  • 1. Data: 2008-12-28 14:21:44
    Temat: Upoważnienie vs Pełnomocnictwo
    Od: "H5N1" <h...@w...pl>

    Czym różni się prawnie upoważnienie od pełnomocnitwa?
    Jeżeli zgodnie z prawem (Ustawą) wniosek może złożyć podmiot xxx, to czy w
    jego imieniu może tego dokonać również yyy? Na podstawie upoważnienia czy
    pełnomocnictwa?

  • 2. Data: 2008-12-28 19:02:46
    Temat: Re: Upoważnienie vs Pełnomocnictwo
    Od: "andie" <i...@o...pl>

    Użytkownik "H5N1" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jego imieniu może tego dokonać również yyy? Na podstawie upoważnienia czy

    To zależy o jaki wniosek chodzi.
    Pełnomocnictwa udziela się do dokonania czynności prawnej, a upoważnienia do
    cznności faktycznej.

    Andrzej

  • 3. Data: 2008-12-28 23:49:54
    Od: Roman Rumpel <r...@s...poczta.gazeta.pl>

    andie pisze:

    > To zależy o jaki wniosek chodzi.
    > Pełnomocnictwa udziela się do dokonania czynności prawnej, a
    > upoważnienia do cznności faktycznej.

    Możesz rozwinąć skąd to stwierdzenie i na czym oparte?

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 4. Data: 2008-12-29 20:33:32
    Od: "andie" <i...@o...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...poczta.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości:

    > Możesz rozwinąć skąd to stwierdzenie i na czym oparte?

    Ja to widzę następująco:

    Jeżeli chodzi o pełnomocnictwo, to art. 95, 96 K.C.

    Upoważnienie natomiast, jak wiadomo, nie jest uregulowane prawnie. Jednak,
    jeżeli ustawa do dokonania czynności prawnej przez przedstawiciela (nie
    ustawowego) wymaga pełnomocnictwa, zakłada się, że do tej czynności nie
    wystarcza upoważnienie. Upoważnienie natomiast jest wg mnie stosowane do
    czynności faktycznych, np. określonych w prawie administracyjnym, lub
    pocztowym - np. do odbioru korespondencji.

    Andrzej

  • 5. Data: 2008-12-29 22:59:06
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > Jeżeli chodzi o pełnomocnictwo, to art. 95, 96 K.C.
    >
    > Upoważnienie natomiast, jak wiadomo, nie jest uregulowane prawnie.

    a art 268a kpa???

> [...]
    > czynności faktycznych, np. określonych w prawie administracyjnym, lub
    > pocztowym - np. do odbioru korespondencji.

    Najprościej ujmując:
    upoważniony działa w imieniu mocodawcy i na jego rachunek
    pełnomocnik działa we własnym imieniu i na rachunek mocodawcy

    W potocznym rozumieniu, znaczenie słów pełnomocnictwo i upoważnienie
    pokrywają się. Dla przykładu mówimy o upoważnieniu do odbioru korespondencji
    a tak na prawdę jest to pełnomocnictwo do odbioru korespondencji.

    pozdrawiam
    grzech

  • 6. Data: 2008-12-30 19:49:00
    Od: "andie" <i...@o...pl>

    Użytkownik "grzech" <s...@p...onet.pl> napisał:

    > Dla przykładu mówimy o upoważnieniu do odbioru korespondencji a tak na
    > prawdę jest to pełnomocnictwo do odbioru korespondencji.

    Właśnie to nie jest MZ poełnomocnictwo, gdyż odbiór korespondencji nie jest
    czynnością prawną.

    andrzej

  • 7. Data: 2009-01-02 14:01:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2008, andie wrote:

    > Właśnie to nie jest MZ poełnomocnictwo, gdyż odbiór korespondencji nie jest
    > czynnością prawną.

    Jak wyjaśnisz fakt, że odebranie korespondencji urzędowej powoduje
    skutki prawne w postaci uznania adresata za powiadomionego?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-01-02 15:45:01
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ba, nieodebranie korespondencji tez powoduje skutki prawne w postaci uznania adresata
    za powiadomionego - najwyraźniej nieodebranie jest również czynnościa prawną ;-))
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2009-01-07 17:42:13
    Od: "andie" <i...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > Jak wyjaśnisz fakt, że odebranie korespondencji urzędowej powoduje
    > skutki prawne w postaci uznania adresata za powiadomionego?

    Poddaję się:)

    andie