  • 1. Data: 2002-11-06 08:03:15
    Temat: Wykupywanie mieszkan spoldzielczych
    Od: "Flowera" <b...@p...com>

    Witajcie!
    Czy ktos z Was orientuje sie jak to jest teraz z wykupywaniem mieszkan
    lokatorskich spoldzielczych od spoldzielni?
    Zrobilam remont w mieszkaniu i myslalam o jego wykupie w zwiazku z tym?
    Dostalam e maila ze spoldzielni, ze jest to zupelnie nie mozliwe czyli, ze w
    ogole na razie
    nie mozna wykupywac mieszkan od spoldzielni.
    Czy wiecie cos moze o tym ?
    Czy wiecie tez moze jesli moje mieskzanie jest spoldzielcze a chce wymienic
    okna
    to kto za to placi? (bo jesli ja za calosc zaplace a potem ktos "odbierze"
    mi mieszkanie to co wtedy?)
    pozdrawiam i
    z gory dziekuje
    flowerka
    gg 760652

    ______________ ICQ#:
    39287498 Current ICQ status: + More ways to contact me i See more about me:
    ______________

  • 2. Data: 2002-11-06 11:47:00
    Temat: Re: Wykupywanie mieszkan spoldzielczych
    Od: "Daniel_I" <danielei@/tnij/poczta.onet.pl>

    "Flowera" <b...@p...com> wrote in message news:aqaib8$dvu$1@news.tpi.pl...

    [...]

    > Dostalam e maila ze spoldzielni, ze jest to zupelnie nie mozliwe czyli, ze w
    > ogole na razie
    > nie mozna wykupywac mieszkan od spoldzielni.
    > Czy wiecie cos moze o tym ?

    Chcesz to wykupić jako lokatorskie mieszkanie własnościowe czy odrębną
    własność spółdzielczą? Jeśli to drugie, a spółdzielnia ma nieuregulowane
    kwestie związane z własnością gruntów (większość ma), to niestety nie
    ma takiej możliwości - trudno, żeby spółdzielnia sprzedawała coś, co
    nie należy do niej.

    Jeśli chodzi o pierwsze, to IMHO nie powinno być przeciwwskazań, otwarta
    pozostaje natomiast kwestia wyceny.

> [...]
    > okna
    > to kto za to placi? (bo jesli ja za calosc zaplace a potem ktos "odbierze"

    ZTCW. to spółdzielnia partycypuje w kosztach wymiany okien - o ile te, które
    masz obecnie do takiej wymiany się kwalifikują (czyli są nieszczelne, itd.)
    Stwierdza to odpowiednia komisja wydelegowana przez spółdzielnię - po wydaniu
    pozytywnej opinii powinnaś dostać zwrot kosztów do wysokości ceny standardowych
    drewnianych okien i "standardowej" robocizny. Nie jest to dużo (na pewno nie
    wystarczy na zakup porządnych okien), ale zawsze coś.

    Jest jedno ALE: mogą stwierdzić, że tylko niektóre okna kwalifikują się
    do wymiany i wtedy tylko za te okna Ci "zapłacą", reszte wymieniasz całkowicie
    na własny koszt. Ponadto mogą zakwestionować zwrot kosztów w sytuacji, gdy
    np. nowo wstawione okna choćby minimalnie różnią się wymiarami od tych,
    które były przedtem - temat warto rozpoznać dokładniej, choćby pytając
    osoby z sąsiedztwa, które okna wymieniały.

    Ja wymieniałem u siebie wszystkie okna (spółdzielcze mieszkanie własnościowe),
    przy czym komisja zakwalifikowała do wymiany tylko ich część (mniej więcej
    połowę) - kosztowało mnie to prawie 14 tysięcy, z czego spółdzielnia
    "zwróciła" mi niecałe 3 :-)

    Pozdrawiam,

    D.

  • 3. Data: 2002-11-06 13:19:35
    Od: "Flowera" <b...@p...com>

> [...]
    > Czy wiecie cos moze o tym ?

    Chcesz to wykupić jako lokatorskie mieszkanie własnościowe czy odrębną

    A jak jest miedzy tym roznica? bo za bardzo nie rozumiem myslalam ze jest
    to jednoznaczne jesli mam mieszkanie spoldzielcze i chce je po prostu
    wykupic od spoldzielni
    na moja wlasnosc

[...]

    Mam nadzieje ze wszystkie bo wieje z nich strasznie a u mnie w pokoju
    mimo drzwi zamknietych jest ... przeciag

    pozdrawiam
    flowerka

  • 4. Data: 2002-11-06 13:35:18
    Od: "Flowera" <b...@p...com>

    dostalam taki list:
    W odpowiedzi na Pani pismo SM ..... informuje, że przekształcenie mieszkania
    spółdzielczego lokatorskiego na spółdzielcze własnościowe nie jest obecnie
    możliwe. projekty zmian do ustawy obowiązującej od 24 kwietnia 2001r. będą
    przedłożone Sejmowi RP i zakładają one możliwość powrotu do przekształceń
    mieszkań spółdzielczych lokatorskich na własnościowe.
    pozdrofka
    flowerka

  • 5. Data: 2002-11-06 13:44:05
    Od: "Daniel_I" <danielei@/tnij/poczta.onet.pl>

    "Flowera" <b...@p...com> wrote in message news:aqb4ti$rmu$1@news.tpi.pl...

