  • 151. Data: 2007-06-12 12:20:48
    Temat: Re: Ustanawianie wlasnych regulaminow
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 12-06-2007 o 10:57:18 Henry (k)
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał(a):

    > Znaczy jak wejdę i pomogę komuś wyjść z wózkiem to zawarłem umowę
    > przewozu, albo gdy jakaś babcia poprosi mnie żebym jej siatkę
    > z ziemniakami wniósł do autobusu? No powiedz jeszcze że kanar się
    > przyczepi że biletu nie skasowałem ;-)

    Tez nie nalezy tego sprowadzac do absurdu. Ale mozna sie tylko domyslac o
    jakie "wejscie" moglo chodzic.

    > A poza tym akurat zawieranie umowy z przewoźnikiem jest określone
    > w Prawie Przewozowym i to prawo pozwala przewoźnikowi na ustalanie
    > szczegółowych zasad.

    Bazowalem na regulaminie warszawskim. Tam akurat jest ta wersja.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 152. Data: 2007-06-12 15:01:15
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 12 Jun 2007 14:20:48 +0200, Jasko Bartnik napisał(a):

    > Tez nie nalezy tego sprowadzac do absurdu. Ale mozna sie tylko domyslac o
    > jakie "wejscie" moglo chodzic.

    No właśnie jest to logiczne że wchodząc do autobusu chcesz
    zostać gdzieś zawiezionym, więc powinna łączy Cię z przewoźnikiem
    umowa. I po to umieszczono ten punkt w Prawie Przewozowym.
    Ale nie jest logiczne to że wchodząc do jakiegoś budynku zaczyna
    Cię obowiązywać jakaś umowa z jego właścicielem/zarządcą - więc takich
    zapisów w prawie nie ma.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 153. Data: 2007-06-12 18:23:29
    Od: Andrzej Wróblewski <c...@c...pl>

    > Ja bym to ujal tak: mozna wyprosic. Za co sie wyprasza to juz wylacznie
    > sprawa wlasciciela i wypraszany nie musi otrzymywac zadnego uzasadnienia.

    Ja bym to ujal tak: "mozna" wyprosic, tak samo jak mozna wyprosic
    murzyna, homoseksualiste czy kobiete. Tylko potem taki wlasciciel moim
    zdaniem naraza sie na zarzut dyskryminacji ze wzgledu na jakas
    okolicznosc nie bedaca wykroczeniem poza normalne obyczaje, prawo,
    estetyke itd.

    Fotografowanie nie jest zabronione prawem, wiec jest normalnym
    obyczajem. Wypraszanie z tego powodu z supermarketu jest rodzajem
    dyskryminacji (to tak, jakby wypraszac ludzi w trampkach). Ciekaw jestem
    tylko, jaki przepis prawa sankcjonuje taki swoisty rodzaj dyskryminacji.
    Mozna wyrzucac ludzi, ktorzy np. krzycza na caly sklep. Ale czy mozna
    wyrzucac ludzi, ktorzy szepcza? Mozna wyrzucac ludzi, ktorzy urzadzili
    sobie bieg przez przeszkody pomiedzy polkami na 100 okrazen,
    przeszkadzajac ludziom dokonujacym zakupy. Ale czy mozna wyrzucic
    czlowieka, ktory co jakis czas pstryknie fotke i nikomu nie wadzi?

    Moze wiec ktos powie: jaki paragraf moze naruszyc wlasciciel sklepu,
    ktory wyrzuca kogos nie zachowujacego sie wbrew obyczajom, nie lamiacego
    prawa, nie wywolujacego odrazy, nie przeszkadzajacego innym klientom, itd?

    Pozdrawiam,

    Andrzej

  • 154. Data: 2007-06-12 18:30:59
    Od: Andrzej Wróblewski <c...@c...pl>

    > Możesz powiesić, wyegzekwować niczego nie możesz. Natomiast możesz iść do
    > sądu i starać się udowodnić, iż patrzenie jest deliktem, za który należy
    > się Tobie zadośćuczynienie bądź odszkodowanie.

