  • 111. Data: 2010-12-01 10:06:05
    Temat: Re: Wypadek w szkole. Zadośćuczynienie.
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Damian" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:icrsao$l8o$1@mx1.internetia.pl...
    > Witam Grupę!

    (ciach)

    http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=
    31-08-2004&qplikid=2

    Rozdział 2
    Obowiązki nauczycieli

    Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z
    powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną,
    wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć
    do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i
    wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla
    każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i
    obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi
    różnych narodów, ras i światopoglądów.

    "...Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych
    i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo
    na ich rzecz..."

    (zaznaczono - OPIEKUNCZYCH)

    z innej strony:

    http://free.of.pl/s/szkpodst_chelmno/kodeks.htm

    Kodeks

    Szkoły Podstawowej nr 4 w Chełmnie

    4. Każdy nauczyciel ma obowiązek:

    szanować własną godność osobistą i swoje dobre imię,

    szanować godność osobistą i dobre imię uczniów,

    szanować godność osobistą i dobre imię nauczycieli, wychowawców oraz
    pracowników szkoły,

    dbania o bezpieczeństwo uczniów,

    dbania o dobro wszystkich uczniów,

    rzetelnie i sprawiedliwie oceniać zachowanie uczniów i postępy w nauce,

    traktowania wszystkich uczniów w jednakowy sposób,

    pełnienia dyżurów międzylekcyjnych zgodnie z obowiązującym regulaminem i
    ustalonym planem.

    (a takowy kodeks raczej w kazdej szkole jest)

    I jeszcze:

    http://www.portaloswiatowy.pl/?iid=255463&registr=g1
    &gclid=COPThOzjyqUCFUO-zAod9xsSlA

    Opieka nad uczniami w czasie zajęć i dyżurów
    Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów związane z opieką nad uczniami
    podczas zajęć w szkole. Sprawdź jak prawidłowo zorganizować dyżury
    nauczycieli, by zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w szkole

    dalej:
    http://www.oswiataiprawo.pl/Nauczyciel/Prawo-w-szkol
    e/Archiwum-2007-2008/Przepisy-BHP-i-ppoz/Dyzury-nauc
    zycieli-w-czasie-przerw

    Dyżury nauczycieli w czasie przerw
    Obowiązek pełnienia przez nauczycieli dyżurów podczas przerw wynika z zadań
    szkoły, która musi zapewnić bezpieczny pobyt ucznia w szkole.

    W czasie trwania lekcji ten obowiązek spoczywa na nauczycielu prowadzącym
    zajęcia, a w czasie przerw, gdy niestety najczęściej dochodzi do wypadków,
    za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel dyżurujący. Zapewnienie
    bezpieczeństwa jest zapisane w ustawie o systemie oświaty oraz
    rozporządzeniach dotyczących bezpieczeństwa w szkole i zasad jej
    funkcjonowania. Art. 4 ustawy o systemie oświaty mówi, że ,,Nauczyciel w
    swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek
    kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i
    obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia", natomiast w
    rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002
    r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
    szkołach i placówkach czytamy:

    "§ 2. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub
    placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach
    organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych
    jednostek.

    § 13. Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru
    upoważnionej do tego osoby.

    § 14.1. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.

    2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne umożliwia się uczniom
    przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu".

    REGULAMIN DYŻURÓW NAUCZYCIELSKICH PEŁNIONYCH W CZASIE PRZERW
    MIĘDZYLEKCYJNYCH W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

    1. Miejscem pełnienia dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych są:

    a.. korytarze i toalety na parterze, I i II piętrze oraz łączniku,

    b.. korytarz przy szatni, bibliotece i sali 3c,

    c.. korytarz przy sali gimnastycznej,

    d.. boisko szkolne (w dniach słonecznej pogody - dodatkowi dyżurni).

