  • 1. Data: 2005-07-31 09:19:56
    Temat: Wynajem na długi czas (raz jeszcze)
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Witam serdecznie

    Zmagam się z takim oto problemem:

    Osoba A wynajmuje od osoby B nieruchomość. Umowa została spisana na czas
    oznaczony 99 lat. Opłata za wykajem ustalona została na pewną wartość X. W
    umowie znalazły się postanowienia o tym, że umowa NIE może zostać rozwiązana
    przed upływem terminu na jaki została zawarta oraz że wysokość opłaty NIE
    może ulec zmianie.

    Niestety tak się stało, że osoba B zastawiła tą hipotekę pod zastaw kredytu.
    Kredytu nie spłaciła więc bank chce zająć tą nieruchomość i zapewne mu się
    to uda.

    Kc art. 678 § 1. W razie zbycia rzeczy najętej w czasie trwania najmu
    nabywca wstępuje w stosunek najmu na miejsce zbywcy; może jednak
    wypowiedzieć najem z zachowaniem ustawowych terminów wypowiedzenia.

    czyli to bank będzie teraz właścicielem tej nieruchomości i to właśnie od
    banku będzie ją wynajmowała osoba A.

    Bank umowy wypowiedzieć nie może
    Kc art. 678 § 2. najmu nie przysługuje nabywcy, jeżeli umowa najmu była
    zawarta na czas oznaczony z zachowaniem formy pisemnej i z datą pewną, a
    rzecz została najemcy wydana.

    Pytanie
    Czy bank może zmienić warunki umowy np. wysokość opłaty - zaznaczam, że w
    umowie zawartej pomiędzy osobą A i B były postanowienia, że wysokości opłaty
    NIE moża zmieniać

  • 2. Data: 2005-07-31 09:55:17
    Temat: Re: Wynajem na długi czas (raz jeszcze)
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pissmejker napisał(a):

> [...]
    > przed upływem terminu na jaki została zawarta oraz że wysokość opłaty NIE

    Ważność takiej umowy można podważyć. Jest ona sprzeczna z istota najmu,
    gdyż strony zapewne tak długo nie mogą żyć.
    Coś czuć ją pozornością. Pewnie właściciel wyczuł że niedługo straci
    własność na rzecz banku i postanowił wynająć nieruchomość na
    "korzystnych" warunkach komuś ze swojej rodziny lub znajomemu. Pewnie
    czynsz jest znikomy. Zgadłem? Według mnie tę umowę da się łatwo podważyć
    przed sądem.
    Zresztą jest art. 661 kc - który przekształci ją w umowę na czas nie
    oznaczony, a wtedy będzie można ją wypowiedzieć na podstawie art. 673 kc
    co byście w umowie nie napisali.

> [...]
    > umowie zawartej pomiędzy osobą A i B były postanowienia, że wysokości opłaty

    Bank obowiązują postanowienia umowy z zastrzeżeniem tego co napisałem
    wyżej - bank może tę umowe podważyć.
    Bank ma tez możliwość zastosowania art. 358 (1) kc co do wysokości czynszu.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-07-31 13:28:21
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy bank może zmienić warunki umowy np. wysokość opłaty - zaznaczam, że w
    > umowie zawartej pomiędzy osobą A i B były postanowienia, że wysokości

    Przytaczane wyżej art. nie mają żadnego zastosowania w tym przypadku, gdyż
    bank i tak przejmie ową nieruchomość na poczet zaciągniętego długu i
    następnie ogłosi przetarg.
    Przysługuje ci prawo pierwokupu.
    Nie sądzę aby bank pozostawił ową nieruchomość w swoim władaniu.
    Uwaga- jeśli jest to nieruchomość rolna to należy mieć na uwadze iż w
    takich przypadkach wszelkie zobowiązania właściciela gruntu zawiązane z tą
    nieruchomością - kroczą za gruntem.
    Wydaje mi się, że jest to umowa pozorna , a więc może mieć tu zastosowanie
    art.58& 1 i 2 KC- z góry przepraszam jeżeli tak nie jest
    Przede wszystkim - jakiego rodzaju nieruchomości dot. owa umowa ?
    Pozdrowienia KK

  • 4. Data: 2005-07-31 15:07:58
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl> napisał w
    wiadomości news:dcijn2$b6p$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > art.58& 1 i 2 KC- z góry przepraszam jeżeli tak nie jest
    > Przede wszystkim - jakiego rodzaju nieruchomości dot. owa umowa ?

    bardzo wam serdecznie dziękuję. Czytałem te przepisy ze 100 razy a ten 661
    umykał mi za każdym razem :-)
    Teraz wszystko jest dla mnie jasne i dzięki temu wiara w prawo wróciła

    Raz jeszcze dzięki :-)