  • 1. Data: 2005-10-06 21:25:22
    Temat: Ustawowy ryczałt w Sp-niach Mieszkaniowych
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Jaki jest *ustawowy* ryczałt za wodę oraz *ustawowy* ryczałt za centralne
    ogrzewanie w mieszkaniach spółdzielczych?

    Moja sąsiadka, która ma takie samo mieszkanie jak ja, mieszka 3 piętra niżej
    płaci czynsz w wysokości 300 zł (pokazała mi swój aneks czynszowy),
    natomiast ja płacę 380 zł - już od lat. Trochę mi jakiś czas temu
    zmniejszyli, bo płaciłam 420 zł oczywiście oprócz dodatkowych faktur z
    administracji za wodę i centralne ogrzewanie.

    Sprawa jest dla mnie bardzo pilna, bo jestem nastawiona bojowo i jutro
    wybieram się do administracji.

    --
    Kaja

  • 2. Data: 2005-10-06 21:34:28
    Temat: Re: Ustawowy ryczałt w Sp-niach Mieszkaniowych
    Od: "Adam Puzio" <p...@a...pl>

    mój brat wymusił zainstalowanie licznika ciepła na ogrzewanie i za tamten
    rok dostał zwrot ponad 900zł za wpłacone zaliczki.

  • 3. Data: 2005-10-06 21:37:58
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Kaja napisał(a):
    > Jaki jest *ustawowy* ryczałt za wodę oraz *ustawowy* ryczałt za centralne
    > ogrzewanie w mieszkaniach spółdzielczych?

    Za wodę *i* ścieki płacą mieszkańcy danego mieszkania, a za ogrzewanie
    metry kwadratowe. Może różnica tkwi w liczbie osób w każdym z mieszkań
    *ORAZ* w różnicy powierzchni? Mieszkania w tym samym pionie mogą się
    różnić - im wyżej tym więcej metrów (niewiele, ale zawsze).

    M.

  • 4. Data: 2005-10-06 22:05:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Puzio" <p...@a...pl> napisał w wiadomości

    Montaż licznika ciepła w jednym mieszkaniu w wielomieszkaniowym
    budynku nie ma absolutnie sensu. Taki pomiar nic nie daje. Można tego
    z łatwością dowieść empirycznie wyłączając na jakiś czas ogrzewanie w
    takim mieszkaniu. Okaże się, że temperatura nie spadnie do poziomu tej
    za oknem. Grzać będą sąsiedzi. Z tego między innymi powodu w budynkach
    stosuje się podzielniki, a nie liczniki. Kolejnymi powodami
    nieużywania liczników jest cena urządzenia (muszą być zresztą co
    najmniej dwa) oraz konieczność przebudowy sieci CO (bo inaczej
    będziesz musiał mierzyć na każdym grzejniku), no góra na każdym
    pionie.

    W konsekwencji, to sprawa jest mocno kontrowersyjna. Jeśli faktycznie
    jego opłaty spadły o 900 zł, to teraz pozostaje do wyjaśnienia kwestia
    kto za niego płaci. Wystarczy prześledzić historię rachunków w
    budynkach, w których podzielniki są montowane "na raty". Zawsze na
    początku osoby instalujące zyskują. Tak się tworzy system. Ponieważ
    koszt ogrzewania budynku od zamontowania podzielnika raczej radykalnie
    nie spadnie, to skoro ci wybrańcy płacą mniej, to pozostali płacą
    więcej. To zachęca i ich do zamontowania podzielników. Najbardziej
    krytyczna chwila następuje, gdy założymy wszystkim podzielniki.
    Wówczas wszystkim musi ciepło podrożeć, bo przecież dzielimy tę samą
    kwotę, a podzielniki zmieniają jedynie sposób jej podziału.

