  • 1. Data: 2010-10-03 15:12:01
    Temat: Umowa z deweloperem w postaci aktu notarialnego
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Witajcie,
    jest sobie firma budująca dom (coś w rodzaju dewelopera) - w umowie wpisane
    są kary umowne dot. ew. odstąpienia od umowy przez jedną ze stron.
    Jak takie odstąpienie ma się do formy takiej umowy w postaci aktu
    notarialnego?
    Wiem, że umowa notarialna daje możliwość sądownego wyegzekwowania realizacji
    umowy (choć ciekawe jak to w praktyce wygląda) - co jednak gdy np.
    sprzedający wypowie umowę i zapłaci karę umowną? czy mimo formy notarialnej
    może to zrobić?
    Chyba nie do końca rozumiem co da mi podpisanie takiej umowy w formie
    aktu... (oczywiście nie chodzi o umowę ostateczną przeniesienia własności,
    tylko o umowę o budowę domu).

    --
    Odpowiadając na priv zamień końcówkę adresu e-mailowego "zmyla" na "pl"

  • 2. Data: 2010-10-03 16:30:27
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wiem, że umowa notarialna daje możliwość sądownego wyegzekwowania
    > realizacji umowy (choć ciekawe jak to w praktyce wygląda)

    Jeśli będziesz chciał wyegzekwować umowę w sądzie to tylko wtedy jak będzie
    miała ona formę aktu

    > co jednak gdy np. sprzedający wypowie umowę i zapłaci karę umowną? czy
    > mimo formy notarialnej może to zrobić?

    Może o ile ty się zgodzisz na takie rozwiązanie umowy zawartej w formie aktu

    Bogdan

  • 3. Data: 2010-10-03 17:25:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/3/2010 10:12 AM, Przemolo wrote:
    > Witajcie,
    > jest sobie firma budująca dom (coś w rodzaju dewelopera) -

    a ta firma buduje sobie czy komus innemu i na czyim gruncie?

  • 4. Data: 2010-10-03 18:09:19
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    > a ta firma buduje sobie czy komus innemu i na czyim gruncie?

    Firma ma w użytkowaniu wieczystym działkę, na której buduje szeregowce, na
    które ma podpisane umowy przedwstępne z nabywcami.

  • 5. Data: 2010-10-03 18:11:07
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Może o ile ty się zgodzisz na takie rozwiązanie umowy zawartej w formie
    > aktu

    Ja muszę się zgadzać? Jeśli w umowie pisze, że sprzedający może odstąpić od
    umowy i wówczas zwraca mi wpłacone mu pieniądze + karę umowną, to czy na
    pewno jeszcze jest potrzebna moja zgoda?

  • 6. Data: 2010-10-03 18:51:32
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > Ja muszę się zgadzać? Jeśli w umowie pisze, że sprzedający może odstąpić
    > od umowy i wówczas zwraca mi wpłacone mu pieniądze + karę umowną, to czy
    > na pewno jeszcze jest potrzebna moja zgoda?

    Jeśli masz już zawartą umowę w formie aktu notarialnego z takim zapisem jak
    powyżej to nie wyegzekwujesz jej w sądzie na Twoją korzyść - czyli
    przeniesienia własności.

    Bogdan

  • 7. Data: 2010-10-04 05:43:56
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    W dniu 2010-10-03 20:51, Bogdan pisze:
    > Jeśli masz już zawartą umowę w formie aktu notarialnego z takim zapisem
    > jak powyżej to nie wyegzekwujesz jej w sądzie na Twoją korzyść - czyli
    > przeniesienia własności.

    Nie mam na razie umowy - zastanawiam się nad podpisaniem i wyborem formy
    tej umowy (zwykła czy notarialna).
    W takim wypadku chyba jedyną zaletą notarialnej umowy będzie ew.
    łatwiejsze dochodzenie swoich pieniędzy w chwili ew. bankructwa wykonawcy?

    Czy jeśli umowa podpisana by była w formie aktu notarialnego i
    zdecydowałbym się na jakieś jej zmiany - np. co do zakresu robót (taka
    możliwość jest opisana w umowie z zastrzeżeniem konieczności podpisania
    przez obie strony aneksu), to czy ten aneks też musiałby mieć formę aktu
    notarialnego?

  • 8. Data: 2010-10-04 06:00:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/4/2010 12:43 AM, Przemolo wrote:

    > Nie mam na razie umowy - zastanawiam się nad podpisaniem i wyborem formy
    > tej umowy (zwykła czy notarialna).

    tylko notarialna.
    z tysiąca innych powodów

    > W takim wypadku chyba jedyną zaletą notarialnej umowy będzie ew.
    > łatwiejsze dochodzenie swoich pieniędzy w chwili ew. bankructwa wykonawcy?

    akurat jak zbankrutuje to i tak nic z tego nie zobaczysz.
    wpisz sie na hipoteke gruntu obowiązkowo

> [...]
    > możliwość jest opisana w umowie z zastrzeżeniem konieczności podpisania
    > przez obie strony aneksu), to czy ten aneks też musiałby mieć formę aktu

    musi miec taką samą formę czyli notarialnie

  • 9. Data: 2010-10-04 07:08:23
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    W dniu 2010-10-04 08:00, witek pisze:

    > tylko notarialna.
    > z tysiąca innych powodów

    Możesz wymienić choć kilka z tego tysiąca? :)
    Jak dla mnie -laika - najistotnieszy powód byłby taki, że umowa
    przedwstępna w formie aktu to przyrzeczenie wykonane w formie takiej jak
    ostateczna umowa i w chwili uchylenia się sprzedającego od
    przyrzeczonego przeniesienia własności budowanego domu, można sądownie
    go do tego przymusić. Niestety z tropu zbija mnie ten zapis o możliwości
    odstąpienia od umowy (po zwróceniu wpłaconych pieniędzy i kary umownej).
    Odstąpi od umowy, odda mi kasę + te ~5% kary i tyle go widziałem zarówno
    mając umowę w formie aktu lub zwykłej.

  • 10. Data: 2010-10-04 14:32:32
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > od umowy (po zwróceniu wpłaconych pieniędzy i kary umownej). Odstąpi od
    > umowy, odda mi kasę + te ~5% kary i tyle go widziałem zarówno mając umowę

    Więc dodaj do projektu umowy w formie aktu dopisku o możliwości odstąpienia
    sprzedającego od umowy tylko za za zgodą kupującego......jak sie nie
    zgodzisz na odstapienie za zwrotem kasy plus kara umowna to sądownie
    przenieszesz własnośc na siebie.
    Jak sądzę deweloper będzie się przed tym dopiskiem bronił rekami i nogami
    ale to znaczyć będzie, że chce was kiwać.

    Bogdan