  • 191. Data: 2023-07-11 01:59:30
    Temat: Re: Wiarygodność biegłych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale na ile rozumiem, to drzwi sie zamknęly, a wiekszosć dziecka było
    > na zewnątrz. Jak chcesz podnosic?

    Inaczej. Dziecko wychodzi, małe, więc powoli, to są wysokie stopnie.
    Stoi na ostatnim stopniu tuz przed opuszczeniem tramwaju. Rozlega się
    sygnał. Co mogła zrobić babcia? Też nie wiemy gdzie stała.

    --
    Marcin

  • 192. Data: 2023-07-11 02:03:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-10, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > OK! Ale w takiej sytuacji nie dopatrujmy się winy motorniczego. Przy
    > czym konstatacja, ze dzieci są małe i możemy sobie pozwolić na zabicie
    > pojedynczych "sztuk" wydaje mi się dość wątpliwa etycznie.

    Czy Ty na pewno rozumiesz co to jest prawdopodobieństwo i zarządzanie
    ryzykiem? Od skończenia 16 lat jedziesz na walerianie i prozaku, czy
    unikasz w ogóle wychodzenia z domu, nie mówiać o prowadzeniu pojazdów
    mechanicznych?

    --
    Marcin

  • 193. Data: 2023-07-11 02:15:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wypaczone !
    >
    > Powiem tak - te drzwi sa poruszane przez siłowniki/ramiona u dołu i u
    > góry, i jak kogos grubego przytną, to może i sie troche wygną, bo opór
    > na srodku wysokości.
    >
    > Ale nóżka małego dziecka, to juz drzwi będą prawie zamknięte,
    > A wtedy IMO prawie niemozliwe je wygiąć.
    >
    > P.S. Ciekawostke google znalazło
    > https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.ele
    ment.baztech-article-BWA9-0046-0049/c/Gill.pdf

    No więc proszę, mamy i analizę ryzyka i zarządzanie tym ryzykiem. Tylko
    wniosków nie widzę.

    > -tego zagrozenia chyba nie wymyslili/zauważyli,
    > -jest tam przekładnia slimakowa - trudno będzie otworzyc zamknięte
    > drzwi.
    > -powinien byc mechanizm rewersujący, który otwiera drzwi po przycieciu
    > osoby. No ale pewnie nie wykryło przyciecia, to nie zadziałał.
    > albo to jeszcze nie ta wersja.

    Zasadniczo powinien wystarczyć taki duzy czerwony przycisk STOP jak przy
    maszynach, który uniemożliwiłby odjechanie tramwaju i otwarcie drzwi.
    Ale ktoś ten przycisk musiałby nacisnąć.

    --
    Marcin

  • 194. Data: 2023-07-11 02:26:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > ryzykiem? Od skończenia 16 lat jedziesz na walerianie i prozaku, czy
    > unikasz w ogóle wychodzenia z domu, nie mówiać o prowadzeniu pojazdów

    Przyznam, że nie do końca ogarniam, co chciałeś napisać. Jeśli w ramach
    zarządzania ryzykiem uznaliśmy, że istnieje śladowe prawdopodobieństwo,
    że dziecko zostanie tak "złapane" przez te drzwi i to ryzyko po prostu
    akceptujemy, to nie czepiajmy się teraz motorniczego, że w końcu doszło
    do tego mało prawdopodobnego zdarzenia. Kiedyś musiało.

    Motorniczy temu winien nie jest. Nie ma co również marudzić, że pudło
    wagony albo drzwi mu to utrudniało. Zaakceptowaliśmy ryzyko i trzeba po
    prostu zapłacić odszkodowanie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 195. Data: 2023-07-11 02:31:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > W środku wystarczy. Dorosłego praktycznie zawsze zobaczy. Przy dziecku
    > zobaczy dorosłych starających się pomóc.

    Kamera zamontowana wewnątrz może zostać zasłonięta przez innych
    pasażerów. Taka nad drzwiami od zewnątrz nie ma silnych i musi w niej
    zobaczyć zakleszczoną osobę.

    Oczywiście przy obecnej cenie kamer można by się pokusić o wiele, ale z
    kolei motorniczy ma się koncentrować na jeździe tramwajem, a nie
    analizowaniu zachowania pasażerów. Nie podzielam Twojego poglądu, że
    motorniczy zobaczy biegnących na pomoc pasażerów. To zła droga. Po
    pierwsze może nikt z wagonu tego nie zauważyć. Po drugie motorniczy
    zamyka drzwi, patrzy w kamerę i rusza. Zanim dobiegną pasażerowie może
    chwilę minąć.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 196. Data: 2023-07-11 04:02:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Motorniczy temu winien nie jest. Nie ma co również marudzić, że pudło
    > wagony albo drzwi mu to utrudniało. Zaakceptowaliśmy ryzyko i trzeba po

    Chciałem napisać, że zawsze jest to śladowe ryzyko i my je akceptujemy.
    Przy czym na motorniczym spoczywa obowiązek minimalizacji ryzyka poprzez
    stosowanie środków zmniejszających to ryzyko, więc np. obserwacji w
    lusterku itp. Ale nawet jakby miał kamery i na zewnatrz i w środku to
    ryzyko, że coś pójdzie nie tak nadal istnieje, tylko jest ono takie, że
    się z tym zwyczajnie godzimy (jakby to dziwnie nie zabrzmiało). I sadze,
    że to jest własnie taki przypadek odnosnie tych nieszczęsnych drzwi.