    I chyba na tej samej zasadzie moze wywiesic "zakaz fotografowania", ale
    wyegzekwowac nie moze... a nakaz opuszczenia obiektu ze wzgledu na taka
    okolicznosc jest wykorzystaniem nieuzasadnionej okolicznosci dla
    usprawiedliwienia lamania prawa, ktorym jest zmuszanie do okreslonego
    zachowania. W koncu wszyscy zapomnieli o jednym. "Sklep otwarty od 10:00
    do 18:00" lub "Osrodek czynny w godzinach 11:00 - 19:00" jest
    zezwoleniem na wejscie na teren i PRZEBYWANIE NA NIM dowolnej osoby, w
    dowolnym czasie, w wyznaczonych godzinach. Wyproszenie jest aktem
    cofniecia tego ogolnego zezwolenia i moze byc stosowane tylko w
    przypadkach uzasadnionych naruszeniem prawa, obyczaju, itd... A
    fotografowanie takim naruszeniem nie jest (w ujeciu oceny ogolu).

    Przepisy porzadkowe sa od tego, zeby regulowac takie rzeczy, jak warunki
    wstepu do danego obiektu. Ich konstrukcja nie moze jednak zawierac
    przepisow lamiacych prawo, nawolujacych do lamania prawa, czy
    naruszajacych wolnosci zagwarantowane przez prawo.

    Pozdrawiam,

    Andrzej

  • 155. Data: 2007-06-12 18:38:48
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Andrzej Wróblewski wrote:

> [...]
    > zdaniem naraza sie na zarzut dyskryminacji ze wzgledu na jakas
    > okolicznosc nie bedaca wykroczeniem poza normalne obyczaje, prawo,

    Fajnie... jak do Twojego domu chce wejść Murzyn, a Ty go nie wpuścisz,
    to uważasz że on potem może żądać żebyś jednak go wpuścił, bo przecież
    dyskryminacja?

    [...]

    > Moze wiec ktos powie: jaki paragraf moze naruszyc wlasciciel sklepu,
    > ktory wyrzuca kogos nie zachowujacego sie wbrew obyczajom, nie lamiacego
    > prawa, nie wywolujacego odrazy, nie przeszkadzajacego innym klientom, itd?

    A jaki paragraf naruszasz wyrzucając Murzyna ze swojego domu?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 156. Data: 2007-06-12 19:38:08
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    > W książkach o literaturze czy sztuce używanie prac objęctych PA bez
    > zgody autora lub bez zapłacenia mu nie jest ok.

    Czyli aby wydać książkę na temat programowania w języku programowania
    Python powinno się mieć zgodę autora tego języka. Bo na gruncie
    polskiego prawa autorskiego języki programowania podlegają IMO
    ochronie prawnoautorskiej jako schematy baz danych.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 157. Data: 2007-06-13 08:29:57
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 12 Jun 2007 21:38:08 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

> [...]
    > polskiego prawa autorskiego języki programowania podlegają IMO
    > ochronie prawnoautorskiej jako schematy baz danych.

    No mam nadzieję że tak jest. Ktoś włożył w swoją pracę w opracowanie
    jezyka i jego upowszechnienie, to pewnie chciałby też mieć za co
    wykarmić swoją rodzinę.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 158. Data: 2007-06-13 08:40:39
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 12 Jun 2007 20:38:48 +0200, Piotr Kubiak napisał(a):

    > Fajnie... jak do Twojego domu chce wejść Murzyn, a Ty go nie wpuścisz,
    > to uważasz że on potem może żądać żebyś jednak go wpuścił, bo przecież
    > dyskryminacja?

    A czy wyproszenie kogokolwiek z centrum handlowego nie jest przypadkiem
    niezgodne z art 5 KC (mowa oczywiście o fotografowaniu, a nie np.
    chuligaństwie)?

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 159. Data: 2007-06-13 11:38:32
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    > No mam nadzieję że tak jest. Ktoś włożył w swoją pracę w opracowanie
    > jezyka i jego upowszechnienie, to pewnie chciałby też mieć za co
    > wykarmić swoją rodzinę.

    Akurat w przypadku Pythona licencja daje użytkownikowi dużą swobodę.
    Oczywiście można się spierać, czy licencja na interpreter Pythona
    obejmuje również sam język programowania jako taki.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 160. Data: 2007-06-13 11:43:10
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    Akurat w przypadku Pythona licencja daje użytkownikowi dużą swobodę.
    Oczywiście można się spierać, czy licencja na interpreter Pythona
    obejmuje również sam język programowania jako taki, ale IMO można
    rozpatrywać sam język jako dzieło zależne od interpretera i stosować
    odpowiednio punkty 2 i 3 licencji użytkownika interpretera CPython.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl