  • 1. Data: 2002-07-13 21:15:20
    Temat: Używanie krótkich fragmentów utworów muzycznych...
    Od: "mackrad" <m...@t...pl>

    Jakiś czas temu przeczytałem w prasie wywiad z jakimś muzykiem,
    który wspominał, że krótki (poniżej pół minuty) fragment utworu
    jego zespołu został wykorzystany w programie telewizyjnym
    (pierwszy odcinek ostatniej serii Big Brothera). W związku
    z użyciem tak krótkiego fragmentu twórcy programu nie musieli
    podobno wypełniać żadnych zobowiązań wobec Zaiksu, twórców
    tego utworu itd.

    Stąd wynika moje pytanie - czy to, co wyczytałem, jest prawdą?
    A jeżeli tak, to czy to oznacza, że np. do projektów graficznych
    takich jak animacje w programie Flash (wiem, że to jest inne
    medium niż telewizja, ale zasada ta sama), umieszczanych potem na
    stronie internetowej, można używać krótkich fragmentów utworów
    muzycznych bez ponoszenia kosztów? Dziwi mnie to trochę...

    mackrad

  • 2. Data: 2002-07-13 22:44:00
    Od: Stowarzyszenie Twórców Internetowych <b...@s...org.pl>

    Użytkownik mackrad napisał:
> [...]
    [..]
    > muzycznych bez ponoszenia kosztów? Dziwi mnie to trochę...

    Polskie prawo autorskie chroni utwór bez względu na to czy jest
    całością czy dowolną jego częścią, czy jest ukończony, czy jeszcze
    nie.
    Inna sprawa jest z ZAIKSem, który przyjmuje za utwór muzyczny,
    utwór mający co najmniej 7 - a może 8? - taktów.
    Na jakiej podstawie przyjął takie założenie to już nie wiem.

    pozdrawiam
    Arek

  • 3. Data: 2002-07-14 14:04:15
    Od: Tomasz Grobelny <g...@p...onet.pl>

    Stowarzyszenie Twórców Internetowych wrote:

    > [..]
    >
    > Polskie prawo autorskie chroni utwór bez względu na to czy jest
    > całością czy dowolną jego częścią, czy jest ukończony, czy jeszcze
    > nie.
    Ale można chyba cytować. Ale co to oznacza dokładnie nie wiem.

    Tomek

  • 4. Data: 2002-07-14 16:44:53
    Od: Stowarzyszenie Twórców Internetowych <b...@s...org.pl>

    Użytkownik Tomasz Grobelny napisał:
    > Ale można chyba cytować. Ale co to oznacza dokładnie nie wiem.

    Cytować i owszem. Ale i tak nie może to naruszać praw autora,
    a i okraszanie czegoś muzyką nie jest jej cytowaniem.

    pozdrawiam
    Arek

  • 5. Data: 2002-07-15 05:53:05
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "mackrad" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Stąd wynika moje pytanie - czy to, co wyczytałem, jest prawdą?

    Proponuje:
    http://www.prawnik.net.pl/pwi/faq.htm

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl