eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Wyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnychWyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnych

  • 21. Data: 2009-03-11 17:56:11
    Temat: Re: Wyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnychWyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnych
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Olgierd wrote:

    > Och, pewnie takich samych, którzy chcą sadzać za shareware.

    A od kiedy shareware jest bezpłatny jeśli to miałeś na myśli?

  • 22. Data: 2009-03-11 18:02:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Zbynek Ltd. wrote:

    > No i za fantasmagorię nienaruszania prawa do prywatności rodziny
    > pójdziesz siedzieć. Dobra, czytałem - w zawieszeniu.

    w zawieszeniu? szkoda.
    w zasadzie powinni mu orzec zakaz uzywania internetu i tez by wystarczylo.

  • 23. Data: 2009-03-11 18:13:47
    Temat: Re: Wyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnych [boukun w RP]
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "lukeg" <n...@n...com> pisze:

    > Hint: art. 31 ust. 3 Konstytucji

    Początek czy koniec? :-)

    http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    <cytat>
    Art. 31.
    Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw
    mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w
    demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku
    publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności
    publicznej, albo wolności i praw innych osób.
    *Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.*
    </cytat>

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Rozmawiałem z panem prezydentem Juszczenką, z panem prezydentem Dżagaszwili,

  • 24. Data: 2009-03-11 18:16:03
    Temat: Re: Wyrok za pisanie i głoszenie poglądów na grupach dyskusyjnych [zakaz używania internetu]
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> pisze:

    > w zawieszeniu? szkoda.
    > w zasadzie powinni mu orzec zakaz uzywania internetu i tez by
    > wystarczylo.

    Na jakiej podstawie prawnej?
    Czy jakiś *prawomocny* wyrok sądu w RP to zawierał?

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Nie ma większej goryczy od goryczy rozstania się z drogimi.

  • 25. Data: 2009-03-11 18:26:49
    Od: "boukun" <b...@n...pl>

    > w zawieszeniu czy bez, bo nie chce mi sie czytac?

    Tak samo postępowała sędzia z aktem oskarżenia, w ciemno przybiła, co przybić
    musiała.

    boukun

  • 26. Data: 2009-03-11 18:32:42
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    boukun napisał(a) :
    > Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wstaw sobie słowo "poszanowania", jakiż w tym problem? Widziałem nie takie
    > fantasmagorie w pismach prawników i jakoś nit nie robił z tego problemu. A jak
    > się ma fantasmagoria sędziny: "Oskarżony odnośnie
    > wskazanych powyżej programów i gier komputerowych nie wykazał
    > legalności ich posiadania, a co za tym idzie ich użytkowania w toku prowadzonego
    > przeciwko niemu postępowania."

    Zbyt bardzo rozbierasz zdania na czynniki pierwsze.
    Sąd, na podstawie opinii rzeczoznawcy (he, he - rzeczoznawcy)
    wykazał, że programy są nielegalnie posiadane, ponieważ:
    program A - nie ma naklejki
    program B - nie ma oryginału płyty
    program C - cośtam

    To piszesz, że program A nie musi mieć naklejki, a program B
    został zainstalowany z płyty Chipa a program C może używać, wg
    warunków licencji, cała rodzina mieszkająca w promieniu 100 mil
    morskich. Co potwierdzą posiadacze praw majątkowych, do których
    sąd dotarł.

    W interesie posiadacza oprogramowania jest pamiętać choćby i
    ogólnie, jakie były warunki licencji, czy choćby mieć je pod
    ręką. Ale jeśli nie chcesz udowodnić, że masz prawo używać
    programu, to sorry, ale to brzmi jak: na złość mamie odmrożę
    sobie uszy.

    Niestety, jest jak jest i program różni się trochę od szafy.
    Którą notabene, wg opinii rzeczoznawcy, na pewno ukradłem, bo nie
    ma na niej etykietki producenta, nie mam dowodu zakupu, a
    wyłączny dystrybutor Hurtownia Meblex twierdzi, że od nich pan
    Zbynek Ltd nigdy nie kupował.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 27. Data: 2009-03-11 18:48:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 18:28:52 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Wolność słowa jest gwarantowana *konstytucją* czy nie? Szerzenie
    > nienawiści rasowej jest zakazane *ustawą*? Ta hierarchia ważności aktów
    > prawnych nic ci nie sugeruje?

