  • 11. Data: 2008-10-27 03:19:03
    Temat: Re: Zandarmeria i kontrola radarowa
    Od: Plantator <x...@o...pl>

    Dr Dex pisze:

    > a to nie jest tak ze:
    >
    > - policjant moze zatrzymac tylko cywila
    > - zandarm moze zatrzymac zarowno cywila jak i wojskowego

    Rozmawiałem z żandarmami i powiedzieli mi, że zatrzymywać do kontroli
    mogą, ale mandaty mogą wystawiać tylko żołnierzą, cywilowi to jedynie
    uwagę mogą zwrócić.

  • 12. Data: 2008-10-27 07:21:48
    Od: Flo <f...@N...gazeta.pl>

    Dr Dex pisze:

    > jakas podstawa prawna ?

    Ustawa o Policji
    Art. 15. 1. Policjanci wykonując czynności, o których mowa w art. 14,
    mają prawo:
    1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
    2) zatrzymywania osób w trybie i przypadkach określonych w przepisach
    Kodeksu postępowania
    karnego i innych ustaw,

    3) zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
    zagrożenie dla życia
    lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,

    ---

    Zgodnie z artykułem 3 ustawy Żandarmeria Wojskowa jest uprawniona do
    wykonywania zadań należących do jej zakresu działania w stosunku do:

    * żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową;
    * żołnierzy nie będących w czynnej służbie wojskowej w czasie
    noszenia przez nich mundurów oraz odznak i oznak wojskowych;
    * pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych:
    * w związku z ich zachowaniem się podczas pracy w tych jednostkach,
    * w związku z popełnieniem przez nich czynu zabronionego przez
    ustawę pod groźbą kary, wiążącego się z tym zatrudnieniem;
    * osób przebywających na terenach lub w obiektach wojskowych;
    * innych osób podlegających orzecznictwu sądów wojskowych;
    * osób nie będących żołnierzami, jeżeli współdziałają z osobami
    wyżej wymienionymi, w popełnieniu czynu zabronionego przez ustawę pod
    groźbą kary albo tez jeżeli dokonują czynów zagrażających dyscyplinie
    wojskowej albo czynów przeciwko zdrowiu lub życiu żołnierza albo mieniu
    wojskowemu;
    * żołnierzy sił zbrojnych państw obcych przebywających na
    terytorium RP oraz członków ich personelu cywilnego, jeżeli pozostają w
    związku z pełnieniem obowiązków służbowych.

    Zadania Żandarmerii Wojskowej precyzuje Artykuł 4 Ustawy:

    * zapewnienie przestrzegania dyscypliny wojskowej;
    * ochranianie porządku publicznego na terenach i obiektach
    jednostek wojskowych oraz w miejscach publicznych;
    * ochranianie życia i zdrowia ludzi oraz mienia wojskowego przed
    zamachami naruszającymi te dobra;
    * wykrywanie przestępstw i wykroczeń, w tym skarbowych,
    popełnionych przez osoby, w stosunku do których Żandarmeria Wojskowa
    jest właściwa, ujawnianie i ściganie ich sprawców oraz ujawnianie i
    zabezpieczanie dowodów tych przestępstw i wykroczeń;
    * zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń przez osoby w
    stosunku do których jest właściwa Żandarmeria Wojskowa oraz innym
    zjawiskom patologicznym, a w szczególności alkoholizmowi i narkomanii w
    Siłach Zbrojnych;
    * współdziałanie z polskimi i zagranicznymi organami i służbami
    właściwymi w sprawach bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz
    policjami wojskowymi;
    * zwalczanie klęsk żywiołowych, nadzwyczajnych zagrożeń środowiska
    i likwidowanie ich skutków oraz czynne uczestniczenie w akcjach
    poszukiwawczych, ratowniczych i humanitarnych, mających na celu ochronę
    życia i zdrowia oraz mienia;
    * wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.

    Podsumowując.

    policja może zatrzymywać wszystkich. Różny jest tylko sposób zakończenia
    interwencji.
    Żandarmeria może wykonywać czynności tylko w stosunku do żołnierzy lub w
    związku z żołnierzami.

    --
    I wszystko jasne :)
    GG - 2539855

  • 13. Data: 2008-10-27 07:27:40
    Od: Flo <f...@N...gazeta.pl>

    Zapomniałem dopisać, że żandarm ma prawo zatrzymać każdego
    popełniającego przestępstwo lub wykroczenie i przekazać go odpowiednim
    służbom. Nie może natomiast karać bo nie ma takich uprawnień.

  • 14. Data: 2008-10-27 10:11:21
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Dr Dex" <d...@w...spamfree.pl> napisał w wiadomości

    > a to nie jest tak ze:
    >
    > - policjant moze zatrzymac tylko cywila
    > - zandarm moze zatrzymac zarowno cywila jak i wojskowego

    Jakaś podstawa prawna??

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 15. Data: 2008-10-27 10:17:35
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 11:11:21 +0100, Nostradamus napisał(a):

    > Jakaś podstawa prawna??

    Art. 2 ustawy o policji.
    Ale z ustawy o ŻW i wojskowych organach porządkowych wynika, że tylko w
    przypadku przestępstw z KKW.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 16. Data: 2008-10-28 17:34:55
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > Art. 2 ustawy o policji.
    > Ale z ustawy o ŻW i wojskowych organach porządkowych wynika, że tylko w
    > przypadku przestępstw z KKW.

    Gdzie z ustawy o policji wynika, że policjant nie ma prawa zatrzymać
    wojskowego do kontroli?????
    Zresztą nie ciebie pytałem a autora postu;))