  • 1. Data: 2005-09-07 11:23:59
    Temat: Umowa-zlecenie pomiędzy osobami fizycznymi
    Od: "Michał" <c...@p...fm>

    Witam wszystkich,

    Mam taką kwestię, która pewnie zainteresuje wielu dorabiających na umowę o
    dzieło. Temat był już przerabiany, ale na Googlach w pełni klarownej
    odpowiedzi nie znalazłem.

    1. Bezrobotna osoba A zawiera umowę zlecenie, musi się zatem z UP
    wyrejestrować. Aby zapewnić jej bezpłatną opiekę medyczną, warto zawrzeć
    jeszcze umowę-zlecenie na niewielką kwotę. Pytanie: czy taka umowa zapewni
    jej prawo do w/w? Tak/Nie - dlaczego?

    (Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ kosztuje około 200PLN i biorąc pod uwagę
    dochód czyni całą pracę nieopłacalną).

    2. Czy ja, osoba fizyczna nie prowadząca DG mogę zawrzeć z osobą A
    umowę-zlecenie np. na sprzątanie domu, powiedzmy na 50PLN miesięcznie?

    KC nie widzi przeciwwskazań, KP również twierdzi, że pracodawcą może być
    osoba fizyczna. Czy są jeszcze jakieś kruczki?

    3. Praktyka: Czy ktoś z czytających coś takiego robił? Jak wygląda robota
    papierkowa? Z tego, co dotychczas zdołałem wyczytać: zarejestrowanie A do
    ZUS, comiesięczne wysyłane druki do ZUS + opłacanie składek, druki do US +
    zaliczka na podatek, rozliczenie roczne. I pewnie jeszcze trochę innych.

    Jeśli ktoś coś takiego przerabiał, to proszę o informację.

    4. Praktyka II: Czy są jakieś ograniczenia co do przedmiotu takiej umowy?
    Czy może to być umowa na sprzątanie mieszkania jeżeli "prowadzę z A wspólnie
    gospodarstwo domowe" (nie jesteśmy małżeństwem)? A może lepiej by taką umowę
    zawarł ktoś z rodziny A? Sam nie widzę żadnych sensownych argumentów przeciw
    jednemu i drugiemu (nie chodzi mi o małżeństwo :-) ale lepiej by
    wypowiedziała się osoba kompetentna.

    Z góry dziękuję,

    Michał

  • 2. Data: 2005-09-07 12:39:59
    Temat: Re: Umowa-zlecenie pomiędzy osobami fizycznymi
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    SDD napisał(a):

    > Pewnie, ze moze byc pracodawca osoba fizyczna... prowadzaca dzialalnosc
    > gospodarcza. Inaczej sa problemy z ustaleniem platnika skladek, podatkow i
    > takie tam. Nie wiem, czy przypadkiem dla "pomocy domowych" nie ma jakichs
    > wyjatkow, ale przegladalem przed chwila UoSUS i nie wypatrzylem nic.

    No wlasnie - czy jest jakas legalna droga na rozwiazanie takiej sytuacji:

    Osoby A i B sa osobami fizycznymi.
    Pracownikami w jakis tam firmach, nie posiadaja dzialalnosci
    gospodarczej itp itd.

    I teraz osoba A chce zlecic osobie B wykonanie czegos (czegokolwiek 9
    sprzatanie, zmywanie, remont komputera itp.).

    Jaka jest droga legalnego zalatwienia czegos takiego. Jaka spisuje sie
    umowe, w jakiej formie placi, kto i jaki odprowadza za to podatek?

  • 3. Data: 2005-09-07 12:40:06
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Michał" <c...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich,

    > 1. Bezrobotna osoba A zawiera umowę zlecenie, musi się zatem z UP
    > wyrejestrować. Aby zapewnić jej bezpłatn? opiekę medyczn?, warto zawrzeć
    > jeszcze umowę-zlecenie na niewielk? kwotę. Pytanie: czy taka umowa zapewni
    > jej prawo do w/w? Tak/Nie - dlaczego?

