  • 1. Data: 2008-03-17 20:43:12
    Temat: Wewnętrzny regulamin firmy - czy jest wiążący ?
    Od: Luk <x...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zastanawia mnie następujący rzecz:
    Czy jeśli zarząd firmy ogłasza wewnętrzny regulamin (np. premiowania,
    konkursu, itp.) czy taki regulamin jest dla firmy wiążący?
    Innymi słowy czy np. w przypadku zmiany takiego regulaminu na
    niekorzyść pracownika (w trakcie trwania lub po zakończeniu okresu
    którego dotyczył) pracownik może dochodzić swoich praw np. w sądzie
    pracy ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-17 21:02:38
    Temat: Re: Wewnętrzny regulamin firmy - czy jest wiążący ?
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    Tak, jeśli faktycznie skutkuje zmniejszeniem pensji,
    a nie jak regulamin skutkuje, ale tobie płace zostawią.
    (bez 100% pewności).

    Ale nie idź do sądu, to nie ma sensu, możesz jednak wylać kawę na ważny
    dokument w dyrekcji, albo zastrajkować, albo...

    --
    (tekst w nowej ortografi: ó->u , ch->h ,rz->ż lub sz, -ii-> -i)
    Ortografia to NAWYK, często nielogiczny,

  • 3. Data: 2008-03-18 00:07:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    g.googlegroups.com Luk
    <x...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > niekorzyść pracownika (w trakcie trwania lub po zakończeniu okresu
    > którego dotyczył) pracownik może dochodzić swoich praw np. w sądzie
    No a co wnioskujesz na podstawie kodeksu pracy?

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2008-03-18 07:06:56
    Od: l...@v...pl

    Ważne jest czy u pracodawcy działa organizacja związkowa.

    TAK - działa organizacja związkowa

    art. 27 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych
    Regulaminy nagród i premiowania są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z
    zakładową organizacją związkową; dotyczy to również zasad podziału środków na
    wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowej jednostce sfery budżetowej.

    art 77(2) par. 4 kodeksu pracy - regulamin
    Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy
    działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin
    wynagradzania.

    art. 104(2) par. 1 kodeks pracy regulamin pracy
    Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją
    związkową.

    art. 77(2) par. 5 kodeksu pracy
    Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy art. 239 § 3,
    art. 24112 § 2, art. 24113 oraz art. 24126 § 2.

    art. 241(13) kodeksu pracy
    układ = regulamin wynagradzania

    1. Korzystniejsze postanowienia układu, z dniem jego wejścia w życie, zastępują
    z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki
    umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku
    pracy.
    § 2. Postanowienia układu mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze
    wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę
    lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Przy
    wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu
    stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania
    przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy
    lub aktu.

    NIE - nie działa organizacja związkowa, ustalenia dokonywane są z
    przedstawicielem załogi, nadmieniam tyko, że prawo nie określa trybu wyboru
    przedstawiciela, więc odpowiedź już znasz

  • 5. Data: 2008-03-18 19:52:29
    Od: Luk <x...@p...onet.pl>

    On Mar 18, 8:06 am, l...@v...pl wrote:
> [...]
    > przedstawicielem załogi, nadmieniam tyko, że prawo nie określa trybu wyboru
    > przedstawiciela, więc odpowiedź już znasz

    Dziękuję za odpowiedź.
    Muszę przyznać, że przeglądałem kodeks pracy szukając informacji na
    ten temat, niestety ponieważ nie zaglądam do niego zbyt często (lub
    raczej do było moje pierwsze podejście do niego) mam problemy z
    interpretacją/zrozumieniem jego zapisów.
    Wdziałem jakieś artykuły o obiecujących treściach, lecz nie bardzo
    byłem w stanie stwierdzić czy to aby na pewno dotyczy sytuacji w
    której to ja staram się wyegzekwować należności od firmy, czy
    przypadkiem nie na odwrót.
    W związku z tym postanowiłem, że zapytam.

