  • 81. Data: 2011-01-21 10:30:20
    Temat: Re: Wlasciciel moze rozwiercic zamki u najemcy...
    Od: Kwiatek <m...@i...pl>

    On 21 Sty, 11:22, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Nie.
    >   Ma obowi zek odda , ale jak nie czyni tego dobrowolnie pozostaje s d.

    tylko sad? a policja nie moze wyrwac czy tez w inny sposob oswobodzic
    mojej rzeczy? (zakladajac ze sa przekonani jakims dowodem ze to moje)

  • 82. Data: 2011-01-21 10:31:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Jan 2011, Roman Rumpel wrote:

    > ooo, to jakaś nowa teoria.

    Kodeks Cywilny pochodzi gdzieś ze środka lat 60 zeszłego wieku ;)

    > Bzdura.

    A przepis przeczytałeś?

    > Z chwilą wpuszczenia do lokalu i przekazania lokalu najemcy doszło do
    > przeniesienia posiadania.

    Ale posiadań może być *kilka naraz*.
    W szczególności jedna forma posiadania nie wyklucza innej.
    Można sobie zestawić taką konstrukcję, że prawo do sprzedaży ma
    właściciel, prawo do zarobku ma dzierżawca a prawo do używania
    ma najemca.
    Mamy jednocześnie *trzy* posiadania, różne, każde z nich jest
    chronione!

    > Teraz posiadaczem jest najemca. NIe jest samoistnym
    > tylko zależnym, ale jest posiadaczem.

    Dobrze gadasz, więc czemu wyżej piszesz inaczej?
    (jedno posiadanie nie wyklucza drugiego)

    > Właściciel w tym momencie nie jest posiadaczem

    Jak to wyżej napisałeś? ;)

    Powiedz mi - co robi słowo "zarówno" oraz określenie "jak i ten"
    w przepisie 336 KC?

    > jest tylko (i aż) właścicielem.

    Nadal *MA* "władztwo nad przedmiotem".
    Akurat nie jest to władztwo dotyczące używania (bo to ma najemca),
    ale ma inne - możliwość skutecznej sprzedaży.
    I to *jest posiadanie*!

    > Dlkatego skleciłem te parę słów, zeby Twoja wypowiedź
    > nieskomentowana w guglu nie pozostała.

    I ja też ;)

    Z ratio legis wynika, że jakby "posiadanie" określało jedną jedyną
    formę posiadania, to nie byłyby potrzebne inne określenia uszczegó-
    łowiające, a one istnieją.

    pzdr, Gotfryd

  • 83. Data: 2011-01-21 12:07:43
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Zwróć uwagę, że fakt iż właściciel nie może do lokalu wejść
    > (bo oddał go w posiadanie zależne)

    Z jakiego przepisu to wynika?

    > *NIE* pozbawia go innych cech "władztwa", może np. ten lokal ("z
    > lokatorem" :P, a formalnie - wraz w umową najmu) wziąć i sprzedać.

    Nie tylko nie pozbawia go cech władztwa, ale też nie pozbawia go cech
    posiadacza. Wprost jest napisane:

    art. 337
    Posiadacz samoistny nie traci posiadania przez to, że oddaje drugiemu
    rzecz w posiadanie zależne.

    Bardzo możliwe, że istnieje przepis zabraniający właścicielowi wejść
    do (posiadanego samoistnie i oddanego w posiadanie zależne) lokalu.
    Jeśli tak - wskaż go.

    MJ

  • 84. Data: 2011-01-21 12:08:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

  • 85. Data: 2011-01-21 14:08:39
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    > Owszem.
    > Ale dotyczy zarówno "fizycznego" jak i "prawnego" rozporządzania rzeczą.
    > A nie tylko "fizycznego".
    > Jeśli ja mogę *faktycznie* sprzedać jakąś rzecz, mimo, że jej *nie mam*,
    > to jak najbardziej jestem "posiadaczem" w rozumieniu przepisu.

    Ależejak? Niby dlaczego? Absolutnie nie wynika z możliwosci sprzedania
    fakt posiadania. Tak jak pisałem, jak sprzedajesz lokal z najemcą, to
    dlatego, ze jesteś właścicielem, a nie posiadaczem. To się ius
    disponendi nazywa i stanowi jeden z elementów praw właściciela. Nic
    wspólnego z posiadaniem tu nie ma.

    > ...no a ja wnioskowałem o zwrócenie uwagi na słowo "zarówno".
    > Chcesz je wykreślić z przepisu czy jak? ;)

    Nie , nie muszę. Po zarówno wymienione są dwie sytuacje. W obu jest
    faktyczne władanie. Zarówno zrównuje dwie sytuacje, przy czym w obu
    decydujące jest faktyczne władanie.