    Nie powinno byc przeciwwskazan. DObrze by bylo jednak, by umowy te zawarte
    zostaly na rozne czynnosci (badz zasadniczo odmienne elementy tej samej
    zlozonej czynnosci) mozliwie zgodnie z przeznaczeniem kazdej z umow
    (staranne dzialanie -> zlecenie) (rezultat -> dzielo)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-09-07 12:48:14
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:

    > No wlasnie - czy jest jakas legalna droga na rozwiazanie takiej sytuacji:
    >
    > Jaka jest droga legalnego zalatwienia czegos takiego. Jaka spisuje sie
    > umowe, w jakiej formie placi, kto i jaki odprowadza za to podatek?

    Jest.
    Jedna z nich zakłada działalność gospodarczą :)

  • 5. Data: 2005-09-07 12:48:52
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    witek napisał(a):

    > Jest.
    > Jedna z nich zakłada działalność gospodarczą :)

    Czyli jednym slowem nasz wielki kapitalizm nie pozwala na najbardziej
    podstawowa formy wykonywania pracy, czyli takiej gdzie przychodzi
    czlowiek A do czlowieka B i prosi go o cos oferujac w zamian zaplate...

  • 6. Data: 2005-09-07 12:52:51
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Czyli jednym slowem nasz wielki kapitalizm nie pozwala na najbardziej
    > podstawowa formy wykonywania pracy, czyli takiej gdzie przychodzi
    > czlowiek A do czlowieka B i prosi go o cos oferujac w zamian zaplate...

    Pozwala.
    Jedna z nich musi mieć działalność gospodarczą. :)
    A tak bez jaj to ostatnio wprowadzone wyjątki to zdaje się niania i
    proste czynności pomocy domowej. Tylko nie potrafię ci powiedzieć,
    gdzie tego w tej chwili szukać.

  • 7. Data: 2005-09-07 12:54:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    witek napisał(a):

    > Pozwala.
    > Jedna z nich musi mieć działalność gospodarczą. :)

    Czyli musi byc "firma"...
    Pomijajac fakt ile trwa zalatwienie tego i ile kosztuje utrzymanie.

    > A tak bez jaj to ostatnio wprowadzone wyjątki to zdaje się niania i
    > proste czynności pomocy domowej. Tylko nie potrafię ci powiedzieć,
    > gdzie tego w tej chwili szukać.

    No ale to zadne rozwiazanie problemu.
    Kapitalizm polega na tym ze kazdy moze pojsc do kazdego i zaproponowac
    mu kase za usluge... No ale my nie mamy kapitalizmu.

  • 8. Data: 2005-09-07 13:01:09
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:

    > No ale to zadne rozwiazanie problemu.
    > Kapitalizm polega na tym ze kazdy moze pojsc do kazdego i zaproponowac
    > mu kase za usluge... No ale my nie mamy kapitalizmu.

    Akurat kapitalizm na tym nie polega.
    Ale to już schodzi na tematy akademickie więc koniec dyskusji

  • 9. Data: 2005-09-07 14:10:01
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

    > To jest akurat chore na maksa. Bo przeciez osoba, ktora chce zatrudnic
    > sluzaca ni ebedzie zakladala DG (bo DG sluzy do generowania zyskow - a
    > "manie" sluzacaj nie jest do zysku - a wrecz przeciwnie - jest wydawaniem
    > pieniedzy na pewien luksus).

    Bo to nie osoba zatrudniająca ma mieć zgłoszona działalnośc a ta służąca.
    Ma wystawiać faktury VAT, mieć kase fiskalna, itp :)

    vertret

  • 10. Data: 2005-09-07 14:10:57
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

> [...]

    sluzaca ni ebedzie zakladala DG (bo DG sluzy do generowania zyskow - a
    "manie" sluzacaj nie jest do zysku - a wrecz przeciwnie - jest wydawaniem
    Sensowne byloby tylko zalozenie DG przez sluzaca - no ale to tez przeciez
    chore jest.
    Ciekawe jak to bylo "przed wojna"? :)

    Pozdrawiam
    SDD