    Niezgoda na szczerzenie tejże nienawiści ma oparcie w art. 30
    konstytucji. I ja się z tym zgadzam -- nie zgadzam się z istnieniem
    przepisów karnych wspierających ten zakaz.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 28. Data: 2009-03-11 18:49:26
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 17:24:42 +0100, aari^^^ napisał(a):

    > To mi wygląda na lekki absurd - oprogramowanie jest nielegalne, jeśli
    > "Agencja" uzna je za nielegalne...
    (...)
    > Jak to się ma do prawa?

    To w zasadzie pytanie do obrońcy oskarżonego -- czy podnosił jakieś
    argumenty.

  • 29. Data: 2009-03-11 18:54:13
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 12:56:11 -0500, witek napisał(a):

    > A od kiedy shareware jest bezpłatny jeśli to miałeś na myśli?

    Nie jest, co jednak nie oznacza, że korzystanie z nieopłaconego
    oprogramowania shareware oznacza popełnienie czynu z art. 291 par. 1 w
    zw. z art. 293 par. 1 kk -- bo taki akt oskarżenia widziałem.

  • 30. Data: 2009-03-11 19:31:57
    Od: "boukun" <b...@n...pl>

> [...]
    >
    > W interesie posiadacza oprogramowania jest pamiętać choćby i ogólnie, jakie
    > były warunki licencji, czy choćby mieć je pod ręką.

    Oto chodzi, że sąd odnosi się do tego ogólnikowo, nie wskazuje który program co
    pownien posiadać zgodnie z prawem.
    Gdyby warunki licencji nie zostały zaakceptowane, nie zainstalowałbyś większości
    programów. Jest zrozumiałe samo przez się, że musisz zaakceptować warunki
    licencji, żeby program zainstalować. To jest przy instalacji każdego
    licencjowanego programu. To sąd powinien udowadnić, że licencja poszczególnych
    programów nie zezwala na ich jednostkowe kopiowanie, a tak nie było w moim
    przypadku. Tu jest coś jeszcze:

    "Tak więc, żeby zakończyć temat i uspokoić domorosłych ?piratów? podaję cytat z
    wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra Prawa Karnego i
    Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu ) : ?2. Czy
    używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów komputerowych jest w
    Polsce przestępstwem?

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.). Zdecydował
    się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form naruszeń autorskich
    praw majątkowych w odniesieniu do programów komputerowych, takich jak ich
    nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117 ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2
    k.k.], rozpowszechnianie [art. 116 ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut ,
    art. 293 k.k.].

    Cały artykuł w formacie pdf dostępny w sieci pod adresem URL
    www.law.uni.torun.pl/KOMP-LEX/Jabl_3.pdf., traktuje o podstawach prawnych
    zatrzymania sprzętu komputerowego przez Policję.

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących przestępstwa
    komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom w
    celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji
    oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram,
    wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy kiedy
    są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Tej samej karze,
    podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy program komputerowy w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących piratami lub
    osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej działalności
    gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia
    cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub pomaga
    w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub pomaga
    do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega karze
    pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego,
    nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej
    ukrycia, podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca podlega
    karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą paserstwa
    czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np. skopiowanego windowsa
    od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na nielegalnym rozpowszechnianiu, patrz
    odpowiednie przepisy wyżej), ale jeśli sami dokonaliście kopii oryginalnego
    windowsa kolegi (co nie jest przestępstwem jeśli nie zrobiliście tego w celu
    rozpowszechnienia lub uzyskania korzyści majątkowej) to o paserstwo nie można
    posądzić.

    Podsumowując ? posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie
    jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie bezpodstawne, co
    pozwala przypuszczać, ze opisane na forum sytuacje to faktycznie złośliwe plotki
    (może jakaś nowa kampania Microsoftu?) "

    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=22146

    http://www.kopnet.gliwice.pl/?id=275