  • 1. Data: 2005-12-14 10:34:21
    Temat: "Zakupy kontrolowane"
    Od: "Marcin" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    W supermarketach i innych sklepach pracodawcy stosują tzw. zakupy kontrolowane w
    celu rzekomego wykrycia sprawności kasjerów. Ale czy jest to do końca zgodne z
    prawem?
    Sytuacja taka: ochroniarz bierze dwie zgrzewki piwa, z jednej z nich wyjmuje
    piwo i w to miejsce wkłada małe radio. Stawia jedną zgrzewkę na drugą, a potem
    nagana (w najlepszym przypadku) albo zwolnienie z pracy. Często praktykowane
    jest wkładanie do innego opakowania innego, droższego towaru. Podobnie rzecz ma
    się z dostawami. Przychodzi dostawa towaru, co innego jest w rzeczywistości a co
    innego w dokumentach. Jeżeli pracownik tego nie wykryje - odpowiednie
    konsekwencje, włącznie ze zwolnieniem.

    Czy takie _celowe_ wprowadzanie pracownika w błąd jest legalne?

    Marcin

  • 2. Data: 2005-12-14 14:09:35
    Temat: Re: "Zakupy kontrolowane"
    Od: xxxx <x...@w...pl>

    Dnia Wed, 14 Dec 2005 11:34:21 +0100, Marcin napisał(a):

    > Czy takie _celowe_ wprowadzanie pracownika w błąd jest legalne?
    >
    > Marcin

    Nie wiem czy jest legalne.. ale ja pewnie w każdej takiej sytuacji (o ile
    bym zdążył) żądał bym protokołu ze zdarzenia nawet jesli to był ochroniarz
    bo przecież skad wiadomo iż czynił to kontrolnie (a jesli kontrlnie to
    chyba nie szkodzi iż taki protokól by się przydał).
    Mnie kiedyś probowano kontrolowac stan tzreźwości ale jak zacząłem żadac
    protokołow to sie skończyło... bo żadając protokołow nie omieszkałem
    napomnknąć iż ja odbieram to jako działnia skierowane na moją strone (coś
    jak mobbing..bo nigdy nie wiadomo czy nie były robione na polecenie
    przełożonego).

  • 3. Data: 2005-12-14 23:48:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    A co w tym nielegalnego?

  • 4. Data: 2005-12-14 23:48:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "xxxx" <x...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czy jest legalne.. ale ja pewnie w każdej takiej sytuacji
    (o ile
    > bym zdążył) żądał bym protokołu ze zdarzenia nawet jeśli to był
    ochroniarz
    > bo przecież skad wiadomo iż czynił to kontrolnie (a jeśli kontr to
    > chyba nie szkodzi iż taki protokół by się przydał).

    A któż by i na jakiej podstawie miał sporządzić ów protokół w tym
    wypadku?

  • 5. Data: 2005-12-15 08:03:34
    Od: "Marcin" <s...@p...onet.pl>

    > A co w tym nielegalnego?

    W firmie przewozowej właściciel wlewa wodę do baku i oskarża pracownika, że nie
    sprawdził tego. Czy to też jest legalne?

    Tak tylko próbuję porównywać. Celowe uszkodzenie towaru i ukrycie w nim innego.
    Celowe wprowadzanie pracownika w błąd - legalne?

    Marcin

  • 6. Data: 2005-12-15 08:14:18
    Od: xxxx <x...@w...pl>

    Dnia Thu, 15 Dec 2005 00:48:50 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > A któż by i na jakiej podstawie miał sporządzić ów protokół w tym
    > wypadku?

    A jak kontrolują kasę (kiedyś zwało się to np kasą portoryją ale mneijsza o
    to)..to co ..tak sobie sprawdzają bez żadnego protokołu pokontrolnego nawet
    jsli byla to kontrola wewnętrzna.

  • 7. Data: 2005-12-15 08:20:41
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Marcin napisał(a):

> [...]
    >
    > Tak tylko próbuję porównywać. Celowe uszkodzenie towaru i ukrycie w nim innego.
    > Celowe wprowadzanie pracownika w błąd - legalne?

    Złe porównanie.

    Wlanie wody do baku moze uszkodzić samochód..
    A kasjerki często są leniwe...

    Ostatnio kupowałem trzy walizki w TESCO.
    Jedna była mniejsza, dwie większe.

    Schowałem tę mniejsza do tej większej....

    Przed podejściem do kas wyjąłem mniejsza z wiekszej i wszystkie trzy
    "przedstawiłem do kontroli" kasjerce..
    nie chciała otworzyć ZADNEJ... jedynie zeskanowała kody...

    Waliski byłu puste, lecz wątpie, czyu oanm miała "renrtgen w oku".

    Pracodawca MUSI jakoś kontrolować pracę..

    Bogusław

  • 8. Data: 2005-12-15 08:55:31
    Od: "Magdalena" <m...@w...pl>

    Użytkownik "boguslaw" <b...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Przed podejściem do kas wyjąłem mniejsza z wiekszej i wszystkie trzy
    > "przedstawiłem do kontroli" kasjerce..
    > nie chciała otworzyć ZADNEJ... jedynie zeskanowała kody...

    Tak wygladaja zakupy w normalnym swiecie.
    Kasjerka nie jest od zmniejszania przestepczosci. Kasjerka pobiera oplate za
    towar.

    Magda

  • 9. Data: 2005-12-15 09:11:22
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Magdalena napisał(a):
> [...]
    >

    > Tak wygladaja zakupy w normalnym swiecie.
    > Kasjerka nie jest od zmniejszania przestepczosci. Kasjerka pobiera oplate za

    Pani Magdo - owszem....w normalnym swiecie takjest...
    W normalnycm swiecie to stoją sobie np towary przy ulicy,
    i "skarbonka" i ludzie uiszczają opłatę "do skarbonki" i biorą towar..

    No ale czy my zyjemy w normalnym świecie ?

    Bogusław

  • 10. Data: 2005-12-15 11:43:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W firmie przewozowej właściciel wlewa wodę do baku i oskarża
    pracownika,
    > że nie sprawdził tego. Czy to też jest legalne?

    Nie. Głównie z tego powodu, że do obowiązków kierowcy jadącego w trasę
    nie należy badanie składu chemicznego paliwa w przeciwieństwie do
    kasjerki w markecie, która ma sprawdzać towar.

    > Tak tylko próbuję porównywać. Celowe uszkodzenie towaru i ukrycie w
    nim
    > innego. Celowe wprowadzanie pracownika w błąd - legalne?

    No to na odwrót. Znajdź przepis zabraniający takich praktyk. Jedyną
    rzeczą, którą by mógł zrobić kasjer, to po prostu po ujawnieniu próby
    kradzieży nie oglądając się na właściciela sklepu wezwać policję i
    złożyć zawiadomienie. Pewnie postępowanie i tak by umorzono po
    zeznaniach właściciela sklepu, że to była pozorowana próba sprawdzenia
    czujności, ale może to nieco ochłodzić niektóre umysły.