    > A jak jest miedzy tym roznica? bo za bardzo nie rozumiem myslalam ze jest
    > to jednoznaczne jesli mam mieszkanie spoldzielcze i chce je po prostu
    > wykupic od spoldzielni
    > na moja wlasnosc

    Są trzy "poziomy" własności w przypadku mieszkania spółdzielczego:
    1. mieszkanie lokatorskie (wynajmujesz mieszkanie od spółdzielni),
    2. lokatorskie mieszkanie własnościowe (z wpisem do księgi
    wieczystej - jest to *w praktyce* niemalże pełne prawo własności,
    aczkolwiek z pewnymi ograniczeniami),
    3. odrębna własność - to jest już normalne prawo własności ze
    wszystkimi tego konsekwencjami.

    Najpopularniejsze jest 2. - w przypadku starszych spółdzielni 3.
    (popularne ostatnio "uwłaszczenie" spółdzielców) jest często
    niewykonalne, bo spółdzielnia nie jest włascicielem gruntów, na
    których stoją jej budynki, a nie ma funduszy na ich wykup.

    Proponuję zapoznać się ze statutem spółdzielni - powinien precyzować,
    jakie warunki formalne należy spełnić, aby przejść 1. -> 2. lub
    1. -> 3. (o ile jest taka możliwość) oraz jakie są różnice pomiędzy
    poszczególnymi stanami.

    > Mam nadzieje ze wszystkie bo wieje z nich strasznie a u mnie w pokoju
    > mimo drzwi zamknietych jest ... przeciag

    Zgłoś to w spółdzielni - to jest usterka, którą (teoretycznie :->)
    powinni usunąć. Pewnie zaproponują Ci wymianę okien i zapiszą Cię
    w kolejce do wymiany, a jeśli zaproponujesz, że wymienisz sobie sama,
    to po wszystkim przyjedzie tylko komisja, która dokona odbioru prac
    i zwrócą Ci koszty (tzn. chodzi o koszty wg. ich wyceny, mającej
    mało wspólnego z realiami, ale lepszy rydz niż nic :->).

    Pozdrawiam,

    D.

  • 6. Data: 2002-11-06 19:50:35
    Od: "dudu" <d...@n...poczta.onet.pl>

> [...]
    > przedłożone Sejmowi RP i zakładają one możliwość powrotu do przekształceń
    > mieszkań spółdzielczych lokatorskich na własnościowe.

    Obowiazujaca obecnie Ustawa o spoldzielniach mieszkaniowych nie przewiduje
    mozliwosci uzyskania spoldzielczego wlasnosciowego prawa do lokalu. Mozesz:
    1. Zlozyc wniosek o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu. Jezeli
    spoldzielnia nie ma uregulowanych spraw wlasnosci gruntow to bedziesz mogla
    wykupic swoje mieszkanie na wlasnosc dopiero po uregulowaniu tych spraw
    przez spoldzielnie. To moze potrwac nawet kilka lat.
    2. Poczekac na uchwalenie przez sejm nowej ustawy, ktora ma podobno powrocic
    do mozliwosci ustanawiania spoldzielczych wlasnosciowych praw do lokalu.

    Jesli sie myle to niech mnie ktos poprawi.
    Pozdr
    dudu

  • 7. Data: 2002-11-07 10:06:12
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

    Użytkownik "Flowera" <b...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > przedłożone Sejmowi RP i zakładają one możliwość powrotu do przekształceń
    > mieszkań spółdzielczych lokatorskich na własnościowe.

    Widocznie zle sformulowalas pismo skierowane do spoldzielni. Art 37 nowej
    ustawy o spoldzielniach mieszkaniowych stanowi, iz nie jest juz mozliwe
    ustanawianie spoldzielczego wlasnosciowego prawa do lokalu, zarowno w
    odniesieniu do nowo budowanych lokali, jak i do tych juz istniejacych. Zatem
    jesli napisalas, iz chcesz przeksztalcic lokatorskie spoldzielcze prawo do
    lokalu w sp. wlasn. pr. do lokalu, nie moglas otrzymac innej odpowiedzi.
    Jednakze, o ile spoldzielnia spelnia okreslone wymagania (przede wszystkim
    ma tytul prawny do gruntow na ktorych wybudowano domy w ktorych znajduja sie
    lokale), masz prawo z wystapieniem do nich z roszczeniem o zawarcie z Toba
    umowy przeniesienia wlasnosci lokalu. Na skutek tej umowy, z chwila
    urzadzenia ksiegi wieczystej dla Twojego lokalu, staniesz sie jego
    wlascicielka na zasadzie odrebnej wlasnosci lokalu, niezalezna od
    spoldzielni. Lokalem bedziesz mogla dysponowac w dowolny sposob i wykonywac
    wszystkie inne uprawnienia jakie przysluguja wlascicielowi nieruchomosci
    Pamietac musisz jednak, ze czasem korzystanie z mieszania do ktorego
    przysluguje Ci prawo odrebnej wlasnosci do lokalu laczy sie z wiekszymi
    kosztami niz w przypadku najmu czy lokatorskiego prawa do lokalu.
    Jesli jednak nie chcesz sie uniezalezniac od spoldzielni i uwazasz ze
    korzystniejszym bedzie posiadanie, zamiast prawa do odrebnej wlasnosci
    lokalu, spoldzielczego wlasnosciowego pr. do lok. musisz poczekac na
    nowelizacje ust. o sp. mieszk. czyli, z tego co sie orientuje, do poczatku
    przyszlego roku (ale nie dam glowy dokladnie kiedy nasz parlament te
    nowelizacje splodzi). Nowelizacja ta przywroci mozliwosc ustanawiania
    ograniczonego prawa rzeczowego - sp. pr. do lokalu, jako ze de facto, czasem
    ma ono o wiele wiecej zalet niz odrebna wlasnosc ;-)

    pozdrawiam, ew. zapraszam na priv

    M.