  • 11. Data: 2007-07-17 08:15:53
    Temat: Re: Weksel in blanco a przedawnienie roszczenia
    Od: "zenon" <z...@b...ru>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:f7hroq$url$1@news.onet.pl...
> [...]
    > firmy windykacyjnej Krzak i spółka pewną sumę pieniędzy i wystawił nam
    > weksel, wpisując nas jako remitenta. Oczywiście o żadnym indosie nie może
    > być mowy, skoro weksel jest nadal w naszym posiadaniu i jesteśmy jego
    > remitentem. Ponieważ ciężar udowodnienia faktu spoczywa na tym, kto
    > wywodzi z tego dowodu skutki prawne, to pozwany powinien przedstawić dowód
    > niezgodnego z umową wypełnienia weksla. Ponieważ jednak w zarzutach do
    > nakazu zapłaty pozwany nie przedstawił tej umowy, należy uznać że jej nie
    > było, co jest zgodne ze stanem faktycznym.

    Może ja swoje trzy grosze wtrącę. W moim przypadku firma windykacyjna w
    wezwaniu do wykupienia weksla przywołuje deklarację wekslową oraz umowę
    kredytową, z której jak wspomniałem roszczenie jest przedawnione. Więc tu
    sprawa jest jasna, wierzyciel nie kwestionuje tego skąd wziął się ów weksel.
    Orzeczenie SN (http://www.temidius.pl/prawo-orzeczenia-sn-37.html) mówi
    jasno, że wierzyciel nie miał prawa skutecznie uzupełnić weksla jeśli
    roszczenie jest przedawnione. Natomiast nie wiem czy deklaracja wekslowa
    mogła być tak skonstruowana, że pozbawia mnie i dłużnika, ustawowego prawa
    do podniesienia przed sądem zarzutu przedawnienia przez określenie np. 15
    letniego, dopuszczalnego terminu podstawienia weksla do zapłaty?

    --
    pozdrawiam
    Zenon

  • 12. Data: 2007-07-17 09:43:45
    Od: "zenon" <z...@b...ru>

    Użytkownik "zenon" <z...@b...ru> napisał w wiadomości

> [...]
    > do podniesienia przed sądem zarzutu przedawnienia przez określenie np. 15
    > letniego, dopuszczalnego terminu podstawienia weksla do zapłaty?

    Odpowiedź znalazłem w w/w orzeczeniu SN. Zapis w deklaracji wekslowej
    upoważniający bank do uzupełnienie weksla w każdym czasie oraz wyznaczenia
    daty jego płatności według swego uznania "nie zadziałał" w przypadku
    przedawnionego roszczenia.

    --
    pozdrawiam
    Zenon

  • 13. Data: 2007-07-17 10:29:30
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik mvoicem napisał:
    [..]
    > zapłacić tak czy inaczej. Mylę się?

    Trochę się mylisz.

    Oczywistym jest, że popełnia przestępstwo jeżeli wypełnia taki druk
    niezgodnie z intencją jego wystawcy.

    Ale, że nasze sądy nie mają ochoty zajmować się takimi zawiłościami to
    jak znam życie przyjdzie mu zabulić za ten weksel, a Ci oszuści będą się
    tylko śmiali z niego.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 14. Data: 2007-07-17 18:27:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > do nakazu zapłaty pozwany nie przedstawił tej umowy, należy uznać że jej
    > nie było, co jest zgodne ze stanem faktycznym.

    To zadziałało by może w wypadku osoby fizycznej, ale nie firmy, która
    przecież jakąś tam księgowość prowadzić musi. Zaraz by się okazało, ze
    pożyczki nie ma w księgach rachunkowych.

  • 15. Data: 2007-07-17 22:08:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jul 2007, Liwiusz wrote:

> [...]
    > mowy, skoro weksel jest nadal w naszym posiadaniu i jesteśmy jego remitentem.

    A, no widzisz.
    Mój błąd :( - drugi raz nie wziąłem tego drobiazgu pod uwagę, że
    weksel in blanco może być aż tak in blanco że remitenta nie ma :]
    Oczywiście! (tyle, że nie miałem [nie]przyjemności zgodzić się
    na podpisanie czegoś takiego :))
    Wziąłem i nie doczytałem iż pisał że "tu nazwa firmy windykacyjnej" :(

    > Natomiast przyjęcie weksla in blanco i nie zorientowanie się według jakich
    > zasad można go wypełnić, może być uznane za rażące niedbalstwo.

    Thx.
    Czyli (oczywista wydawałoby się) teza "remitent przede wszystkim"
    powinna być tłuczona przy każdym wątku o wekslach ;)

    pzdr, Gotfryd