  • 1. Data: 2011-02-06 08:33:29
    Temat: Umowa przedwstępna a śmierć właściciela
    Od: " Wojtek" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam, mam następującą sytuację. Jestem przed podpisaniem umowy przedwstępnej
    kupna mieszkania. Właścicielką jest starsza kobieta. W związku z tym istnieje
    taka możliwość, że pomiędzy zawarciem umowy przedwstępnej (wpłata zaliczki) a
    podpisaniem umowy kupna-sprzedaży (muszę uzyskać w międzyczasie kredyt)
    właścicielka może umrzeć. Rozumiem, że wówczas zaczyna obowiązywać prawo
    spadkowe i moja zaliczka może zostać zamrożona na długi czas. Rozmowy na temat
    mieszkania toczę z jednym z dzieci właścicielki. Czy istnieje jakaś możliwość
    zabezpieczenia się przed taka ewentualnością (przekazanie mieszkania jako
    darowizny na rzecz tego dziecka nie wchodzi w grę ze względów podatkowych).
    Przyszła mi do głowy taka propozycja, żeby podpisać od razu umowę
    kupna-sprzedaży w której można zaznaczyć, że część należności zostanie
    uregulowana w terminie późniejszym (umowa będzie przechowywana u notariusza,
    żeby obecny właściciel był pewny że go nie oszukam). Pytanie tylko czy na tej
    podstawie bank będzie skłonny udzielić mi kredytu? Znacie takie sytuacje? Będę
    wdzięczny za wszelkie rady. Dzięki!

    Wojtek

  • 2. Data: 2011-02-06 09:33:27
    Temat: Re: Umowa przedwstępna a śmierć właściciela
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-02-06 09:33, Wojtek pisze:

    > Przyszła mi do głowy taka propozycja, żeby podpisać od razu umowę
    > kupna-sprzedaży w której można zaznaczyć, że część należności zostanie
    > uregulowana w terminie późniejszym...

    To jest możliwe o ile zgodzi się właścicielka mieszkania czyli druga
    strona umowy.

    > ... (umowa będzie przechowywana u notariusza,
    > żeby obecny właściciel był pewny że go nie oszukam).

    Przecież ta umowa zawsze jest przechowywana u notariusza, strony dostają
    tylko jej odpisy.

    > Pytanie tylko czy na tej
    > podstawie bank będzie skłonny udzielić mi kredytu?

    A to do banku pytanie.

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-02-06 10:13:20
    Od: " Wojtek" <w...@g...pl>

    Przyszła mi jeszcze jedna myśl. Sprawa niespodziewanej śmierci dotyczy nie
    tylko ludzi starych. Przecież każdemu może zdarzyć się wypadek. Czy z punktu
    widzenia prawa, umowa przedwstępna, nie zobowiązuje stron do dokończenia
    transakcji na warunkach, które zostały omówione w umowie przedwstępnej?

    Dzięki za odp.

    Wojtek

  • 4. Data: 2011-02-06 11:39:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/6/2011 4:13 AM, Wojtek wrote:
> [...]
    > widzenia prawa, umowa przedwstępna, nie zobowiązuje stron do dokończenia
    > transakcji na warunkach, które zostały omówione w umowie przedwstępnej?

    W przypadku umowy notarialnej, tak. Mozesz domagac sie zawarcia umowy
    własciwej przez spadkobierców w sądzie. Czy to uzyskasz, niewiadomo.

    W przypadku umowy poza notariuszem, kazda ze stron moze sie wycofac w
    kazdej chwili i nic nie mozesz zrobić, po za utratą/domaganie sie zwrotu
    zadatku/zaliczki.