    2. Zakres obowiązków nauczycieli pełniących dyżury:

    a.. nadzór nad uczniami podczas przerwy międzylekcyjnej w wyznaczonych
    miejscach - aktywna i czynna postawa zapewniająca poczucie bezpieczeństwa
    wszystkim uczniom;

    b.. interwencje w przypadku: niebezpiecznych zachowań uczniów, bójki,
    wypadku, nieszczęśliwego zdarzenia, złego stanu zdrowia, niszczenia mienia
    szkoły itp.;

    c.. udzielanie pierwszej pomocy oraz powiadamianie wychowawcy, dyrektora
    lub osoby uprawnionej o mających miejsce zdarzeniach i wypadku ucznia/ów,
    nauczyciela w czasie przerw/y;

    d.. ustalanie powodów obecności w szkole (a w razie potrzeby personaliów)
    nieznanych osób i udzielanie informacji interesantom przychodzącym do
    szkoły;

    e.. nadzorowanie przemieszczania się uczniów wynikającego ze zmiany sal
    lekcyjnych;

    f.. kontrola przestrzegania regulaminu szkolnego i zasad BHP przez uczniów
    w czasie przebywania w toaletach;

    g.. kontrola przestrzegania regulaminu szkolnego i zasad BHP przez uczniów
    w czasie wchodzenia do szkoły i wychodzenia z niej (dyżur przy szatni);

    h.. kontrola przestrzegania regulaminu szkolnego i zasad BHP - zakazu
    palenia papierosów na terenie szkoły;

    i.. ogłaszanie alarmu i zbiórek ewakuacyjnych podczas zagrożeń.

    Cos jeszcze?

    Pogoogluj troche :P

  • 112. Data: 2010-12-01 10:08:42
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Damian" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    (ciach)

    I cos jeszcze:

    Załącznik nr 7 do statutu szkoły
    Prawa i obowiązki nauczyciela. (§ 32 )

    1. Status prawny nauczyciela regulują przepisy MENiS, Kodeksu Pracy i
    postanowienia zawarte w Statucie Szkoły.

    2. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły z zachowaniem
    obowiązujących przepisów.

    3. Wynagrodzenie i czas pracy nauczyciela ustala się na podstawie
    obowiązujących przepisów.

    Zadania :

    1.. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktyczno - wychowawczych i
    opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich
    zdrowie, a także poszanowanie godności osobistej ucznia.

    2.. Realizuje program dydaktyczny, wychowawczy, sportowy i opiekuńczy w
    powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w stopniu
    optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły.

    3.. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej. Wnioskuje o jego
    wzbogacenie lub modernizację do dyrektora szkoły. Zobowiązany jest stale
    podnosić swoje kwalifikacje biorąc udział w różnych szkoleniach doskonalenia
    zawodowego organizowanych przez szkołę i inne instytucje.

    4.. Wspiera swoją postawą i działaniem rozwój psychofizyczny uczniów, ich
    zdolności i zainteresowania naukowe oraz sportowe.

    5.. Udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o
    rozpoznanie potrzeb uczniów.

    6.. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje
    wszystkich uczniów. Przestrzega obowiązujących przepisów dotyczących zasad
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

    7.. Informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także
    Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno - wychowawczych i sportowych swoich
    uczniów.

    8.. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu, zespołu
    wyrównawczego lub koła zainteresowań.

    9.. Bierze udział w pracach zespołu przedmiotowego.

    10.. Ma prawo do zmiany statusu zawodowego zgodnie z aktualnym
    rozporządzeniem MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego

    Prawa :

    1. Decyduje w sprawie wyboru programu nauczania, doboru metod, form
    organizacyjnych, podręczników zatwierdzonych przez MEN do użytku i środków
    dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu. W prowadzonym kole zainteresowań
    lub zespole decyduje o treściach programowych.

    2. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich
    uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

    3. Ma prawo opiniować ocenę z zachowania u uczniów.

    4. Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych
    dla uczniów.

    Obowiązki :

    1. Odpowiada przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za :

    a/ poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych i sportowych w swoim
    przedmiocie, klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i
    warunków w jakich działał.

    b/ stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń mu przydzielonych .

