  • 11. Data: 2009-11-13 14:43:47
    Temat: Re: Wykupić się, czy nie warto
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Rajmund Wrotek" <R...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:hdjqip$2l4l$1@newsread2.aster.pl...

    > Czyli wychodzi na to, że jak ktoś posiada własnościowe prawo i
    > spółdzielnai jest ok, to nie warto za wszelka cenę dążyć do
    > przekształcenai tego prawa w prawo odrębnej własnosci.

    tak sobie wykombinowalem, ale nie oznacza ze tak jest prawda :) czytajac
    rozne wypowiedzi, doszedlem do wniosku ze najwieksze zagroenie to dlugi
    spoldzielni i konsekwencje, w moim przypadku raczej malo realne
    zalety?
    niespecjalnie dostrzegam, kredyt, spadek, sprzedaz, wszystko jak przy
    odredbnej wlasnosci, cena, praktycznie identyczna, przynajmniej na dzien
    dzisiejszy, takze poki co zostaje jak jest

  • 12. Data: 2009-11-13 16:27:53
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Trochę sie ostatnio poprzez kłopoty ze Spóldzielnią podszkoliłem w prawie
    Spóldzielczym mieszkaniowym.

    Teoretycznie nie duzo to zmienia.
    W przypadku bankructwa Spółdzielni z automatu własnościowe prawo
    przekształci sie w odrębna własność.

    Ale tak w teori i na bazie obowiazujacego prawa, w praktyce to do końca
    roku
    ma wyjść nowelizacja ustawy o Spóldzielniach , a nasi politycy i
    ustawodawcy, coś zawsze mogą wymodzić z tym prawem, jak juz się zdarzało.
    Jak masz własność odrębną notarialną to Twoje , a ze spółdzielczą to może
    jeszcze byc różnie.
    Dlatego polecam przekształcenie wczesniejsze i odżałowanie kilkuset złotych
    za akt.

    Jeśli wiekszość mieszkań w nieruchomości jest odrebną własnością, to można
    zostać wspólnotą, z tym , że to nie jest jednoznaczne z budynkiem.
    W spóldzielni nieruchomość spóldzielcza, to czasami jeden, a czasami kilka
    czy kilkanaście budynków.
    Można sie tego dowiedzieć w SM.

    Jak wszyscy w nieruchomości bedą mieć odrębna własność, to z automatu
    zostaną wspólnotą.

    Korzyści są istotne, wspólnota niezależnie od SM decyduje na co przeznaczyc
    kase za opłaty miesięczne, a nie Prezes SM.
    I może zlecic zarządzanie swoja nieruchomością SM lub innym tańszym
    zarządcom, jak bedzie chciała.

    A najciekawsze jest ,ze członkowie wspólnoty nie muszą przestać byc
    członkami SM, co daje dodatkowe korzyści np. zyski z majatku odrębnego SM
    ,lokali uzytkowych itp.

    Dlatego polecam to przekształcanie.

    A prezesi SM sie przed nim bronią.
    Chyba, że są rzeczywiście dobrymi zarządcami, to nic im nie grozi i
    wspólnoty
    bedą sie do nich zgłaszac, ale takich jest znaczna mniejszość.

    Marek Wojtalewicz

  • 13. Data: 2009-11-14 14:21:21
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > nadalbyscie byli zalezni, bo wasza wspolnota miescila by sie w bloku
    > spoldzielni i tak sobie kombinuje, ze moglibyscie byc wyzej taksowani za
    > wszelkie remonty bloku itd

    W czym by się mieściła?

    Jeśli ponad połowa mieszkańców (a dokładnie posiadaczy udziałów, bo ich
    wielkość jest zależna od wielkości posiadanych lokali) ma chęć utworzyć
    wspólnotę niezależną od spółdzielni, to ją tworzy i już. Spółdzielnia w tym
    przypadku jest takim samym posiadaczem udziałów jak każdy inny posiadacz
    lokalu stanowiącego odrębną własność.

    W momencie wyodrębnienie pierwszego lokalu stanowiącego odrębną
    własność, to nie jest już "blok spółdzielczy", tylko blok (i grunt) w którym
    spółdzielnia posiada jakieś tam udziały. Czasem większe, czasem mniejsze - w
    zależności od tego ile lokali jest wyodrębnionych.

