  • 21. Data: 2004-04-14 10:13:44
    Temat: Re: Wiaderka zabierane przez policje
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> popełnił 14 kwi 2004 na
    pl.soc.prawo utwór news:c5hr9k$rkb$2@news.onet.pl:

    > No akurat nie bardzo. Za zwierzę odpowiada osoba go utrzymująca. Za
    > dzieci odpowiadają zasadniczo same dzieci albo nikt.
    Chcesz powiedzieć, że gdy zawita do mnie wściekły właściciel wściekle
    drogiego auta z rachunkiem za wściekle drogie lakierowanie
    (konieczne do wykonania po wyczynach artystycznych mojej np. 7 letniej
    pociechy z gwoździem w ręku)
    to mogę odesłać jego roszczenia do najmłodszego - a niech on oddaje?!

    > Ale zakaz latania za ludźmi z wiaderkami nie wydaje mi się przekraczać
    > kompetencji. Zresztą w takim wypadku i nie trzeba się doszukiwać
    > przepisów prawa miejscowego, bo można wymyślić kilka przepisów co
    > najmniej z kodeksu wykroczeń.
    Dlatego pytam, czy jest możliwe jest w ogóle wydanie takiego zakazu
    prawem miejscowym wobec możliwości bezp. stosowania kw.

    --
    pozdro
    poreba

  • 22. Data: 2004-04-14 17:37:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > pociechy z gwoździem w ręku)
    > to mogę odesłać jego roszczenia do najmłodszego - a niech on oddaje?!

    W tej sytuacji Ty wyciągasz kodeks cywilny i panu podtykasz pod nos art.
    426 kc brzmiący: "Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi
    odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę." W tej sytuacji, o ile wściekłość
    delikwenta nie zaślepi, to ewentualnie może on skorzystać z artykułów
    następujących po zacytowanym przeze mnie i próbować dowieść, że Twój
    nadzór był niewłaściwy, albo Twoje dziecko jest tak bogate, że powinno
    pokryć straty. W praktyce to wcale nie jest takie proste.

    Sprawa się zaczyna komplikować, jeśli delikwent ma 13 lat. Dla tego, ze
    osoby te odpowiadają za spowodowane szkody na zasadach ogólnych. No i
    wówczas może się okazać, że co prawda pokrzywdzony tytuł wykonawczy
    otrzyma, tylko nie będzie miał w jaki sposób go zrealizować.

    > Dlatego pytam, czy jest możliwe jest w ogóle wydanie takiego zakazu
    > prawem miejscowym wobec możliwości bezp. stosowania kw.

    Nie czuję się mocny w tak teoretycznych rozważaniach z zakresu stanowienia
    prawa. Per analogia z petardami, wobec których można również stosować
    przepisy o zakłóceniu spokoju publicznego, a jednak prawo miejscowe to
    reguluje wydaje mi się, że można to prawem miejscowym jakoś tam regulować.

  • 23. Data: 2004-04-15 10:15:23
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > nadzór był niewłaściwy(...)
    > W praktyce to wcale nie jest takie proste.

    Ale jest Twoim zdaniem możliwe? Jak?

  • 24. Data: 2004-04-15 12:03:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c5lnbr$e1k$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale jest Twoim zdaniem możliwe? Jak?

    Nie, no jest możliwe. jeśli małe dziecko samopas latało po parkingu, a
    mamusia zajęta rozmową nie zwracała uwagi na to, że właśnie znalezionym
    kamieniem wybija szyby w samochodach sąsiadów.

    Zresztą pytanie było o odpowiedzialność cywilną. Pozostaje jeszcze
    ewentualnie stwierdzenie, że dziecko jest zdemoralizowane z całych
    wachlarzem możliwości sądów rodzinnych. Zwrócić szkody to właścicielowi
    nie zwróci, ale może zapobiegnie kolejnym.

  • 25. Data: 2004-04-15 15:49:33
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nadzór był niewłaściwy, albo Twoje dziecko jest tak bogate, że powinno
    > pokryć straty. W praktyce to wcale nie jest takie proste.

    Zaraz pojawi się Sandra... ;)

    KG

  • 26. Data: 2004-04-17 13:04:34
    Od: Drwal <w...@s...com>

    Robert 14 kwietnia 2004, 00:35:55, szrajbnął:
    > Za dzieci odpowiadają zasadniczo same dzieci albo nikt.

    Hm... no patrz :) A u mnie na klatce wisi:

    "Za szkody wyrzadzone przez dzieci odpowiadaja Rodzice"

    Czyli ze to bzdura, tak?
    --
    Drwal GG:2006587 [ROT13!]q...@b...cy
    zdjecie.moje.prv.pl /\ drwal.ws.prv.pl

  • 27. Data: 2004-04-17 15:24:31
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Drwal <w...@s...com> napisał(a):

    > Robert 14 kwietnia 2004, 00:35:55, szrajbnął:
    >
    > Hm... no patrz :) A u mnie na klatce wisi:
    >
    > "Za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają Rodzice"
    >
    > Czyli ze to bzdura, tak?

    Jest to bzdura podwójna :-))

    Po pierwsze jest to bzdura ortograficzna (to nadużywanie wielkich liter staje
    się powoli śmieszne).

    Po drugie bzdura prawna, bo trzeba jeszcze udowodnić niestaranne sprawowanie
    nadzoru nad dzieckiem, a to - jak pisał już Robert - nie jest prostą sprawą.

  • 28. Data: 2004-04-17 17:11:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > Zaraz pojawi się Sandra... ;)

    Dawno jej nie było, a szkoda.

  • 29. Data: 2004-04-17 21:47:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Apr 2004, Roman G. wrote:

    >+ Drwal <w...@s...com> napisał(a):
    >+ > Hm... no patrz :) A u mnie na klatce wisi:
    >+ >
    >+ > "Za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają Rodzice"
    >+ >
    >+ > Czyli ze to bzdura, tak?
    >+
    >+ Jest to bzdura podwójna :-))
    >+
    >+ Po pierwsze [...]

    Po pierwsze zgoda !

    >+ Po drugie bzdura prawna, bo trzeba jeszcze udowodnić niestaranne sprawowanie
    >+ nadzoru nad dzieckiem, a to - jak pisał już Robert - nie jest prostą sprawą.

    Czekaj, do odpowiedzialności CYWILNEJ ??
    Bo gałąź wątku zdaje się z odpowiedzialności *karnej* wyrosła, a "szkody"
    raczej takowej nie sugeruja...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 30. Data: 2004-04-17 22:19:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Czekaj, do odpowiedzialności CYWILNEJ ??
    > Bo gałąź wątku zdaje się z odpowiedzialności *karnej* wyrosła, a
    "szkody"
    > raczej takowej nie sugeruja...

    A w cywilnej, to niby nie?

    No i bzdura potrójna, bo autor tego komunikatu nie pomyślał, że owo
    dziecko może mieć na przykład 40 lat i żyjącego rodzica. Niby czemu ma
    odpowiadać za czyny swojej latorośli?