  • 61. Data: 2008-12-29 09:51:51
    Temat: Re: Wyrok SN - odpowiedzialnosc za przelew
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 29 Dec 2008 01:13:26 -0800, VoyteG napisał(a):

    > W jaki sposob ma to robic? To ze jest nalozony ustawowo obowiazek to
    > fakt, ale jesli twierdzisz, ze nie jest utopia, to jak go praktycznie
    > wykonac?

    Obowiązek jest nałożony od 1964 roku, a może nawet wcześniej. Uważasz, że
    stało się coś takiego w grudniu 2008 roku, aby zacząć drzeć szaty?

    > Mozesz zaproponowac realna metodologie weryfikacji tych danych?

    Jakbym pracował w banku i brał grubą kasę za podpowiadanie takich rzeczy,
    to pewnie już przedwczoraj zacząłbym myśleć o tych sprawach. Za darmo nie
    zamierzam podsuwać prezesowi NBP żadnych rozawiązań.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 62. Data: 2008-12-29 10:06:38
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 29 Gru, 10:51, Olgierd <n...@n...problem> wrote:
    > Dnia Mon, 29 Dec 2008 01:13:26 -0800, VoyteG napisał(a):

    > Obowiązek jest nałożony od 1964 roku, a może nawet wcześniej. Uważasz, że
    > stało się coś takiego w grudniu 2008 roku, aby zacząć drzeć szaty?

    Jakie znaczenie ma to od kiedy istnieje obowiazek, skoro wypelnienie
    go jest nierealne?
    Ponadto doslowne spelnienie tego obowiazku implikuje faktyczny paraliz
    systemu bankowego, poniewaz "bank nie wykonal zlecenia przelewu,
    poniewaz dane wpisane w przelew byly podobne do danych w kartotece
    klienta, czyli sie roznily..."

    VoyteG

  • 63. Data: 2008-12-29 10:16:03
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 29 Gru, 10:44, "Icek" <i...@d...pl> wrote:

    > ok, rozumowanie super. Mnie to zadowala ale:
    >
    > - bank nie sprawdza danych bo dochodzi do wniosku, ze mu sie to nie oplaca.

    ... do czasu az generatory fikcyjnych postaci produkuja rachunki
    bankowe umiejscowione tu i tam... (jeszcze nie poruszylismy wariantu
    przelewu zagranicznego do odpowiednio egzotycznego kraju)... nastepnie
    ten bank otrzymuje podobne pozwy, ze nie sprawdzil danych adresata...
    tak wiec o ile w przypadku koncernow motoryzacyjnych, oszacowanie
    liczby bubli-samochodow jest okreslone na wstepnym etapie analizy, to
    w przypadku banku dopiero otwiera worek z nieskonczona iloscia
    roszczen... zatem juz widac, ze na etapie przedwstepnej analizy
    oplacalnosci, juz sie bankowi oplaca sprawdzac przelewy, tylko jak
    bank ma to zrobic, skoro jest to z zalozenia niemozliwe, by
    jednoczesnie przez czasochlonnosci i koszty, nie sparalizowac
    funkcjonowania systemu finansowego?

    VoyteG

  • 64. Data: 2008-12-29 10:28:04
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    VoyteG wrote:

    > Jakie znaczenie ma to od kiedy istnieje obowiazek, skoro wypelnienie
    > go jest nierealne?

    Ma znaczenie. Każdy bank, który uzywa systemu zaprojektowanego po tym
    roku może brak takiej weryfikacji zawdzięczać
    sobie/wykonawcom/niepotrzebne skreślic. To tak, jakbys będac producentem
    samochodów przekonywał nas, ze wyposażenie ich w pasy bezpieczeństwa
> [...]

    > systemu bankowego, poniewaz "bank nie wykonal zlecenia przelewu,
    > poniewaz dane wpisane w przelew byly podobne do danych w kartotece

    Ani ustawa ani orzeczenie nie nakazuje dokładnej weryfikacji danych w
    tresci przelewu, prawda?