    Dodatkowo całe zamieszanie moim zdaniem jest cokolwiek problematyczne
    z tego powodu, że za obsługę podzielników też trzeba zapłacić i to nie
    mało. W ostatecznym rozrachunku, to moim zdaniem najwięcej na tym
    zyskuje firma zakładająca podzielniki i je obsługująca.

  • 5. Data: 2005-10-06 22:29:18
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Thu, 06 Oct 2005 23:37:58 +0200, *Maciej Bebenek*
    <news:di45ht$2cj$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał(a):

> [...]
    > *ORAZ* w różnicy powierzchni? Mieszkania w tym samym pionie mogą się
    > różnić - im wyżej tym więcej metrów (niewiele, ale zawsze).

    Chodzi mi tylko o to jaki jest *ustawowy ryczałt (woda i co)* przypadający
    na jedną osobę.
    Chyba jest gdzieś prawnie ustalone jaki jest ryczałt na 1 osobę?

    Moja sąsiadka ma identyczne jak moje mieszkanie.
    Rachunki za co i wodę dostarczane są oddzielnie, bo są liczniki.
    Odejmują od ryczałtu, ale mnie to nic nie obchodzi, bo jakim prawem ja płacę
    czynsz (mój aneks czynszowy) o ponad 70 zł. większy niż sąsiadka.
    Chodzi mi o prawne ustalenia, a nie widzimisie administracji osiedla.

    --
    Kaja

  • 6. Data: 2005-10-06 23:03:04
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Thu, 6 Oct 2005 23:34:28 +0200, *Adam Puzio*
    <news:di45p3$2qc$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał(a):

    > mój brat wymusił zainstalowanie licznika ciepła na ogrzewanie i za tamten
    > rok dostał zwrot ponad 900zł za wpłacone zaliczki.

    My też mamy zainstalowane liczniki (teraz elektroniczne), ale na to
    przychodzą oddzielne r-ki - jak juz napisałam. Nigdy nie miałam nadpłaty (
    raczej kolosalne niedopłaty), choć ryczałt w moim czynszu widnieje. Kiwają
    ludzi jak mogą po prostu.

    Zajrzyj może do swojego, czy brata aneksu czynszowego i sprawdź jaki
    masz/macie ryczałt za wodę i c.o -na 1 osobę.
    Chyba jakieś prawo istnieje?
    Na "gębę" te ryczałty ustalają (szczególnie za c.o), czy co?

    --
    Kaja

  • 7. Data: 2005-10-07 19:31:19
    Temat: Re: Ustawowy rycza?t w Sp-niach Mieszkaniowych (troche d?ugie)
    Od: zgredek <z...@p...onet.pl>

    In <di4761$6ha$1@nemesis.news.tpi.pl> Robert Tomasik wrote:

    Witam.

    Do ko?ca si? z t? opini? nie zgodz?. Poniewa? przeszed?em procedur?
    instalacji podzielników dwa lata temu mog? dorzuci? co? ze swoich
    wniosków , a mianowicie: gdy nie by?o podzielników moja spó?dzielnia
    wymusza?a op?at? ze ogrzewanie zgodnie z regulaminem spó?dzielni tj.
    maksymalne zu?ycie dla danej wielko?ci mieszkania + 15% za to w?a?nie ?e
    brak podzielników. Rachunki sk?ada?y si? z dwóch cz??ci: zaliczki
    pobieranej co miesi?c w czynszu oraz rozliczenia zu?ycia po sezonie
    grzewczym. Kwotowo by?o to mniej wi?cej jakie? 140pln co miesi?c (co
    daje prawie 1700pln za 12m-cy) i po sezonie kolejne 550pln tytu?em
    rycza?tu-"kary" za nieopomiarowane mieszkanie. Razem wysz?o 2250pln za
    sezon grzewczy. Natomiast po za?o?eniu podzielników sytuacja zmieni?a
    si? do?? mocno. Kwota zaliczki zosta?a ustalona na ?rednim poziomie dla
    danego metra?u co da?o 112pln i po sezonie opomiarowanym zwrot z tytu?u
    nadp?aty w kwocie jakie? 460pln. Podsumowuj?c : 1344 w zaliczkach z
    czego do zwrotu 460 pln co da?o w sumie 884pln ogólnych kosztów
    ogrzewania za sezon opomiarowany. Tak wi?c ró?nica jest i to powa?na.
    2250pln a 884pln. Dodam ?e jeden z s?siadów mieszkaj?cy na parterze
    czteropi?trowego bloku musia? zap?aci? ponad 1000pln niedop?aty za
    ogrzewanie bez podzielników. Na marginesie podobnie sprawa wygl?da z
    wodomierzami. Ci którzy ich nie maj? p?ac? rycza?ty wzi?te z sufitu, np:
    6 metrów sze??./ osob? miesi?cznie. A zu?ycie przy wodomierzu wychodzi
    oko?o 1,5-2m3. Przy 4-osobowej rodzinie ró?nice s? astronomiczne. W jaki
    sposób mo?na zu?y? 6 ton (6000 litrów) wody miesi?cznie przez 1-n? osob? !!!???

