  • 1. Data: 2005-05-02 10:59:07
    Temat: Zakup samochodu na raty od osoby prywatnej [kilka pytań]
    Od: "JasonKidd" <j...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    Planuję zakup samochodu i moja sytuacja przedstawia się następująco: mam
    19 lat i od prawie roku posiadam prawo jazdy, tak więc przyszedł czas na
    zakup auta. Wiele osób poleciło mi VW Golfa II lub Opla Astrę i szczerze
    mówiąc te samochody mnie interesują najbardziej. Mam na uwadze kilka
    prywatnych ofert, jednak chciałbym dokonać zakupu auta na raty. I teraz
    najważniejsze, czy mogę nabyć od osoby nie prowadzącej, żadnej firmy (tak
    samo jak ja) samochód na raty? Oczywiście muszę dodać, że nie pracuję i nie
    osiągam swoich dochodów z tytułu pracy, czy tym podobnych. Chciałbym się
    dowiedzieć, czy jest taka możliwość, abym wpłacił sprzedawcy 50% wartości
    auta, a resztę spłacałbym mu w ratach? Od razu rodzi się pytanie z czego,
    skoro nie mam żadnych dochodów. Otóż mam miesięczne "kieszonkowe" od rodziny
    (przeważnie jest to ok. 500 zł). Z tego tytułu już trochę pieniążków
    uzbierałem, ale nie mogę już dłużej czekać i chciałbym coś w końcu kupić.
    Tak więc chciałbym się po prostu dowiedzieć, czy w mojej sytuacji mam
    jakiekolwiek szanse na nabycie auta przez zakup ratalny? Wiem, że za połowę
    wpłaty nikt prawdopodbnie nie wyda mi auta, ale nurtuje mnie taka sytuacja,
    w której wpłaciłbym tą moja "połowę" i samochód w dalszym ciągu byłby
    własnością sprzedającego, a moją własnością stałby się wówczas kiedy bym
    wszystko spłacił. Oczywiście chciałbym już po wpłacie zabrać samochód ze
    sobą :) Czy musiałbym taką sprawę załatwiać u notariusza? Jeśli tak to jaki
    byłby tego koszt? Czy mam jakiekolwiek szanse na zakup mojego pierwszego
    auta i tym samym spełnienia mojego marzenia? Czy istnieją jakieś możliwości
    (może inne)? Znacie się na pewno bardzo dobrze w tej tematyce, tak więc
    byłbym serdecznie wdzięczny za każdą wyczerpującą odpowiedź. Naprawdę mi
    zależy. Troszkę się rozpisałem, więc czas kończyć :) Mam nadzieję, że
    rozumiecie o, co mi chodzi :)

    To by było narazie na tyle z mojej strony.

    Będę wdzięczny za udzielenie mi szybkiej i dokładnej informacji w mojej
    sprawie!

    Z góry jeszcze raz dziękuję!

    Z pozdrawieniami,

    JasonKidd

  • 2. Data: 2005-05-02 11:18:15
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    JasonKidd napisał(a):
> [...]
    > dowiedzieć, czy jest taka możliwość, abym wpłacił sprzedawcy 50% wartości

    Prawnych przeszkód nie ma, musiałbyś jeszcze znaleźć chętnego na takie
    rozwiązanie...

> [...]
    > własnością sprzedającego, a moją własnością stałby się wówczas kiedy bym
    > wszystko spłacił. Oczywiście chciałbym już po wpłacie zabrać samochód ze

    jw

    Czy musiałbym taką sprawę załatwiać u notariusza?

    nie

    KG

  • 3. Data: 2005-05-02 12:53:02
    Od: "JasonKidd" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozwiązanie...

    > jw
    >
    > Czy musiałbym taką sprawę załatwiać u notariusza?

    W takim razie jak powinno wyglądać załatwienie takiej sprawy? Jakie
    dokumenty itp.?

  • 4. Data: 2005-05-03 01:30:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Są generalnie dwie możliwości. Albo weźmiesz samochód na kredyt. Wówczas
    samochód staje się najczęściej własnością banku. Sprzedający pieniądze
    dostaje z banku w gotówce. Najlepiej takie coś załatwiać za
    pośrednictwem jakiegoś komisu, bo komisy mają umowy z bankami. Ale nie
    ma takiej konieczności. Bodaj LUKAS takie kredyty daje na używane
    samochody, a i być może inne banki / firmy pośredniczące. Trzeba by było
    popytać.

    Drugie rozwiązanie, to skredytowanie tego przez właściciela samochodu.
    Podejrzewam, że będzie Ci ciężko taką osobę znaleźć, która da Ci swój
    samochód za połowę wartości i będzie mieć nadzieję, że resztę spłacisz
    chyba, ze ktoś, kto ma do Ciebie zaufanie (bliski znajomy, rodzina,
    niewielka wartość pojazdu). Ale jeśli by się taka osoba znalazła, to po
    prostu spisujecie umowę.

