  • 1. Data: 2003-01-27 22:30:12
    Temat: Wysokosc podatku od sprzedaży nieruchomości - co zaliczyc do kosztow?
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    Witam

    W 1997 roku kupilam mieszkanie za kwote 55.000 zl
    W 2000 roku sprzedalam ow lokal za kwote 60.000 zl
    Pieniadze uzyskane ze sprzedazy zamierzalam przeznaczyc na zakup innego
    mieszkania,
    dlatego tez zlozylam w urzedzie skarbowym stosowne oswiadczenie,
    w zwiazku z tym urzad wstrzymal sie z wycisniecia ze mnie 10% podatku od tej
    operacji
    (gdyz sprzedaz nastapila przed uplywem 5 lat od chwili zakupu).

    Niestety krete koleje mojego losu nie pozwolily mi kupic nowego mieszkania w
    przepisowym terminie 2 lat (zamierzam to zrobic dopiero pod koniec tego
    roku).
    Skarbowka chce teraz sciagnac ze mnie nalezny podatek wraz z odsetkami (za 2
    lata... :-(

    Mam w zwiazku z tym nastepujace pytanie: od jakiej kwoty bedzie liczony ow
    podatek?
    Wiem, ze od tych 60.000 moge odliczyc oplate skarbowa, notarialna i
    posrednika handlu nieruchomosciami (w sumie ok. 3.000,- zl). Ale czy moge
    rowniez odliczyc koszt zakupu tego mieszkania?
    Przeciez kupilam je za pieniadze, ktore juz raz zostaly opodatkowane (w
    momencie ich zarobienia przez mnie). Moim faktycznym dochodem z tego
    mieszkania jest ok. 2.000,- zl
    (co wliczajac inflacje i amortyzacje mieszkania daje rzeczywisty dochod
    rowny ZERO, ale niech tam...)

    Blagam, niech mi ktos odpowie, bo odsetki rosna...

    kicia kocia

  • 2. Data: 2003-01-27 23:05:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, kicia kocia wrote:

    >+ Witam
    >+
    >+ W 1997 roku kupilam mieszkanie za kwote 55.000 zl
    >+ W 2000 roku sprzedalam ow lokal za kwote 60.000 zl
    [...]
> [...]
    >+ posrednika handlu nieruchomosciami (w sumie ok. 3.000,- zl). Ale czy moge
    >+ rowniez odliczyc koszt zakupu tego mieszkania?

    A weź ty ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprawdź :)
    "Wszelkie koszty poniesione w celu..., za wyjątkiem wyłączonych..."

    Przecież koszt zakupu to jest najważniejszy koszt !

> [...]
    >+ mieszkania jest ok. 2.000,- zl
    >+ (co wliczajac inflacje i amortyzacje mieszkania daje rzeczywisty dochod

    Właśnie "niech tam" :), w złotówkach przybyło.

    >+ Blagam, niech mi ktos odpowie, bo odsetki rosna...

    Chwila. Skoro US się "przyczepił" to chyba wydawał decyzję ?
    Czy tylko grzecznie pytali, bez postępowania ?? Bo jeśli tak
    to wpłacać czym prędzej, niż zaczną myśleć o ukaraniu !
    I razem z wpłatą donieść na siebie :]
    Czynny żal chyba nie pomoże, bo US ma dokumenty "niebiesko
    na szarym" (czytaj: deklarację), mogą ukarać (miałaś sama po
    upływie terminu zapłacić podatek z odsetkami).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-01-27 23:18:46
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

    > A weź ty ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprawdź :)
    > "Wszelkie koszty poniesione w celu..., za wyjątkiem wyłączonych..."
    >
    > Przecież koszt zakupu to jest najważniejszy koszt !

    Tez mi sie tak wydaje!
    Ale kilka lat temu kupilam dzialke, zaczelam na niej budowac dom,
    lecz jak juz wspominalam losy moje sa baaardzo pokrecone, wiec musialam go
    sprzedac jeszcze w stanie surowym, no i oczywiscie przed uplywem owych
    magicznych 5 lat od chwili zakupu.
    Wowczas skarbowka przy wyliczaniu podatku nie uwzglednila mi kwoty za jaka
    kupilam dzialke.
    Ale sprawdzilam to dopiero teraz... (Wtedy moje sprawy powierzylam do
    zalatwienia bratu, gdyz sama walczylam o zycie synka)
    Zaplacilam grzecznie ile brat pokazal mi na decyzji, bo nie mialam glowy do
    sprawdzania i wyliczania procentow.

