  • 1. Data: 2003-04-30 21:00:24
    Temat: Zamieszczenie zdjecia osoby w internecie, a prawo
    Od: Nowy<p...@m...com>

    Witam.

    Mam takie pytanie, moze ktos pomoze :)

    Osoba XXX jest dosc znana publicznie, postac z telewizji. W ramach
    roznych sesji zdjeciowych jej wizerunek pojawia sie w czasopismach, m.
    in. miesieczniku YYY - wszystko zgodnie z prawem. Ale teraz pojawia
    sie strona internetowa ktora rowniez zamieszcza te zdjecia (skany)
    bez zadnej zgody , w celach komercyjnych - pobiera oplate za dostep
    do zdjec.

    I teraz pytanie - kto (z punktu prawnego) moze zazadac usuniecia tych
    zdjec ze strony internetowej, czy tylko miesiecznik YYY (ktory przeciez
    posiada prawa autorskie?), czy rowniez sama osoba XXX ktora jest na
    tych zdjeciach. Konkretnie chodzi mi o to, czy ta osoba w jakis sposob
    moze sie obronic przed nielegalnym zarabianiem na jej wizerunku?
    (nie chodzi o zadne odszkodowanie itp., tylko po prostu o usuniecie,
    czy ma prawo tego zazadac)

    2. A jesli strona internetowa nie pobierala by zadnych oplat, a
    zamiescila fotki w celu, powiedzmy, "informacyjnym". Oczywiscie lamie
    prawo, gdyz fotki posiada nielegalnie bez praw autorskich (czasopisma
    YYY) , ale czy w takim wypadku rowniez osoba XXX moze upominac sie
    o usuniecie fotek (przeciez "sprzedala" je komus innemu, czy mimo to
    zostaly jej jakies prawa)? czy to juz tylko sprawa miedzy czasopismem
    a strona www?

    Pozdrawiam.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-04-30 21:12:04
    Od: "jedrus4" <j...@w...pl>

> [...]
    > in. miesieczniku YYY - wszystko zgodnie z prawem. Ale teraz pojawia
    > sie strona internetowa ktora rowniez zamieszcza te zdjecia (skany)

    nie wolno bez zgody uzywac zdjec... a wiec i udostepniac skanow....

> [...]

    > I teraz pytanie - kto (z punktu prawnego) moze zazadac usuniecia tych
    > zdjec ze strony internetowej, czy tylko miesiecznik YYY (ktory przeciez
    wydaje mi sie ze tylko miesiecznik....

  • 3. Data: 2003-04-30 22:08:07
    Od: "Rafał" <e...@p...fm>

    Użytkownik "Nowy" <p...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > o usuniecie fotek (przeciez "sprzedala" je komus innemu, czy mimo to
    > zostaly jej jakies prawa)? czy to juz tylko sprawa miedzy czasopismem

    Jeżeli strona zamieściła zdjęcia osoby która jest znana publicznie tzn.
    jej wizerunek to wydaje się że nie ma prawa osoba z tego wizerunku pobierać
    żadnych opłat, chyba że komentarz do tych zdjęć był kłamliwy albo wizerunek
    tej osoby służył do celów reklamowych. Przecież jeżeli strona internetowa
    podając np. jakieś wiadomosci polityczne posłużyła się wizerunkiem Leszka
    Millera to z tego tytułu że jest tam jego wizerunek nie będzie on pobierał
    żdnych opłat. Taka jest cena bycia publicznie znaną

  • 4. Data: 2003-05-01 09:16:41
    Od: Nowy<p...@m...com>

    Nie chodzi o pobieranie oplat, tylko usuniecie fotek. Mniej wiecej strona
    robi cos takiego - reklamuja sie ze maja fotki m.in. osoby XXX, chca
    oplate, to udostepnia te fotki. Czyli zarabiaja na jej wizerunku. Tylko
    czy ta osoba moze zazadac usuniecia, jesli prawa autorskie do tych
    zdjec posiada miesiecznik YYY a nie ona, ale z kolei to na jej
    wizerunku ktos zarabia - reklama typu "zaplac to zobaczysz fotki XXX".
    (reklamuja sie za pomoca uzywania m.in. jej imienia i nazwiska)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-05-01 18:34:29
    Od: "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Nowy" <p...@m...com> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >

    > Mam takie pytanie, moze ktos pomoze :)

    Proponuję dokładnie przeczytać artykuł ustawy i wszystko będzie jasne:

    USTAWA
    z dnia 4 lutego 1994 r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83

    Art. 81.
    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej.
    W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta
    otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych,
    zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz,
    publiczna impreza.

    cała ustawa na www.sejm.gov.pl

  • 6. Data: 2003-05-01 22:02:50
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl> niebacznie
    popelnil news:VMdsa.126151$v62.1295330@news.chello.at:

    > Proponuję dokładnie przeczytać artykuł ustawy i wszystko będzie
    > jasne:
    >
    > USTAWA
    > cała ustawa na www.sejm.gov.pl
    I nie ma w niej ni jednego ustępu ;)
    uniemożliwiające wykorzystywanie bez wykonanych przeze mnie
    foto Panu X - osobie publicznej ?
    A byle pacykarzowi od legitymacyjnych prawa utorskie przysługują,
    podobno.

    --
    pozdro
    poreba

  • 7. Data: 2003-05-01 22:58:08
    Od: a...@a...com (A78p2w)

    >U?ytkownik "Nowy" <p...@m...com> napisa? w wiadomo?ci

    >Proponuj? dok?adnie przeczytaae artyku? ustawy i wszystko b?dzie jasne:
    >
    >USTAWA
    >z dnia 4 lutego 1994 r.
    >o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    >Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83
    >
    >Art. 81.
    >1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    >przedstawionej.
    >W braku wyra 1/4 nego zastrze?enia zezwolenie nie jest wymagane, je?eli osoba ta
    >otrzyma?a umówion? zap?at? za pozowanie.

    A ja proponuje przeczytac:
    http://www4.law.cornell.edu/uscode/17/

    Polska nie jest pepkiem swiata i nie bedzia narzucala cenzury w sieci tylko
    dlatego ze lobbysci daja lapowki w Sejmie za ustawy.

    Osoba publiczna nie ma kontroli nad swoim wizerunkiem. Kropka.
    A tutaj jest dowod bardzo znanej osoby w swoim srodowisku:
    http://tajnedokumenty.com/gis1.html
    (z nazwiska i z fotografii)

    Albo tutaj:
    http://tajnedokumenty.com/kawecki.html

    W tym drugim wypadku autor, znany adwokat, dostal rozwolnienia zoladka i nic
    nie moze zrobic.

    Zebra

  • 8. Data: 2003-05-05 15:35:52
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>