  • 81. Data: 2005-07-01 21:01:58
    Temat: Re: Wychowanie przez pracę
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:da4ag0$lp3$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ale on dotyczy umowy o dzieło. A tu nie ma umowy o dzieło.

    Nie, a czemu? Bo moim zdaniem jest. Dyrektor zlecił dzieło w postaci
    przekopanego trawnika. Może i nie miał takiego zamiaru. I co z tego,
    skoro zlecił? Per analogia, łapię przechodnia i zlecam mu przekopanie
    mojego trawnika. On przekopuje. Nie umawialiśmy się co do wynagrodzenia.
    Znaczy się nie było umowy, czy nie należy się wynagrodzenie.

    > Określenie w twojej wypowiedzi "godził się na to, że ..." oznacza
    > właśnie zamiar ewentualny. Zamiar bezpośredni to "Chciał ..." :)

    Przeczytałem własnie komentaż i uważam, ze nie masz racji co do
    konieczności celowości działania sprawcy. Z komentarza[[w:] A. Zoll
    (red.), G. Bogdan, K. Buchała, Z. Ćwiąkalski, M. Dąbrowska-Kardas, P.
    Kardas, J. Majewski, M. Rodzynkiewicz, M. Szewczyk, W. Wróbel, Kodeks
    karny. Część szczególna. Komentarz do art. 117-277. Tom II, Zakamycze,
    1999]: "Przestępstwo łapownictwa biernego w typie podstawowym (art. 228
    § 1) może być popełnione tylko umyślnie. Postacie tego przestępstwa,
    polegające na przyjęciu korzyści majątkowej lub osobistej albo jej
    obietnicy, mogą być popełnione zarówno z zamiarem bezpośrednim, jak i z
    zamiarem wynikowym. W tym ostatnim wypadku ma to miejsce wtedy, gdy
    sprawca, przyjmując korzyść majątkową albo osobistą lub jej obietnicę,
    przewiduje możliwość związku tej korzyści z pełnieniem funkcji
    publicznej i na przyjęcie korzyści w tym związku się godzi. Natomiast
    postać typu podstawowego, polegająca na żądaniu korzyści w związku z
    pełnioną funkcją publiczną, może być popełniona tylko w zamiarze
    bezpośrednim z uwagi na podmiotowy charakter znamienia "żąda".

  • 82. Data: 2005-07-01 21:04:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:da4abq$lb5$1@inews.gazeta.pl...

    > I ten się akurat stosuje do stosunków niecywilnoprawnych?

    A czemu ten stosunek jest niecywilnoprawny? Zlecił im kopanie trwanika,
    to przekopali. teraz wynagrodzenie się należy.

    > Więcej Ci powiem! W technikach uczniowie wykonują tzw. prace
    dyplomowe, które
    > często już na etapie planowania pracy przeznaczone są wyłącznie do
    > wykorzystania przez szkołę. Niewykonanie pracy zagrożone jest realną
    sankcją
    > nieukończenia szkoły i niewydania w związku z tym świadectwa.
    > Oczywiście dyrektorzy tych szkół godzą się na to, że szkoła osiągnie
    korzyść
    > materialną z pracy uczniów, co pewnie bez trudu wykazałbyś przed
    sądem.

    Ale jest pewna różnica. Wykonanie pracy dyplomowej jest przewidziane w
    programie nauczania. A program nauczania jest zatwierdzony w sposób
    parwem przepisany. Kopanie trawnika w wakacje nie.

    > Korupcja w czystej postaci. Aż dziw, że nikt się jeszcze za to nie
    wziął.

    A właśnie, ze nie. Chyba, ze to było technikum gospodarstwa domowego, a
    uczniowie właśnie przerabiają praktyki z mycia okien i kopania
    trawników. Wówczas zgoda. tylko czemu uzależniają wydanie świadectwa z
    poprzedniej klasy od odbycia praktyki, to tego już nie wiem.

  • 83. Data: 2005-07-01 21:09:59
    Temat: Re: Wychowanie przez prac
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:da4ah6$p2b$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > zakończeniem
    > art. 22
    > Ale co to zmienia w wypadku naszych rozważań? Ma je dostać w dniu
    > oznaczonym w ustawie - jeśli się zgłosi.
    Czyli w jakim dniu (ustawowo)?

