  • 61. Data: 2023-07-09 07:39:32
    Temat: Re: Wiarygodność biegłych
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A ktoś się zastanawia nad widocznością w lusterku? Gdzie jest w ogole
    > coś o lusterkach?

    Skoro nie ma monitoringu wizyjnego (rzeczniczka tramwajów warszawskich
    potwierdzała) to o jakiej innej widoczności możemy mówić?

    005/schemat-105ngs.webp

    > Możesz znaleźć schemat nawet z wymiarami. To to się nazywa nawet "przecinak".

    Przecinak to bardziej 13N. Legenda miejska mówi, że kiedyś jak trafił
    przegubowego ikarusa to mu się przegub "rozpiął":)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 62. Data: 2023-07-09 07:58:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Dlatego mam spore wątpliwości, czy aby na pewno nie dało się zobaczyć.

    Dać się być może dało. Ale wcale niekoniecznie. Problem łapania tylnymi
    drzwiami jest znany od dawna, wypadków tego typu było dość sporo
    (aczkolwiek większość nie kończyła się tak drastycznie). W 105N chyba
    nie, ale za komuny w 13N był jak słusznie zauważył chyba JF sznurek
    przeciągnięty przez cały tramwaj - pociągnięcie włączało alarm u
    motorniczego.

    > Trudno uwierzyć że w obecnych czasach takie coś miałoby być dopuszczone
    > do ruchu. Toż to kryminał, niebotyczne odszkodowania i nie ma bata aby
    > się w sądzie utrzymało.

    Dlatego winny musi być motorniczy. Jak inaczej powiedzieć, że jezdzą
    mordercze tramwaje po polsce i w sumie tylko od szczęścia zależy ile
    tego będzie ofiar, bo problem nierozwiązywalny 30 lat temu nie został
    naprawiony zainstalowaniem głupiej kamery z monitorkiem za 1,5kPLN -
    niech będzie że w zamówieniach publicznych za 10kPLN.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 63. Data: 2023-07-09 08:24:25
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Albo i nie zasłaniał. Rozwaz jak wygląda proces wysiadania. Martwe pole
    > ca 10-20cm pośrodku drzwi. Dziecko stoi na ostatnim stopniu, robi krok
    > do przodu, w tym momencie drzwi się zamykają. MZ musiał być widoczny
    > choć przez chwilę poza obrysem pojazdu. Jeśli kamery nie było wewnątrz,
    > mógł nie widzieć, że są osoby chcące nadal wyjść, ale w momencie
    > zamykania, skoro dzieciaka złapało za nogę, zobaczyć go powinien. Jak
    > się wychodzi, to się nie przywiera do drzwi.

    Być może masz rację (nawet prawdopodobnie) natomiast stwierdzenie, że
    "konstrukcja tramwaju i drzwi nie utrudnia widoczności" w domyśli
    wysiadającego, skoro wysiada się drzwiami których nie widać, jest
    absurdalne i ewidentnie nieprawdziwe i głównie o tym piszę. Biegły albo
    kłamie albo rzeczniczka prokuratury mija się z prawdą.

    > Np. jak konkretnie złapało dzieciaka.

    Ale to nie ma specjalnie znaczenia co do faktu że drzwi po prostu nie
    widać, więc konstrukcja utrudnia widocznośc pasażerów wysiadających
    przez _drzwi_ - biegły kłamie i to na poziomie tak podstawowym, że jest
    to oczywiste dla każdego kto zechce to sprawdzić.

    > Przecież tu jest dokładnie wyłożone to o czym pisałem. Nb. pokazany jest
    > też podgląd na monitor >13:50)

    To nie ten tramwaj jak sądzę. Już pisałem - przednia szyba inna,
    rzeczniczka tramwajów stwierdziła że ten nie miał. Sądzę że to był 105N2k

    > gdzie widać, że pokazuje też dzrzwi na
    > skosach. Z tym, że nie wiemy jak pełny był tylny wagon, więc ludzie
    > mogli zasłaniać. Autorzy są dużo mniej kategoryczni, niż Ty i mówią
    > dokładnie co napisałem: obie sytuacje są możliwe.

    Ale ja też piszę, że obie sytuacje są możliwe - ja piszę, że biegły
    kłamie jeśli pisze ze konstrukcja tramwaju nie utrudnia widoczności -
    skoro możliwa jest sytuacja że dzieciaka nie było widać to znaczy że
    _utrudnia_.

