  • 61. Data: 2013-08-23 08:48:37
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUOVZWRVl0T0Q5Q1AxQlVPVlpXUlZsMFQwUTVRMUF5Vm5SaVI=?==?UTF-8?B?MncwVTIxMGJsZHRNWE5sVjBwWllUSmthbE09Pz09P1VURi04P0I/Ulc4eVYyeG8=?==?UTF-8?B?ZGxveVNYcFVibHBhWXpGT1lWTlZhSFphTVUwOVB6MDlQMVZVUmkwNF
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 22 Aug 2013 14:30:04 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Nie ma zatem obawy, że komornik rozpocznie egzekucję wobec osoby, która
    > nie jest dłużnikiem.

    > Lepiej niech ten kolega weźmie innego doradcę niż Ty ;)

    Niekoniecznie. Kolega może mieć rację. Choć za mało znamy sytuację żeby
    odpowiedzieć ściśle. Istnieje art. 688 KC

    § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie z
    najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.

    § 2. Odpowiedzialność osób, o których mowa w § 1, ogranicza się do
    wysokości czynszu i innych opłat należnych za okres ich stałego
    zamieszkiwania.

  • 62. Data: 2013-08-23 09:01:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-23 08:48, jureq pisze:

> [...]
    >
    > § 2. Odpowiedzialność osób, o których mowa w § 1, ogranicza się do
    > wysokości czynszu i innych opłat należnych za okres ich stałego

    Już o tym pisałem. Związku z rejestracją firmy to nie ma.

    --
    Liwiusz

  • 63. Data: 2013-08-23 10:11:35
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne sie
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-08-23, m <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > No i jeszcze taki drobny szczegół że musi być na fakturach VAT. No i pod
    > ten adres ogólnie mogą przychodzić niezadowoleni klienci z reklamacjami.

    Z tym poglądem się nie zgadzam, chociaż czytałem artykuły na ten temat.
    I znam opinię z pl.soc.prawo podatki. Ja skłaniam się ku:

    http://www.podatki.biz/artykuly/adres-przedsiebiorcy
    -na-fakturze-vat_14_19920.htm

    Istotne fragmenty:

    Do obligatoryjnych danych zamieszczanych w fakturze należą m.in. imiona i nazwiska
    lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (§ 5 ust. 1 pkt 2
    rozporządzenia fakturowego). Podkreślenia wymaga, że powyższa regulacja stanowi
    implementację art. 226 pkt 5 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r.
    w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347,
    z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym jej dyrektywą Rady
    2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r.

    Przytoczone regulacje prawa krajowego nie precyzują, czy w przypadku osoby
    fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jako adres podatnika w fakturze
    powinno być wskazane miejsce zamieszkania tej osoby fizycznej, [...]

    W przypadku osób fizycznych powinien to być, co do zasady, adres zamieszkania.
    Jednakże w sytuacji gdy głównym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
    przez osobę fizyczną nie jest miejsce jej zamieszkania, a jednocześnie
    to główne miejsce prowadzenia działalności zostało wskazane w zgłoszeniu
    dla potrzeb identyfikacji podatkowej, w fakturze może być podawany adres tego
    głównego miejsca prowadzenia działalności zamiast adresu miejsca zamieszkania
    podatnika."

    > Nie wiem jak jest teraz, ale jeszcze niedawno (tj. jeszcze 7 lat temu)
    > żeby zarejestrować DG w mieszkaniu, trzeba było mieć tytuł prawny do
    > lokalu ze zgodą właściciela tegoż na prowadzenie DG (pewnie nie ma
    > znaczenia w tym przypadku, ale dla kronikarskiego porządku dodaję).

    Pamiętam. Teraz tego nie ma, bo przez CEIDG-1 to ciężko by to było
    przekazać.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 64. Data: 2013-08-23 19:34:58
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne sied=?UTF-8?B?PT9VVEYtOD9CP1BUOVZWRVl0T0Q5Q1AxQlVPVlpXUlZsMFQwUTVRMUF4UWxWUFY=?==?UTF-8?B?bHBYVWxac01GUXdVVFZSTVVGNFVXeFdVRlk9Pz09P1VURi04P0I/YkhCWVZXeGE=?==?UTF-8?B?YzAxR1VYZFZWRlpTVFZWR05GVlhlRmRWUmxrOVB6MDlQMVZVUmkwNF
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Aug 2013, Deflegmator wrote:

    > Nie wiedziałem tylko, że adres, na który firma jest zarejestrowana
    > niekoniecznie tożsamy jest z miejcem, gdzie masz np. biuro.

    Bo tu dochodzi do częstego nieporozumienia, wynikającego z dość
    powszechnego potocznego używania określenia "firma" na
    przedsiębiorstwo.
    Z prawnego p. widzenia "firma" to jest *przedsiębiorca*, czyli
    *osoba*. A osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania właśnie
    (tudzież może mieć parę innych, np. zameldowania).

    Rzuć sobie okiem do Kodeksu cywilnego i odszukaj słowa
    "firma" i "przedsiębiorstwo", sporo Ci się wyjaśni.

    > Trochę
    > inaczej sobie to wyobrażałem - myślałem, że skoro prowadzisz
    > interesy np. w Warszawie, to tam możesz firmę

    Sprawdź przypisywaną Ludwikowi XIV (podobno niesłusznie)
    definicję monarchii absolutnej ;) ("państwo to *JA*")

    Taka jest właśnie definicja (prawna, obowiązująca!)
    określenia "firma".
    Firma to Ty!

    > na adres jej siedziby

    Osoba fizyczna odpowiednik "siedziby" ma we własnym
    mieszkaniu. I w tejże "siedzibie" wcale nie musi prowadzić
    działalności.
    Zaś PRZEDSIĘBIORSTWO, a co najmniej jego składniki
    rzeczowe, mogą być jak najbardziej przechowywane pod
    adresem przedsiębiorstwa :)
    Ale "zespół składników majątkowych i niemajątkowych"
    po prawdzie MOŻE mieć nazwę, na ogół dość ściśle wiązaną
    ze słowem "marka", jednak nie jest to firma i już.

    > zarejestrować i rozliczać się tam z podatków, mimo, że mieszkasz
    > gdzie indziej - np. w Lublinie.

    Z VATu tak się da!

    Możesz zgłosić miejsce prowadzenia DG jako JEDYNE stałe miejsce
    prowadzenia DG i wtedy VAT rozliczać tam gdzie przedsiębiorstwo.
    Z dochodowego - nie, bo do dochodowego liczą się różniste "źródła"
    więc przyjęli że masz składać "w domu".

    pzdr, Gotfryd

  • 65. Data: 2013-08-23 19:44:05
    Temat: Re: Użyczenie częścimieszkania ne=?UTF-8?Q?sied=3D=3FUTF=2D8=3FB=3FemlixJkgZmlybXkgcHJ6ZXogb3NvYsSZIHogSU?==?UTF-8?Q?kgZ3J1cHkgcG9kYXRrb3dlag=3D=3D=3F=3D?=
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Aug 2013, Deflegmator wrote:

    > Ok, a jak to wygląda wtedy od strony podatkowej? W koszta wliczamy
    > utrzymanie użyczonej części lokalu pod adresem prowadzenia DG?

    Tylko koszta PONIESIONE i UDOKUMENTOWANE (DW może być tylko
    w określonych przypadkach).
    Jeśli mamy użyczenie, to oczywiście wydatków nie ma, więc nie
    ma i kosztów.
    A do reszty odniosę się obok :)
    Tak BTW - jest osobna grupa, .prawo.podatki i tam zFUTuję "resztę"
    podatkową.

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2013-08-23 20:10:42
    Temat: FUW: Użyczenie części mieszkania ne siedzibę firmy przez osobę z II grupy podatkowej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning ->.podatki
    On Wed, 21 Aug 2013, Deflegmator wrote:

    > Witam,
    >
    > Nurtuje mnie parę kwestii... :)
    >
    > Jakie zapisy powinny

    No i masz.
    "Powinny" oznacza pytanie o PRZYMUS prawny.
    Tym samym pytasz WYŁĄCZNIE o to, co potocznie określa się
    słowem "musi" ;>
    Klops, ale ja się ograniczał nie będę i już.

    > się znaleźć w umowie użyczenia części lokalu
    > mieszkalnego na siedzibę jednoosobowej firmy, jeśli właścicielem
    > mieszkania jest osoba z drugiej grupy podatkowej (mąż siostry)?
    > Czy korzystniej

    No właśnie.
    Skoro jest wybór, to nie ma prostego "powinien".

    > będzie takie użyczenie potraktować jako świadczenie
    > nieodpłatne, czy jednak lepiej w umowie zawrzeć klauzulę, że
    > właściciel firmy będzie pokrywał część wydatków mieszkaniowych
    > - np. czynsz i rachunki - w kwocie proporcjonalnej do użyczonej
    > powierzchni? Co będzie lepsze z punktu widzenia rozliczeń z US?

    A to zależy czy z p. widzenia właściciela, korzystającego czy US.
    :P

    Streszczenie:
    - dla nieodpłatnego korzystania (użyczenia) od relatywnie niedawna
    (ze 3 lata, wraz ze zniesieniem "podwójnego opodatkowania"
    umowy użyczenia lokalu) jest ZWOLNIENIE:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20130622,zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i
    darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    ---
    (zastrzeżenie ust.20 to umowy o pracę i "pracodopododbne")

    > Powierzchnia będzie symboliczna - firma będzie prowadziła
    > działalność w całym kraju a adres potrzebny jest właściciwie
    > tylko do rejestracji i do celów korespondencyjnych.

