  • 11. Data: 2008-12-24 10:55:06
    Temat: Re: Wyrok SN - odpowiedzialnosc za przelew
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-12-2008 o 11:47:06 Icek <i...@d...pl> napisał(a):

    > mi sie wydawalo, ze po to jest suma kontrolna numeru rachunku aby sie nie
    > mozna bylo pomylic.
    >
    > Nie da sie podmienic jednej cyferki z numerze aby suma sie zgadzala.

    Ale dwie już chyba się da

    > Wogole ktos kto podejmowal ta decyzje nie mial pojecia jak to dziala w
    > rzeczywistosci. Np. firma ma siedzibe:
    >
    > Warszawa, ul. Dlyga 16/8
    >
    > Oddzial:
    > Lublin, ul. Krotka 19/9
    >
    > i teraz w banku maja dres Warszawski, klient przelewa kase i podaje adres
    > oddzialu. I co ?

    I zonk, faktycznie, tego nie przepuści żaden algorytm :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 12. Data: 2008-12-24 11:48:28
    Od: BK <b...@g...com>

    On 24 Gru, 11:02, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Można - osobne pole na ulicę, dom, lokal, kod, miasto,
    > państwo, uzupełniana na bieżąco broszura co i jak wypełniać
    > dla różnych dziwnych adresów, normalizacja, tolerancja
    > dla błędów - i jest.
    > Pytanie - czy warto to robić? Trzeba by zacząć od tego
    > ile jest takich błędnych przelewów w stosunku do wszytskich.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Tomek

    Ale tu nie chodzi o idealna weryfikacje danych, ktore sie musza
    zgadzac co do kropki.

    Nie ma znaczenia czy napiszemy ul. Krotka 3/4 czy Krotka 3 m 4. Bo to
    ten sam adres i ta sama osoba.

    Podchodzicie do problemu zbyt technicznie.

    Kwestia sie sprowadza do tego, ze jesli wysylam przelew do Kowalski
    S.A. Zielona 3/4 Warszawa a okazuje sie, ze dany numer konta nalezy do
    Jana Zielonki Gruba 45 Poznan to jest problem. Jan Zielonka jest
    zobowiazany zwrocic mi kase. Jak nie ma mozliwosci wyciagniecia tej
    kasy od niego [bo np. to bylo konto jakiegos oszusta zalozone na
    falszywe papiery] to kase musza mi zwrocic banki.

    Przelew bankowy to nie przelew z rachunku XXX na YYY z kompletnym
    oderwaniem od wlascicieli tych rachunkow. Rachunek zawsze ma swojego
    wlasciciela i ma to swoje konsekwencje prawne.

    Kolejna rzecz, ze takich przelewow jest malo i banki biora na siebie
    to ryzyko, sprawdzanie obywa sie na roznych zasadach ale glownie
    dotyczy bardzo duzych przelewow nie zas zwyklego obrotu na rorach
    elixirem.

    Panowie naprawde mniej technicznie. To, ze dane powinny sie zgadzac
    nie oznacza ich absolutnej idetycznosci pod wzgledem zapisu na
    przelewie i w bazie banku :) 3/4 czy 3 m 4 to zadna roznica i dlatego
    wasze przelewy chodza ;-)

  • 13. Data: 2008-12-24 12:53:04
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    VoyteG wrote:

    > Trzeba wypelnic dane dotyczace wlaciciela rachunku, na ktory zleca sie
    > wykonanie przelewu, ale pytanie dotyczy czegos nieco innego, jak to
    > stosowac? Jakim cudem Bank A, gdzie zlecany jest przelew, ma
    > stwierdzic czy jest on poprawnie zaadresowany, zgodnie z danymi
    > klienta w Banku B, gdzie taki przelew ma dotrzec?

    Jakbyś sie wczytał w to orzeczenie, to bys zauważył, że sąd mianował
    odpowiedzialnym własnie bank B.