    > I ta możliwość (rozporządzenia własnością) stanowi właśnie o posiadaniu.
    > *JEDNEJ Z FORM* posiadania - która być może w konkretnym stanie
    > przedmiotu ma się nijak do innej formy - czyli "rozporządzania
    > obecnością fizyczną".

    > Ależ dojdzie.

    Nie dojdzie. Nie masz racji, z powodów jak wyzej
    .
    > Co ja poradzę na to, że posiadanie *również* określone jest
    > dla stanu "jak właściciel"?

    Jak własciciel, ale wtedy, gdy faktycznie włada. doczytaj to wreszcie
    > Co by miało robić w przepisie słowo "zarówno", jeśliby NIE
    > miało dotyczyć możliwości istnienie co najmniej dwu RÓŻNYCH
    > stanów posiadania naraz?

    Napisałem powyżej - oba stany są tak samo ważne, ale absolutnie nie
    wynika z przepisu, ze równoczesne.

    > Obie relacje do przedmiotu (możliwość sprzedaży oraz "trzymanie
    > w ręku") oznaczają "posiadanie" - niezależnie od siebie!

    Nie. Pierwsza wynika z uprawnień właścicelskich, druga z fizycznego
    posiadania. Rzeczywiście niezależnie od siebie.
    \
    > "Posiadanie == możliwość rozporządzania", i nie zawęża tego określenia
    > do formy rozporządzania.

    Absolutnie nie masz racji. Własność - mozliwość rozporządzenia.
    Rozpozrzadzenie przez niewładajacego posiadacza rodzi natycjhmiast
    problemy nabycia własnosci od nieuprawnionego.

    > pzdr, Gotfryd

    pzdr Romek

  • 86. Data: 2011-01-21 14:14:33
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Bardzo możliwe, że istnieje przepis zabraniający właścicielowi wejść
    > do (posiadanego samoistnie i oddanego w posiadanie zależne) lokalu.

    Bo wchodząc narusza cudze posiadanie. W momencie umowy najmu posiadanie
    zależne, staje się niejako "lepsze" od uprawnień posiadacza samoistnego.
    Zresztą ten przepis nie przesadza w ogóle o własności.
    Z tego przepisu wynikają raczej uprawnienia, które wykorzystywać można
    np w procesach o zasiedzenie.

    Tu podepnę uwagę do Gotfryda. Cytowane przez niego przepis, też nie mówi
    o właścicielu, tylko o kimś, kto włada "jak włąściciel" (w sensie będąc
    właścicielem, albo tak jakby był właścicielem) a niekoniecznie włada
    "jako właściciel"

  • 87. Data: 2011-01-21 14:27:39
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    > art. 337
    > Posiadacz samoistny nie traci posiadania przez to, że oddaje drugiemu
    > rzecz w posiadanie zależne
    >
    > MJ

    Dobra. Mea culpa. Zapomniałem o 337.

  • 88. Data: 2011-01-21 14:52:14
    Od: "Papo Smerfo" <r...@k...po>

    Órzytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:

    > Wyraźnie zaznaczałem co przepis stanowi na taki wypadek.

    no niby co stanowią pszepisy na sytuację keidy to mieszkaniec zostaje
    napadnięty przez włamywacza w miejscu jego zamieszkania i w mieszkaniu przez
    niego posiadanym?:O)

  • 89. Data: 2011-01-21 14:52:17
    Od: "Papo Smerfo" <r...@k...po>

    Órzytkownik "Roman Rumpel" napisał:

    > Dobra. Mea culpa. Zapomniałem o 337.

    nie ppoddawaj sie, tylko czytaj dalej:
    "Art. 339.
    Domniemywa się, że ten, kto rzeczą faktycznie włada, jest posiadaczem
    samoistnym."

    no to tera bedzie pszepytchanka na artykuły i ich interpretację:O)

    a bez wyroku domniemanym posiadaczem samoistnym jestr wynajmujący:O)
    a wynajmując posiadania nie traci, tylko się go dobrowolnie zrzeka:O)

  • 90. Data: 2011-01-21 16:17:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/21/2011 4:30 AM, Kwiatek wrote:

    > tylko sad? a policja nie moze wyrwac czy tez w inny sposob oswobodzic
    > mojej rzeczy? (zakladajac ze sa przekonani jakims dowodem ze to moje)

    Nie do końca.
    Może zatrzymać w celu zabezpieczenia.
    Oddać ci może dopiero wtedy kiedy zobaczy taką decyzje z podpisem sędziego.