  • 191. Data: 2009-06-16 05:18:56
    Temat: Re: Wiara czy niewiara?
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > A nie wystarczy? Pytam, bo się tym specjalnie nei interesowałem. Moim
    > zdaniem spkojnie powinno wystarczyć.

    Powinno, w cywilizowanych krajach (np. Niemcy) wystarcza. W Klechistanie
    potrzebujesz dodatkowo dwóch osób postronnych (tzw. świadków).

    http://apostazja.pl/dokumenty/nowa_instrukcja_episko
    patu.pdf

    I jeszcze, żebyś przypadkiem nie załatwił sprawy za pierwszym podejściem,
    proboszcz "roztropnie" zostawi Ci czas do namysłu :-)

    > A z jakiego konkretnie zapisu prawa kanonicznego ów obowiązek wynika?
    > Nie chce mi się przeszukiwać. Bo nie wykluczone, że to jest jakiś

    Podałem linka.

    > wewnętrzny czyjś pomysł. W kościele też sie to zdarza i wbrew pozoprom

    Oczywiście, to jest nasz polski, wewnętrzny pomysł. Pokazać, kto tu
    rządzi.

    > To tym bardziej coś podejrzewam, że to jakiś wewnętrzny przepis nie
    > mający podstawy parwnej.

    Wystarczy, że w oczach księżula taką postawę stanowi i nic nie załatwisz.
    A polski sąd zasłoni się konkordatem i czym prędzej rzecz zamknie, żeby się
    nie narażać. Może w Strassburgu by to odkręcili, ale to naprawdę wytrwałego
    by trzeba..

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 192. Data: 2009-06-16 05:29:53
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > To - wbrew pozorom - bardzo ciekawe zagadnienie. Teoretycznie wszystko

    Dlaczego "wbrew pozorom"? :-) Jest ciekawe na pierwszy rzut oka :-)

    Jeśli Ty masz pełną zdolność do czynności prawnych- wiesz, co robisz-
    to taka umowa powinna być ważna (ale w państwie, gdzie obywatel jest niewolnikiem
    i należy o niego dbać, bo jeszcze sobie krzywdę zrobi- raczej nie będzie).

    Pytanie jest jednak o "przedstawicieli ustawowych"- jak to w świetle
    prawa jest wyjaśnione? Mają pełne umocowanie do reprezentowania
    Ciebie- mogą wszystko, co i Ty mógłbyś? Bo coś mi się kołacze, że nie zawsze
    (np. rozporządzanie majątkiem, który odziedziczył małoletni).

    > jest w porządku. Pamiętasz weksle Leppera za odstępstwo od jakiś tam
    > zasad w jego partii? To w sumie podobna sytuacja. Moim zdaniem granica

    W sumie identyczna :-) Podpisywał świadomie, nikt nie stał nad nim z pistoletem,
    dorosły był, nie ubezwłasnowolniony...

    > jest dość płynna i w praktyce zależy od sądu. Sadze, że żaden sąd by nie
    > zasądził na rzecz stowarzyszenia (kościoła, partii politycznej) majątku
    > członka w zamian za możliwości wystąpienia. Ale jakieś tam wynikające z

    No właśnie. Czyli jednak gdzieś ta granica jest? A dlaczego akurat tu?

    > przepisów wewnętrznych odszkodowanie mogło by spokojnie przejść.

    Pewnie tak. Ja nie miałbym pretensji, gdybym to ja się tamże zapisywał.
    Ale IMO omnipotencja "przedstawicieli ustawowych" w tej dziedzinie
    to nadużycie. Po osiągnięciu pełnoletności obywatel powinien móc
    potwierdzić lub sprzeciwić się woli "przedstawicieli".

    A swoją szosą KRK zaciekle krytykuje inne ruchy religijne (tzw. sekty) za
    utrudnianie wystąpienia, ale sam gorliwie je naśladuje :-)

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 193. Data: 2009-06-16 19:05:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co"
    <D...@i...com> napisał w wiadomości

    > http://apostazja.pl/dokumenty/nowa_instrukcja_episko
    patu.pdf

    Okiem laika kilka niekonsekwencji tu dostrzegam:

    1) Aktu przyjęcia (chrztu) mogą dokonać rodzice, ale nie mogą już dokonać
    aktu apostazji. A przecież to mniej ważny akt, skoro apostata zawsze może
    do kościoła powrócić i zostanie przyjęty.

    2) Na jakiej podstawie kościół chce informować dwie postronne osoby o
    działaniach podjętych przez Apostatę?