    > W lusterku mogło być widać. Mogły być też kamery. Skąd wiesz, że nie
    > było widać?

    Drzwi nie widać - po prostu prawa fizyki.

    > Jeśli był to tak. Ale nie musiał być.

    Dokładnie - więc stwierdzenie że nie uttrudnia widoczności jest fałszywe.

    > Nie wiem. Nie robiłem eksperymentu procesowego, ale teoretycznie biegły
    > mógł mówić prawdę. Nie chce mi się wierzyć, żeby piedolnął takie
    > kategoryczne stwierdzenie jeśli faktycznie wykazano, że motorniczy nie
    > mógł siwdzieć.

    A bo to pierwszy biegły co od rzeczy pierdoli? Przecież już kiedyś
    dyskutowaliśmy. Dwie strony powołują biegłego, z definicji opinie będą
    sprzeczne, bo przecież po to druga strona powołuje biegłego, żeby obalić
    opinię pierwszego. Prawda jest taka że biegli robią po prostu opinie na
    zlecenie i wynik ma być taki jak zlecający sobie życzy. Traktowanie
    biegłego jako bezstonnego to nieśmieszny żart.

    > Jeśli biegły tu kłamie, to to się nie utrzyma.

    Pewnie nie. Ale chodzi mi o to jak gubego kalibru biegły musi bzdurę
    pierdolnąć, na dodatek taką że każdy widzi że to bzdura, żeby stracił
    uprawnienia i odpowiedział karnie (choćby za składanie fałszywych zeznań
    za co można pójść w pasiak). A rutyna wygląda tak że przychodzi dwóch
    biegłych - mówią zupełnie odwrotne rzeczy za pieniądze od stron i
    wszyscy mają w dupie że biegli są po prostu dziwkami co za kasę napiszą
    wszystko i udaje się że są nieomylni i bezstronni.

    > To nie jest przypadek jak
    > z tym taserem, że się czegoś nie da udowodnić. Tu można wykazać
    > czarno-na-białym, że możliwa jest sytuacja, gdzie nie było widać.

    I wszyscy przecież wiedzą (ty również się z tym zgodziłeś) że taka
    sytuacja była możliwa (choć wcale niekoniecznie musiała zajść).

    To jest dokładnie ta sama sytuacja co z taserem - podobno nie dało się
    udowodnić że jak udusisz człowieka na śmierć to jesteś winny
    spowodowania śmierci i każdy prokurator i sąd musiał umorzyć. Tu też nie
    jesteś w stanie udowodnić że widział (w dodatku motorniczy nie robił nic
    złego na poziomie świadomym w przeciwieństwie do kulsonów w kiblu) i
    jednak akt oskarżenia bez problemu da się zmontować. BTW - rodzicami
    dziecka byli policjanci.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 64. Data: 2023-07-09 10:19:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > No też mi tak wyszło - ca 40cm przy lewej krawędzi drzwi. Mógł widzieć,
    > ale nie musiał. Zależy jak złapało.

    Nie bardzo sobie wyobrażam, jakby to dziecko musiało nieszczęśliwie
    utknąć, by go nie było widać w lusterku. Nie upieram się, że to
    niemożliwe, bo po prostu nie za bardzo mam doświadczenie w kierowaniu
    takimi pojazdami i nie wiem, na ile ma sens obserwowanie lusterek
    podczas jazdy. O ile samochodem możesz zmienić kierunek jazdy, to
    tramwajem trochę to mało możliwe.

    > No pewnie było wleczone uderzając głową o torowisko lub w jakimś węższym
    > miejscu o krawężnik.

    To właśnie ważne. Bo krawężnik, słupek, barierka są poza skrajnią taboru
    i musiał to widzieć w lusterku.

> [...]
    > Trudno uwierzyć że w obecnych czasach takie coś miałoby być dopuszczone
    > do ruchu. Toż to kryminał, niebotyczne odszkodowania i nie ma bata aby

    Dlatego właśnie na początku zwróciłem uwagę, ze wbrew pozorom sprawa
    "bardzo polityczna".

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 65. Data: 2023-07-09 10:21:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 07:58, Shrek pisze:

> [...]
    > naprawiony zainstalowaniem głupiej kamery z monitorkiem za 1,5kPLN -
    > niech będzie że w zamówieniach publicznych za 10kPLN.
    Tego się własnie boję najbardziej, ze poświęcą motorniczego.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 66. Data: 2023-07-09 11:08:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 07:05, Shrek pisze:

    > https://www.youtube.com/watch?v=JDfCWDlL3Oo&t=945s

    Bardzo sensowny materiał.