    Jak rozumiem z twojego odpowiedzi, to w przypadku gdyby w firmie była
    organizacja związkowa, należności wynikające z regulaminów
    wewnętrznych można spokojnie egzekwować nawet na drodze sądowej.
    Nie rozumiem natomiast co dokładnie miałeś namyśli jeśli chodzi o
    sytuację, w gdy takiej organizacji nie ma ?
    Czy w takiej sytuacji wszelkie wewnętrzne regulaminy są nic niewartym
    świstkiem papieru ? czy zależy to od przedstawiciela ?

    Zastanawiam się też, czy miałeś na myśli tylko proces ustalania
    regulaminu ? Czy sytuacje w której regulamin został już ustalony z
    przedstawicielem, a później złamany ?

  • 6. Data: 2008-03-18 20:12:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    f.googlegroups.com Luk
    <x...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > raczej do było moje pierwsze podejście do niego) mam problemy z
    > interpretacją/zrozumieniem jego zapisów.
    Tak podejrzewałem, stąd moje pytanie. Od lektury tego aktu trzeba po prostu
    zacząć. Potem jest dużo gorzej. Ale jeśli się to przetrwa, to zaczyna być
    lepiej. ;))
    Przedpiśca znakomicie odpowiedział.

> [...]
    > organizacja związkowa, należności wynikające z regulaminów
    > wewnętrznych można spokojnie egzekwować nawet na drodze sądowej.
    Zawsze można zwrócić sie do sądu. Ale jeśli organizacja związkowa istnieje,
    to będąc jej członkiem ma się zazwyczaj (w przypadku organizacji dużych i
    prężnych) darmowy dostęp do związkowego radcy prawnego.

> [...]
    > Czy w takiej sytuacji wszelkie wewnętrzne regulaminy są nic niewartym
    > świstkiem papieru ? czy zależy to od przedstawiciela ?
    Nie, tu chodzi jedynie o tryb wprowadzania ustaleń regulaminowych.
    Istotna jest hierarchia aktów - regulamin (akt prawa wewnętrznego) jest
    aktem niższego rzędu niż rozporządzenia i ustawy, toteż na ich gruncie można
    je zaskarżyć.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-03-18 20:57:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 18 Mar 2008 12:52:29 -0700, Luk napisał(a):

> [...]
    > organizacji nie ma ? Czy w takiej sytuacji wszelkie wewnętrzne
    > regulaminy są nic niewartym świstkiem papieru ? czy zależy to od

    Jeśli regulamin został ogłoszony pracownikom to oczywiście od danej
    chwili wiąże pracodawcę.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 8. Data: 2008-03-18 22:17:30
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > organizacja związkowa, należności wynikające z regulaminów
    > wewnętrznych można spokojnie egzekwować nawet na drodze sądowej.

    NIE, swoich praw możesz dochodzić zawsze, jednak przy założeniu, iż w firmie
    działa ZZ masz większą jasność co do trybów, jakie muszą być zastosowane np.
    przy zmianie treści regulaminu wynagrdzania.

> [...]
    > Czy w takiej sytuacji wszelkie wewnętrzne regulaminy są nic niewartym
    > świstkiem papieru ? czy zależy to od przedstawiciela ?

    Może nie to miałem na myśli dokładnie, ale faktycznie do takiego wniosku mozna
    dojść :) nie ma ZZ jest przedstawiciel załogi z kapelusza i np. premia
    regulaminowa dziś jest jutro nie ma :)

    Tobie chyba chodzi o taką sytuację, w której w regulaminie wynagradzania w
    okresie twojej pracy były zapisy korzystne dla pracowników i nagle regulamin
    uległ zmianie i zapisy zniknęły - tak ?

    Jeśli tak to sprawa jest prosta, regulamin wywiera skutki dla stosunku pracy dla
    wprowadzenia mniej korzystnego regulaminu czyli np. bez tej premii
    regulaminowej pracodawca ma dwa wyjścia:

    - porozumienie zmieniające - ale tu potrzeba zgody pracownika, czasem o nią nie
    trudno niestety

    - wypowiedzenie zmieniające

    Doprecyzuj proszę pytanie i postaram się coś poradzić.