    4) Moim zdaniem przyjęta przez Kościół Katolicki procedura faktycznie jest
    nieco absurdalna i spokojnie powinno wystarczyć pisemne oświadczenie
    wiernego - załóżmy dla pewności złożone w obecności osoby duchownej, by nie
    było wątpliwości co do prawdziwości tego oświadczenia. Ale tak, czy siak
    skoro obecność świadków w postaci rodziców czy rodziców chrzestnych jest
    tylko "zalecana", to spokojnie apostata może przywołać na świadków dwóch
    innych księży z miejscowej parafii, którzy przecież też spełniają warunek
    bycia pełnoletnim i nie powinni odmówić.

  • 194. Data: 2009-06-16 20:07:14
    Temat: Re: Wiara czy niewiara? [OT]
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h15d69$fdc$1@inews.gazeta.pl Dominik & Co
    <D...@i...com> pisze:

    > No to wyobraź sobie, że nie dla każdego bóg oznacza to samo
    > (zwłaszcza pisane z małej litery).
    Coś podobnego!
    Niezwykłe odkrycie! Nigdy bym się nie spodziewał, no, no...
    A z małej to ma być wtedy, gdy nie oznacza nazwy własnej jakiejś konkretnej
    bozi.
    Tak jak słońce i Słońce na przykład.

    > W szczególności zaś nie zawsze oznacza Jahwe.
    W szczególności?
    Ja tam uważam, że to fajna postać.

    > Nie rysowałeś okręgów i punktów. Doucz się. Możesz zacząć od:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Punkt_(geometria)
    Nie mądrz się, nic z tego nie będzie, raczej rusz głową i spróbuj załapać
    żart.

    > Poniekąd jest to oficjalne stanowisko tzw. chrześcijan, szczególnie KRK.
    Poniekąd coś zmyślasz i jeszcze niejasno to artykułujesz.

    > Jakoś mi nie jest przykro.
    Ciekawym (choć niespecjalnie) czy jak cię sarkazm w d**sko kopnie to go
    wówczas zauważysz, czy dalej nie...

    --
    Jotte

  • 195. Data: 2009-06-17 05:05:43
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Jotte napisał(a):

    > Ciekawym (choć niespecjalnie) czy jak cię sarkazm w d**sko kopnie to go
    > wówczas zauważysz, czy dalej nie...

    Myślisz, że jak ignorancję przykryjesz chamstwem to zniknie?
    Niestety, wyłazi.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 196. Data: 2009-06-17 05:30:39
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > 1) Aktu przyjęcia (chrztu) mogą dokonać rodzice, ale nie mogą już
    > dokonać aktu apostazji. A przecież to mniej ważny akt, skoro apostata
    > zawsze może do kościoła powrócić i zostanie przyjęty.

    Jak to w sekcie- przyjąć chętnie i zawsze, wypuścić- oj, nie ma tak lekko...
    Zauważ, że chrzest jest ważny, nawet jeśli nie dokona tego ksiądz,
    a rodzice wcale nie muszą tego chcieć, a nawet o tym wiedzieć.

    "Nadzwyczajnym szafarzem chrztu jest każdy człowiek mający pragnienie
    udzielenia chrztu drugiej osobie w imię Trójcy Świętej."

    > 2) Na jakiej podstawie kościół chce informować dwie postronne osoby o
    > działaniach podjętych przez Apostatę?

    Na podstawie widzimisię polskich biskupów (bo to nasz lokalny folklor) :-)

> [...]
    > oświadczenie wiernego - załóżmy dla pewności złożone w obecności osoby
    > duchownej, by nie było wątpliwości co do prawdziwości tego oświadczenia.

    Otóż to. I w cywilizowanych krajach wystarcza. Dla porównania proponuję
    zobaczyć: http://psr.racjonalista.pl/kk.php/s,6188

    A to niby cały czas ten sam KRK jest!

    > Ale tak, czy siak skoro obecność świadków w postaci rodziców czy
    > rodziców chrzestnych jest tylko "zalecana", to spokojnie apostata może

    Obecność świadków jest obowiązkowa, natomiast "zaleca się",
    żeby byli to rodzice chrzestni.

    > przywołać na świadków dwóch innych księży z miejscowej parafii, którzy
    > przecież też spełniają warunek bycia pełnoletnim i nie powinni odmówić.

    Teoretycznie tak- natomiast jestem dziwnie spokojny, że nie będą mieli
    czasu lub coś bardziej oryginalnego :-)

    To, kto będzie świadkiem, nie jest takie ważne (na forum apostazja.pl
    są ludzie, którzy podejmą się "świadkowania" dla innych w potrzebie),
    absurdem jest samo wymaganie tychże.