    I co najważniejsze, zarządca (zazwyczaj jest to w tych przypadkach
    spółdzielnia mieszkaniowa) chcąc dokonać czynności przekraczającej zarząd
    zwykły. Np. sprzedać kawałek gruntu, czy też zamienić części wspólne budynku
    np. piwnice na lokal stanowiący odrębną nieruchomość, musi mieć zgodę
    wszystkich współwłaścicieli.

  • 14. Data: 2009-11-14 14:26:34
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > niespecjalnie dostrzegam, kredyt, spadek, sprzedaz, wszystko jak przy
    > odredbnej wlasnosci, cena, praktycznie identyczna, przynajmniej na dzien
    > dzisiejszy, takze poki co zostaje jak jest

    To że teraz jest ok., nie znaczy, że tak będzie zawsze. Wystarczy że trasi
    się wam prezes spółdzielni przekręciarz i już nie będzie tak wesoło.

  • 15. Data: 2009-11-14 15:25:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.11.2009 14:48), szerszen wrote:

> [...]
    > nadalbyscie byli zalezni, bo wasza wspolnota miescila by sie w bloku
    > spoldzielni i tak sobie kombinuje, ze moglibyscie byc wyzej taksowani za

    No zaraz, jakby nas było powiedzmy 21 na 40mieszkaniowy blok, to wtedy
    raczej my byśmy spółdzielnię taksowali (oczywiście jakbyśmy ustalili
    zarządcą kogoś innego niż spółdzielnię)

    Mylę się?

    p. m.

  • 16. Data: 2009-11-14 21:33:39
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > No zaraz, jakby nas było powiedzmy 21 na 40mieszkaniowy blok, to wtedy
    > raczej my byśmy spółdzielnię taksowali (oczywiście jakbyśmy ustalili
    > zarządcą kogoś innego niż spółdzielnię)
    > Mylę się?

    Nie mylisz się. Co najśmieszniejsze byli posiadacze mieszkań
    spółdzielczych lokatorskich mają obecnie większe prawa niż posiadacze
    mieszkań spółdzielczych własnościowych, którym szkoda 800 zł, aby dokonać
    przekształcenia.

  • 17. Data: 2009-11-14 22:37:14
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > spółdzielczych lokatorskich mają obecnie większe prawa niż posiadacze
    > mieszkań spółdzielczych własnościowych, którym szkoda 800 zł, aby dokonać

    Wydałam kiedyś kupę forsy na przekształcenie z lokatorskiego w
    spółdzielcze własnościowe.
    Już mi się odechciało. Zresztą już za późno, bo jest połowa listopada.
    Ponadto mieszkania nie zamierzam sprzedać, córka i tak odziedziczy, więc
    nie ma co się "szarpać".

    --
    animka

  • 18. Data: 2009-11-16 10:38:17
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:hdmemn$30l$1@news.task.gda.pl...

    > To że teraz jest ok., nie znaczy, że tak będzie zawsze. Wystarczy że trasi
    > się wam prezes spółdzielni przekręciarz i już nie będzie tak wesoło.

    pewnie, i cegla w drewnianym kosciele na leb spadnie, zdaje sobie z tego
    sprawe

  • 19. Data: 2009-11-16 10:42:19
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:hdmecu$2dl$1@news.task.gda.pl...

> [...]
    > zwykły. Np. sprzedać kawałek gruntu, czy też zamienić części wspólne
    > budynku np. piwnice na lokal stanowiący odrębną nieruchomość, musi mieć

    zapominasz o kolejnej sprawie, naprawy, modernizacje itd, w przypadku
    spoldzielni i jej czlonkow kwoty rozkladaja sie zupelnie inaczej, nize w
    przypadku pojedynczych wlascicieli i sie moze okazac, ze ocieplenie bloku,
    naprawa windy, naprawa dachu, wymiana rur i 1000 innych pierdol, mocno
    trzepnie po kieszeni, zadowolonych z siebie odrebnych wlascicieli

  • 20. Data: 2009-11-16 10:47:04
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mareK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > W przypadku bankructwa Spółdzielni z automatu własnościowe prawo
    > przekształci sie w odrębna własność.

    to akurat dobra informacja, a jakies paragrafy na to masz pod reka?