    To ja bym się nie przejmował.

    > Jak sprawa wygląda od strony podatkowej?
    > Czy przy np. nieodpłatnym korzystaniu z części lokalu
    > odprowadza się jakiś podatek?

    Co do zasady tak, co do wyjątku nie :)

    > A jesli tak - jak go wyliczyć?

    Poproszę o łatwiejszy zestaw pytań ;>
    Należy wziąć "wartość rynkową".
    I tu przeciętny podatnik leży i kwiczy, bo skarbówka ma
    u siebie listing takich ujawnionych przypadków w okolicy,
    a na ogół są to "wysokowartościowe" przypadki, więc
    rzuci później tekstem że "pan X podnajmował w hipermarkecie
    2 metry kwadratowe za 700zł miesięcznie" i co im zrobisz
    (dobra, przesadzam, bo powinnien być "porównywalny przypadek",
    ale i taki może istnieć).

    > A jak sprawa wyglądałaby przy użyczeniu w zamian za
    > pokrycie części kosztów mieszkania?

    Pokrycie kosztów lokalu Z ZAŁOŻENIA leży po stronie korzystającego!

    To, że potocznie bardzo wiele osób przekręca znaczenie słowa
    "czynsz", wcale nie uprawnia, aby tak robić z prawnego p. widzenia.
    Czynsz to jest DOCHÓD WŁAŚCICIELA.

    Opłata za ogrzewanie, za wodę, za śmieci, za sprzątanie klatki
    schodowej, za windę i setka innych opłat eksploatacyjnych
    to NIE JEST CZYNSZ.
    KC masz tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Zasada jest taka: "podatki nie tworzą zdarzeń, tylko wyliczają
    podatek od zdarzeń określonych przepisami".
    Czyli najpierw wg przepisów, głównie kodeksów (cywilnego, pracy,
    ustawy o prawach autorskich, własności intelektualnej itede)
    klasyfikujesz zdarzenie, "co to jest za zdarzenie", potem szukasz
    stosownej przegródki w ustawach podatkowych.

    Teraz czytasz art.713 i masz pełną jasność.

    Natomiast z przepisu wynika iż osoba z II grupy może "w naturze"
    udzielić DOWOLNYCH świadczeń i będą one zwolnione z podatku,
    więc niezapłacenie za "przypadającą" część ogrzewania itede
    IMO jest równie skutecznie zwolnione z podatku.

    Czyli nie płacąc nic lub płacąc NIE WIĘCEJ niż część kosztów
    wynikłą z udziału poprzez korzystanie, IMO podatku nie
    będzie.
    UWAGA!
    Kiedyś wywodziłem, dlaczego moim zdaniem "fundusz remontowy"
    NIE stanowi takiego kosztu! (jest kosztem właściciela,
    stanowiącym odpowiednik "wydatku na amortyzację"),
    nie łapie się IMO pod wydatki eksploatacyjne i mam
    wątpliwość - na mój gust należy go zaliczyć do czynszu
    (zysku właściciela: właściciel zyskuje na "odnawianiu"
    lokalu do stanu lepszego, niż byłby w wyniku "zwykłej
    eksploatacji").
    Natomiast zapłacenie WIĘCEJ wygeneruje podatek u osoby
    która lokal udostępnia.

    > Nie bardzo też wiem, jak w
    > takim przypadku należałoby dokumentować te wydatki - właściciel
    > mieszkania rachunku przecież nie wystawi...

    Dla wyznaczenia KOSZTÓW z tutułu OPŁAT jest stosowny przepis,
    w rozporządzeniu o KPiR (nie napisałeś o formie opodatkowania!),
    rozlicza się proporcjonalnie do powierzchni.
    Kropka.
    Nie ma "rozliczania po czasie", flejm jest w archiwach.

    Jakby o ścisłość chodziło, to sam (DG "u siebie") nie
    rozliczam kosztów "biurka z komputerami", nie ma takiego
    przymusu.

    Z archiwami jest problem, wiele na to nie poradzę, ale można
    szukać pośrednio - googlem przeszukiwać strony bramek
    news->www, sporo da się odszukać.

    Sprawy które pozostają na .prawo pozostają w osobnych
    gałęziach wątku :)

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2013-08-23 20:21:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Aug 2013, Deflegmator wrote:

    > No i ostatnia rzecz - czy
    > istnieje niebezpieczeństwo, że z powodu prowadzenia DG w prywatnym
    > mieszkaniu administracja osiedla podniesie w nim czynsz?