    > No to jak miał widzieć w lusterku dzieciaka wysiadającego drzwiami (bo
    > wysiada się drzwiami) skoro ustliliśmy że tych drzwi nie widać.

    Ogólnie nie masz racji. Nie masz, albowiem on ma dziecko widzieć, a nie
    drzwi. Z materiału wynika, że sprawdzili, że mogło być tak, że dziecka w
    lusterku nie było widać i to ma znaczenie. W kontekście ukarania
    motorniczego ta konstatacja ma krytyczne znaczenie, nie zaś to, czy
    widział drzwi. Teraz trzeba by było znać całą opinię biegłego i
    skonfrontować z tym materiałem.

    > No mniej więcej. W filmiku też jest jak włożyć rękę albo nogę w drzwi,
    > żeby rewers drzwi nie zadział.

    Moim zdaniem należałoby te drzwi wyłączyć z eksploatacji aż do czasu
    zaradzenia. Nie podzielam stanowiska autora filmu, że jest to
    nieopłacalne ekonomicznie. Fotokomórka, to znikomy koszt. Można to wpiąć
    w mechanizm obecnie istniejący i przerwanie obiegu fotokomórki zadziała
    autorewersem i tyle. Mam coś takiego w bramie automatycznej. Kosztowało
    200 zł (przed podwyżkami). Natomiast nie wiem, czy w tym konkretnym
    wypadku by cokolwiek pomogło. Dziecko utknęło poza pudłem wagonu. I tak
    by obiegu fotokomórki nie przecięło. Po za tym mam nieodparte wrażenie,
    że gdzieś coś takiego testowano i się nie powiodło. Problemem byli
    pasażerowie. Stali na podestach, jak były pełne tramwaje i tramwaj nie
    mógł odjechać z przystanku.

    Mogę jedynie zaproponować zastosowanie mechanizmów stosowanych w
    windach. Tam nie ma przecież w ogóle obsługi mogącej zareagować na
    incydent, a i pasażer / świadek de facto zatrzymać windy nie może.
    Przede wszystkim drzwi nie mają miękkich uszczelek. Jest jeszcze ruchomy
    próg zatrzymujący windę, jak się tylko przemieści kilka milimetrów.

    Wydaje mi się, że tu problemem jest dokładność wykonania całego tego
    układu. W żadnej windzie drzwi się nie "wybaczają" i nie mają "miotełki"
    kompensującej niedoskonałości prowadzenia drzwi. Wydaje mi się, że
    doprowadzenie do takiego standardu tych tramwajów faktycznie nie jest
    możliwe. Kamery są takim sobie rozwiązaniem, bo to dodatkowy element do
    obserwacji przez motorniczego. Ja bym zablokował te ostatnie drzwi i
    umożliwił tylko awaryjne ich otwieranie w razie ewakuacji. Po ich
    otwarciu nawet pomimo zamknięcia tramwaj bez sprawdzenia nie powinien
    mieć możliwości ruszenia i tyle. Ktoś gdzieś tu pisał, że w jakimś
    mieście zastosowano takie rozwiązanie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 67. Data: 2023-07-09 11:14:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Na dwoje babka. Jeśli w środku były kamery a ludzi mało to powinien był
    > dobrze widzieć. Tam gdzieindziej są te linki co podał Sherek i na 13:50
    > widoczny jest monitor z podglądem. Jeśli tamten 105 Ng miał tak samo, to
    > przy pustawym tramwaju powinien był widzieć. Jeśli pełny, to
    > niekoniecznie. Tak samo z lusterkiem, zależy jak bardzo dziecko wyszło
    > poza obrys gdy wysiadał. Mógł go spokojnie zauważyć, ale nie musiał.
    > Przy czym za tym pierwszym przemawia MZ również to, że skoro tam jest
    > skos, to dziecko musiało zrobić krok poza obrys żeby sięgnąć nogą
> [...]
    Tyle, że musiałaby to być kamera na zewnątrz, bo tylko tam by dziecko
    widział.

    > No i pozostaje też kwestia wspomniana wcześniej, jeśli działała
    > sygnalizacja zamykanych drzwi (że zaraz się zamkną) to dlaczego babcia
    > nie jest współwinna?