    A tak z praktycznego punktu widzenia: znaczna część obrotu
    konsumenckiego nadal krąży metodą "książeczkową" opłacaną na poczcie.
    Więc tu wiarygodność weryfikacji lezy po stronie wierzyciela - źle
    napisał - nie dostanie kasy. Natomiast w przypadku przelewów w ramach
    obrotu gospodarczego, to można oczekiwać minimum staranności, prawda?

    M.

  • 65. Data: 2008-12-29 10:34:36
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    VoyteG wrote:

> [...]
    > bank ma to zrobic, skoro jest to z zalozenia niemozliwe, by
    > jednoczesnie przez czasochlonnosci i koszty, nie sparalizowac

    Ale to jest Twoja opinia, że jest to z założenia niemożliwe. Powtórzę
    się - były i są w Polsce banki, które stosują formalną metodę
    weryfikacji danych odbiorcy. Może podpytaj kolegów ;-)
    Poza tym bankowość nie polega jedynie na zaprojektowaniu systemu
    księgowania. Nasze banki natomiast wychodzą z założenia, że im sie
    wszystko nalezy, a jakakolwiek próba skłonienia ich do bycia bankiem, a
    nie jedynie interfejsem do zakupionego systemu komputerowego od razu
    budzi oburzenie. Tymczasem nadal jest to najbardziej dochodowy interes,
    jaki można sobie wyobrazić.

    M.

  • 66. Data: 2008-12-29 10:36:48
    Od: BK <b...@g...com>

    On 29 Gru, 11:16, VoyteG <V...@h...com> wrote:

> [...]
    > bank ma to zrobic, skoro jest to z zalozenia niemozliwe, by
    > jednoczesnie przez czasochlonnosci i koszty, nie sparalizowac

    Problem dotyczy bardzo, bardzo znikomej ilosci przelewow. Przepisy
    europejskie w zakresie tej odpowiedzialnosci sa zbierzne z naszymi i
    jakos system bankowy nie wywrocil sie od problemu przelewow na konta
    fikcyjnych osob i odszkodowaniami zwiazanymi z tym faktem.

    Pamietaj, ze podstawa wyplaty odszkodowania nie jest sam fakt
    wykonania przez bank przelewu bez weryfikacji a powstanie szkody.
    Szkoda w takim wypadku moze powstac jedynie w wypadku przestepstwa. Z
    zalozenia odbiorca przelewu [nieprawidlowy odbiorca] bedzie scigany
    przez wymiar sprawiedliwosci. Bo po pierwsze [co do zasady] pieniadze
    musi zwrocic, po drugie, jego rachunek znalazl sie na poleceniu
    przelewu w wyniku przestepstwa [tak jak w omawianym orzeczeniu
    chodzilo o falszerstwo].

    Zeby zarobic na tym przekrecie musisz: miec kase, miec legalne konto,
    miec nielegalne konto na inne dane osobowe, ktore absolutnie nie da
    sie z Toba powiazac, musisz spreparowac przestepstwo [np. falszerstwo
    jakiegos dokumentu, ktory stwierdza gdzie masz wplacic pieniadze za
    jakies zobowiazanie], musisz odbyc dluga droge windykacji z twojego
    nielegalnego konta [wezwania do zaplaty, sad, komornik] i to dopiero
    pozowala na droge sadowa przeciwko bankom. Troche sie trzeba
    "nachodzic". Ryzyko wpadki olbrzymie. Ryzyko, ze przelew sie nie uda
    tym wieksze, jesli faktycznie chcesz korzystac z konta w jakims
    "podejrzanym" kraju bo te przelewy sa monitorowane [oszustwa i
    pranie].

  • 67. Data: 2008-12-29 11:51:03
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Ale to jest Twoja opinia, że jest to z założenia niemożliwe. Powtórzę
    > się - były i są w Polsce banki, które stosują formalną metodę
    > weryfikacji danych odbiorcy. Może podpytaj kolegów ;-)

    tak, byly. Jak nie bylo sumy kontrolnej numeru rachunku. Ilosc pomylek byla
    spora. Problem zostal wyeliminowany poprzez dodanie sumy kontrolnej

    Icek

  • 68. Data: 2008-12-29 11:54:22
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > napisał - nie dostanie kasy. Natomiast w przypadku przelewów w ramach
    > obrotu gospodarczego, to można oczekiwać minimum staranności, prawda?