    Ale co biedny człowiek w Klechistanie ma zrobić? Ksiądz się
    słucha biskupów, nie głosu rozsądku. Ma się do wyboru wieloletnią drogę
    sądową ze Strassburgiem włącznie, albo uniżone zastosowanie się do widzimisię
    polskiej kościelnej władzy...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 197. Data: 2009-06-17 12:09:27
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Dominik & Co" napisał:
> [...]
    > słucha biskupów, nie głosu rozsądku. Ma się do wyboru wieloletnią drogę
    > sądową ze Strassburgiem włącznie, albo uniżone zastosowanie się do

    ale tak sie zastanawiam jaki jest problem?
    ochrzcili cię dobrowolnie? jesli nie (napewno nie, bo byłeś wtedy pewnie
    niemowlakiem) to nie ma to żadnego znaczenia, to zwykłe gusła, to tak jakby
    ktoś powiedział "czary mary" jesteś teraz wyznawcą Beliara, dla zabawy to
    weż przejdz na wiarę mormonów i zakomunikuj to biskupom, moze być kupa
    śmiechu:O)

  • 198. Data: 2009-06-17 16:23:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co"
    <D...@i...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > "Nadzwyczajnym szafarzem chrztu jest każdy człowiek mający pragnienie
    > udzielenia chrztu drugiej osobie w imię Trójcy Świętej."

    Pewnie, tyle, że do wpisania do księgi już należy dokonać pewnych
    formalność.

    > Na podstawie widzimisię polskich biskupów (bo to nasz lokalny folklor)
    > :-)

    Moim zdaniem nie jest to najlepszy sposób, a i prawnie średnio skuteczny.

    > Otóż to. I w cywilizowanych krajach wystarcza. Dla porównania proponuję
    > zobaczyć: http://psr.racjonalista.pl/kk.php/s,6188
    > A to niby cały czas ten sam KRK jest!

    Mówiąc szczerze, to podejrzewam, ze jakby się znalazła osoba zainteresowana
    i odpowiednio uporczywa, to można by było spokojnie wykazać niezgodność
    tych postanowień z prawem kanonicznym. Zwłaszcza właśnie owych dwóch
    świadków. Bo reszta akurat moim zdaniem jest sensowna. Ta rozmowa i
    konieczność dokonania to osobiście u proboszcza, a nie jakimś mailem.

    > Obecność świadków jest obowiązkowa, natomiast "zaleca się",
    > żeby byli to rodzice chrzestni.
    > Teoretycznie tak- natomiast jestem dziwnie spokojny, że nie będą mieli
    > czasu lub coś bardziej oryginalnego :-)

    No, jeśli się zwróci z takim wnioskiem na piśmie do proboszcza, to ów brak
    czasu może - jeśli będzie trwały - może ich zaprowadzić aż do jakiejś kary
    kościelnej. Ten kij ma dwa końce.

    > To, kto będzie świadkiem, nie jest takie ważne (na forum apostazja.pl
    > są ludzie, którzy podejmą się "świadkowania" dla innych w potrzebie),
    > absurdem jest samo wymaganie tychże.

    Przyznaję Ci rację. Bo niby czego oni mają być świadkami? Podczas ślubu, to
    świadek jest potrzebny, by w razie zniszczenia akt mógł zaświadczyć, że był
    ślub. Ale podczas wypisywania się z kościoła nawet jak później zginie
    księga chrztu, w której się ów akt odnotowuje, to nic się nie stanie. Nie
    będzie ani informacji o przyjęciu ani o wykreśleniu. W mojej ocenie to po
    prostu nie ma żadnego sensu poza faktycznie przysporzeniem kłopotu
    zainteresowanemu.

    > Ale co biedny człowiek w Klechistanie ma zrobić? Ksiądz się
    > słucha biskupów, nie głosu rozsądku.

    To akurat uważam za sensowne. Jakby każdy zaczął sam kombinować, to dopiero
    byłby dym.

    > Ma się do wyboru wieloletnią drogę
    > sądową ze Strassburgiem włącznie, albo uniżone zastosowanie się do
    > widzimisię polskiej kościelnej władzy...

    No, istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie, zresztą wybierane przez wiele
    osób. Po prostu nie przejmują się tym problemem. Mało to osób nie
    wierzących, nie praktykujących a ochrzczonych?

  • 199. Data: 2009-06-17 17:54:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h19tj6$7jt$1@inews.gazeta.pl Dominik & Co
    <D...@i...com> pisze:

    > Myślisz, że jak ignorancję przykryjesz chamstwem to zniknie?
    > Niestety, wyłazi.
    Myśisz, że pustosłowiem i miałkim wymądrzaniem pokryjesz brak wiedzy i
    rozumienia?
    Nic z tego.

    --
    Jotte

  • 200. Data: 2009-06-18 05:55:03
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Jotte napisał(a):

    > Myśisz, że pustosłowiem i miałkim wymądrzaniem pokryjesz brak wiedzy i
    > rozumienia?

    Oczywiście, masz rację. Wygrałeś flejma.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP