  • 231. Data: 2023-07-11 23:33:42
    Temat: Re: Wiarygodność biegłych
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.07.2023 o 19:25, J.F pisze:
    > Ale wychodzi na to, że późno sie za to wychodzenie zabrała.
    Nie znając okoliczności, to nie byłbym tego pewien. Po pierwsze nie
    wiadomo, czy w ogóle miała zamiar wysiąść, czy dziecko nagle postanowiło
    wyskoczyć. Po drugie babcia mogła mieć kłopoty z poruszanie się, a nie
    wiemy, jak długo ten tramwaj stał.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 232. Data: 2023-07-12 01:10:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Problem z tymi nieszczęsnymi drzwiami jest taki, że był nierozwiązywalny
    > 30 lat temu. Dziesięć lat temu rozwiązanie było banalne i nawet tanie.
    > Ktoś nie przeprowadził ponownej analizy ryzyka. A i opowieści rzecznika
    > prokuratury wskazują na to że motorniczego chcą udupić bez względu na
    > rzeczywistą winą, bo ktoś musi być winny (a jak nie motorniczy to co ci
    > odpowiadają za brak ponownej analizuy ryzyka przy modernizacji albo co
    > gorsza jej wykonanie i zaakceptowanie ryzyka mimo dostępnego rozwiązania
    > go elimującegoego.

    A nie RPO monitoruje takich spraw?

    --
    Marcin

  • 233. Data: 2023-07-12 01:25:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    >>> https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.ele
    ment.baztech-article-BWA9-0046-0049/c/Gill.pdf

    > Przede wszystkim... to tam ryzyka przytrzaśniecia drzwiami nie widzę...
    > Dziwne - prawda? Zupełnie jakby to kretyni pisali, albo był to temat tabu.

    Jest, tylko raz, jakos tak wisi w próżni, dwa, jest niepełne, trzy
    wydaje się, ze autor ma przekonanie, że są już wdrozone wystarczające
    środki aby temu zapobiegac:

    "Jeśli podczas zamykania skrzydeł drzwiowych pomiędzy nimi znajdzie się
    przeszkoda, uniemożliwiająca zamknięcie, zadziała sprzęgło cierne.
    Moment siły na silniku będzie więk- szy od momentu oporowego,
    pochodzącego od osi napędowych drzwi i na sprzęgle wystąpi poślizg
    pomiędzy górną i dolną okładziną cierną. Gdy czas poślizgu przekroczy
    wartość ustawioną na sterowniku (którą można zmieniać za pomocą
    odpowiedniego potencjometru) silnik zmieni biegunowość i nastąpi
    otwarcie drzwi. Po określonym za pomocą odpowiednie- go potencjometru na
    sterowniku czasie zwłoki silnik załączy się z pierwotną biegunowością i
    nastąpi ponowna próba zamknięcia drzwi. Mechanizm ten stanowi
    zabezpieczenie przed zakleszczeniem pasażera lub jego bagażu między
    skrzydłami drzwiowymi."

    Przy czym klarownie nie bierze się pod uwage, że może wziać kogos za
    szmaty lub pasek od torebki.

    Dalej mamy Tabelę 1 gdzie na pytanie czy mozliwe jest "zakleszczenie"
    pasażera lub bagazu 2x dawana jest odpowiedź twierdząca. Ale dalej, w
    T2, zakleszczenie jako zagrozenie miałoby wynikac wyłącznie z jakiegos
    przesterowania, a nie np. z faktu, ze sprzegło cierne nie ma jak
    zadziałać jesli drzwi się jednak dmonką.

    --
    Marcin

  • 234. Data: 2023-07-12 01:32:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ja to rozumiem. Z tym, że skoro zaistniało zdarzenie bardzo mało
    > prawdopodobne zdarzenie, to trudno za to winić motorniczego, czy też
    > konstruktora tramwaju. Jaki tramwaj jest, to wszyscy widzą. Podgląd, ze
    > tramwaj przeszkadza motorniczemu jest moim zdaniem niedorzeczny. Wykazanie

    Motorniczy powienien odpowiadać jeśli nie przestrzegał procedur
    zmniejszających to zagrożenie oraz (ważne) to nieprzestrzeganie
    przyczyniło się do wypadku.

    > Informacja, że motorniczy obserwował lusterko przez 1,5 sekundy ma
    > znaczenie, gdyby po tym czasie coś się tam zmieniło. Jeśli dziecka nie
    > było widać, to jakby minutę tam stał, to by to nic nie dało. Jak było
    > dziecko widać, to i sekunda byłaby wystarczająca.

    Zgadzam się z tym, że jak to tam wyglądało, to nadal nie wiemy. A 1,5s
    to się drzwi chyba dłuzej zamykają. Spodziewałbym się, że poprawna
    procedura jest w stylu: sprawdź czy ludzie nadal w(y)chodzą, daj sygnał,
    upewnij się że mozna zamknąć drzwi, zamknij drzwi, upenij sie, że można
    ruszyć.

    --
    Marcin

  • 235. Data: 2023-07-12 01:36:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Najwyraźniej za dzieckiem. Bo nie na zewnątrz i nie obok.