    Ktoś może dostać zawału/udaru i stracić przytomność wciskając do deski
    pedał gazu. To jest realne ryzyko (i wiemy, że takie rzeczy się
    zdarzają), a jednak nie powoduje ono, że zabroniony jest ruch pojazdów
    kierowanych przez osoby, nawet takie z wiekszym ryzykiem zawału/udaru.

    --
    Marcin

  • 197. Data: 2023-07-11 05:50:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > się z tym zwyczajnie godzimy (jakby to dziwnie nie zabrzmiało). I sadze,
    > że to jest własnie taki przypadek odnosnie tych nieszczęsnych drzwi.

    Problem z tymi nieszczęsnymi drzwiami jest taki, że był nierozwiązywalny
    30 lat temu. Dziesięć lat temu rozwiązanie było banalne i nawet tanie.
    Ktoś nie przeprowadził ponownej analizy ryzyka. A i opowieści rzecznika
    prokuratury wskazują na to że motorniczego chcą udupić bez względu na
    rzeczywistą winą, bo ktoś musi być winny (a jak nie motorniczy to co ci
    odpowiadają za brak ponownej analizuy ryzyka przy modernizacji albo co
    gorsza jej wykonanie i zaakceptowanie ryzyka mimo dostępnego rozwiązania
    go elimującegoego.

    Wspominałem już że nie byłoby takie dziwne, gdyby wcześniej ten biegły
    pisał podobne głupoty i na tej podstawie nie zrobiono kamer, bo skoro
    widoczność nie jest utrudniona to nie ma problemu i po chuj kamery?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 198. Data: 2023-07-11 05:52:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > To ktoś powienien za to beknąć / powinni wycofać te wagony.

    Powninien. No chyba że okaże się że żadnego problemu nie ma i winny jest
    motorniczy - to wtedy wielu ludzi odetchnie z ulgą.
    > Zdaje się
    > pisałeś, że rodzice to są policjancji. Zostawia to tak? Ja się jednak
    > poważnie obawiam, że jest jak napisałem, bo taka jest rzeczywistość.
    > Każde działanie niesie określone ryzyko wyrządzenia komuś krzywdy.

    Problem w tym, że analiza była wykonana trzy dekady temu przy
    projektowaniu tramwaju. Od tego czasu środki techniczne się zmieniły.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 199. Data: 2023-07-11 06:15:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo przez 1,5s nie ogarniesz 6 drzwi.

    E tam - skoro nic nie utudnia widoczności to spokojnie ogarniesz. Skoro
    w samochodzie ogarniasz bliżej nie określoną liczną innych uczestników,
    których możesz się spodziewać w zasadzie wszędzi.

    > Pewnie rozsądniej jest poczekac
    > (pomonitorować) bez ruszania kolejne 2-3s właśnie ze wzgledu na
    > możliwość, że kogoś przytrzasneło. A jak jeździ warszawskie metro, bo
    > wszystkie metra i pochodne co widziałem własnie czekają z odjazdem dobre
    > 3-5s zanim ruszą.

    W metrze to przynajmniej u nas sa kamery, a zwłoka z ruszeniem wynika z
    tego że hamulce są chyba pneumatyczne.

    > Ale co ma do tego Twoja prędkość?

    Pokazuje, że takie gapienie się 5 sekund w lusterko jest absurdalne, bo
    się w coś w ładujesz jak nie będziesz patrzył przed siebie. A na drodze
    jest znacznie więcej do ogarnięcia niż w tramwaju i nikt nie mówi że 1,5
    sekundy to mało.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 200. Data: 2023-07-11 06:18:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie sądze, żeby na kursie uczyli oceniać tę kwestię wyłącznie po stanie
    > kontrolki. Kontrolka jest pewnie koniecznym, ale nie wystarczającym
    > elementem.

    A co mają jeszcze zrobić jak nie spojrzeć w lusterko (w którym tych
    drzwi nei widać)?

    > Pewnie mniej niż 1s, ale rzadko miewam doczepiony wagon i 6 drzwi.

    Ale masz wielu uczestników ruchu za tobą i potencjalnie znacznie
    bardziej skomplikowaną sytuację ruchową niż statyczne 6 czy 8 drzwi.

    Lusterko też nie;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!