  • 11. Data: 2007-06-22 19:03:09
    Temat: Re: Umowa przedwstępna kupna mieszkania bez obecności współwłasciciela
    Od: "zgaga" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Raack" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1182535291.977868.267610@g4g2000hsf.googlegroup
    s.com...
    On 22 Cze, 17:55, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > Dlaczego?
    >
    > KG

    Facet ambicja Cię ponosi. Albo fantazja.
    Rozporządzenie majątkiem wspólnym przez jednego małżonka jest nieważne
    (bo czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście
    ustawy jest nieważna... 58 kc). Pomyśl jak jest z kredytem
    zaciągniętym bez zgody małżonka... Ta sama zasada tyle, że czynność
    nie zobowiązująca tylko obciązająca.
    Gdyby było tak jak myślisz to po co byłaby wspólnota małżeńska? Ona
    się zobowiązuje, nie może się wywiązać i płaci odszkodawanie... On
    zrobiony w balona, bo z czego ona płaci odszkodowanie?

    Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy

    "Art. 37. § 1. Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:

    1) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia
    nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do
    oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków,

    2) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia
    prawa rzeczowego, którego przedmiotem jest budynek lub lokal,

    3) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia i
    wydzierżawienia gospodarstwa rolnego lub przedsiębiorstwa,

    4) darowizny z majątku wspólnego, z wyjątkiem drobnych darowizn zwyczajowo
    przyjętych.

    § 2. Ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków bez
    wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia umowy przez drugiego
    małżonka.

    § 3. Druga strona może wyznaczyć małżonkowi, którego zgoda jest wymagana,
    odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym
    upływie wyznaczonego terminu.

    § 4. Jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody drugiego
    małżonka jest nieważna.";

    Czyli gdy druga strona potwierdzi umowę (podpisze się), umowa dopiero wtedy
    jest ważna, w najgorszym przypadku ( gdy mąż nie podpisze), w razie dania
    zadatku, możesz mieć problem z jego odzyskaniem,

    jeśli żona już wydała tą kasę, pozostanie Ci tylko powódzwto cywilne.

  • 12. Data: 2007-06-22 19:05:48
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Raack napisał(a):
> [...]
    > (bo czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście
    > ustawy jest nieważna... 58 kc). Pomyśl jak jest z kredytem

    Normalnie, każdy ze współmałżonków ma prawo zarządu majątkiem wspólnym.
    Przespałeś zmianę kro?

    KG

  • 13. Data: 2007-06-22 23:16:24
    Od: Raack <r...@o...pl>

    On 22 Cze, 21:05, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > Normalnie, każdy ze współmałżonków ma prawo zarządu majątkiem wspólnym.
    > Przespałeś zmianę kro?
    >
    > KG

    Mają rację...
    Nie moja działka. Nie lubię i nie kontrolowałem rodzinnego...
    Myślałem, że ta zmiana tylko uszczegóławia sprawy.
    ŻEBY BYłO JASNE ODSZCZEKUJE:
    Brak zgody drugiego małżonka na zawarcie umowy nie powoduje
    nieważności umowy. Powoduje bezskuteczność zawieszoną do chwili
    potwierdzenia. W tym czasie umowa jednak wiąże i żadna strona nie może
    zwolnić się od umowy z powodu braku decyzji drugiego małżonka. Odmowa
    zgody drugiego małżonka powoduje, że umowa jest bezwzględnie nieważna
    od chwili jej zawarcia.
    Chyba warto w taką umowę wmontować termin na wyrażenie zgody.
    A szkody z niewykonania umowy z powodu odmowy zgody można dochodzić
    tylko z majątku osobistego małżonka, który się zobowiązywał (nie
    wspólnego).

    Mam nadzieję, że pytający to przeczyta...