    Pozdrawiam
    Zgredek

  • 8. Data: 2005-10-07 20:02:14
    Od: "kicurek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > W konsekwencji, to sprawa jest mocno kontrowersyjna. Jeśli faktycznie
    > jego opłaty spadły o 900 zł, to teraz pozostaje do wyjaśnienia kwestia

    Ale bzdury za przeproszeniem Waść piszesz.
    Byłem w tej komfortowej sytuacji, że budynek jest nowowybudowany i liczniki
    ciepła (przy wejściu do każdego mieszkania) miałem od razu zamontowane.
    Ale to nie przeszkodziło Spółdzielni, przynajmniej z początku, naliczać mi tzw.
    średni ryczałt za CO w kwocie 180 zł/m-c: tyle średnio liczą tym co mają
    mieszkanie o identycznym metrażu.
    Ale po roku dostałem ogromny zwrot za centralne -> teraz łącznie z abonamentem
    (35 zł) płacę miesięcznie niecałe 60 zł(!!) za CO i mam ciepło w mieszkaniu!
    Dodatkowo mieszkam na parterze oraz z 3 stron mam pokoje rogowe, czyli ściany
    zewnętrzne budynku. Więc oprócz góry prawie nikt mnie "nie grzeje" a mam
    ciepło. Inna sprawa, że to nowe budownictwo, ale teraz nawet stare bloki są
    ocieplane.
    Na podzielnikach ubywa tej rtęci (czy czegoś tam) nawet jak włączymy grzejnik
    elektryczny zamiast kaloryfera, jak się ociepli w zimie do +20°C (co się u nas
    zdarza nierzadko), to też ubywa, czyli niby "zużywamy" energię.
    A to bzdura bo nic nie zużywamy.
    Licznik zużycia w GJ - polecam!:))

  • 9. Data: 2005-10-07 22:03:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    U?ytkownik "zgredek" <z...@p...onet.pl> napisa? w wiadomoœci

    Nie wiem zatem czemu si? ze mn? nie zgadzasz. Przed opomiarowaniem
    p?aci?eœ ponad 2.000 z?. Po 1.000 z?. A zu?ywasz mniej ciep?a? W?aœnie
    o to chodzi, ?e w sposób ekonomiczny przymusza si? do tego
    opomiarowania.

    PS: Zrób coœ z kodowaniem, bo bardziej si? domyœlam, co napisa?eœ, ni?
    odczytuj?. Albo pisz bez polskich znaków.

  • 10. Data: 2005-10-10 08:18:27
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 8 paź o godzinie 00:03, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > PS: Zrób coœ z kodowaniem, bo bardziej si? domyœlam, co napisa?eœ, ni?
    > odczytuj?. Albo pisz bez polskich znaków.

    LOL