  • 1. Data: 2012-05-27 22:06:11
    Temat: W jakiej formie zatrudnić kogoś idąc na macierzyński ?
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    żona prowadzi 1 osobową DG
    chce iść na macierzyński
    czy aby móc wystawiać faktury wystarczy zatrudnić kogoś na umowe o dzieło ?
    i gdzie i do kiedy taką umowę zarejestrować?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-05-28 06:22:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szumek wrote:
> [...]
    > czy aby móc wystawiać faktury wystarczy zatrudnić kogoś na umowe o dzieło ?
    > i gdzie i do kiedy taką umowę zarejestrować?

    A jakie dzielo powstanie w zwiazku z tym?

  • 3. Data: 2012-05-28 08:22:17
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 28.05.2012 06:22, witek pisze:

    > A jakie dzielo powstanie w zwiazku z tym?

    faktura:P

  • 4. Data: 2012-05-29 15:49:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 May 2012, Szumek wrote:

    > Witam
    > żona prowadzi 1 osobową DG
    > chce iść na macierzyński
    > czy aby móc wystawiać faktury wystarczy zatrudnić kogoś na umowe o dzieło ?

    Jesli chodzi o fakturę za już wykonane czynnosci, to poszukaj opisów
    dotyczacych "faktur na chorobowym", zasada ta sama (niezbędne czynnosci
    prawne nie powoduja uznania "prowadzenia").
    Jesli zas maja to być czynnosci za które nie tylko w okresie o który
    chodzi ma być wystawiona faktura, ale maja byc wykonywane, to do
    rozważenia jest co bedzie jak ZUS zarzadzi kontrolę pod katem
    "pozornosci".

    > i gdzie i do kiedy taką umowę zarejestrować?

    Takich umow się nie rejestruje.
    Po wykonaniu trzeba porozliczać podatki (również w roli płatnika, i tym
    się to różni od "własnych" podatków, dodatkowe deklaracje dochodza).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-05-31 12:19:16
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > Po wykonaniu trzeba porozliczać podatki (również w roli płatnika, i tym
    > się to różni od "własnych" podatków, dodatkowe deklaracje dochodza).

    Witam ponownie
    czynności maja być wykonywane i wystawiona za nie faktura
    oczywiście sam bym mógł tym się zająć
    ale oczywiście ZUS każe sobie słono za to płacić uznając mnie jako osobę
    współpracujacą
    chyba że jest jakis sposób na zatrudnienie męża niepłacąc podwójnego zusu

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-05-31 12:51:43
    Temat: Re: W jakiej formie zatrudni? kogo? id?c na macierzy?ski ?
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-05-31 12:19, Szumek pisze:

    > czynno?ci maja by? wykonywane i wystawiona za nie faktura

    Czyli żona kogoś już zatrudnia. Dlaczego ta osoba nie może wystawić faktury?

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-05-31 13:32:12
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-05-27 22:06, Szumek pisze:

    > Witam
    > ?ona prowadzi 1 osobow? DG
    > chce i?? na macierzy?ski
    > czy aby m?c wystawia? faktury wystarczy zatrudni? kogo? na umowe o dzie?o ?
    > i gdzie i do kiedy tak? umow? zarejestrowa??

    Przecież na macierzyńskim można prowadzić działalność gospodarczą więc
    czemu nie może wystawić faktur samodzielnie?

    --
    spp

  • 8. Data: 2012-05-31 21:33:07
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    jeszcze nie zatrudnia , ale chce

    a co do działalności na macierzyńskim to chyba jednak nie można
    albo mam błędne informacje.....

  • 9. Data: 2012-05-31 21:56:20
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-05-31 21:33, Szumek pisze:

    > a co do dzia?alno?ci na macierzy?skim to chyba jednak nie mo?na
    > albo mam b??dne informacje.....

    Obstaw to drugie i dokładnie poszukaj.

    Ważne: zasiłek macierzyński to nie chorobowe, praca najemna to nie
    działalność gospodarcza.
    Dodatkowo: urlop macierzyński to uprawnienie pracownicze, żona w czasie
    pobierania zasiłku macierzyńskiego nie przebywa na urlopie.

    "
    Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt. 1 ustawy chorobowej, zasiłek macierzyński
    przysługuje ubezpieczonej, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo
    w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko.

    ... należy stwierdzić, że zasady wypłaty zasiłku macierzyńskiego w
    okresie, gdy wykonywana jest praca zarobkowa, wyglądają inaczej w
    przypadku osoby
    pozostającej w stosunku pracy, a inaczej np. w przypadku osoby
    prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.

    Biorąc pod uwagę treść powyższego przepisu, który posługuje się terminem
    "wykonywanie pracy" (mówi także o wymiarze czasu pracy), należy stwierdzić,
    że dotyczy on wyłącznie zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
    Nie ma więc podstaw do obniżenia zasiłku macierzyńskiego w sytuacji,
    gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą będzie wykonywała
    czynności nie pozostając w stosunku pracy.

    Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o sus, osoby
    wykonujące m.in.
    pracę na podstawie umowy zlecenia, jak również prowadzące pozarolniczą
    działalność,
    spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub
    zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku

  • 10. Data: 2012-06-01 11:03:55
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku
    > macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

    Witam
    a co jeszcze z płaceniem emerytalnego bedac na zasiłku macierzynskim?
    czyli ja rozumiem to tak
    1.jestesmy na zasiłku i prowadzimy dg dostajemy zasiłek i jednoczesnie
    płacimy całyt zus
    2. jestesmy na zasilku i nie prowadzimy dg dostajemy zasiłek i płacimy tylko
    zdrowotne czy tak?