    Pewnie co najmniej z tego powodu, że tramwajem nie ruszała. Dziecko
    mogło się wyrwać. Nie znamy okoliczności.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 68. Data: 2023-07-09 11:20:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 07:26, Shrek pisze:

    > To chyba nie ten typ tramwaju. Na filmie widać wklejaną zaokrąglaną
    > szybę przednią - 105 NG ma płaską w uszczelce. Nawet jakby był
    > monitoring wewnętrzny, to ciężko żeby motorniczy patrzył zamykając drzwi
    > w ten mały monitorek pokazujący całe wnętre tramwaju, gdzie raz będzie
    > coś wiadać a raz nie. Jak ma polegać na kamerach to powinny być
    > dedykowane pratrzące na drzwi. Rzecznik tramwajów mówiła że w tym typie
    > monitoringu nie ma.
    Na monitoringu wnętrza wagony dziecka wleczonego "za stopę" na zewnątrz
    raczej w ogóle nie zobaczy. Oczywiście powinno go zaniepokoić zachowanie
    pasażerów, ale czy podczas prowadzenia tramwaju powinien się
    koncentrować na tym, czy ktoś do niego nie macha z sąsiedniego wagonu?
    Trochę to niedorzeczne. Tramwaj jechał 400 metrów (to z filmiku)
    rozpędzając się do ~50 km/h. Przyjmijmy średnią 25 km/h - ~7 m/s. To
    całe zdarzenie trwało ~ około minuty. Pytanie, w którym miejscu dziecko
    zginęło, albo przynajmniej jego obrażenia stały się na tyle poważne, że
    uratownanie nie było możliwe. Bo to kluczowe.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 69. Data: 2023-07-09 11:22:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 07:29, Shrek pisze:

    > Wleczonego to akurat niemal na 100% nie będzie widział.

    Nadal nie z powodu konstrukcji drzwi, a o tym w zacytowanym fragmencie
    mówi biegły.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 70. Data: 2023-07-09 12:01:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.07.2023 o 07:32, Shrek pisze:

    > Z rysunku wynika, że w okolicach drzwi to będzie gdzieś codnięcie 0 1/4
    > z 2,4 metra - 60 cm. Mało?

    Skąd Ci to wyszło? Pod linkiem https://ibb.co/g6gCZzj opublikowałem
    skalibrowany rysunek tego tramwaju. Drzwi znajdują się 54 ~ 336 mm od
    płaszczyzny pudła. Nie wiem w którym miejscu zakleszczyło się dziecko,
    ale rozsądnie rzecz ważąc pewnie w okolicach połowy, a zatem ~170 mm.

    Dużo? Mało? Ile Go wystawało spoza pudła. Motorniczy siedzi ~25 metrów
    od tego miejsca. Ile centymetrów wystawało poza pudło wagonu?

    > Nie widział dziecka wysiadającego _drzwiami_ więc jak można powiedzieć,
    > że konstrukcja nie ograniczała widocznności, skoro tych drzwi nie widać?

    Spróbuj pojąć, że to skrót myślowy. Konstrukcja drzwi nie ograniczała
    widoczności na dziecko, a nie na drzwi. To nie drzwi zostały zabite, a
    dziecko. Jestem pewien, ze gdyby motorniczy widział dziecko, to by nie
    ruszył. Tylko czy powinien je zauważyć? To jest kluczowe.

    https://ibb.co/nPrTqPt opublikowałem opartą o ten sam rysunek
    rekonstrukcję widoku dorosłego. Może ktoś po mnie poprawić, ale
    Znalazłem sylwetkę dziecka, znalazłem, że średni wzrost dziecka w wieku
    4 lata, to 96~110 cm. Skalibrowałem do 110 cm wysokość sylwetki i
    wrysowało to w szkic tramwaju. Wyszło mi coś takiego
    https://ibb.co/r3LpTHq. Moim zdaniem powinien widzieć co najmniej 100 mm
    dziecka. Jeśli umiesz lepiej, to sam coś takiego narysuj i podyskutujemy.

    10 cm z 25 metrów widać, choć trzeba się uważnie przyjrzeć. Moim zdaniem
    trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy powinien był dostrzec 10 cm
    dziecka wystające z za pudła. To jest kluczowym w tym wypadku do oceny
    jego winy.

    --
    (~) Robert Tomasik