawa o ohronie danyh osobowyh.:)