-
11. Data: 2007-11-13 16:00:36
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 13 Nov 2007, Marcin Debowski wrote:
> Ale wątkoinicjator napisał, że jest pośrednikiem, czyli prawie na pewno
> sprzedaż konsumencka nie wchodzi w grę.
Hm... przeczytałem uważniej, i widzę że wątkotwórca faktycznie
nie napisał, na jakiej podstawie *przyjął* reklamację.
Rozumiałem, że zrobił to na podstawie reklamacji sklepu, który
przyjął ją na podstawie reklamacji konsumenta, ale masz rację,
wcale tak nie musiało być.
pzdr, Gotfryd
-
12. Data: 2007-11-14 08:17:49
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: "sotb" <s...@n...netu>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711131657380.1396@athlon64...
> On Tue, 13 Nov 2007, Marcin Debowski wrote:
>
>> Ale wątkoinicjator napisał, że jest pośrednikiem, czyli prawie na pewno
>> sprzedaż konsumencka nie wchodzi w grę.
>
> Hm... przeczytałem uważniej, i widzę że wątkotwórca faktycznie
> nie napisał, na jakiej podstawie *przyjął* reklamację.
> Rozumiałem, że zrobił to na podstawie reklamacji sklepu, który
> przyjął ją na podstawie reklamacji konsumenta, ale masz rację,
> wcale tak nie musiało być.
Przyjąłem reklamację klienta indywidualnego.
SOTB
-
13. Data: 2007-11-14 08:19:55
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: "sotb" <s...@n...netu>
Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
news:ojio05-i1t.ln1@ziutka.router...
> Dnia 13.11.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
>> Jestem pośrednikiem w handlu sprzętem komputerowym.
>> W maju tego roku wysłałem do firmy ASBIS uszkodzoną nagrywarkę LITEON
>> (krótko przed upływem rękojmii/gwarancji). Została wymieniona na nową. Po
>
> Dochodziłeś roszczeń z tyt. rękojmi czy gwarancji? Akurat tu jest to
> ważne. W przypadku gwarancji jej termin biegnie po wymianie od nowa. W
> przypadku rękojmi, nie.
Z tytułu rękojmii, ale po telefonie do hurtownika (muszę uściślić)
otrzymałem informację, że na gwarancji nie przyjmie. Bo nie. Bo musi się
trzymać zasad/ przepisów jakie mają we firmie.
SOTB
-
14. Data: 2007-11-14 08:20:58
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: "sotb" <s...@n...netu>
Użytkownik "Waldek "Jakec" Bulkowski" <j...@o...pl> napisał w
wiadomości news:1lklucslbzpyr$.k6leiinc24g0.dlg@40tude.net...
> Dnia Tue, 13 Nov 2007 20:40:56 +0800, Marcin Debowski napisał(a):
>
>> Dnia 13.11.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
>>> Jestem pośrednikiem w handlu sprzętem komputerowym.
>>> W maju tego roku wysłałem do firmy ASBIS uszkodzoną nagrywarkę LITEON
>>> (krótko przed upływem rękojmii/gwarancji). Została wymieniona na nową.
>>> Po
>>
>> Dochodziłeś roszczeń z tyt. rękojmi czy gwarancji? Akurat tu jest to
>> ważne. W przypadku gwarancji jej termin biegnie po wymianie od nowa. W
>> przypadku rękojmi, nie.
>
> Dlaczego uważasz, że termin gwarancji biegnie na nowo? Gwarancja jest
> dobrowolna i w sumie może mieć wszelakie ograniczenia...
> Lite-On chyba od zawsze robił tak, że gwarancja obowiązuje na jakiś tam
> czas liczony od momentu zakupu sprzętu - bez względu na to, czy był
> wymieniany na nowy...
Hmm. Sądziłem, że jak nagrywajka jest wymieniona na nową to jest gwarancja
producenta. Muszę to sprawdzić
SOTB
-
15. Data: 2007-11-14 08:36:33
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: "sotb" <s...@n...netu>
Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
news:20lo05-hmt.ln1@ziutka.router...
> Dnia 13.11.2007 Waldek "Jakec" Bulkowski <j...@o...pl> napisał/a:
>> Dnia Tue, 13 Nov 2007 20:40:56 +0800, Marcin Debowski napisał(a):
>>> Dnia 13.11.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
>>>> Jestem pośrednikiem w handlu sprzętem komputerowym.
>>>> W maju tego roku wysłałem do firmy ASBIS uszkodzoną nagrywarkę LITEON
>>>> (krótko przed upływem rękojmii/gwarancji). Została wymieniona na nową.
>>>> Po
>>> Dochodziłeś roszczeń z tyt. rękojmi czy gwarancji? Akurat tu jest to
>>> ważne. W przypadku gwarancji jej termin biegnie po wymianie od nowa. W
>>> przypadku rękojmi, nie.
>> Dlaczego uważasz, że termin gwarancji biegnie na nowo? Gwarancja jest
>> dobrowolna i w sumie może mieć wszelakie ograniczenia...
>
> To przy sprzedaży konsumenckiej. Przy niekonsumenckiej (a to ten
> przypadek) mamy:
> Art. 581. (224) § 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant
> dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od
> wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin
> gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub
> zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy,
> przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
czerwiec 2005 - zakup we firmie BESTCOM (firma nie istnieje) gwarancja
producenta
marzec 2007 - zepsuła się
maj 2007 - do tego czasu szukałem firmy, która ją naprawi. Jakimś cudem
dostałem od Bestcoma nr faktury datę zakupu i nazwę sprzedawcy. Została
wysłana do ASBIS
przełom maja i czerwca 2007 - otrzymałem nowy egzemplarz
październik 2007 - nowy egzemplarz popsuł się
Hmm. Nagrywarka nie była wymieniana przez gwaranta, czyli producenta.
Została wymieniona przez ASBIS na zasadach rękojmii.
Ale sądziłem, że ASBIS jako dostawca, jest zobowiązany przekazać
producentowi nagrywarkę w celu naprawy gwarancyjnej.
Ciekawe co by było gdyby Bestcom musiał ją do ASBISa odesłać? Też by
odmówili?
SOTB
-
16. Data: 2007-11-14 09:55:00
Temat: Re: Uszkodzona nagrywarka, a rękojmia.
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
Dnia 14.11.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
> czerwiec 2005 - zakup we firmie BESTCOM (firma nie istnieje) gwarancja
> producenta
> marzec 2007 - zepsuła się
> maj 2007 - do tego czasu szukałem firmy, która ją naprawi. Jakimś cudem
> dostałem od Bestcoma nr faktury datę zakupu i nazwę sprzedawcy. Została
> wysłana do ASBIS
> przełom maja i czerwca 2007 - otrzymałem nowy egzemplarz
> październik 2007 - nowy egzemplarz popsuł się
Dobrze. To będzie to tak. Po pierwsze, MZ możesz zrobić coś jedynie w
sytuacji gdy Twój klient był konsumentem (kupił prywatnie) i reklamował w
obu przypadkach z tyt. niezgodności z umową (wygląda z Twoich opisów, że
tak było). Wtedy mamy:
Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od
wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany
towaru. [..]
Sprzedawca to Ty.
I wtedy możesz zrobić co sugerował Gotfryd:
Art. 12.
1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru
konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania
lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o
skutkach niewykonania zobowiązań.
Tylko że MZ to może nie być wcale ASBIS a raczej powinien być producent
bo ciężko będzie chyba przypisać temu pierwszemu zaniedbania lub
działanie skutkujące niezgodnością.
--
Marcin