    Tez tak myślę. Więc musiałaby dzieciaka podnieść z progu niżej, albo
    nachylając się go przytrzymać. Babci może nie być zbyt łatwo.

    > Tego sygnału to ja nie kojarze ... moze i jest.
    >
    > Ja ja bym tam był, to bym sie zaparl w te drzwi i one by sie nie
    > zamknęly. Ale babcia słabsza, refleks gorszy ...

    One się składają do wewnątrz? Pewnie bym chwycił dziecko, żeby nie
    wysiadało, albo rękę wsadził miedzy skrzydła.

    --
    Marcin

  • 236. Data: 2023-07-12 01:46:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A co mają jeszcze zrobić jak nie spojrzeć w lusterko (w którym tych
    > drzwi nei widać)?

    Popatrzeć dłużej na dowolnym z tych n-etapów poprzedzających zamknięcie
    i po zamknięciu. Może by to nic nie dało, ale moze by dało. 1,5s jest
    niewystarczające aby stwierdzić cokolwiek.

    > Ale masz wielu uczestników ruchu za tobą i potencjalnie znacznie
    > bardziej skomplikowaną sytuację ruchową niż statyczne 6 czy 8 drzwi.

    To wtedy nie zmieniam pasa.

    > Lusterko też nie;)

    Dlatego rusza się też głową :)

    --
    Marcin

  • 237. Data: 2023-07-12 02:10:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > I zapewne tak zrobił.

    Przez 1,5s? Tak z 10s MZ do kupy min.

    > Z motocyklami to o byciu wszędzie mówią głównie ci co zapierdalają albo
    > nie mają wyobraźni. Swoją drogą kontynuując myślenie roberta nie ma nic
    > złego w chowaniu się komuś w martwe pole motocyklem, bo przecież nie
    > utrudnia ono widoczności;)

    Ten mój wczesniejszy przykład "otrzeźwiający" to akurat było o motocyklu :)
    Ale to odwrotna sytuacja. Fakt, że widze masę kretynów, którzy siedzą
    nawet minutę w martwym polu. Kretynów motocyklistów, żeby nie było
    wątpliwości.

    --
    Marcin

  • 238. Data: 2023-07-12 02:13:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Pokazuje, że takie gapienie się 5 sekund w lusterko jest absurdalne, bo
    > się w coś w ładujesz jak nie będziesz patrzył przed siebie. A na drodze
    > jest znacznie więcej do ogarnięcia niż w tramwaju i nikt nie mówi że 1,5
    > sekundy to mało.

    A na co ten motorniczy stojąc na przystanku miałby się władować?

    --
    Marcin

  • 239. Data: 2023-07-12 06:03:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A nie RPO monitoruje takich spraw?

    Nie wiem. Nie sądzę, żeby wyłapał to z automatu. Jak napiszesz to w
    sumie niewiele może poza przyłączeniem się do sprawy. Jak wiesz
    przeszedłem proces z rzecznikiem u swojego boku i jakkolwiek
    przydzielili całkiem miłego i kompetentnego człowieka, to jego udział
    nie był jakiś przełomowy a sąd jego argumenty po prostu olewał (zresztą
    w sumie moje też i uzasadnienia to było ctrl+c, ctrl+v z innych spraw,
    gdzie stan prawny różnił się dość zasadniczo). Więc roli rzecznika bym
    nie przeceniał - tak naprawdę niewiele może.

    PS - przez chwilę myślałem że po "swojej stronie" w sprawie przeciw
    partii będę miał nowego funkcjonariusza partyjnego (kadencja się
    kończyła) i poważnie zastanawiałem się na ile może taki "przyjaciel"
    zaszkodzić;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 240. Data: 2023-07-12 06:13:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Motorniczy powienien odpowiadać jeśli nie przestrzegał procedur
    > zmniejszających to zagrożenie oraz (ważne) to nieprzestrzeganie
    > przyczyniło się do wypadku.

    Dokładnie - a jedyne co mu twardo udowodnili to że miał słuchawki i
    telefon. Te 1,5 sekundy to raz że nie bardzo mam pomysł skąd wzięli dwa
    że jakby było istotne żeby się patrzyć na przykład 5 sekund to by to
    wpisano w regulamin.

    > Zgadzam się z tym, że jak to tam wyglądało, to nadal nie wiemy. A 1,5s
    > to się drzwi chyba dłuzej zamykają.

    Nie - akurat w tych zamykają się całkiem szybko.

    > Spodziewałbym się, że poprawna
    > procedura jest w stylu: sprawdź czy ludzie nadal w(y)chodzą, daj sygnał,
    > upewnij się że mozna zamknąć drzwi, zamknij drzwi, upenij sie, że można
    > ruszyć.

    Z tym że na czym ma polegać "upewnij się"? Z dostępnych środków ma
    lusterko i kontrolkę otwarcia. Kontrolka zgasła bo inaczej by nie ruszył
    fizycznie, w lusterku "widoczność nie jest utrudniona" bo jak tłumaczy
    robert skoro naturalnym stanem jest że nie widać, to jak może być
    utrudniona...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!