    2. Odpowiada przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za :

    a/ tragiczne skutki wypadków wynikłe z braku swego nadzoru nad
    bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie
    dyżurów mu przydzielonych

    b/ nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku
    uczniowskiego lub na wypadek pożaru

    c/ zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia przydzielonych mu
    przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i
    zabezpieczenia.

    POnad to:

    http://www.google.pl/search?hl=pl&biw=1256&bih=884&r
    lz=1R2SUNC_plPL363&q=obowi%C4%85zki+nauczyciela+wych
    owawcy&revid=125324214&sa=X&ei=PBr2TO23OY6dOtKU9I0I&
    ved=0CFkQ1QIoAg

    a tu adres skrocony:

    http://tiny.pl/hwnvl

  • 113. Data: 2010-12-01 10:20:56
    Od: Jacek /Jaco/ Jakubowski <j...@p...fm>

    W dniu 2010-12-01 10:49, Misiek pisze:
    [...]
    > Nie osmieszaj sie wiecej :-)

    Hmmmm, bardzo "ciekawy" tok rozumowania, czyli w/g Ciebie, jeśli oddajesz
    dziecko pod czyjąś opiekę, to jest on (opiekun) za nie całkowicie
    odpowiedzialny niezależnie od okoliczności - i nie ważne czy to był
    nieszczęśliwy wypadek, czy np. szkoda spowodowana przez inne dziecko, czy
    opiekun był pijany czy trzeźwy, czy kazał się dzieciom bawić na autostradzie?

    A jak Twoje dziecko samodzielnie wraca ze szkoły do domu, to pod czyją jest
    opieką?

    --
    Jacek /Jaco/ Jakubowski

  • 114. Data: 2010-12-01 10:27:01
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek /Jaco/ Jakubowski" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:4cf621ac$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > autostradzie?
    >
    > A jak Twoje dziecko samodzielnie wraca ze szkoły do domu, to pod czyją

    wg prawa pewnie pod moja :P

    a znasz takie napisy (przewaznie w windach zamieszczane)
    "... za szkody spowodowane przez dzieci odpowiadaja rodzice.." ?
    hehehe

  • 115. Data: 2010-12-01 10:36:51
    Od: Jacek /Jaco/ Jakubowski <j...@p...fm>

    W dniu 2010-12-01 11:27, Misiek pisze:
    [...]
    > wg prawa pewnie pod moja :P

    Kontynuując ten arcyciekawy tok rozumowania:

    Czyli jak go na pasach potrąci samochód, to Ty za to odpowiadasz? Przecież
    dziecko wtedy jest pod Twoją opieką!

    --
    Jacek /Jaco/ Jakubowski

  • 116. Data: 2010-12-01 10:52:37
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

> [...]

    > był nieszczęśliwy wypadek, czy np. szkoda spowodowana przez inne dziecko,

    Jasne, że jest to ważne. Ale co innego nieszczęśliwy wypadek czy splot
    okoliczności, gdy osoba odpowiedzialna (albo instytucja - w tym wypadku
    szkoła) nie mogła mieć na to kompletnie żadnego wpływu, a co innego szkoda
    spowodowana przez inne dziecko również przebywające pod tą samą opieką.

    Tutaj prokurator mógłby się już przyczepić, czy faktycznie nadzór nad
    dziećmi był zorganizowany w sposób wykluczający taką szkodę czy też
    dopuszczono się zaniedbań, nie zachowano określonych standardów opieki, bo -
    jak ktoś wspomniał - na setkę dzieci przeznaczony był tylko jeden nauczyciel
    albo w ogóle nie było go wówczas na miejscu.

    Poza tym nie wystarczy samo obserwowanie dzieci, by nic się nie stało.
    Kiedyś dzieci na przerwach miały zakaz biegania, skakania, wrzeszczenia, bo
    dostawały uwagi czy wręcz karę cielesną.
    Jeszcze dawniej chodziło się parami, w kółko (jak w więzieniu ;-) i nie było
    zmiłuj się.
    Teraz jest totalna samowolka, żywioł, dzieciaki szaleją jak chcą i nikt się
    tym specjalnie nie przejmuje, a uspokaja się jedynie wyjątkowo upierdliwych
    delikwentów. To też - czyli brak wpajania dzieciom określonych standardów
    zachowań na przerwach oraz egzekwowania kar czy konsekwencji za
    przewinienia - uważam za
    zaniedbanie ze strony szkoły czyli przyczynek do takich, a nie innych
    sytuacji.