    1. "dane podobne" oznacza, ze dane sa rozne. Jak opiszesz podobienstwo tak
    aby dawalo ono pewnosc, ze dane sa podobne ?

    2. wplata ksiazeczkowa oznacza, ze paniusioa na poczcie wklikluje to do
    komputera, jak nie wklika dokladnie tego co ma przed oczami (literowka,
    capslock, pomylka) to przelew nie dotrze. Kogo to wina ??

    Icek

  • 69. Data: 2008-12-29 12:17:39
    Od: BK <b...@g...com>

    On 29 Gru, 12:54, "Icek" <i...@d...pl> wrote:

    > 1. "dane podobne" oznacza, ze dane sa rozne. Jak opiszesz podobienstwo tak
    > aby dawalo ono pewnosc, ze dane sa podobne ?

    Ale tu nie rozbija sie sprawa o dane podobne czy dane identyczne. Na
    orzeszki pistacjowe za bardzo patrzycie na to technicznie.

    Wyrok nie oznacza koniecznosci weryfikacji identycznosci danych. Nie
    oznacza tez ze dane musza byc podobne w jakims stopniu.

    Wyrok oznacza, ze bank odpowiada jesli pieniadze nie trafia tam gdzie,
    zgodnie z wola nadawcy i trescia stosunku prawnego, powinny trafic.

    Bank nie ma weryfikowac sposobu zapisu danych.

    Bank odpowiada jesli wysylamy kase do Jozefa Ekierki a kasa trafi do
    Zuzanny Byk. Niezaleznie czy to wyniknie z pomylki w zapisie rachunku
    [praktycznie niemozliwe bo trzeba by sie pomylic w kilku cyfrach NRB
    tak zeby pomylony numer spelnial wymogi NRB] czy dzialan osob trzecich
    [jak falszerstwo dokumentow].

    Pytacie jak to technicznie robic?

    A jakos sie to robi przy przelewach duzych i miedzynarodowych. Przy
    elixirze sobie glowy raczej nikt nie zawraca z uwagi na bardzo,
    bardzo, bardzo [i powtarzam] bardzo znikome koszty zaniechania
    weryfikacji wobec wysokich kosztow wprowadzenia odpowiednich rozwiazan
    technicznych.

    Takie przypadki jak ten, o ktorym mowa w orzeczeniu, mozna w naszej
    bankowosci policzyc na palach jednego bankowca. Wiec po co te sceny z
    waszej strony? Mowimy tu doslownie o kilku incydentach rocznie i to
    incydentach natury kryminalnej. Bo jesli ktos sie pomyli, bo jest
    gapa, to [nie]szczesliwy odbiorca kase oddaje, bo musi [jak nie to
    bank go sobie zwindykuje].

  • 70. Data: 2008-12-29 13:16:34
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    >Ale tu nie rozbija sie sprawa o dane podobne czy dane identyczne. Na
    >orzeszki pistacjowe za bardzo patrzycie na to technicznie.

    taaaaaa, ja patrze na sprawy tylko technicznie bo pewnie moj dzial bedzie
    odpowiadal za aktualizacje oprogramowania.

    przegladalem co ludzie wypisuja w przelewach i zbladlem.

> [...]
    >bardzo, bardzo [i powtarzam] bardzo znikome koszty zaniechania
    >weryfikacji wobec wysokich kosztow wprowadzenia odpowiednich rozwiazan

    taaa, a ich jest tyle samo co tych drobiazgow wysylanych po kraju ?

    Do weryfikacji przelewow np. pow. miliona zlotych sadzasz 2 dupencje ktore
    klikaja tak/nie i masz problem z glowy.

    W mojej ocenie nie powinno byc innej weryfikacji jak numer. Podasz zly to
    sam sobie jestes winien, ze podales zly.

    Icek