    > Chwila. Skoro US się "przyczepił" to chyba wydawał decyzję ?
    > Czy tylko grzecznie pytali, bez postępowania ??

    Jeszcze nie dostalam zadnej decyzji. Poniewaz wiedzialam, ze minely 2 lata -
    napisalam grzeczna prosbe do US o przedluzenie terminu owych 2 lat podczas
    ktorych mialam kupic nowe mieszkanie. W pisemku wyjasnilam moje pokretne
    koleje losu i przedstawilam umowe przedwstepna spisana z firma, ktora ma mi
    budowac dom. Ale firmie owej nie zaplacilam jeszcze ani zlotowki...
    US umorzyl postepowanie jako bezpodstawne, stwierdzajac, ze nie ma podstaw
    prawnych do przedluzenia tego terminu. (W sumie moze i racja.)

    Po kilu dnia dostalam postanowienie o wszczeciu z urzedu postepowania
    podatkowego w sprawie sprzedazy nieruchomosci i wezwanie (w tej samej
    kopercie) do przyslania dokumentow potwierdzajacych wydatkowanie przychodu
    ze sprzedazy.

    No i wlasnie - dlaczego "przychodu", a nie "dochodu"?

    Po drugie - mam wplacic, ale ILE?
    Kto mi powie jaka jest kwota podatku???

    > Bo jeśli tak
    > to wpłacać czym prędzej, niż zaczną myśleć o ukaraniu !
    > I razem z wpłatą donieść na siebie :]

    No przeca donioslam - informujac, ze jeszcze nie kupilam i prosze o
    przedluzenie, bo wiem ze czas uplynal...

    > Czynny żal chyba nie pomoże, bo US ma dokumenty "niebiesko
    > na szarym" (czytaj: deklarację), mogą ukarać (miałaś sama po
    > upływie terminu zapłacić podatek z odsetkami).

    ILE WYNOSI KARA???

    Pozdrawiam
    kicia kocia (bliska zalamania)

  • 4. Data: 2003-01-28 00:03:00
    Od: "Jacek P. Urbanowicz" <j...@h...pl>

    Użytkownik "kicia kocia" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    > Skarbowka chce teraz sciagnac ze mnie nalezny podatek wraz z odsetkami (za
    2
    > lata... :-(

    I swiety Boze nie pomoze :-(((
    Musisz zaplacic!
    Koszt zakupu w tym przypadku nie jest kosztem!!!

    pzdr.
    Jacek

  • 5. Data: 2003-01-28 00:10:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jan 2003, kicia kocia wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ Tez mi sie tak wydaje!

    Właśnie zaczałęm wątpić czy nie utwierdziłem cię
    w błędzie... nieruchomości jednak traktuje się inaczej :(
    I wygląda na ryczałt od *przychodu*... :(
    Patrz niżej.

    >+ Ale kilka lat temu kupilam dzialke, zaczelam na niej budowac dom,
    [...]
    Przyznam że wiem iż ziemia a nieruchomość na niej traktowane są
    (podatkowo) dość często *odrębnie* !

    Dodatkowo - przepisy się zmieniają, i *nie wiem* jakie były
    5 lat temu, nie wnikałem.
    [...]
> [...]
    >+ No i wlasnie - dlaczego "przychodu", a nie "dochodu"?
    >+ Po drugie - mam wplacic, ale ILE?
    >+ Kto mi powie jaka jest kwota podatku???

    Prawdę mówiąc nie wiem jak to jest w takiej sytuacji, jeśli urząd
    już wszczął postępowanie. Z jednej strony - jeśli podatek jest
    nalezny z mocy prawa to powinnaś go wyliczyć i wpłacić, bo to
    ci się opłaci "im szybciej tym lepiej". Z drugiej strony - wiem,
    że *jeśli* *musi* być decyzja US - to byłabyś uziemiona.

    Co do podatku:
    Na *dziś* - to IMHO art. 10 UoPDoOF stanowi że:

    +++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    ---

    Ale tam gdzieś dalej jest:
    ++++
    Art. 28. 1. Dochodu ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości i praw
    majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z
    dochodami z innych źródeł.

    2. Podatek od dochodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. uzyskanego przychodu. Podatek ten jest
    płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na
    rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania
    podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że
    przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt
    32 lit. a).
    ----

    Dalej pisze że trzeba złożyć deklarację najpóźniej na następny dzień
    po upływie terminu...

    Może ktoś ci potwierdzi jak to było n-lat temu.
    Jak nie... to może upewnić się w jakimś biurze podatkowym,
    spytawszy najpierw ile biorą ?