    Jotte

  • 84. Data: 2005-07-01 21:10:02
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:da4aqe$qev$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > ogóle
    > ryciu
    > którą
    > zrobisz?
    > Do wydania takiego polecenia podstaw prawnych by się kilka znalazło.
    > Choćby w prawie oświatowym. Jakieś tam prace porządkowe, to bez przesady
    > przejdą. Dyżurny codziennie ściera tablicę i jakoś nikt z tego powodu
    > nikogo po sądach nie włóczy.
    Nie o to pytałem przejdźmy do konkretów - jaki zapis prawny pozwala
    nauczycielowi skutecznie i prawomocnie nakazać uczniowi np. zamiatanie
    boiska? Bo istnienie i treść takowego jest ważne jeśli uczeń powie po prostu
    "spadaj facet" i trzeba coś z tym zrobić.
    Pytałem co Ty byś zrobił.

    > W tym wypadku problem polega na powiązaniu
    > owego nakazu świadczenia "pracy" z niewykonaniem obowiązku wydania
    > świadectwa. I w tym momencie zaczynają się schody. coraz bardziej się
    > upewniam, że najwłaściwsza i najbardziej opisująca cele i skutki będzie
    > kwalifikacja właśnie z art. 228§4 kk.
    Byc może. Ja już podałem znaną mi wykładnię prawną.

    Jotte

  • 85. Data: 2005-07-01 21:12:10
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a) w wiadomości:

    > Per analogia, łapię przechodnia i zlecam mu przekopanie mojego trawnika.

    Czy przechodzień jest dzieckiem, nad którym powierzono Ci opiekę i które masz
    wychowywać?

    > On przekopuje. Nie umawialiśmy się co do wynagrodzenia.
    > Znaczy się nie było umowy, czy nie należy się wynagrodzenie.

    Czy kazałeś mu przekopać trawnik, aby był przekopany, czy aby go wychować?

    RG

  • 86. Data: 2005-07-01 21:13:32
    Od: telimena <h...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >

    > A czemu ten stosunek jest niecywilnoprawny? Zlecił im kopanie trwanika,
    > to przekopali. teraz wynagrodzenie się należy.

    Tylko ze tematy sa do wyboru, a czesto mozna zaproponowac samemu. Wiec
    nie jest to zmuszanie.

  • 87. Data: 2005-07-01 21:13:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > mojego trawnika. On przekopuje. Nie umawialiśmy się co do wynagrodzenia.
    > Znaczy się nie było umowy, czy nie należy się wynagrodzenie.

    Tutaj nie dojdziemy do wspólnego stanowiska.

> [...]
    > pełnioną funkcją publiczną, może być popełniona tylko w zamiarze
    > bezpośrednim z uwagi na podmiotowy charakter znamienia "żąda".

    Mówiłeś o przestępstwie z art. 228 paragraf 4 kk - u mnie teza 40 w tym
    komentarzu brzmi: "Przestępstwo typu kwalifikowanego, określone w art.
    228 § 4, może być popełnione umyślnie tylko z zamiarem bezpośrednim.
    Przesądza o tym podmiotowy charakter znamienia kwalifikującego -
    "uzależnia" wykonanie czynności służbowej". Ty zacytowałeś tezy 38-39.
    Pomijanie niekorzystnych dla siebie fragmentów to niesportowe zachowanie ;)

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 88. Data: 2005-07-01 21:19:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Roman G. wrote:

    > Czy kazałeś mu przekopać trawnik, aby był przekopany, czy aby go wychować?

    to wg. ciebie jedną z metod wychowawczych w szkole jest kopanie przez
    uczniów trawnika w trakcie wakacji pod rygorem niedostania świadectwa.
    Masz zadatki na ministra edukacji.

  • 89. Data: 2005-07-01 21:20:39
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jotte wrote:

    > Czyli w jakim dniu (ustawowo)?

    Data jest na świadectwie. I w tym dniu.

  • 90. Data: 2005-07-01 21:25:45
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:da4c3c$rd5$3@inews.gazeta.pl witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> pisze:

    > Data jest na świadectwie. I w tym dniu.
    Niby i logicznie i słusznie.
    A podstawa prawna? Wiesz - żeby nie było wątpliwości i manewrów
    interpretacyjnych.

    Jotte