  • 71. Data: 2006-09-25 20:22:28
    Temat: Re: Weksle Samoobrony
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Weksle są na pół miliona - co nie znaczy, że w takiej wysokości będzie doił.
    >
    > Z tego, co pisali zależy to od czasu używania znaków Samoobrony ;->

    tekst tej dziwacznej umowy jest juz w sieci:
    http://slimak.onet.pl/_m/info/weksel.pdf

    Pare opinii z dzisiejszego "Zycia Warszawy":

    "- Taka umowa lojalnościowa jest nieważna - mówi prof. Piotr
    Winczorek, konstytucjonalista.
    Jego zdaniem, partia również nie może zabrać sejmowego uposażenia, bo
    to są
    pieniądze posła wybranego przez naród. - Według konstytucji mandat
    poselski jest wolny.
    Poseł sprawuje go w imieniu całego narodu, a nie partii - tłumaczy
    profesor. Uważa, że
    żaden sąd w Polsce nie nakaże oddania pieniędzy Samoobronie za to, że
    ktoś ją opuścił.

    Podobnego zdania jest prof. Andrzej Rzepliński z Helsińskiej Fundacji
    Praw Człowieka.
    - Takie zobowiązanie nie będzie mieć skutków prawnych - uważa. Tak
    samo sytuację ocenia
    mecenas Andrzej Mikosz z kancelarii prawniczej Lovells. Co na to
    Samoobrona?
    Janusz Maksymiuk, szef biura partii, oburza się. - Jak prawnicy mogą
    komentować umowy,
    których nie widzieli? - pyta. Zastrzega, że nie mają one charakteru
    politycznego, bo
    dotyczą znaku "Samoobrona". - Kandydat z niego korzysta w czasie
    kampanii. Jeśli od nas
    odejdzie, będzie musiał zapłacić za używanie znaku - twierdzi.

    Zdaniem prawników, Maksymiuk się myli. - Osoby startujące w wyborach
    są zarejestrowane
    jako kandydaci komitetu Samoobrony, więc mają prawo korzystać z tego
    znaku za darmo
    - mówi mec. Mikosz." - Życie Warszawy/22.08.2005r.

    pozdrawiam:-)

    ==> Bungo:-)

  • 72. Data: 2006-09-25 21:37:47
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "mr.all" <j...@p...onet.pl> napisał

    > LOL.

    Żadne LOL, nawet bystry człowiek może nie wiedzieć jakie są konsekwencje
    złożenia podpisu na wekslu. Tu nie wystarczy rozum, tu trzeba wiedzy,
    która powszechna nie jest.

  • 73. Data: 2006-09-25 22:44:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Sep 2006, Bungo wrote:

> [...]

    Ano.

    > Pare opinii z dzisiejszego "Zycia Warszawy":
    >
    > "- Taka umowa lojalnościowa jest nieważna - mówi prof. Piotr Winczorek,
    > konstytucjonalista.

    Acha.
    Czyli mamy nieważną umowę i weksel in blanco.
    Powiem Ci że to rewelacyjny pomysł - znaczy żadna umowa nie ogranicza
    prawa do wpisania czegokolwiek ;)

    Brakuje mi jeszcze jednego: treści weksla. Czy tam
    jest oznaczenie "weksel kaucyjny" albo "weksel gwarancyjny"
    czy też napisano "weksel" (i tyle).

    A konkretniej to jak wiemy sprawa sprowadza się nie do tego czy umowa
    jest ważna, tylko czy *weksel* trzeba będzie zapłacić!
    Zgodnie z rozstrzygnięciami wg prawa wekslowego, jeśli weksel zostanie
    puszczony w obieg, to jego posiadacz będzie mógł zażądać zapłaty
    o ile nie zostały spełnione pewne przesłanki.
    Ja rozumiem że objaśniasz iż ZZR Samoobrona może zostać zobowiazany
    do zapłaty odszkodowania wystawcom weksli a b.wicepremier "pociągnięty"
    przez sąd.
    Ale czy mi się wydaje, czy *dotąd* orzecznictwo było proste: skoro
    *na wekslu* nie ma oznaczenia (kaucyjny lub gwarancyjny) które
    każe przypuszczać że do weksla była umowa, to nabywca *miał prawo
    zakładać* że to co zapisano na wekslu jest "właściwe"?

    No to co teraz: zostanie orzeczony "wyjątek bo było w telewizji"?

    > Jego zdaniem, partia również nie może zabrać sejmowego uposażenia

    Żeby_jasność_była: ja nie mam zamiaru polemizować ani zajmować
    stanowiska w sprawie "słuszności umowy".