    [...]
> [...]
    >+ No przeca donioslam - informujac, ze jeszcze nie kupilam i prosze o
    >+ przedluzenie, bo wiem ze czas uplynal...

    Może szkoda, że wtedy nie spytałaś na "podatki". Jest szansa
    że ktoś by ci przypomniał:

    >+ > Czynny żal

    ..bo teraz za późno...
    Niemniej - ponieważ zgłosiłaś się sama to podnoś to jakby
    się zaczęli łapać.

> [...]
    >+ > na szarym" (czytaj: deklarację), mogą ukarać (miałaś sama po
    >+ > upływie terminu zapłacić podatek z odsetkami).

    Nie mam pojęcia :(, KKS ?

    >+ Pozdrawiam
    >+ kicia kocia (bliska zalamania)

    No.. rozumiem :(

    Wzajem, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-28 00:19:49
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek P. Urbanowicz" <j...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Musisz zaplacic!
    > Koszt zakupu w tym przypadku nie jest kosztem!!!

    To jest czyste dranstwo. Po raz drugi place podatek od moich pieniedzy :-(((

    Dzieki za pomoc.

    kicia kocia (zdruzgotana)

  • 7. Data: 2003-01-28 00:26:18
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

    > Z jednej strony - jeśli podatek jest
    > nalezny z mocy prawa to powinnaś go wyliczyć i wpłacić,

    Chetnie wylicze - ale od jakiej kwoty???

    > 2. Podatek od dochodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    > ryczałtu w wysokości 10 proc. uzyskanego przychodu.

    No wlasnie - znowu mowa o PRZYCHODZIE, a nie DOCHODZIE.
    To jaki to jest do konia podatek DOCHODOWY???

    > Może ktoś ci potwierdzi jak to było n-lat temu.

    To jest raczej juz mniej wazne. Wazne jak jest TERAZ...

    > Może szkoda, że wtedy nie spytałaś na "podatki". Jest szansa
    > że ktoś by ci przypomniał:

    Nie mialam wtedy sposobnosci :-(

    > Niemniej - ponieważ zgłosiłaś się sama to podnoś to jakby
    > się zaczęli łapać.

    To jest BARDZO DOBRY pomysl :-)

    Dzieki za pomoc.

    kicia kocia (z tlącą się nadzieją)

  • 8. Data: 2003-01-28 00:41:46
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    > i posrednika handlu nieruchomosciami (w sumie ok. 3.000,- zl).
    > Ale czy moge rowniez odliczyc koszt zakupu tego mieszkania?

    Nie możesz odliczyć niczego, ponieważ jest to podatek zryczałtowany.
    Dochodem jest kwota sprzedaży (60.000 zł) od której niestety musisz
    zapłacić 10 % podatek wraz z odsetkami w wysokości:
    - od terminu płatności do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od
    dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych
    od zaległości podatkowych,
    - począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia
    sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę
    pobieranych od zaległości podatkowych.

    Z wyrazami współczucia, Joker

  • 9. Data: 2003-01-28 00:42:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jan 2003, kicia kocia wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    [...który już sCancelował posta w własnymi głupotami :>...]
> [...]
    >+
    >+ No wlasnie - znowu mowa o PRZYCHODZIE, a nie DOCHODZIE.
    >+ To jaki to jest do konia podatek DOCHODOWY???

    :(
    W ustawie jest więcej takich wyłączeń - np. "od odsetek bankowych".

    >+ > Może ktoś ci potwierdzi jak to było n-lat temu.
    >+
    >+ To jest raczej juz mniej wazne. Wazne jak jest TERAZ...

    IMO mylisz się, zobowiązanie powstało *wtedy* !

    Inna sprawa, że nie przypuszczam żeby zmiana przepisów była
    znacząca.
    10%*55kzł=5,5kzł, prawda ?
    A odsetki... może ktoś podeśle adres jakiegoś kalkulatora - ja
    się wyprowadzam (tylko z grupy i okresowo :), muszę paść spać !).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-01-28 00:54:05
    Od: "kicia kocia" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Joker" <_...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "kicia kocia" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie możesz odliczyć niczego, ponieważ jest to podatek zryczałtowany.

    No wymienione przeze mnie koszty moge odliczyc, bo poprzednio US mi je
    odliczyl.
    Nawet posrednik od nieruchomosci powiedzial, zebym zachowala fakture za jego
    usluge,
    bo moge to odliczyc od przychodu ze sprzedazy.

> [...]
    > - począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia
    > sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę

    I to jest bardzo istotna informacja.

    > Z wyrazami współczucia, Joker

    Dzieki.

    kicia kocia