  • 21. Data: 2006-08-07 17:01:51
    Temat: Re: Weksel - potrzebna porada
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Johnson <j...@n...pl> w
    <news:eb7ovl$hqm$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > A czemu opiszesz że to pracodawca? W pierwszym poście stoi jak byk że
    > była to umowa o dzieło (??).

    Od kiedy nagłówek na papierze przesądza o charakterze umowy?
    Jakież to dzieło tworzyła wzmiankowana narzeczona -- artystyczne
    dostarczenie kawy i sernika do stolika? I tak od 10 do 22, pod kierownictwem
    szefa sali, w konkretnym miejscu :)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 22. Data: 2006-08-07 17:08:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    'Tom N' napisał(a):

    > Od kiedy nagłówek na papierze przesądza o charakterze umowy?

    Oczywiście nie przesądza. Ale nazwanie umowy umową o dzieło, tym
    bardziej nie znaczy że to była umowa o pracę. A tym działem mogła byc na
    przykład dekoracja kawiarni ;)

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 23. Data: 2006-08-07 17:34:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Jeśli wezwanie pochodzi od poprzedniego pracodawcy, to są pewne szanse. W
    odpowiedzi na jego wezwanie należy wysłać do niego pismo z prośbą o wyjaśnienie,
    z czego się wzięła kwota, którą wpisał do weksla in blanco. Chwilowo mniej
    ważne, z czego się tak naprawdę wzięła, a ważniejsze, by go sprowokować do
    odpowiedzi, z której będzie wynikać, że to był weksel in blanco.

    Gdy uda nam uzyskać taki dowód, to trzeba najpierw się zastanawiać, czy czasem
    pracodawca nie ma racji. Może Twoja znajoma nie do końca Ci powiedziała prawdę i
    faktycznie coś tam nabroiła. Umowa o dzieło raczej z czasem pracy się nie wiąże
    w żaden sposób, więc coś mi to tłumaczenie nie pasuje. Tak, czy siak jeśli się
    okaże, że kwota jest wyssana z palca, to można albo kierować się w stronę
    postępowania karnego (art. 270§2 kk) albo w stronę postępowania cywilnego i
    bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 kc i nast.).

    Jeśli wezwanie pochodzi od osoby trzeciej, to faktycznie zostaje wykupić weksel.
    Natomiast można ewentualnie wówczas w podobny sposób dochodzić praw od byłego
    pracodawcy.

  • 24. Data: 2006-08-07 17:43:57
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    TMK napisał(a):
    [...]
    > A może to jest w ten sposób? Podpisała umowę o dzieło i tym dziełem była
    > obsluga kawiarni np przez sezon, Ponieważ umowa o dzieło to nie etat na
    > godziny tylko efekt, zwolnienie lekarskie nie ma nic do rzeczy Powinna
    > wynająć kogoś kto by za nią wykonał dzielo( można podzlecać- to nie etat)
    > pracodawca właśnie doszedł do takich wniosków i postanowił skorzystać z
    > weksla.

    Choćby nie wiem jak kombinować, to czynności wykonywanych w kawiarni nie
    da się uznać jako dzieło. Ewentualnie zlecenie ....

    p. m.

  • 25. Data: 2006-08-07 18:39:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    mvoicem napisał(a):

    > Choćby nie wiem jak kombinować, to czynności wykonywanych w kawiarni nie
    > da się uznać jako dzieło. Ewentualnie zlecenie ....

    A dekoracja kawiarni :) ? Czemu to nie może być dziełem?

  • 26. Data: 2006-08-07 19:30:16
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > palca, to można albo kierować się w stronę postępowania karnego (art.
    > 270§2 kk) albo w stronę postępowania cywilnego i bezpodstawnego

    Tego bezpodstawnego wzbogacenia to nijak nie rozumiem.

  • 27. Data: 2006-08-07 19:45:36
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Tego bezpodstawnego wzbogacenia to nijak nie rozumiem.

    może chodzi o to, że nie ma roszczenia, które weksel miałby zabezpieczać,
    więc zapłata na podstawie weksla byłaby bezpodstawnym wzbogaceniem.

    pozdrawiam znad odwołania, ech te ZUSy ;)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 28. Data: 2006-08-07 20:17:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > może chodzi o to, że nie ma roszczenia, które weksel miałby zabezpieczać,
    > więc zapłata na podstawie weksla byłaby bezpodstawnym wzbogaceniem.

    Ale to mylny pogląd. Podstawą prawną zobowiązania jest samoistnie prawo
    wekslowe.
    Zobowiązanie wekslowe ma charakter abstrakcyjny i nie musi mieć żadnej
    causa, zwłaszcza gdy jak tutaj rozmawiamy o wystawieniu weksla na osobę
    trzecią.

  • 29. Data: 2006-08-07 20:23:36
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Johnson powiada:

> [...]
    > Zobowiązanie wekslowe ma charakter abstrakcyjny i nie musi mieć żadnej
    > causa, zwłaszcza gdy jak tutaj rozmawiamy o wystawieniu weksla na osobę

    Jesli weksel nie poszedl w obieg to wlasnie ze wzgledu na jego
    abstrakcyjnosc dluznik moze bronic sie tylko poprzez przepisy o
    bezpodstawnym wzbogaceniu:)

    Szmul Szmulewicz

  • 30. Data: 2006-08-07 20:32:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tego bezpodstawnego wzbogacenia to nijak nie rozumiem.

    Zakładam, że zobowiązania faktycznie nie ma, a przynajmniej pracodawca nie jest
    w stanie go dowieść. Wówczas otrzymując pieniądze z weksla bezpodstawnie się
    wzbogaca i to da się dowieść. Jeśli weksel poszedł w obieg, to również jest to
    jedyna praktyczna droga dochodzenia roszczeń. Przy czym uważam, że prędzej ma
    szanse powodzenia droga karna.