  • 1. Data: 2011-02-07 20:50:47
    Temat: Zapisy w akcie notarialnym dotyczące hipotek obcych ludzi
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Kupuję domek z udziałem w drodzę.

    Jednak ... dostałem do reki projekt umowy przedwstepnej. W umowie mam
    wypisane wprost kto (z imienia i nazwiska) ma jaką hipotekę (kwota) w
    działkach będących drogą. Na podstawie tych kwot mogę oszacować jakie
    kredyty i w jakim banku wzieli moi przyszli sąsiedzi.

    Legalne to? Zdajesobie sprawę że pytanie czy notariusz robi coś legalnie
    jest samo z siebie teoretycznie mało sensowne, ale nie wiem czy aby na
    pewno tak szczegółowe dane *prywatne* powinny się tam znaleźć i czy ktoś
    nie przepisał ich w pospiechu.

    A więc czy moje dane o kredycie tez zostaną okazane nastepnym kupującym?

  • 2. Data: 2011-02-07 21:01:57
    Od: spp <s...@o...pl>

> [...]
    > nie przepisał ich w pospiechu.
    >
    > A więc czy moje dane o kredycie tez zostaną okazane nastepnym kupującym?

    Jeżeli zabezpieczysz hipoteką - tak.
    To jak najbardziej prawidłowe postępowanie, zgodne z prawem i bardzo
    sensowne. Księgi wieczyste muszą być jawne aby mówić o sensowym obrocie
    nieruchomościami.

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-02-07 21:46:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2011 21:50, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > działkach będących drogą. Na podstawie tych kwot mogę oszacować jakie
    > kredyty i w jakim banku wzieli moi przyszli sąsiedzi.

    No i?

    > Legalne to? Zdajesobie sprawę że pytanie czy notariusz robi coś legalnie

    A pomyśl: jakby byłby sens w tajnych hipotekach?

    > jest samo z siebie teoretycznie mało sensowne, ale nie wiem czy aby na
    > pewno tak szczegółowe dane *prywatne* powinny się tam znaleźć i czy ktoś
    > nie przepisał ich w pospiechu.

    Nie zajrzyj czasem do ewidencji gruntów...

    > A więc czy moje dane o kredycie tez zostaną okazane nastepnym kupującym?

    Tylko jeśli będzie zabezpieczony hipoteką.

  • 4. Data: 2011-02-07 21:52:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-02-07 22:46, Andrzej Lawa wrote:
    > A pomyśl: jakby byłby sens w tajnych hipotekach?

    Pan Iksiński, obcy mi człowiek, wział kredytu 300tyś w Banku XYZ. Po co
    mam to wiedzieć kupując udział w działce który nijak nie zależy od
    kredytu Iksińskiego, jego wysokości czy banku? Przecież ja kupuje
    kawałek (scisle okreslony) działki i już. I nie w tym rzecz czy ma o tym
    wiedzieć notariusz, ale czy powinien o tych szczegółach wiedzieć kupujący?

  • 5. Data: 2011-02-07 22:05:55
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > kawałek (scisle okreslony) działki i już. I nie w tym rzecz czy ma o
    > tym wiedzieć notariusz, ale czy powinien o tych szczegółach wiedzieć

    Księgi wieczyste są jawne. Dla każdego. Nie musisz nawet niczego
    kupować w okolicy...

    MJ

  • 6. Data: 2011-02-08 06:55:45
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2011 22:52, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > wiedzieć notariusz, ale czy powinien o tych szczegółach wiedzieć kupujący?

    Po to masz wiedzieć, żeby wiedzieć czym jest obciążona nieruchomość,
    którą kupujesz.

    Chciałbyś dopiero po zakupie dowiedzieć się, że działka jest obciążona
    hipoteką przekraczającą jej wartość?

    Myśl!

  • 7. Data: 2011-02-08 09:18:07
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

> [...]
    > wiedzieć notariusz, ale czy powinien o tych szczegółach wiedzieć kupujący?

    Przecież księgi są w internecie, każdy kto siedzi przy kompie może sobie
    zobaczyć czy masz działkę obciążoną.

    mp.

  • 8. Data: 2011-02-08 19:06:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2011, Andrzej Lawa wrote:

    > A pomyśl: jakby byłby sens w tajnych hipotekach?

    Ja tak w kwestii formalnej: KW jest podzielona na "działy", nie
    pamiętam w której tam są hipoteki, i akurat ten AFAIK *nie*
    jest jawny - coś się zmieniło???
    Dziwi mnie, że wszyscy powołują się na jawność KW jako takich,
    a nie jawność hipoteki *dla zainteresowanych* :) (Sebastiana
    zaraz z osobna zaatakuję ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-02-08 19:17:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2011, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Iksińskiego, jego wysokości czy banku? Przecież ja kupuje kawałek (scisle

    Wtopiłeś i to mocno.
    Najwyraźniej nie uzmysłowiłeś sobie różnicy między *udziałem* a "kawałkiem".

    Udział przypomina konstrukcyjnie fraktal: masz "swoją część" *WSZĘDZIE*.
    Na całej powierzchni działki!

    I teraz zastanów się chwilę - wpadniesz na pomysł żeby kiedyś taką
    współwłasność sprzedać.
    Jak Ci się wydaje, że równie łatwo będzie sprzedać współwłasność
    posiadaną z "przeciętnym człowiekiem", a współwłasność posiadaną
    z pijakiem, samotną matką albo gościem bliskim bankructwa, to
    IMVHO masz rację. Znaczy wydaje Ci się ;) - potrzebujesz jelenia :D

    > I nie w tym rzecz czy ma o tym wiedzieć notariusz,
    > ale czy powinien o tych szczegółach wiedzieć kupujący?

    AFAIR "od zawsze" wysokość i rodzaj obciążeń hipoteki *nie* jest
    publicznie dostępny, ale jest dostępny dla "mających interes
    prawny" - czyli dowiesz się, jak przyniesiesz podpisany przez
    potencjalnego sprzedajacego dokument w rodzaju imiennej oferty
    dla Ciebie, umowy przedwstępnej albo czegoś w tym rodzaju.
    Znaczy musisz być osobą, która ma UZASADNIONY "interes prawny"
    aby do hipoteki zajrzeć.
    Twoja sesja u notariusza spełniała IMVHO wymogi "czegoś
    w tym rodzaju" :D

    pzdr, Gtofryd

  • 10. Data: 2011-02-08 19:19:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Księgi wieczyste są jawne. Dla każdego.

    Ale nie dział z hipoteką.
    Chyba, że się zmieniło, to proszę o sprostowanie!

    > Nie musisz nawet niczego kupować w okolicy...

    O ile wiem akurat do tego był wyjątek - wgląd w hipotekę
    przysługuje (AFAIR) tylko osobom mającym "uzasadniony
    interes prawny", czyli *na przykład* chcącym coś kupić :)
    (i muszą mieć jakiś realny dowód że taka możliwość
    zachodzi - w praktyce ofertę dotychczasowego właściciela
    lub współwłaściciela).

    pzdr, Gotfryd