    > A jak Twoje dziecko samodzielnie wraca ze szkoły do domu, to pod czyją
    > jest opieką?

    Pod niczyją, ale odpowiedzialny jest za nie rodzic.
    Chyba, że rodzic nie wyrazi zgody na samodzielny powrót ze szkoły, a mimo to
    dziecko wyjdzie (np. ze świetlicy).
    Wówczas odpowiedzialność ponosi opiekun szkolny.

  • 117. Data: 2010-12-01 11:00:29
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Jacek /Jaco/ Jakubowski" <j...@p...fm> napisał

    > Czyli jak go na pasach potrąci samochód, to Ty za to odpowiadasz?

    Za wypadek czy za dopuszczenie do wypadku?
    Bo należałoby rozróżnić te dwie rzeczy.

    W szkole też winny pobicia jest chłopiec, który to zrobił, ale za
    dopuszczenie do takiej sytuacji powinien odpowiedzieć nauczyciel (szkoła).

  • 118. Data: 2010-12-01 11:26:39
    Od: Jacek /Jaco/ Jakubowski <j...@p...fm>

    W dniu 2010-12-01 12:00, Mordzia pisze:
    > Użytkownik "Jacek /Jaco/ Jakubowski" <j...@p...fm> napisał

    > Za wypadek czy za dopuszczenie do wypadku?
    > Bo należałoby rozróżnić te dwie rzeczy.

    Dla ułatwienia, załóżmy, że dziecko przechodziło po pasach na zielonym
    świetle. To, kto i za co jest odpowiedzialny?

    > W szkole też winny pobicia jest chłopiec, który to zrobił, ale za
    > dopuszczenie do takiej sytuacji powinien odpowiedzieć nauczyciel (szkoła).

    A na czym miałoby polegać niedopuszczenie? Przypominam, to nie była
    12 rundowa bójka, tylko podhaczenie i upadek.

    --
    Jacek /Jaco/ Jakubowski

  • 119. Data: 2010-12-01 11:28:56
    Od: Jacek /Jaco/ Jakubowski <j...@p...fm>

    W dniu 2010-12-01 11:52, Mordzia pisze:
> [...]
    > Pod niczyją, ale odpowiedzialny jest za nie rodzic.
    > Chyba, że rodzic nie wyrazi zgody na samodzielny powrót ze szkoły, a mimo to

    Nawet jak samodzielnie, bez pozwolenia, wybiegnie?

    > Wówczas odpowiedzialność ponosi opiekun szkolny.

    A w przypadku wagarów, kto odpowiada?

    --
    Jacek /Jaco/ Jakubowski

  • 120. Data: 2010-12-01 11:43:03
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "Jacek /Jaco/ Jakubowski" <j...@p...fm> napisał

    > Dla ułatwienia, załóżmy, że dziecko przechodziło po pasach na zielonym
    > świetle. To, kto i za co jest odpowiedzialny?

    Za spowodowanie wypadku odpowiada oczywiście sam kierowca. Ale w zależności
    od innych okoliczności opiekun mógłby również zostać oskarżony o zaniedbanie
    i np. pozwolenie małemu dziecku na samodzielne poruszanie się po mieście.
    Trudno jednoznacznie wypowiedzieć się w całkowicie hipotetycznej historii.

    > A na czym miałoby polegać niedopuszczenie?

    Pisałem w innym mailu i wcześniej, jak zdążyłem właśnie doczytac, pisało
    kilka innych osób.
    Generalnie o takie zorganizowanie nadzoru i wprowadzenie takich standardów
    wychowania, by nie dochodziło do tego typu sytuacji.

    > Przypominam, to nie była 12 rundowa bójka, tylko podhaczenie i upadek.

    Różnica jedynie w skali.