    Intrygująca jest sama konieczność zapłaty *weksli*. Wyłącznie.
    Choćby ZZR miał zwracać wielokrotność kwoty zapłaty a UKS miał
    ściągnąć na deser poczwórny podatek - to się ustali później ;)

    > żaden sąd w Polsce nie nakaże oddania pieniędzy Samoobronie za to, że ktoś ją
    > opuścił.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, iż ze dwa weksle zostały *puszczone w obieg*.
    To nie Samoobronie mieliby wtedy zapłacić posłowie.
    I na tym polega siła weksla - ten kto ma "papier" w ręku ma pieniądz.
    Wystawcą nie jest NBP, ale wystawca napisał: "zapłacę..."
    Zgodnie z prawem wekslowym - bezwarunkowo.

    > - Takie zobowiązanie nie będzie mieć skutków prawnych

    No czekaj.
    Jak Cię w ciemnym zaułku przydybie ekipa drabów z nieciekawym
    wyposażeniem, to propozycja "pokaż portfel" też nie będzie
    mieć skutków... prawnych.

    Ale tymi NIELEGALNIE ZDOBYTYMI pieniędzmi zapłacą w sklepie,
    na stacji benzynowej i gdzie tam sobie zażyczysz.
    I raczej nie dostaniesz TWOICH PIENIĘDZY z powrotem od
    sprzedawcy, który ZA NIE wydał rozbójnikom towar.

    W tym jest różnica między pieniądzem a "rzeczą": jakby kto
    ukradł np. komórkę, to po jej zlokalizowaniu mówisz że
    Twoja, ew. zapodajesz dowody (nabycia, z numerami) i...
    no nie zabierasz :), posiadanie jest chronione. Ale policja
    zatrzyma "do wyjaśnienia" i posiadasz może się szarpać
    sądownie z tym od kogo sam kupił.
    Pieniedzy *nie zabierzesz* kasjerowi, prawda?

    Założeniem prawa wekslowego jest iż to taki "prywatny pieniądz".
    Ten kto puści nieprawidłowo weksel w obieg, na czyjąś szkodę,
    jest rozbójnikiem. Ale kasjer dostał weksel w zapłacie...
    Nie euro, nie dolary, nie franki a weksel.
    Nie podrobiony weksel, oryginalnie podpisany, wypełniony
    całkiem jak trzeba... oczywiście to tylko *zakładamy* w wykonaniu
    ZZR Samoobrona, skoro nikt nie widział :)

    Pieniądze nie należą się "za świadczenie" - należą się za weksel!
    Świadczenie albo zostało zapłacone wekslami, albo wekslami zapłacono
    za nic - czyli porównując do pieniadza "ukradziono wartość"
    posiadaczowi, tak jakby zdeponowane przez niego pieniadze wydano
    komuś bez pozwolenia deponenta.

    > pozdrawiam:-)

    wzajemnie :)

    PS: Na pewno jest pewien plus społeczny tego zamieszania: wzrost
    świadomości że weksle "istnieją". Wcześniej wiedzieli o tym tylko
    u mnie w banku i na poczcie :P

  • 74. Data: 2006-09-26 00:54:03
    Temat: Re: Weksle Samoobrony / znaczek
    Od: "Verizon Newsgroups" <z...@v...net>

    > to ja mam wrazenie ze zyje w panstwie bezprawia

    Do zbyt spostrzegawczych nie nalezysz, ale lepiej puzno, niz wcale.

    veri

  • 75. Data: 2006-09-26 01:38:01
    Od: Michał Kiędyś <d...@T...pl>

    Alek napisał(a):
> [...]
    >
    > Żadne LOL, nawet bystry człowiek może nie wiedzieć jakie są konsekwencje
    > złożenia podpisu na wekslu. Tu nie wystarczy rozum, tu trzeba wiedzy,

    Dlatego dorośli ludzie nie podpisują wszystkiego co im się da do ręki.
    Równie dobrze mogą np głosować za zmianą konstytucji pozwalającą na
    wprowadzenie totalitaryzmu, a potem tłumaczyć się, że nie wiedzieli co
    robią i że tylko chcieli wejść do następnej kadencji sejmu.

    Pozdrawiam.

  • 76. Data: 2006-09-26 01:38:38
    Od: Michał Kiędyś <d...@T...pl>

    Verizon Newsgroups napisał(a):

    > Do zbyt spostrzegawczych nie nalezysz, ale lepiej puzno, niz wcale.
    >
    > veri

    Późno.

    W państwie prawa, zobowiązania wekslowe podlegają egzekucji.

    Pozdrawiam.

  • 77. Data: 2006-09-26 01:44:11
    Od: Michał Kiędyś <d...@T...pl>

    > Intrygująca jest sama konieczność zapłaty *weksli*. Wyłącznie.
    > Choćby ZZR miał zwracać wielokrotność kwoty zapłaty a UKS miał
    > ściągnąć na deser poczwórny podatek - to się ustali później ;)

    Lepper napisze we wniosku do komornika, aby ten zajął Misztalowi Hummera
    i są pieniądze na podatek na wypełnianie kolejnych weksli.