    Teraz jest kilka możliwości (znowu, jak w kawale):

    1) Albo samochód przechodzi na Twoją własność od razu, a sprzedający ma
    roszczenie o zapłatę rat.

    2) Albo samochód jest nadal własnością sprzedającego, ty mu spłacasz
    raty i w chwili spłaty masz roszczenie o formalne wydanie samochodu - do
    tego czasu użytkujesz pojazd na zasadzie użyczenia.

    Jedno i drugie rozwiązanie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw dla
    obydwu stron, głównie sprzedającego, bo ten de facto wydaje samochód nie
    otrzymując zapłaty. W pierwszym wypadku sprzedający musi się liczyć z
    tym, że załóżmy okażesz się nieuczciwy i rat nie będziesz płacić. W
    drugim wypadku może być kłopot, że to sprzedający okaże się nieuczciwy i
    po spłacie pieniędzy nie przekaże Ci samochodu. W obydwu przypadkach
    dochodzi jeszcze ryzyko choćby przypadkowej utraty pojazdu - dające się
    jakoś tam zabezpieczyć ubezpieczeniem AC, ale i tak kłopotliwe.

    O ile forma zawarcia pierwszej umowy większego znaczenia nie ma i
    wystarczy ją sporządzić w formie pisemnej, to w wypadku drugim raczej
    zawierał bym ją przed notariuszem, by ułatwić późniejsze przeniesienie
    własności.

    Generalnie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje mi się wzięcie kredytu.
    czy to bezpośrednio na samochód, czy to w formie gotówkowej.

  • 5. Data: 2005-05-03 05:08:54
    Od: "JasonKidd" <j...@p...onet.pl>

    [...]
    > Generalnie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje mi się wzięcie kredytu.
    > czy to bezpośrednio na samochód, czy to w formie gotówkowej.

    Dziękuję Ci bardzo serdecznie za wyczerpującą i bardzo jasną wypowiedź.
    Rzeczywiście masz rację pisząc, że lepiej jest wziąć kredyt. Tylko ... to
    jest duży problem, gdyż nie jestem osobą pracującą, więc nie będę mógł
    przedstawić im zaświadczenia o zarobkach, a co ze sobą dzie w parze - nie
    dostanę takiego kredytu. Chyba, że ... :) Mam jeszcze takie pytanie. Otóż
    pisałeś, że w momencie wzięcia kredytu auto staje się własnością banku. Więc
    skoro jest ich własnością to przecież nic nie ryzykują, bo przecież od razu
    wpłaciłbym im połowę wartości. Czyli już są dwa plusy - mają samochód i
    połowę jego wartości w gotówce. Dodam, że samochód nie kosztowałby więcej
    niż 5 000 zł, czyli też nie jest to duża kwota wbrew pozorom, jak na cenę
    samochodu. Czy mam jakieś szanse na otrzymanie takiego kredytu w opisanej
    przeze mnie sytuacji?

  • 6. Data: 2005-05-03 06:31:46
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 3 May 2005 07:08:54 +0200, JasonKidd napisał(a):

> [...]
    > samochodu. Czy mam jakieś szanse na otrzymanie takiego kredytu w opisanej

    Sa banki ( np Górnośląski Bank Gospodarczy ) które przy kredytowaniu
    samochodu na połowę jego wartości nie żądają zaświadczenia o zarobkach.
    Może inne też tak postępują.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 7. Data: 2005-05-03 07:02:32
    Od: "JasonKidd" <j...@p...onet.pl>

    > Sa banki ( np Górnośląski Bank Gospodarczy ) które przy kredytowaniu
    > samochodu na połowę jego wartości nie żądają zaświadczenia o zarobkach.
    > Może inne też tak postępują.

    Czy możesz mi opisać, jak to wygląda w praktyce?

  • 8. Data: 2005-05-03 11:32:24
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 3 May 2005 09:02:32 +0200, JasonKidd napisał(a):

    > Czy możesz mi opisać, jak to wygląda w praktyce?

    Wypełniasz tylko oświadczenie o wysokości dochodów i to wszystko. Ale
    musisz podać źródło tych dochodów. Aha pytają też o koszty utrzymania -
    musi zostać z dochodów po potrąceniu kosztów utrzymania tyle żeby starczyło
    na spłatę rat. Samochód do czasu spłacenia kredytu jest zarejestrowany na
    Bank.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 9. Data: 2005-05-03 12:18:48
    Od: "JasonKidd" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > starczyło
    > na spłatę rat. Samochód do czasu spłacenia kredytu jest zarejestrowany na

    OK, czyli jeśli potrafię uzbierać sobie z "kieszonkowego" ok. 500 zł
    miesięcznie, to co mam napisac w takim oświadczeniu :) ? Czy są jeszcze
    jakieś banki tego typu co podany GBG?