    Istnieje.
    Tu jest problem taki, że moim zdaniem prowadzący DG o charakterze
    "papiery firmy w komputerze" (bez przyjmowania klientów, trzymania
    towarów itede) wygrałby sprawę, jeśliby sp-nia procesowała się
    o wyższe opłaty eksploatacyjne "z tytułu DG", bo w tym przypadku
    byłyby one nieuzasadnione.
    Ale to trzeba przeczytać regulamin sp-ni i nikt Ci z góry nie
    powie, czy trzeba się nastawić na ew. "walkę".

    Na mój gust, ryzyko takich żądań jest niższe niż ćwierć procenta.
    Po pierwsze, nie dowiedzą się.
    Po drugie, nawet jakby istniał taki zapis, musiałby trafić
    się twardogłowy upierający się iż od samego faktu zgłoszenia
    DG należy się wyższy czynsz.
    Dopiero po trzecie jest sąd i IMO sprawa RACZEJ do wygrania.

    POŚREDNIO sprawa wiąże się z podatkiem od nieruchomości :)
    Ale tu jest w miarę jasno - w przeszłości były wyroki
    (w tych źle dostępnych archiwach były wskazane), że dopóki
    lokal "nie utraci charakteru mieszkalnego", to podatek
    "gospodarczy" się nie należy.

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2013-08-23 23:09:42
    Temat: Re: Użyczenie części mieszkania ne siedzibę fir=?utf-8?Q?my_przez_osob=C4=99_z_II_grupy_podatkowej?=
    Od: "Deflegmator" <w...@M...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > (w tych źle dostępnych archiwach były wskazane), że dopóki
    > lokal "nie utraci charakteru mieszkalnego", to podatek

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jesteś wielki - bo w klarowny, rzeczowy
    i pozbawiony uszczypliwości sposób wyjaśniłeś rozwiałeś moje
    wątpliwości. Pozdrawiam i subskrybuję grupę podatkową. :)

    --
    Deflegmator

  • 69. Data: 2013-08-24 13:37:18
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    > byłyby one nieuzasadnione.[...]
    > Dopiero po trzecie jest sąd i IMO sprawa RACZEJ do wygrania.

    Ale podobnie jest z prądem - ten dla ludności jest o wiele tańszy niż
    ten dla firm. I o ile wiem. Ba, teraz pojawiła się oferta komórkowa (nju
    mobile) która jest skierowana tylko dla ludności (tj - odmówili mi
    wystawienia faktury z danymi firmowymi, lub choćby wpisania nipu ).

    I czy to jest uzasadnione? IMHO jest. Mają jedną ofertę dla ludności,
    inną dla przedsiębiorców. Tak samo spółdzielnia ma prawo mieć inne
    stawki dla firm a inne dla niefirmowych mieszkańców.

    p. m.

  • 70. Data: 2013-08-24 15:51:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Aug 2013, m wrote:

> [...]
    > która jest skierowana tylko dla ludności (tj - odmówili mi wystawienia
    > faktury z danymi firmowymi, lub choćby wpisania nipu ).

    Ale tu jest szczegół.
    Oferta jest jaka jest - przyjmujesz albo nie, do widzenia.
    Natomiast *OPŁATY* o których mówimy, wcale NIE SĄ CZYNSZEM!
    To nie jest wynik dobrowolnej umowy ze sp-nią, to jest "zwrot kosztów"
    które sp-nia ponosi i rzecz jasna musi nimi obciążyć spółdzielców,
    w tym w roli zarządcy wspólnoty mieszkaniowej obciążyć niespółdzielczych
    właścicieli lokali (o ile tacy są).

    > I czy to jest uzasadnione? IMHO jest. Mają jedną ofertę dla ludności, inną
    > dla przedsiębiorców.

    No właśnie :)

    > Tak samo spółdzielnia ma prawo mieć inne stawki dla firm
    > a inne dla niefirmowych mieszkańców.

    Zaraz, a to jest LOKATOR który NIE JEST spółdzielcą i rozważamy
    wyższy CZYNSZ ("goły zysk" dla właściciela) czy też KOSZTY, które
    są doliczane do kwitka z rozliczeniem?

    Bo to są dwie zupełnie różne rzeczy :)
    Jeśli lokator korzysta ze swojego lub "swojego" (spółdzielczego,
    czy to własnościowego prawa do lokalu czy lokatorskiego) mieszkania,
    to na mój gust sp-nia nie może go obciążać opłatami z kapelusza.
    Przyznaję, że prawo sp-cze czytałem tylko po łebkach, bo mnie
    dotyczy tylko UoWL :), ale nie podejrzewam aby sp-ca "lokatorski"
    mógł być obciążany *czynszami*: do sp-ni przystępuje się po to,
    aby być "współwłaścicielem społecznym".

    Oczywiście jak wynajął lokal jako nie-spódzielca, to zgodził
    się na umowę (w tym elementy pochodzące z regulaminu wynajmowania).

    Teraz pasuje?

    pzdr, Gotfryd