    > PS: Na pewno jest pewien plus społeczny tego zamieszania: wzrost
    > świadomości że weksle "istnieją". Wcześniej wiedzieli o tym tylko
    > u mnie w banku i na poczcie :P
    I kilku przedsiębiorców.

    Pozdrawiam.

  • 78. Data: 2006-09-26 02:07:15
    Od: "Verizon Newsgroups" <z...@v...net>

    > Późno.

    I tym oto argumentem podwazyles caly sens tego co napisalem.

    veri

  • 79. Data: 2006-09-26 08:10:06
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]

    > Zgodnie z rozstrzygnięciami wg prawa wekslowego, jeśli weksel zostanie
    > puszczony w obieg, to jego posiadacz będzie mógł zażądać zapłaty

    wydaje mi sie, ze umowa zostanie skutecznie podwazona, zas weksel
    niekoniecznie. Zeby bylo smieszniej, lepper zrobil kuku takze sobie i
    poslusznym poslom - wszyscy, ktorzy podpisali umowe maja obowiazewk
    zaplacic podatek od umorzonej wartosci zobowiazania, tj. od 80 proc z
    tych pol miliona. Tego nikt z tych tepakow nie przewidzial...

    oczywiscie, w sprawie weksla masz racje, jesli zostanie puszczony w
    obieg, to powroci z zadaniem zaplaty.
    jesli nie zostanie puszczony w obieg, tj. leppery zazadaja zaplaty
    bezposrednio od wystawcy - wowczas weksel prawdopodobnie (nie wiadomo
    na jaki sad trafi) zostanie podwazony sprzeciwem od nakzau zaplaty.

    pare rozwazan nt. weksli w dzisiejszej rzepie:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060926/p
    rawo/prawo_a_3.html

    warto zwrocic uwage na koncowy argument (nota bene, podnoszony takze
    przeze mnie) - > Prawo wekslowe jest jednak częścią prawa cywilnego.
    Odnoszą się do
    niego ogólne zasady tego prawa. Wśród nich reguła, że nie wolno
    swego prawa użytku, który byłby sprzeczny z jego przeznaczeniem
    i z zasadami współżycia społecznego.

    to przytoczenie tresci art. 5 k.c., jednak w tej kwestii nikt nie
    podjal ze mna polemiki, a szkoda, bo w przypadku klauzul generalnych
    polemika zazwyczaj moze byc bardzo interesujaca..

    > Intrygująca jest sama konieczność zapłaty *weksli*. Wyłącznie.

    ekscytujemy sie zatem roznymi kwestiami. W mojej ocenie kwestia weksli
    jest prawnie jasna i oczywista (patrz wyzej). Najciekawsze czeka nas
    a zwlaszcza leppera i jego indian, w zwiazku z zawarciem i trescia
    umowy. Na tym koniu pojedzie tez prokuratura. Niewykluczone, ze o ta
    umowe potknie sie w koncu nie taka mala formacja polityczna. Da mnie
    to akurat jest bardziej intrygujace, bo wiecej niewiadomych:-)
    Ale rozumiem Twoj punkt widzenia.

    > Założeniem prawa wekslowego jest iż to taki "prywatny pieniądz".
    > Ten kto puści nieprawidłowo weksel w obieg, na czyjąś szkodę,
    > jest rozbójnikiem. Ale kasjer dostał weksel w zapłacie...

    oczywiscie masz racje:-)

    > PS: Na pewno jest pewien plus społeczny tego zamieszania: wzrost
    > świadomości że weksle "istnieją". Wcześniej wiedzieli o tym tylko
    > u mnie w banku i na poczcie :P

    zgadza sie, to publiczny, przyspieszony kurs z prawa wekslowego.
    I dobrze, bo kiedys weksel byl powszechnie w obiegu (w koncu to
    stosunkowo wygodna forma) a teraz zajmuja sie tym prawie wylacznie
    specjalisci

    pozdrawiam serdecznie:-)

    ==> Bungo:-)

    PS.
    Moze podyskutujemy o art. 5 k.c.? mozg sie gotuje przy tej klauzuli...

  • 80. Data: 2006-09-26 08:38:52
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2006-09-25 19:10, Bungo napisał(a):
    > umowa [...] nawet gdyby
    > byla prawnie niewadliwa z powyzszych czy innych powodow)[...] za korzystanie [...]
    > [...] ze znaczka zwiazku zawodowego [...] zaplata jest
    > ponad pol miliona, darowane gdy posel jest posluszny wodzowi.
    A taka darowizna to rodzi chyba spore zobowiązanie podatkowe, prawda? No
    to nieźle też będą się mieli wierni wodzowi... :-D

    > Wydaje mi sie, ze lepper sciagnal na siebie nowe problemy
    I chyba nie tylko na siebie...

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____