  • 1. Data: 2008-03-17 13:42:12
    Temat: Zabezpieczenie pomysłu
    Od: Reeno <r...@g...com>

    Witam

    Mam pomysł na biznes i chciałbym podpisać kontrakt z pewna firmą na
    jego realizację.
    Boję sie jednak, że po przedstawieniu pomysłu, firma oficjalnie
    zrezygnuje ze współpracy ze mną a sama zacznie go realizować na własną
    rękę.

    Jak zabezpieczyć taki pomysł? Czy można go opatentować? Gdzieś
    zarejestrować jako moje autorstwo?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-17 13:43:50
    Temat: Re: Zabezpieczenie pomysłu
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 17 Mar 2008 06:42:12 -0700, Reeno napisał(a):

    > Jak zabezpieczyć taki pomysł? Czy można go opatentować? Gdzieś
    > zarejestrować jako moje autorstwo?

    Odpowiedzią na Twoje wątpliwości jest umowa typu NDA.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 3. Data: 2008-03-17 23:18:54
    Od: ioo <b...@i...prv.-wytnijsmieci-.pl>

    Olgierd wrote:

    > Odpowiedzią na Twoje wątpliwości jest umowa typu NDA.

    Obawiam sie, ze NDA zalatwi jedynie poufnosc a nie zabezpieczenie przed
    wykorzystaniem pomyslu. Pomysl zreszta nie podlega ochonie p.a. Ja bym
    raczej poszedl w kierunku listu intencyjnego + rejestracja spotkania (co
    nie wyklucza dodatkowo NDA rzecz jasna).

    --
    pozdrawiam,
    bm.

  • 4. Data: 2008-03-19 23:55:32
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Olgierd pisze:
> [...]

    Raczej nie można.

    Patentów udziela się na wynalazki. Metody biznesowe nie są wynalazkami.

    Nie ma w Polsce (co do zasady) sytemu rejestracji praw autorskich,
    zresztą metody biznesowe nie podlegają ochronie prawnoautorskiej

    > Odpowiedzią na Twoje wątpliwości jest umowa typu NDA.

    A jak wykaże, czego dotyczyła rozmowa, objęta taką umową?

  • 5. Data: 2008-03-20 08:05:03
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 20 Mar 2008 00:55:32 +0100, Roman Rumpel napisał(a):

    > A jak wykaże, czego dotyczyła rozmowa, objęta taką umową?

    Przedmiot można określić właśnie w takiej umowie.

  • 6. Data: 2008-03-20 18:09:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Roman Rumpel <r...@g...pl> writes:

    [...]

    > Patentów udziela się na wynalazki. Metody biznesowe nie są
    > wynalazkami.

    W USA można opatentować proces biznesowy, a nawet algorytm.

  • 7. Data: 2008-03-21 08:39:27
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Piotr Dembiński pisze:
    > Roman Rumpel <r...@g...pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > W USA można opatentować proces biznesowy, a nawet algorytm.

    Elementarne drogi Watsonie, Powiem wiecej.
    W USA, a nawet bliżej - na Ukrainie można rejestrować prawa autorskie, w
    Polsce można rejestrować piosenki w ZAIKSie. Nie o to jednak pytającemu
    chodziło, nieprawdaż?
    Jak zaczniemy w każdej wypowiedzi przeprowadzać rozważania
    prawnoporównawcze, to nam miejsca na Usenecie nie wystarczy :)

    Zresztą, przypuśćmy dla dowodu, że wątkotwórca zgłosi swój pomysł do
    opatentowania w USA. Następnie spróbuje rozciągnąć ochronę z tego
    zgłoszenia na Polskę (ew. inne kraje). Otrzyma w efekcie w Polsce
    decyzję o odmowie udzielenia ochron, a wobec opublikowania jego opisu
    patentowego w USA metoda biznesowa przejdzie do domeny publicznej i
    każdy bedzie mógł z niej korzystać we wszystkich krajach, poza USA i ew.
    jakimiś jeszcze innymi, które ochrony udzielą ( mało ich będzie)
    Skutek jakby odwrotny do zamierzeń.

  • 8. Data: 2008-03-21 11:46:33
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Roman Rumpel <r...@g...pl> writes:

    > Elementarne drogi Watsonie, Powiem wiecej.
    > W USA, a nawet bliżej - na Ukrainie można rejestrować prawa
    > autorskie, w Polsce można rejestrować piosenki w ZAIKSie. Nie
    > o to jednak pytającemu chodziło, nieprawdaż?

    Częściowo o to właśnie. Jeśli chodzi o ochronę pomysłu, to USA ma
    bardziej liberalne prawo w tym względzie, które to prawo zezwala
    na zastrzeżenie praw do szerszej klasy pomysłów (bo ochrona patentowa
    to ochrona pomysłu właśnie, jeśli pominąć wymogi urzędu co do
    istnienia rzeczywistej realizacji tego pomysłu), niż prawo w UE.

    > Jak zaczniemy w każdej wypowiedzi przeprowadzać rozważania
    > prawnoporównawcze, to nam miejsca na Usenecie nie wystarczy :)

    Zawsze można opatentować algorytm w USA.

    > Zresztą, przypuśćmy dla dowodu, że wątkotwórca zgłosi swój pomysł
    > do opatentowania w USA. Następnie spróbuje rozciągnąć ochronę
    > z tego zgłoszenia na Polskę (ew. inne kraje).

    W Polsce algorytmu nie opatentuje, podobnie jak nie opatentuje
    twierdzenia matematycznego.

> [...]
    > we wszystkich krajach, poza USA i ew. jakimiś jeszcze innymi, które
    > ochrony udzielą ( mało ich będzie) Skutek jakby odwrotny do

    To zależy od zamierzeń. Pytanie było o ochronę prawną pomysłu, a nie
    o ochronę pomysłu w zakresie tajemnicy przemysłowej. Co do prawnej,
    ogólnoświatowej ochrony czegokolwiek, to sorry, ale -- przynajmniej
    obecnie -- to jest to mrzonka.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 9. Data: 2008-03-21 12:47:18
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisal:
    > Częściowo o to właśnie. Jeśli chodzi o ochronę pomysłu, to USA ma
    > bardziej liberalne prawo w tym względzie, które to prawo zezwala

    Dlaczego nazywasz to podejscie 'liberalnym'?
    Przeciez jest to zaprzeczenie znaczenia 'liberalny'!
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2008-03-21 13:26:14
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 21 Mar 2008 12:47:18 +0000, Jacek_P napisał(a):

    > Dlaczego nazywasz to podejscie 'liberalnym'? Przeciez jest to
    > zaprzeczenie znaczenia 'liberalny'!

    No nie do końca, ponieważ prawo w USA *daje możliwość wyboru*.