    Orzeczenie ma swa
    > tresc, ale jak ja realizowac? Czy jest to praktycznie realne? Idac
    > dalej, co z orzeczeniem SN, jesli jest ono nierealne?

    Jak nie, jak tak? Wiele banków stosowało i stosuje taką weryfikację, i
    to w sposób całkowicie automatyczny.

    M.

  • 14. Data: 2008-12-24 13:00:47
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Jak nie, jak tak? Wiele banków stosowało i stosuje taką weryfikację, i
    > to w sposób całkowicie automatyczny.

    daj na wstrzymanie, weryfikacja automatyczna nie jest mozliwa, moze w
    przypadku osob indywidualnych ale w przypadku podmiotow gospodarczych jest
    to bardzo uciazliwe.

    Przyklad podawalem w innym poscie.

    Jaka ma byc poza tym dokladnosc tego sprawdzania ?

    Mam zaplacic za rachunek do np. "Zaklad Energetyczny Wroclaw" a ja wpisuje
    ZEW S.A.. To jest dobrze czy nie ?

    A moze place do "Urzad Miejski Wroclawia, WYdzial Katastru" a wpisze "UM
    Wroclaw, Wydz. Kastratu". To jest OK czy nie ? A kto oceni czy jest OK ?

    A co z literowkami ? Ortografami ? Skrotami ??

    Zamiast "Bank Polskiej Spoldzielcznosci" wpiszemy "Bank Spuldzielcuw".
    Myslisz ze malo jest takich przypadkow ????

    Icek

  • 15. Data: 2008-12-24 13:02:48
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]

    >ten sam adres i ta sama osoba.

    >Podchodzicie do problemu zbyt technicznie.

    tak? A jak to automatycznie zweryfikowac ?? W innym posicie napisalem
    przyklad:

[...]

    Zaczelismy walczyc z bezrobociem? Trzeba 15 tys. weryfikatorow aby sprawdzac
    dane ??

    Zart.

    Icek

  • 16. Data: 2008-12-24 13:10:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    BK pisze:

> [...]
    > nie oznacza ich absolutnej idetycznosci pod wzgledem zapisu na
    > przelewie i w bazie banku :) 3/4 czy 3 m 4 to zadna roznica i dlatego

    Tylko że wtedy musi to obsługiwać człowiek, a to oznacza wyższe koszta.

    Literówka, więcej spacji, inny układ adresu - i już się dane różnią.

    Chociaż z drugiej strony jakieś algorytmy heurystyczne powinny sobie z
    tym poradzić i tylko sporadycznie wołać na pomoc człowieka.

  • 17. Data: 2008-12-24 13:43:15
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    >Ale tu nie chodzi o idealna weryfikacje danych, ktore sie musza
    >zgadzac co do kropki.

    jeszcze mi cos do glowy przyszlo.

    OBI niby jest ale nazywa sie "Dom i Ogrod Sp. z o.o.", play to nie play
    tylko P4, nie ma "plus gsm" tylko jest "polkomtel", nie ma "orange" czy
    "idea", jest centertel chyba.

    Co z przypadkami podobnej nazwy firmy? Mamy nie mniej jak dwie firmy o
    nazwie "ATM S.A.". Co w takim przypadku?

    Co w przypadku jak zmieni sie nazwa firmy ?? Byl "centrala Pdouktow
    Naftowych" a jest "Orlen". Takich przypadkow jest pewnie duzo.

    Ktos wplaca do "Urzad gminy XXX" po czym sie okazuje, ze urzad zaczyna byc
    "urzedem miasta XXX". Co wtedy ?

    Ile jest przypadkow, ze nazwa rejestrowa rozni sie znaczaco od nazwy
    handlowej znanej przez kupujacych/placacych ??

    Wiesz jak sie obecnie nazywa zaklad energetyczny od ktorego kupujesz en.
    elektryczna ?? Bo ja po oistatnich zmianach nie wiem.

    A jak to jest ze Spolkami Cywilnymi. Jest 2 wspolnikow. Obajw sa w nazwie
    Spolki. Treaz dobieraja 3 spolnika, podejmuja decyzje o dodaniu go do nazwy
    spolki. I co wszyscy wplacajacy na ich konto maja poprawiac przelewy ? A od
    ktorego dnia ?

    A jak najpierw wydrukuja nowe dane na fakturach a bank powiadomia tydzien
    pozniej? A jak powiadamia bank na czas a ktos placi zalegla fakture VAT ??

    Bez sensu!!

    Icek

  • 18. Data: 2008-12-24 13:48:13
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    >
    > Chociaż z drugiej strony jakieś algorytmy heurystyczne powinny sobie z
    > tym poradzić i tylko sporadycznie wołać na pomoc człowieka.

    zaden algorytm (poza uczacym sie) nie dopasuje "OBI" do "Dom i Ogrod Sp. z
    o.o". Pomylek bedzie od groma.

    Wyobraz sobie, dostaje fakture z "P4 Sp. z o.o.". Za telefon oczywiscie.
    Przelewam na "Play". Na nastepny dzien jade na miesieczne wakacje. Okazuje
    sie ze po 3 dniach przelew wrocil bo powinienem byl wyslac na "P4 Sp. z
    o.o.". Ok moja wina. Ale: 1. nie mam jak wyslac przelewu ponownie, 2.
    wsiekam sie jak mi wylacza telefon,3 wciekam sie jak nalicza mi odsetki.

    To jest tylko blachy przyklad tego co sie moze stac.

    Nie mowie, ze winny jest bank. Mowie tylko, ze powstaje problem.

    Nie mowiac juz o innych wymienionych w innych postach przypadkach takich jak
    np. zmiana nazwy.

    Icek

  • 19. Data: 2008-12-24 14:17:28
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 24 Dec 2008 14:02:48 +0100, Icek napisał(a):

    > Zaczelismy walczyc z bezrobociem? Trzeba 15 tys. weryfikatorow aby
    > sprawdzac dane ??

    Ale przecież wyrok nic nie mówi o literówce. Mówi o sytuacji, kiedy
    przysporzenie przypadło w udziale osobie, która nie powinna była dostać
    złamanego grosza.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 20. Data: 2008-12-24 14:23:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

    > A jak to wykonac w praktyce?

    Ale przeciez juz dawniej byla taka weryfikacja.

    Moim zdaniem da sie to zrealizowac w ten sposób, ze bank udostepnia
    wlascicielowi rachunku dane, jakie maja byc na przelewie. Czyli
    przykladowo:

    Jan Kowalski
    ul. Nijaka 5/8
    55-152 Cos Tam

    Rzecza wlasciciele rachunku jest podanie tych danych osobom wplacajacym pod
    rygorem odrzucenia innych przelewów i juz. I teraz banki powinny wprowadzic
    mozliwosc uslugi wplaty tylko na podstawie samego numeru rachunku. W ten
    sposób wszystko bedzie w porzadku, ale utnie sie mozliwosc oszustw, w
    których zakladane jest konto na "slupa", a potem oszust za jego
    posrednictwem kolejno wyludza od ludzi pieniadze chocby na Allegro, podaja
    kolejne imiona i nazwiska. Jesli wplacajacy zdecyduje sie dokonac wplaty
    wpisujac zalózmy tylko numer rachunku, to juz jego sprawa i ryzyko.

    Osobiscie uwazam, ze Sad wykonal ruch w bardzo dobrym kierunku, z tym, ze
    szkoda, iz tak pózno. Otwiera to przeciez teraz roszczenia zwrotne rzeszy
    oszukanych chocby na ALLEGRO, którzy wplacali na rachunki de facto nalezace
    do innych osób z blednymi danymi. Bo przeciez to orzeczenie dziala de facto
    do tylu.

    Oj! Bedzie sie dzialo :-)